Någon mer än jag som läser seriös Sci-Fi?

Permalänk
Medlem

Läst lite lättare varianter av Sci-Fi, som Hunger Games, Divergent och Maze Runner böckerna. Någon som har tips på liknande? Annars läser jag i princip uteslutande fantasy

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har slutat jobba och fått tid över för att läsa om mina absoluta favoriter;
C.J. Cherryh och Jo Clayton (2,8 hyllmeter). Jodå mätte just. Cherryhs Gate of Ivrel och Claytons Diadem from the stars kan vara lämpliga startpunkter.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk

Måste bara plussa för tre SF författare med lite olika stil samt en nischad bokserie för speciella nördar. De har säkert nämnts tidigare i tråden, men inte tillräckligt ofta enligt mig.
Ann Leckie
Liu Cixin
Kevin J. Anderson
WH40K:The Horus Heresy

Visa signatur

Vatten - 5950x - rtx3090 - ROG PG32UQX - HyperX nånting

Permalänk
Inaktiv

Atlas Shrugged bör alla läsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wolfkin:

Jupp, David Webers serie om Honor Harrington (första boken, On Basilisk Station).
Håller själv just på med den serien. Visste inget om serien i förväg och hade inga förväntningar, bara hört den nämnas, väldigt glad att jag gav den en chans. Helt klart en av de bättre serierna och väldigt svårt att lägga ifrån sig när man väl börjat, vill hela tiden veta vad som händer härnäst.

Om man gillar military science ficion (som den klassas som) gillar man kanske också The lost fleet. Inte riktigt lika djup som Honorverse, men svår att lägga ifrån sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Om man gillar military science ficion (som den klassas som) gillar man kanske också The lost fleet. Inte riktigt lika djup som Honorverse, men svår att lägga ifrån sig...

Får ta en titt på den när jag är klar med Honorverse.
Ett till tips på riktigt bra military sci-fi är trilogin The Lazarus War. https://www.sfbok.se/serie/the-lazarus-war-9134

Permalänk
Medlem

Läst och läser i princip enbart SCI-FI littertur. Men hur i helsike ska man komma ihåg vilka böcker författare som var bäst av alla man uppskattat de senaste 30 åren?

Har några spontana favoriter som är förhållandevis lättlästa även för dem utan A i Engelska 7:
- Elizabeth Moon - Vatta´s War (5 böcker)
- Fredrick Pohl - Stjärnportserien (Skrivna 1977 - 2004 men ack så bra. Lite klassiska gråa män...)
- Alex Lamb - Roboteer (Triologi)
- Joe Scalzi var ju redan nämnd men även han har ett gäng böcker väl lämpade för tidsfördriv.

Håller med TS åsikter om Fantasy med ett undantag och det är Patrick Rothfus med "The Kingkiller Chronicle" En blivande triologi om han lyckas få tummen ur och publicera sista boken någon gång... Något av det absolut bästa jag läst, alla kategorier, hands down! Men läs den på Engelska!!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Every thing from Alastair Reynolds
Spiral Wars Series från Joel Shephard !!!
Mars Trilogy av Kim Stanley Robinson
Dune series av Frank Herbert

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

@anon59807: Intressant tes men ingen Sci fi

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Läst lite lättare varianter av Sci-Fi, som Hunger Games, Divergent och Maze Runner böckerna. Någon som har tips på liknande? Annars läser jag i princip uteslutande fantasy

Ready Player One

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Lego Master

Sista jag läste var Blindsight av Peter Watts. Rejält annorlunda hard sci-fi. Loved it.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Ready Player One

Tack! Hört att det ska komma en film/serie om den, visste dock inte att den var baserad på en bok Beställer den med en gång, verkar riktigt bra

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Läst mycket sci-fi och nyligen läste jag Children of time, jag kunde inte lägga ner den vilket är ovanligt för mig, låg flera timmar in på natten och läste.

Skriven av Adrian Tchaikovsky.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av darrenj:

@Kamraten: Intressant tes men ingen Sci fi

Går under sci-fi genren när jag kollar på adlibris och wikipedia. Med det sagt håller jag med om att det är ingen klassisk sci-fi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

@anon59807: Intressant tes men ingen Sci fi

Skrivet av anon59807:

Går under sci-fi genren när jag kollar på adlibris och wikipedia. Med det sagt håller jag med om att det är ingen klassisk sci-fi.

Atlas Shrugged är definitivt självklart sci-fi. Bara för att det inte utspelar sig i rymden och med rymdskepp gör inte att det inte är sci-fi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Atlas Shrugged är definitivt självklart sci-fi. Bara för att det inte utspelar sig i rymden och med rymdskepp gör inte att det inte är sci-fi.

hmmmmmmm..... What about ....... no?
spela ingen roll vad adlibris säger... NOT

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Skulle vara tufft att läsa en bok, men har aldrig lyckats, blir hela tiden distraherad, börjar klia i kroppen och man kollar hela tiden hur långt kvar det är... oavsett hur bra storyn är

Ljudböcker går lite bättre dock, några tips?

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Skulle vara tufft att läsa en bok, men har aldrig lyckats, blir hela tiden distraherad, börjar klia i kroppen och man kollar hela tiden hur långt kvar det är... oavsett hur bra storyn är

Ljudböcker går lite bättre dock, några tips?

Jag är likadan. Vill verkligen kunna "uppslukas" av en bok och glömma tid och rum. Men allt som oftast så blir det som du beskriver, jag blir otålig, det "kryper i kroppen" osv. Men jag tränar på det. Försöker att läsa ett par sidor varje kväll. Vissa kvällar blir det 3 sidor, andra kvällar 20 sidor. Nu har jag snart tagit mig igenom de två första böckerna i "The Expanse"-serien, så får jag se vad jag tar mig an därefter. Jag tänker som så att vill man bli bra på något så får man öva på det. Så därför övar jag mig lite grann varje dag på att läsa. Så där har du mitt tips.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Atlas Shrugged är definitivt självklart sci-fi. Bara för att det inte utspelar sig i rymden och med rymdskepp gör inte att det inte är sci-fi.

Boken har definitivt element av scifi, tex Rearden Metal kommer jag direkt att tänka på eller hela underliggande storyn av ett stagnerande ekonomi på grund av x antal faktorer.

Men primärt är det väl en politisk och filosofisk fiction.
Skulle nog inte ens sätta scifi på top 3 kategorier faktiskt.

Ayn Rand själv kallade boken för ett mysterie.

Men boken är så djup och bred att den berör de flesta områden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stigw:

Rekommenderar "Dörren till sommaren" av Heinlein. Den är ju gammal nu och det var längesedan jag läste den. Det är en katt som hoppas hitta en dörr där det är sommar utanför. Mycket underfundig bok där man har svårt att hänga med. Tack för alla tipps. Får börja testa några.

Var tvungen att läsa om den, det var så länge sedan jag läste den. Helt klart läsvärd även om den kändes aningen föråldrad (var bättre när jag läste den första gången, var måååånga år sedan )

Av samma författare så måste jag rekommendera "The Moon is a Harsh Mistress", väldigt bra bok. Måste nog läsa om den snart igen.

Permalänk
Medlem

Trevlig mängd boktips här... ska bli intressant att se vad som finns till buds på ljudboksfronten.
Tyvärr(?) spelar ju narratorn jättejättestor roll i ljudböcker; och har inte lyssnat på jättemånga scifiböcker, utan brukar hellre läsa dessa.
Har plöjt samtliga Enderböcker, Caves of steel osv, mfl "basic" Scifi, via ljudbok och det har faktiskt för det mesta funkat bra, eller i alla fall ok.
Scifi lyssnas av mig bara på engelska.

(hela inlägget var mest för att få en notis vid nya inlägg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Trevlig mängd boktips här... ska bli intressant att se vad som finns till buds på ljudboksfronten.
Tyvärr(?) spelar ju narratorn jättejättestor roll i ljudböcker; och har inte lyssnat på jättemånga scifiböcker, utan brukar hellre läsa dessa.
Har plöjt samtliga Enderböcker, Caves of steel osv, mfl "basic" Scifi, via ljudbok och det har faktiskt för det mesta funkat bra, eller i alla fall ok.
Scifi lyssnas av mig bara på engelska.

(hela inlägget var mest för att få en notis vid nya inlägg)

Nästan alla böcker som rekommenderats här finns tillgängliga via www.audible.co.uk. Använder själv den tjänsten och är väldigt nöjd. Finns även en preview till alla böcker så man kan höra hur berättaren låter.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

@maniac:

Ja, audible använde jag ett tag, generellt måste jag säga att uppläsarna var grymma!
Nu har jag dock kört storytel ett bra tag, men utbudet på engelska är inte jättehögt. Behöver nog värdera om ett byte kan vara aktuellt.

Permalänk

Är nu klar med följande böcker:

Ancillary Justice av Ann Leckie (som ljudbok, audible)
Blood Music av Greg Bear
The Collapsing Empire av John Scalzi (som ljudbok, audible)

The Collapsing Empire är nog årets favoritbok som rekommenderas varmt till andra, jag var inte helt säker på vad jag förväntade mig när jag började den då jag fick den som en rekommendation utav en Discord server.

Permalänk
Medlem

OK!

Storytel utbytt mot Audible!

Ge mig en första Sci-Fi. Får gärna vara "standalone" (säg under 20h totalt) och lätt-tuggad, för att komma in i genren lite igen.

Har läst (de flesta kring 2007-2008, och de flesta som ljudbok via audible, faktiskt, dock ej Adams och Pratchett):
Isaac Asimov;
Caves of Steel + Naked sun, eventuellt någon till (länge sedan)
Mycket trevliga

Orson Scott Card;
Ender saga + Shadow saga - till och med 2005
Läste alla, men Ender-biten blev lite väl seg till slut.

Frank Herbert;
Dune, Children of Dune, Dune Messiah (kanske någon fler; var också väldigt länge sedan); mindes de som mycket bra, men minns inte ett SKIT om handlingen. (Fotnot: Böcker jag läser verkar jag minnas mer av än böcker jag lyssnar på)

Douglas Adams;
Hgttg (fet favorit, läst säkert 10 gånger, humor som tilltalar mig)

Terry Pratchett;
En drös ur Discworld, inte intressant egentligen; läste de mest för att kunna hänga med i samtal kring dem. Fastnade inte alltid i dem, även om han ändå har småintressanta och mysiga böcker.

Michael Ende;
Momo eller kampen om tiden - sagolikt bra :). Men jag var typ 10 år gammal när jag läste den. Sann är den väl än idag dock.. men den räknas väl som fantasy, kanske.

Säkert några till också. Neuromancer och 1984 har jag nog tagit mig igenom i min ungdom, innan jag var redo för scifi..

- kanske kan det vara idé att köra Dune i kronologisk ordning eftersom jag ändå inte minns så mycket alls från den; men då har jag ju typ 800 timmar Dune framför mig. Det vet jag inte om jag ids..

Kan tycka att "de äldre" SciFi-böckerna (Asimov exvis) vinner mycket på att de fortfarande är så pass "framtida" eller fortfarande så pass realistiska att det skulle kunna vara i en nära framtid eller alternativ nutid, typ.

Edit #35: Jag är strax över 19 år gammal (alltså 38..)

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

@Elgot
Vi testar!
Hoppas det är är någorlunda avslut på böckerna bara, så de inte blir som en kass serie på TV..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dovienya:

@Elgot
Vi testar!
Hoppas det är är någorlunda avslut på böckerna bara, så de inte blir som en kass serie på TV..

Läs gärna lite om dem först; de har lite olika karaktär. Och consider phlebas är tyvärr inte riktigt lika gripande som resten av serien (men först).

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Precis tagit mig igenom samtliga:

  • Neal Asher - Transformation Thrillogy som är en del av Polity Universe (som jag skall läsa).

  • Craig Alanson - Expeditionary force, 5 böcker, extremt underhållande men även mörka. Mörkhumor? Rekommenderas STARKT!

  • B.V.Larson, David VanDyje - Galactic Liberation, två böcker än så länge. Bra de med.

Har precis börjat på Terran Armor Corps av Richard Fox, än så länge bra men inte lika underhållande som Expeditionary force.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

The Verge har lite rekommendationer i både SF och Fantasy genren för denna månad. Kanske någon hittar något guldkorn

Visa signatur

Gammal gubbe