Permalänk

Ska ha 100/100 - får 6,38/6,91!

Hej, jag har märkligt långsam nedladdning via wi fi och behöver hjälp att undersöka vad som är problemet. (kan inte testa med kabel pga inget uttag i datorn)

Jag har fiber dragen till ytterdörren (bor i hyresfastighet) och routern - Technicolour - sitter ovanför ytterdörren i hallen. Lägenheten är på 41 kvm. Jag använder en Asus Notebook, windows 10, 2 år gammal. (saknar uttag för kabel, kan därför inte testa med)

Jag kan välja mellan 2,4 MHz och 5 MHz på "kanalen" och får bättre nedladdningshastighet på 5 GHz.

Fast bättre i mitt fall är 6,38 i köket. I hallen - 2 meter från routern får jag 19. I vardagsrummet 12.

Har skrivit till bostadsrättsföreningen - som påstår att ingen annan klagar på dålig nedladdning och att den personen får nästan 100.

Jag har ingen micro-vågsugn. De enda elektriska apparat jag har igång i hemmet är kylskåpet.

Jag bor på NBV - kan det vara något i huset? Under mig ligger återvinningsstationen.

Vad ska man tro? Och göra?

Permalänk
Medlem

Släpa hem en polare med laptop som har ett ethernetuttag och testkör direkt ur väggen, enda säkra sättet att verifiera att du faktiskt får rätt hastighet.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har satt routern i det där plåtskåpet?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Har du en mobiltelefon med hyfsat bra prestanda så kan du ju testa med den och se om det är någon skillnad. Nu är det sällan fantastisk wifiprestanda i en mobil, men du bör ju komma långt över 6mbit iallafall. Är den inte lika seg så kan det ju vara datorn som är problemet, annars är det väl sannolikt routern som är kass.

När jag bytte router till en mer högpresterande så gick t.ex. streaming i vardagsrummet betydligt bättre än tidigare (min router sitter i hallen en vägg bort)

speedtest.net så finns där en app att testa med.

la till länk
Permalänk
Inaktiv

Ring till bolaget som levererar ditt internet och kolla om det är något tokigt, gjorde det när jag bodde i Sverige ännu och hade Telia. Dom skickade en tekniker som gjorde något i källaren och vips så hade jag 120/100 istället 😊

Permalänk
Inaktiv

Du måste ju så klart testa med en enhet du kan ansluta med ethernet sladd eller en enhet som stödjer 100/100Mbit via wifi.

Permalänk
Medlem

Och vad är det för trådlöst på laptopen?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Du ska ha bra wifi för att komma upp i 100Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Du ska ha bra wifi för att komma upp i 100Mbit.

Du ska ha bra router hoppas jag att du menar:)

För övrigt innan du börjar felsöka något över huvudtaget angående wifi måste du kontrollera hur mycket du får via kabel. Finns ingen mening om du inte ens vet vad du får in i huset

Efter du kontrollerat med kabel så kör du wifi, då ställer du dig brevid din router och kör testning. Fortfarande slött? Prova med flera enheter. Fortfarande slött? Testa en fabriksåterställning på routern. Fortfarande slött? Testa en annan router. Fortfarande slött? Då är det någon magi som händer här.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Du ska ha bra wifi för att komma upp i 100Mbit.

Jag får 240/275 på min mobil. (Dock sitter jag 1 meter ifrån routern och kör 5Ghz)

Men kan tycka att 100Mbit/s inte borde vara något märkligt om han sitter 2 meter ifrån routern?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Skaffa nätverks-adapter och testa med kabel.

Ingen leverantör kommer godta felanmälan endast över WiFi.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zippeer:

Jag får 240/275 på min mobil. (Dock sitter jag 1 meter ifrån routern och kör 5Ghz)

Men kan tycka att 100Mbit/s inte borde vara något märkligt om han sitter 2 meter ifrån routern?

@Zippeer
Vad har du för mobil?

Dock är det så att man kanske har enheter som inte stödjer mer än 10Mbit via wifi.

Permalänk
Medlem

@anon200632: S7 Edge

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Vad är det för router? Dvs exakt modell. Det står på undersidan. Börjar nog med TG.
Hur mäter du farten? Bredbandskollen?

Permalänk
Medlem

Som nån skrev tidigare, Du har inte routern inuti plåtskåpet?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Vad har du mätt med? Bredbandskollen ger ju resultat i mbit/s

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av mariajansson:

Hej, jag har märkligt långsam nedladdning via wi fi och behöver hjälp att undersöka vad som är problemet. (kan inte testa med kabel pga inget uttag i datorn)

Jag har fiber dragen till ytterdörren (bor i hyresfastighet) och routern - Technicolour - sitter ovanför ytterdörren i hallen. Lägenheten är på 41 kvm. Jag använder en Asus Notebook, windows 10, 2 år gammal. (saknar uttag för kabel, kan därför inte testa med)

Jag kan välja mellan 2,4 MHz och 5 MHz på "kanalen" och får bättre nedladdningshastighet på 5 GHz.

Fast bättre i mitt fall är 6,38 i köket. I hallen - 2 meter från routern får jag 19. I vardagsrummet 12.

Har skrivit till bostadsrättsföreningen - som påstår att ingen annan klagar på dålig nedladdning och att den personen får nästan 100.

Jag har ingen micro-vågsugn. De enda elektriska apparat jag har igång i hemmet är kylskåpet.

Jag bor på NBV - kan det vara något i huset? Under mig ligger återvinningsstationen.

Vad ska man tro? Och göra?

Är dina siffror Mbit eller Mb/s ?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon239600:

Ring till bolaget som levererar ditt internet och kolla om det är något tokigt, gjorde det när jag bodde i Sverige ännu och hade Telia. Dom skickade en tekniker som gjorde något i källaren och vips så hade jag 120/100 istället 😊

Och de första de kommer fråga är om hon provat med kabel. Får hon ut 19 nära routern tyder det ju mest på att något är fel med hur det trådlösa är uppsatt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mariajansson:

Hej, jag har märkligt långsam nedladdning via wi fi och behöver hjälp att undersöka vad som är problemet. (kan inte testa med kabel pga inget uttag i datorn)

Jag har fiber dragen till ytterdörren (bor i hyresfastighet) och routern - Technicolour - sitter ovanför ytterdörren i hallen. Lägenheten är på 41 kvm. Jag använder en Asus Notebook, windows 10, 2 år gammal. (saknar uttag för kabel, kan därför inte testa med)

Jag kan välja mellan 2,4 MHz och 5 MHz på "kanalen" och får bättre nedladdningshastighet på 5 GHz.

Fast bättre i mitt fall är 6,38 i köket. I hallen - 2 meter från routern får jag 19. I vardagsrummet 12.

Har skrivit till bostadsrättsföreningen - som påstår att ingen annan klagar på dålig nedladdning och att den personen får nästan 100.

Jag har ingen micro-vågsugn. De enda elektriska apparat jag har igång i hemmet är kylskåpet.

Jag bor på NBV - kan det vara något i huset? Under mig ligger återvinningsstationen.

Vad ska man tro? Och göra?

Flytta routern. En placering ovanför ytterdörren i taket är en rätt värdelös placering och kommer garanterat göra att du får sämre hastigheter.

Jag har BBB och en router från Technicolour. Har även haft Telia Fiber med Technicolour router i förra lägenheten och båda lät mig maxa min uppkoppling på 250/100 Mbit trådat och trådlöst. Så fort du har en vägg emellan och speciellt en betongvägg så kommer hastigheten sjunka, det är oundvikligt. Därför är en så central placering som möjligt bäst. Om du har en etta, vilket jag antar då lägenheten endast är på 41 kvm så rekommenderar jag dig att dra en kabel snyggt från uttaget till rummet och placera routern där istället. Försök att inte stuva undan den för mycket så att den inte står täckt.

Jag har min liggandes bakom TVn ovanpå TV-bänken i en 2a på 63 kvm. Betonglägenhet. Jag sitter vid datorn som är typ 2.5 meter ifrån routern och med min telefon får jag max hastighet via bredbandskollen. I köket som är längst bort får jag runt 80 Mbit ner.

Permalänk
Inaktiv

@BergEr Jo du har helt rätt, glömde nämna att jag hade kabel i och fick inte ut mer än 19 om jag minns rätt.

Bra point där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Är dina siffror Mbit

Mbit/s* (Mbit är en datamängd, inte en dataöverföringshastighet)

Skrivet av ggustavsson:

eller Mb/s ?

Mbyte/s eller MB/s* (från sammanhanget eftersom du knappast vill skriva Mbit/s två gånger)

Det är nog förvirring runt detta som det är. Håll åtminstone rätt på enheterna själv om du ska ställa en sådan fråga.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Det är något med datorn!

@SweDragon:

Bra tips att testa med mobilen! (för att alla ska förstå - det är tydligen inte så lätt... försöker jag vara övertydlig!) Jag såg till att mobilen var uppkopplad via wi-fi till routern. Testade hastigheten via Bredbandskollen. Fick 106 MBit/s!

Det är alltså något med datorn.

Om något har ett bra tips för hur man kollar den, så tar jag gärna emot det.

Tack alla för tips och förslag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mariajansson:

@SweDragon:

Bra tips att testa med mobilen! (för att alla ska förstå - det är tydligen inte så lätt... försöker jag vara övertydlig!) Jag såg till att mobilen var uppkopplad via wi-fi till routern. Testade hastigheten via Bredbandskollen. Fick 106 MBit/s!

Det är alltså något med datorn.

Om något har ett bra tips för hur man kollar den, så tar jag gärna emot det.

Tack alla för tips och förslag!

Får du samma snabba hastighet med mobilen från samma ställe som du har datorn? Om så är fallet kan vi ju utesluta miljön där som en felfaktor.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

@mariajansson:

Antar att du testat de vanliga sakerna t.ex uppdatera drivrutiner och installera om drivrutinerna?
Kan du skriva vilken dator du har? Var noga med att få med hela modellnumret tex "Asus ZenBook UX430UAR-PURE5X", Asus ZenBook UX430U ger tex flertal olika specifikationer att kika på.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Du ska ha bra router hoppas jag att du menar:)

En router har ingenting med wifi att göra, en router routar enbart trafik mellan destinationer, det som sköter det trådlösa kan vi kalla "accesspunkt", och en konsument router kan ha en inbyggd accesspunkt och då kallar alla det för "router" trots att det egentligen inte har något alls att göra med trådlöst nätverk..

Till Ts: Dom flesta leverantörer har väl i princip som krav att man testar med kabel, gärna olika kablar, utan en router emellan, och gärna med 1-2 datorer. Du har ingen granne med laptop med nätverksuttag som är villig att smita över 2 minuter och pröva?

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av mariajansson:

@SweDragon:

Bra tips att testa med mobilen! (för att alla ska förstå - det är tydligen inte så lätt... försöker jag vara övertydlig!) Jag såg till att mobilen var uppkopplad via wi-fi till routern. Testade hastigheten via Bredbandskollen. Fick 106 MBit/s!

Det är alltså något med datorn.

Om något har ett bra tips för hur man kollar den, så tar jag gärna emot det.

Tack alla för tips och förslag!

Hur funkar det trådlösa på din laptop när du sitter exempelvis på jobb/skola/hos bekanta? Får du samma taskiga hastighet där?

Tänker nämligen att problemet kanske kan bero på kommunikationsproblem mellan wifikretsen i din dator och denna specifika routermodell.
Men får du samma dåliga hastighet på andra ställen så är nog problemet begränsat till något i datorn, t.ex. drivrutin som strular, eller kanske att antennkontakterna på wifikortet sitter dåligt/trillat ur.

Permalänk

överväger ominstallering

@elBenko: Ska ta ut datorn till ett annat nätverk och se hur det fungerar då!

Senaste installation av nätverkskortet var 9 maj och jag har enligt windows alla aktuella uppdateringar - gick tom in på "kolla om uppdateringar fungerar" och kollade.

Överväger ändå en avinstallation. Men.... hur fungerar det med själva nätverkskortet! I vanliga fall brukar Windows vilja leta rätt på enheten igen. Kommer den göra det - och kommer den kunna göra det?

Då behöver jag väl en annan uppkoppling (kabel, bluetooth) för att kunna ansluta och för att windows ska hitta enheten/programmet och installera igen eller?

Permalänk
Medlem

@mariajansson: Ladda ner senaste installationspaketet för den drivrutinen du behöver innan du avinstallerar den gamla, så slipper du ordna annan anslutningsmetod.

Windows kan ibland ha egna drivrutiner för de vanligaste wifikretsarna, men oftast är det ändå rekommenderat att köra tillverkarens senaste släppta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mariajansson:

@elBenko: Ska ta ut datorn till ett annat nätverk och se hur det fungerar då!

Senaste installation av nätverkskortet var 9 maj och jag har enligt windows alla aktuella uppdateringar - gick tom in på "kolla om uppdateringar fungerar" och kollade.

Överväger ändå en avinstallation. Men.... hur fungerar det med själva nätverkskortet! I vanliga fall brukar Windows vilja leta rätt på enheten igen. Kommer den göra det - och kommer den kunna göra det?

Då behöver jag väl en annan uppkoppling (kabel, bluetooth) för att kunna ansluta och för att windows ska hitta enheten/programmet och installera igen eller?

Innan du kör en ominstallation av allt bara för att få till detta så se till att du använder rätt drivrutiner så kanske det löser sig snabbt å enkelt utan ominstallation.
Gå in på https://www.asus.com/se/support/Download-Center/ och knappa in ditt modellnummer och dra ner samt installera nätverksdriver därifrån oavsett vad Windows säger angående att du har senaste.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Det har nog löst sig!

Slutet gott, allting gott.

Efter ihärdigt ominstallerande och grävande har jag nu lyckats få upp hastigheten. I vardagsrummet till 120, vid vid den svåraste platsen, köket, där jag oftast mätt från, till 35 och i hallen (2 meter från router) till 108.

Det var mycket märkligt. Tricket var nog sannolikt att jag hittade en funktion i windows som undersökte om datorn verkligen letade efter drivrutiner och om själva funktionen att hitta och installera uppdateringar fungerade (eller något liknande) . Nu när jag letar i efterhand kan jag inte komma på vad eller var. Det var inte i enhetshanteraren.
Då hände något i alla fall.

Men ända från början har windows gett mig besked om att allt är bra. Dvs inga nya uppdateringar, senaste uppdateringen installerad, inga konflikter, enheten fungerar osv osv och nu när jag tittar igen på nätverkskortets drivrutiner är de fortfarande installerade den 9 maj. DET är verkligen märkligt.

Tack för all hjälp!