Grannar som firar högtid ( låter mycket )

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Nej, man ska alltid ta hänsyn att inte störa andra.. alltid. Det är en myt att man ska räkna med att bli störd.

https://www.abk.se/CM/Templates/Article/general.aspx?cmguid=c...

https://www.hd.se/2003-10-27/svart-bli-av-med-storande-granna...

''Du har alltid rätt att kunna koppla av och få lugn och ro i din lägenhet.''

''I hyreslagen står bara att man inte får störa sina grannar. Det finns alltså inga regler om att man får låta mer under dagen än kvällen, däremot uppfattas ljud nattetid som mer störande än dagtid. ''

Dvs man ska hellre vara för tyst än att tro att man lever ensamma i ett hus.

Frågan här mer vad som ska räknas som störande.
Exemplen som nämndes låter rätt milda, vi pratar inte om att spela hög musik hela natten.

Jag vill alltså inte på något sätt säga att man får väsnas massa i lägenheter, men att vissa ljud förekommer är ju helt orimligt att vända sig mot. De exemplen som nämndes var att spola vatten och öppna köksluckor, det är imho rimliga ljud att förvänta sig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har grannar som har problem med spriten och då och då har de skrikfester där de skriker "är du helt jävla dum i huvudet" och smäller i dörrar. Vi har störningsjour men om de inte hör ngn störning dvs fylltrattarna hinner somna, då får vi som anmäler betala utkörningen.

Jag har köpt bra hörselproppar, kostar ca 20kr. Inga i skum utan köp i silikon med lameller tex:
https://www.apotea.se/musik-och-simpropp-large
Sover skitbra med dem i även när de har sina fylleslag. Vi har sagt till dem en gång men hur bra går det att prata med ett par som är skitfulla

Om det inte lugnar ner sig så ska du försöka säga till och kanske införskaffa proppar att ha vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag är så känslig.

Kan du sponsra en villa? Behöver inte mycket, några hundra tusen till inköp och eventuell renovering sen 5-10k i månaden för drift.

Du kan ju alltid hyra en t ex https://www.blocket.se/kalix/Granne_med_havet_79266304.htm?ca...

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Herregud vad du generaliserar... Visst, du kan ju bara gå på egna erfarenheter, men förmodligen så har du bott i "lägre ställda" förorter. Blir så trött på när folk säger att "invandrare gör si och invandrare gör så" som att alla invandrare funkar likadant.

Och ja, det kanske låter lite som ordmärkeri, men tycker man ska vara försiktig med att korrelera folks beteenden med att de är invandrare.

pot calling the kettle black?

Folk som stör sig på invandrare måste ha bott i "lägre ställda" förorter för invandrare (eller vikingaättlingar för den del) som bor i finare områden uppför sig så man inte märker dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Fågelkvitter och grannar som har fest mitt i natten är inte samma sak...

Jag pratar inte om fågelkvitter. Jag tror inte du har hört hur mycket en trana kan låta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det ska vara tyst efter kl 22 så är det på många ställen om dom låter för mycket så får man ringa störningsjouren men ett problem kan uppstå då man inte får kränka deras religion.

TS blir störd av sin grannar, hur får du det till att han kränker deras religion? Hade tråden startats med en rubrik i stil med "Jag kan inte hantera att grannarna firar en religiös högtid" hade det varit en annan sak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krippa75:

TS blir störd av sin grannar, hur får du det till att han kränker deras religion? Hade tråden startats med en rubrik i stil med "Jag kan inte hantera att grannarna firar en religiös högtid" hade det varit en annan sak.

Nu tolka du mig fel.

Det första så skriver jag inte att TS skulle kränka deras religion utan vad störningsjouren skulle (kanske) säga att dom inte kan göra något pga religion.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kring vilka svenska högtider brukar det låta illa? Jag jobbar natt och har aldrig haft märkt av någon. En granne som bodde ovanför mig blev dock vräkt på tre månader, de spelade musik (lite högre än normalt) och såg sport eller nå på natten.
Undviker ju dock ramadan också, för att jag er är hemma och ej har muslimer i mitt bostadsområde.

Har bott på ställen där man inte fick använda vattnet mellan 22-06, din skitning på morgonen hade fått dig vräkt =D

Vattengrejen är mer en guide än en regel som tillämpas. Det är snarare för att folk inte ska stå och duscha nattetid varje dag om det är lyhört. Tror du man t.ex. vräker en småbarnsfamilj för att deras unge spyr på natten och måste tvättas av nån gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Stod i hyreskontraktet att det var förbjudet att dusha, spola i toan eller diska mellan 22-06, om det sen gäller om man går vidare till rätten eller domstol vet jag inte.

Kryddat!.. Visst kör man inte igång en diskmaskin på långa program kl.01.30, men att dom förbjudit hyresgästerna att spola toaletten efter 22 har jag väldigt svårt att tro.

Permalänk
Skrivet av xyllian:

Om du inte kan sova för att dina grannar spolar vatten ska du skatta dig lycklig för att du 11 månader av året måste ha de mest välskötta lägenhetsgrannar man kan önska sig. Men det kanske bara är jag.

Nu vet du inte hur dom beter sig till vardags eller hur? Dessutom har dom inte bara spolat vatten om det är det du tror.. Jag väljer att fokusera på detta eftersom det KAN störa min sömn som jag behöver för att kunna sköta mitt arbete.

Dom får givetvis lov att fira sin högtid och jag kommer givetvis ha förståelse för detta men jag ville mer ha feedback på vad som gäller i dessa situationer.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

TS blir störd av sin grannar, hur får du det till att han kränker deras religion? Hade tråden startats med en rubrik i stil med "Jag kan inte hantera att grannarna firar en religiös högtid" hade det varit en annan sak.

Är nog snarare att ingen vill fronta som döds-knarkar-rasist-nazist på Aftonbladet varav insatserna mot ramadan-firande kommer att ligga jäkligt lågt. Någon tillsägelse visst men att någon skulle vräkas under ramadan tror jag är väldigt osannolikt.

Sedan tror jag som många andra att oljudet kommer att avta när det gått ett par dagar, bara att hålla ut. Om inte se till att flytta inför nästa gång.
Men vet hur jobbigt det är, bodde i en hyres för ett par år sedan där vi hade en zigenarfamilj mittemot på samma våningsplan. Var ett jäkla liv när släkten/klanen/whatever var där vilket skedde ofta. Rökte i trapphuset, hann knappt ta fram nyckeln till soprummet innan det kom en liten parvel som ville ha påsen och börja rota i...
Många klagade givetvis men inget hände...

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

pot calling the kettle black?

Folk som stör sig på invandrare måste ha bott i "lägre ställda" förorter för invandrare (eller vikingaättlingar för den del) som bor i finare områden uppför sig så man inte märker dom?

Pff, känns som att du bara är ute efter att sätta mig på pottan och missade hela poängen med det jag skrev, så ska förklara hur jag tänkte.

Höftar ut fakta i kommande stycke, men om du tvingar mig så kan jag väl försöka hitta källor som stödjer mina påståenden, orkar inte sitta och leta nu på arbetstid.

Oavsett härkomst, kan vi vara överens om att risken för störande grannar är högre till "lägre ställda" förorter eller vad man nu vill kalla det? Känns inte som ett orimligt antagande eftersom kriminaliteten och arbetslösheten generellt är högre i dessa områden.
I sådana områden är även invandrare överrepresenterade.

Om vi är överens än så länge så kan vi också tänka oss att om han har "Bott på flera ställen med invandrare och det är samma överallt, dom är uppe sent som fasen, har alltid massa folk över" så är det förmodligen i sådana områden han bott i.

Mitt problem med hans inlägg var egentligen att jag tycker det är osmidigt att använda grupperingen "invandrare" i sådana sammanhang. Speciellt när man säger att "dom" beter på ett visst sätt.

Permalänk
Medlem

@superegg: Det är naturligtvis en helt annan sak. Finns tyvärr vissa som i nån sorts förment godhetsanda gärna ursäktar dåligt beteende då de antar att det har med religion och/eller kultur att göra och inte bara att individen i fråga inte kan bete sig.

Permalänk
Medlem

Som någon skrev, prata med dem personligen eller prata med värden om du inte kan prata med grannarna. Tar man det sakligt och trevligt så kanske de lyssnar och ändrar sig. Har också grannar ovanför som dunsar och har sig, förut hela nätterna så jag pratade med värden och de löste det. Nu är det "bara" dagtid....som tur är ska jag flytta snart så jag slipper dem
Visst kan det vara så att värden inte gör någonting åt det, men om det verkligen är så störande finns det säkert högre instanser man kan kontakta i sådana fall.

Permalänk
Medlem

Ring polisen direkt. Allmänheten saknar relevanta kunskaper om ljudstörningar har dom ju sagt så låt polisen göra den bedömningen.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nu vet du inte hur dom beter sig till vardags eller hur? Dessutom har dom inte bara spolat vatten om det är det du tror.. Jag väljer att fokusera på detta eftersom det KAN störa min sömn som jag behöver för att kunna sköta mitt arbete.

Dom får givetvis lov att fira sin högtid och jag kommer givetvis ha förståelse för detta men jag ville mer ha feedback på vad som gäller i dessa situationer.

Pratade du med dem?

Bästa sättet att få feedback är nog att prata med dina grannar eller hyresvärden/föreningen.

Permalänk

Har ni bott i närheten av studenter någon gång? Där kan vi prata om en ohelig union mellan religion och störningar förlagt till de billigaste hyresområdena man kan hitta.

Allt detta ritualiserade drickande! De klär sig likadant, i färggranna, ihoplappade säckliknande overaller vilket markant sänker områdets status. De festar jämt. Hos varandra, i delade kök och på gräsmattor. De verkar tillbe alkohol genom att sitta i någon slags ring och kasta kapsyler i det heliga eldvattnet. Och de får inte dricka när de vill, nej, då skriker någon OKYNNES och vederbörande bestraffas omedelbart. Fruktansvärt beteende, en vansinnig kulturyttring på extremismens yttersta kant.

Kom tillbaka när ni har lidit er igenom en universitetsutbildning, så snackar vi störningar sen.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem

Nu får folk nog ta och sitta ner i bussen. Somvanligt urartar dessa diskussioner och det slutar med att paragrafryttarna och extrema åsikter kommer fram.

Så här fungerar i regel uppmaningarna i verkligheten:

*Människor bor i lägenheten och det skapar ljud.

*22-06 (oftast) skall det vara "tystare". Dvs man står inte och borrar i betong osv. SJÄLVKLART får man rör sig i sin lägenhet och använda den. Ex om du jobbar skift så måste du ju få leva och detta ljud anses aceptabelt.

*Någon gång ibland låter det lite mer, någon fyller år, tar studenten eller så. Gilla läget!

*Man kan inte ha fest 24/7 i flera dagar.

*Man kan inte dra på musik på den nivå så grannens köksbord skakar och köra det från 06-22 i tron om att det är ok/trevligt. Sunt förnuft för helvete!

@Swedish Berserk
I ditt fall så har de ju precis börjat (enligt datumen som tagits upp i tråden). Så första dagen/dagarna kanske de tycker att det är lite "roligt".

Jag har dock oerhört svårt att se att man efter en lång arbetsdag helt utan mat är sugen på att komma men till världens fest. Speciellt inte när man har kört detta ett tag, om man säger så.

Så vanligt ljud som när de lagar mat går osv får du nog acceptera. Festligheter med 10 gubbar som dansar folkdans, NEJ. Ge det några dagar och se vart det barkar. Blir det för mycket så prata med dem och hyresvärden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoVeryIndie:

Har ni bott i närheten av studenter någon gång? Där kan vi prata om en ohelig union mellan religion och störningar förlagt till de billigaste hyresområdena man kan hitta.

Allt detta ritualiserade drickande! De klär sig likadant, i färggranna, ihoplappade säckliknande overaller vilket markant sänker områdets status. De festar jämt. Hos varandra, i delade kök och på gräsmattor. De verkar tillbe alkohol genom att sitta i någon slags ring och kasta kapsyler i det heliga eldvattnet. Och de får inte dricka när de vill, nej, då skriker någon OKYNNES och vederbörande bestraffas omedelbart. Fruktansvärt beteende, en vansinnig kulturyttring på extremismens yttersta kant.

Kom tillbaka när ni har lidit er igenom en universitetsutbildning, så snackar vi störningar sen.

Hur vet man om folk är studenter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toobypls:

Pff, känns som att du bara är ute efter att sätta mig på pottan och missade hela poängen med det jag skrev, så ska förklara hur jag tänkte.

Höftar ut fakta i kommande stycke, men om du tvingar mig så kan jag väl försöka hitta källor som stödjer mina påståenden, orkar inte sitta och leta nu på arbetstid.

Oavsett härkomst, kan vi vara överens om att risken för störande grannar är högre till "lägre ställda" förorter eller vad man nu vill kalla det? Känns inte som ett orimligt antagande eftersom kriminaliteten och arbetslösheten generellt är högre i dessa områden.
I sådana områden är även invandrare överrepresenterade.

Om vi är överens än så länge så kan vi också tänka oss att om han har "Bott på flera ställen med invandrare och det är samma överallt, dom är uppe sent som fasen, har alltid massa folk över" så är det förmodligen i sådana områden han bott i.

Mitt problem med hans inlägg var egentligen att jag tycker det är osmidigt att använda grupperingen "invandrare" i sådana sammanhang. Speciellt när man säger att "dom" beter på ett visst sätt.

Man kan ju också ta täcket över huvudet och låtsas som ingenting.

Du har en Turk en Grek och en Svensk. Vem tenderar att vara mest högljudd? Frågar du hela sverige så kommer kortet troligtvis ligga på en Grek eller en Turk.

Man behöver inte vara rasist för det. Lika lite rasist som att säga att folk från sydamerika är korta och snygga som fan, eller att Norrmän är lata.

Så är verkligheten, oavsett vad tidningen eller någon annan säger. Krävs ingen statistik, krävs vanligt logiskt tänkande, precis som att jorden är rund.

Avvikelser finns alltid.

Kan tillägga att detta inte behöver vara något negativt. Finns många tillfällen jag hellre umgås med högljudda människor då jag anser dom roligare att jobba med och att dricka öl med, tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nu får folk nog ta och sitta ner i bussen. Somvanligt urartar dessa diskussioner och det slutar med att paragrafryttarna och extrema åsikter kommer fram.

Så här fungerar i regel uppmaningarna i verkligheten:

*Människor bor i lägenheten och det skapar ljud.

*22-06 (oftast) skall det vara "tystare". Dvs man står inte och borrar i betong osv. SJÄLVKLART får man rör sig i sin lägenhet och använda den. Ex om du jobbar skift så måste du ju få leva och detta ljud anses aceptabelt.

*Någon gång ibland låter det lite mer, någon fyller år, tar studenten eller så. Gilla läget!

*Man kan inte ha fest 24/7 i flera dagar.

*Man kan inte dra på musik på den nivå så grannens köksbord skakar och köra det från 06-22 i tron om att det är ok/trevligt. Sunt förnuft för helvete!

@Swedish Berserk
I ditt fall så har de ju precis börjat (enligt datumen som tagits upp i tråden). Så första dagen/dagarna kanske de tycker att det är lite "roligt".

Jag har dock oerhört svårt att se att man efter en lång arbetsdag helt utan mat är sugen på att komma men till världens fest. Speciellt inte när man har kört detta ett tag, om man säger så.

Så vanligt ljud som när de lagar mat går osv får du nog acceptera. Festligheter med 10 gubbar som dansar folkdans, NEJ. Ge det några dagar och se vart det barkar. Blir det för mycket så prata med dem och hyresvärden.

Skickades från m.sweclockers.com

Bästa inlägget på länge! Lite sunt förnuft kommer man långt med.

De bästa grannarna är de som låter "lite lagom". Mina grannar väsnas lite ibland men så länge det inte går till överdrift så köper jag det. Då behöver inte jag få dåligt samvete om jag väsnas lite extra någon gång.

Har man som jag valt en boendeform där man bor vägg i vägg med sina grannar så får man räkna med lite ljud. Det blir nog väldigt tråkig stämning i längden om alla krävde att det skulle vara knäpptyst hela tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Frågan här mer vad som ska räknas som störande.
Exemplen som nämndes låter rätt milda, vi pratar inte om att spela hög musik hela natten.

Jag vill alltså inte på något sätt säga att man får väsnas massa i lägenheter, men att vissa ljud förekommer är ju helt orimligt att vända sig mot. De exemplen som nämndes var att spola vatten och öppna köksluckor, det är imho rimliga ljud att förvänta sig.

När jag öppnar mina köksluckor låter det inget, man behöver inte smälla igen luckorna... om man måste så kan hyresvärden sätta dit s.k tassar på luckorna så landar de mjukt på plats.

Spola vatten låter extremt mycket om rören är utanpå väggen som de är hos mig, små smala igenkalkade rör utanpå väggen.. backventilen slår så det vibrerar i hela WC och sedan kommer ett högt hisnande ljud som väsnas genom hela lägenheten.

Om detta görs på natten är det extremt störande.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Man kan ju också ta täcket över huvudet och låtsas som ingenting.

Du har en Turk en Grek och en Svensk. Vem tenderar att vara mest högljudd? Frågar du hela sverige så kommer kortet troligtvis ligga på en Grek eller en Turk.

Man behöver inte vara rasist för det. Lika lite rasist som att säga att folk från sydamerika är korta och snygga som fan, eller att Norrmän är lata.

Så är verkligheten, oavsett vad tidningen eller någon annan säger. Krävs ingen statistik, krävs vanligt logiskt tänkande, precis som att jorden är rund.

Avvikelser finns alltid.

Kan tillägga att detta inte behöver vara något negativt. Finns många tillfällen jag hellre umgås med högljudda människor då jag anser dom roligare att jobba med och att dricka öl med, tex.

Förstår i stort vad din poäng är, och håller med dig om att folk från olika kulturer generellt sett beter sig olika.

Men...
För det första så har jag inte sagt någonting om att någon är rasist i den här tråden, så förstår inte riktigt om du syftade på att jag hävdar det eller om du bara tog med det i din poäng.

För det andra så är det du skriver precis min poäng. Om nu, säg, Turkar generellt sett är mer högljudda än Norrmän så tycker jag det är konstigt att säga att säga att invandrare är högljudda. Begreppet invandrare i det här fallet är för brett för att ens vara relevant i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

När jag öppnar mina köksluckor låter det inget, man behöver inte smälla igen luckorna... om man måste så kan hyresvärden sätta dit s.k tassar på luckorna så landar de mjukt på plats.

Spola vatten låter extremt mycket om rören är utanpå väggen som de är hos mig, små smala igenkalkade rör utanpå väggen.. backventilen slår så det vibrerar i hela WC och sedan kommer ett högt hisnande ljud som väsnas genom hela lägenheten.

Om detta görs på natten är det extremt störande.

Det må låta hos dig när det spolas vatten, men är det rimligt att man inte får det?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Det må låta hos dig när det spolas vatten, men är det rimligt att man inte får det?

Man får egentligen inte duscha eller tappa upp ett bad nattetid enligt hyresvärden här, men folk gör det ändå.

Bästa lösningen är att flytta runt tills man hittar sitt ro.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toobypls:

Förstår i stort vad din poäng är, och håller med dig om att folk från olika kulturer generellt sett beter sig olika.

Men...
För det första så har jag inte sagt någonting om att någon är rasist i den här tråden, så förstår inte riktigt om du syftade på att jag hävdar det eller om du bara tog med det i din poäng.

För det andra så är det du skriver precis min poäng. Om nu, säg, Turkar generellt sett är mer högljudda än Norrmän så tycker jag det är konstigt att säga att säga att invandrare är högljudda. Begreppet invandrare i det här fallet är för brett för att ens vara relevant i sammanhanget.

Rasistdelen var bara en extra poäng i det hela. Men ja, precis som du säger så är invandrare som helhet kanske missvisande, men å andra sidan så anses Svenskar vara väldigt tystlådna och respektgivande, precis som östasiater brukar vara.

Amerikaner vare sig dom är från nord, central eller syd och nordafrika/sydeuropa + ryssar är ju världsmästare på att göra ljud annars.

Men iom att det diskuteras Ramadan så behöver man ju som Schweizare inte känna sig högljudd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag pratar inte om fågelkvitter. Jag tror inte du har hört hur mycket en trana kan låta!

Bah, grannens papegoja vrålar i 130 dB när den är på dåligt humör, så då är det bäst att vara någon annanstans..

Sen så brukar fåglar vara bra på att hålla tyst nattetid, i alla fall den mörkaste delen. Sen så håller de ju egentligen bara på när det är häckningstider och kvittret minskar ju kraftigt efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Bor man i lägenhet får man lov att vara extra hänsynsfull för att inte störa sina grannar. Att smälla i skåp och spola vatten sent på kvällen och natten kan givetvis räknas som störande om grannar blir störda.

Absolut inte. Behöver jag bajsa och tvätta händerna mellan 22-07 så är det fanimig min rättighet. Under inga omständigheter kan det räknas som störande.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Absolut inte. Behöver jag bajsa och tvätta händerna mellan 22-07 så är det fanimig min rättighet. Under inga omständigheter kan det räknas som störande.

Du får absolut bajsa efter 22, men du får helt enkelt lämna den där till 07:00 och spola då. /s

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Men iom att det diskuteras Ramadan så behöver man ju som Schweizare inte känna sig högljudd

Då kan man väl åtminstone skriva "muslimer", eftersom de som firar ramadan rimligen borde vara muslimer. Det ursprungsinlägget syftade till tolkade jag dock inte som att det var specifikt för ramadan-firande, utan invandrare i allmänhet.
Men jag tror vi förstår varandra i sak.