Permalänk
Medlem

Är det ok att använda T-Röd

Hej,

Är det ok att använda T-röd att göra rent processorn med?

Nils

Permalänk
Medlem

Ren aceton är vad du vill använda. T-röd lämnar efter sig en tunn hinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Ren aceton är vad du vill använda. T-röd lämnar efter sig en tunn hinna.

T-röd lämnar inte efter sig något. Det går bra att använda.
Aceton innehåller olja. Det lämnar efter sig spår.
Jag använder oftast kemiskt ren bensin 👌

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Hedersmedlem

Har sett många rekommendera T-röd men aldrig provat det själv. Hade personligen undvikit då det innehåller färg och annat som den kanske lämnar efter sig men borde inte vara någon jättefara. Isopropanol är standard vid elektronikarbete annars.

Skrivet av Xerbee:

Ren aceton är vad du vill använda. T-röd lämnar efter sig en tunn hinna.

Aceton vill du å andra sidan vara väldigt försiktig med eftersom det förstör vissa sorters plast.

Skrivet av johanruda:

T-röd lämnar inte efter sig något. Det går bra att använda.
Aceton innehåller olja. Det lämnar efter sig spår.
Jag använder oftast kemiskt ren bensin 👌

Ren aceton innehåller ingen olja, det är därför den är ren.

Permalänk
Medlem

Jag brukar själv använda T-röd, har funkat bra i alla år. Aceton fungerar, men akn skada plasten på kretskort om du har otur.

Det bästa är kemiskt ren bensin, även kallat "gripen bensin", och det finns att köpa på ica, byggvaruhandlar och apotek medflera.

https://www.bauhaus.se/bensin-gripen-kemisk-ren-125-ml.html

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Nej, isopropanol är det bästa!
Finns hos Kjell&Co tex, köpte en liter där för 130kr som kommer att räcka en evighet...

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Har alltid använt T-röd och det är vad jag rekommenderar att man ska använda. Det bästa ska vara Isopropanol som dunstar ytterligare lite snabbare men är dyrare/svårare att få tag på. Aceton skulle jag inte använda då det lämnar rester, löser upp färg, plaster etc.

Permalänk
Medlem

Känns läge att länka till denna videon:

Svaret är att du kan använda det flesta alkoholbaserade rengöringsmedlen utan större problem.
Det går även bra att bara använda något att torka bort pastan med utan något rengöringsmedel, men det kräver dock mer jobb..

Visst ju renare desto bättre, men man behöver ju inte leta upp specialprodukter utan använd det man har till hands, i detta fall T-röd.
Tror inte skillnaden i temperatur blir så stor om man jämför T-röd och isopropanol i slutändan.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svaren

T-röd👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nej, isopropanol är det bästa!
Finns hos Kjell&Co tex, köpte en liter där för 130kr som kommer att räcka en evighet...

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...

Skickades från m.sweclockers.com

Vafaen har jag köpt 0.5l för... Suck.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

@StuntmanMike:
Jisses 1 liter!
Det kommer dina barnbarn med ha nytta av.😄😄😄

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Själv använder jag elektronikrengöring.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rengoring-och-underhall/Elek...
Bara att spruta på och låta torka.
Om kylpastan är intorkad eller väldigt seg använder jag t-röd först och avslutar med sprayen.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

använder t-röd då det alltid är något jag har hemma ståendes och aldrig haft problem med det.

sen att det kanske lämnar lite rester men min teori är att syns inte resterna och kaffefiltret är rent efter att ha torkat av cpu´n så är det rent nog.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Även jag använder T-Röd och har aldrig haft problem med det

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Ren aceton är vad du vill använda. T-röd lämnar efter sig en tunn hinna.

Vad består den hinnan utav?
Med tanke på att majonäs eller tandkräm är rätt OK som kylpasta så kan man nog göra rent med det mesta som löser kylpastan och inte är alldeles för geggigt.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra på T-röd. När jag inte haft det hemma har jag kört med ett par droppar vodka istället. Har funkat bra det med.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

T-röd lämnar inte efter sig något.

T-röd lämnar efter sig röd färg. Färgämnet i T-röd dunstar inte. Däremot är det så lite att jag misstänker att det är insignifikant, speciellt eftersom man torkar med det, inte häller det i en skål, och låter det dunsta bort...

Skrivet av johanruda:

Aceton innehåller olja.

Aceton innehåller ingen olja. Acentonbaserad nagellacksbortagare, innehåller olja, men det är fel produkt. Man ska, om man använder aceton, använda en ren acetonprodukt.

Skrivet av Rouge of Darkness:

sen att det kanske lämnar lite rester men min teori är att syns inte resterna och kaffefiltret är rent efter att ha torkat av cpu´n så är det rent nog.

Kaffe filter, speciellt den sorten som är till storkök, är ett klassiskt pappersvall, för billigt, luddfritt papper. Kanonkvalitet med. Antagligen det bästa tipset i tråden, och ingen gav dig kredit för det.

Skrivet av Dunde:

Vad består den hinnan utav?

Den röda färgen, främst. Eftersom mängden T-röd som är kvar på den torkade utan efter att man torkat färdigt är minimal, är hinnan ganska obefintlig, och, den torkas lätt bort i torkat tillstånd, då den inte har någon vidhäftningsförmåga att tala om. Som vanligt så är det skillnad på teori, och praktik. I teorin finns det flera saker som är bättre, i praktiken slutar det med att man behöver ett bra luddfritt papper, och sedan spelar det egentligen ingen roll för slutresultatet om man använder något rengöringsmedel, och i så fall vilket.

Om man betänker att "för bästa" resultat var rekommendationen förr att man rengjorde som fan med lösningsmedel, och sedan applicerade värmeledande pasta, torkade helt rent utan rengöringsmedel, och applicerade ny värmeledande pasta, för att man skulle arbeta in den värmeledande pastans mikroskopiska partiklar i lika mikroskopiska skavanker på CPU och kylare, så kan man undra hur noga det egentligen är...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Förståligt varför det inte testades men färsk kylpasta brukar inte vara jobbig att få loss, problemet är när den har börjat torka lite.

Har kemiskt ren bensin som fungerar riktigt bra. T-Röd fungerar om inget annat finns men till minnes inte lika effektivt som bensin. Har inte testat isopropanol då jag inte har gått igenom min bensin ännu.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Själv använder jag elektronikrengöring.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rengoring-och-underhall/Elek...
Bara att spruta på och låta torka.
Om kylpastan är intorkad eller väldigt seg använder jag t-röd först och avslutar med sprayen.

//Freezer

Varför använda både T-röd och isopropanol?

Permalänk
Medlem

Lite vid sidan av, men... Coolt. Arctic Silver rekommenderar fortfarande att man jobbar in sin värmeledande pasta, torkar rent, och applicerar en ny runda för att montera kylaren, för bästa resultat. De kallar det "tinting" numera.

Skrivet av Petterk:

Varför använda både T-röd och isopropanol?

Kostnadseffektivt? Men jag förstår inte vitsen med att spruta på det, för att bara låta det torka. Att man använder T-röd för att rengöra, och isopropanol för att ta bort resterna av färg efter T-röd, köper jag, även om jag nog tycker det är onödigt, men det fungerar ju bara om man faktiskt torkar av ytan. Sprutar man på spray, och låter den dunsta, så kommer man möjligen lyfta färgen, och sedan deponera den igen. Helt meningslöst, i mitt tycke.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Kostnadseffektivt? Men jag förstår inte vitsen med att spruta på det, för att bara låta det torka. Att man använder T-röd för att rengöra, och isopropanol för att ta bort resterna av färg efter T-röd, köper jag, även om jag nog tycker det är onödigt, men det fungerar ju bara om man faktiskt torkar av ytan. Sprutar man på spray, och låter den dunsta, så kommer man möjligen lyfta färgen, och sedan deponera den igen. Helt meningslöst, i mitt tycke.

Vill du spraya lösningsmedlet är det ju bara att fylla en sprayflaska med T-röd exempelvis. Torka av gör man rimligtvis vilket som. Finns tomma sprayflaskor på några tiotal ml att köpa, sånt du t.ex. använder till parfym. Hur som, man bör klara sig med ena alternativet, elektroniksprayen bör gå fint att klara sig på så vida man inte behöver låta delar bada i några dl vätska. Spraya burken på en trasa så dunstar inte allt bort omedelbart, likaså så bör du klara dig fint med bara T-röd.

Permalänk
Medlem

Det finns en övertro på aceton på sweclockers. Köp kemisk ren bensin så slipper du smälta plast om du råkar komma åt något på sidorna av cpun. Att använda aceton när du ska byta kylpasta i en laptop eller gpu är ett helvete. Risken är att det frigörs lite plast som du sen råkar smeta in IHSen med. Det hände mig när jag skulle byta kylpasta på ett grafikkort. Att få bort all smält plast var jobbigare än att få bort kylpastan

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Föredetting

Jag har kört isopropanol, Arctic Silver Arcticlean och nagellacksborttagare i mina dar, har även haft tillfällen där jag inte brytt mig och bara torkat bort med papper. Lite jobbigt med nagellacksborttagning med lavendeldoft bara, suger när datorn luktar som ett horhus.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur som, man bör klara sig med ena alternativet,

Japp, som jag skrivit, flera gånger, så är "nackdelen" med T-röd att den åtminstone i teorin lämnar färg efter sig, men i praktiken är det inte en mätbar mängd, och kommer inte påverka resultatet negativt.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Det finns en övertro på aceton på sweclockers.

Hur kom du till den slutsatsen? Tråden består av 20+ inlägg, där bara ett rekommenderar Aceton, två hävdar att aceton fungerar, men avråder från det då det kan skada plaster, och i huvudsak rekommenderas isopropanol, men konstateras att T-öd fungerar.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Så länge användaren har koll på om ytan tål produkten spelar det ju ingen roll vilket lösningsmedel som används, det är inte bara aceton som kan skada plaster och det kan dessutom vara en mindre mängd aceton i rödsprit, Kemetyls T-röd hör åtminstone till de fallen och aceton används som denatureringsmedel tillsammans med annat. Denatoniumbensoat (brukar väl inte vara mer än 10 ppm) och färgämnen förekommer bara i små volymer. Hade färgämnet dessutom ställt till problem så hade folk använt annat till många användningsområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Själv använder jag elektronikrengöring.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rengoring-och-underhall/Elek...
Bara att spruta på och låta torka.
Om kylpastan är intorkad eller väldigt seg använder jag t-röd först och avslutar med sprayen.

//Freezer

FYI
enligt säkerhetsbladet är det isopropanol även om det är listat enligt systemnamnet Propan-2-ol istället

Permalänk
Medlem

Jag har använt aceton med gott resultat eftersom jag glömt köpa mer isopropanol.
Men det är väl rätt vedertaget att det är bästa vätskan att använda?

Andra fungerar, men hela grejen med isopropanol är väl att man slipper risken med att den löser upp plast och inte lämnar några rester?`

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: Finns plaster och gummi som kan ta skada av isopropanol också, men det är hyfsat universellt och lätt att få tag på. Inte alltid det som är bäst, rödsprit är i allmänhet etanol, butanon och isopropanol så det som kan skadas av isopropanol kan skadas av rödsprit hur som. Finns industrisprit som inte är färgad, men de kommer vara dyrare och svårare att få tag i, och säljer du det kommer du ju få visst folk som köpare.

Permalänk
Medlem

Isopropanol ftw. Tar bort sakerna på studs och med så hög alkoholhalt dunstar det på några sekunder. Som tidigare länkat, köp det på kjell & co Tog en 1L-flaska, lär räcka många många år

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2