Kraftig minskning av paket från Kina under första kvartalet 2018

Permalänk
Medlem

Denna hanteringsavgift, gäller den bara privatpersoner? Dvs om jag går in i en butik i stan och köper kinaprylar, har denna ÅF också fått betala liknande hanteringsavgift?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Varför betala 4000kr för nått i sverige som jag kan betala 1000kr för i kina.
Det är dessutom exakt samma grej.
Så nej allt är inte skräp.

För att kvaliten på sakerna i kina är inte samma som i sverige. i kina är det mesta piratkopierat material det borde alla veta vid detta lag, då jag skulle köpa ett sd minne till min mobil den var rena skiten. så jag köpte riktigt kvalitet i sverige och fick inga problem alls. alla mina mp3 filer försvann på kortet från kina så skräp ja !

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Lite komiskt.

Beställt ett par saker som ändå blir billigare inkl. avgift.
Och då har Postnord haft paketet i cirka 1 månad efter betalning och sedan när de skickat så tar det ytterliggare 2 veckor innan det anländer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Ska bli intressant att se effekten av detta för den svenska ekonomin. Kommer folk köpa från nationella butiker istället?

När människors hobbyelektronikprojekt blir hejdlöst dyra, lär de få hitta nya intressen. Systembolaget lär i alla fall få ett uppsving. Grejen är att det i kinaprojekt vanligtvis också ingår EU-köpta komponenter, tex plastlådor som ofta är lika dyra i Kina, men som folk låter bli att köpa eftersom projekten inte blir av nu.

Flyger ner dit och köper på mig massa grejer istället, det är billigare än att posten hanterar det. Sen finns ju alltid taxfreen på vägen. Dålig lust att skjuta till skattepengar som går till sjön och som tex underdånigt subventionerar undermåligt amerikanskt luftförsvar istället för bättre närproducerat för att vinna billiga poäng i DC.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Denna hanteringsavgift, gäller den bara privatpersoner? Dvs om jag går in i en butik i stan och köper kinaprylar, har denna ÅF också fått betala liknande hanteringsavgift?

Skickades från m.sweclockers.com

De betalar moms och frakt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

För att kvaliten på sakerna i kina är inte samma som i sverige. i kina är det mesta piratkopierat material det borde alla veta vid detta lag, då jag skulle köpa ett sd minne till min mobil den var rena skiten. så jag köpte riktigt kvalitet i sverige och fick inga problem alls. alla mina mp3 filer försvann på kortet från kina så skräp ja !

Fattar du dåligt ? Jag skrev ju precis att det är samma grej.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Nästan som i mitt fall... Mina paket blev stoppade i första vågen efter ändringen och "Räkningen" på de nya avgifterna tappades bort/blev försenad/felskickad så mina paket skickades tillbaka till kina innan jag fick chansen att betala avgifterna för att få hem dom.

Vilket ledde till en mardröms cirkus för att få tillbaka mina pengar för att Postnord hade noterat att dom skickades tillbaka pga att beställaren/mottagaren inte hämtat ut dom.

Kostade mig i slutändan över 3000:- som jag aldrig kommer få tillbaka pga Post Nords fantastiska tjänst. Och mina två barn fick väsentligt färre och tråkigare födelsedags presenter.

Nu vet jag inte vad för födelsedagspresenter du köpte från Kina, men jag skulle aldrig i livet tänka mig att köpa leksaker till barn direkt från någon säljare i Kina...
Vilka kontroller sker gällande materialen och hur hålls någon ansvarig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrgrd:

Själv fick jag betala 75.12:- för att hämta ut mitt paket. 12 öre moms, 75 kr administrativ avgift.

75:65 för mig. Lagom giriga är dem.
När jag beställde en dyrare försändelse och fick den via DHL kom det ett par dagar senare en tullavgift från Tullverket. Ingen hanteringsavgift där inte, så jag undrar varför Postnord måste ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Fattar du dåligt ? Jag skrev ju precis att det är samma grej.

du behöver ju inte vara otrevlig för att jag tog upp det. nog om detta

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

@Elektron:

De betalar moms, tull och tulldeklaration (fraktbolaget). Det blir dock billigare per vara iom att företag köper in i större sändningar.

Permalänk
Medlem

fick paket i veckan från kina, gick via holland visst, noll tull på det haha inte mycket för posten att hämta där

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

fick paket i veckan från kina, gick via holland visst, noll tull på det haha inte mycket för posten att hämta där

Det är Hollands tulls ansvar att du får avgiften. Om de missat just ditt paket så har du haft tur.

You purchase goods in China. You have the goods transported to the Netherlands and you declare these goods as imported into the Netherlands under your own name. You pay Dutch VAT over the customs value of the goods. The customs value the value of the goods, plus the transport costs, insurances and suchlike, up to the external border of the EU.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontenten/b...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Folk köper bara massa jävla skräp ändå lika bra att förbjuda det helt.

Att säga att allt som köptes från Kina var skräp, är helt fel.
Vi som handlade därifrån innan Wish exploderade, köpte många gånger nyttosaker som inte gick få tag på i Sverige eller Europa och så är det fortfarande för mig. Stöter relativt ofta på saker som jag inte kan hitta på vår kontinent och tycker då det känns sjukt störande att man ibland kommer få betala 10ggr mer än vad produkten kostar.
Självklart ska det inte vara gratis, det var bara fel, men tycker att priset ska vara proportionerligt till varans kostnad.

Vore hycklare om jag sa att jag aldrig köpt skräp från Asien, men för det mesta köptes saker som jag hade användning för.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

@ODDNAME: Samma här... och det är ett paket som jag behöver på riktigt, någon månad bort innan jag kan få tag på en ny reservdel. Tog en månad för dom att förstå att de ens tappat bort det, visade sig att de sökte i ett system som visade mindre info än vad jag fick upp från deras hemsida

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

När människors hobbyelektronikprojekt blir hejdlöst dyra, lär de få hitta nya intressen. Systembolaget lär i alla fall få ett uppsving. Grejen är att det i kinaprojekt vanligtvis också ingår EU-köpta komponenter, tex plastlådor som ofta är lika dyra i Kina, men som folk låter bli att köpa eftersom projekten inte blir av nu.

Flyger ner dit och köper på mig massa grejer istället, det är billigare än att posten hanterar det. Sen finns ju alltid taxfreen på vägen. Dålig lust att skjuta till skattepengar som går till sjön och som tex underdånigt subventionerar undermåligt amerikanskt luftförsvar istället för bättre närproducerat för att vinna billiga poäng i DC.

Tack vare Postnord så går man i tankarna att hyra en lägenhet i Shenzhen Istället för att beställa hem komponenter från elfa som är 10x så dyrt som i Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Moms är skatt.

Fast det är inte moms, den är en hanteringsavgift som tillkommer uttöver momsen.

https://www.postnord.se/information/om-postnord/en-foranderli...

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Betalar gärna moms men inte hanteringsavgift! r.i.p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här borde väl bevisa att det inte är nödvändig konsumtion som minskat, utan mest "på kul" och "bara för att"-köp, vilket är en styggelse. Om folk verkligen ville ha det de köpt så hade de ju liksom snällt slantat upp tänker jag. Nu med EU och Fria rörligheten så måste man ju inte bo i Sverige om man nu hatar att betala skatt.

Nu är det väl främst den så kallade "administrativa" avgiften som folk har blivit mest upprörda över och inte momsen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HenrikM:

Avgiften har inget med skatt och moms att göra utan en avgift som du alltid fått betala för paket från usa

"utomeuropeiskt paket utan deklaration". Aldrig fått det innan när jag skött pappersarbetet. Detta är ren lathet från posten som märker alla paket med samma stämpel utan att öppna deklaration och fraktsedel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Nu vet jag inte vad för födelsedagspresenter du köpte från Kina, men jag skulle aldrig i livet tänka mig att köpa leksaker till barn direkt från någon säljare i Kina...
Vilka kontroller sker gällande materialen och hur hålls någon ansvarig...

Större delen av alla produkter i ett köpcentrum görs i Kina så skickas gör det likväl, däremot är det skillnad i att varje produkt ska paketeras för sig dvs mer volym och vikt emballage än en hel container med samma saker i stora lådor.

Kolla en leksak på Dollarstore/ÖB/ andra leksaker från ej Lego eller annan tillverkare inom EU så kommer det tex stå
"Shenzue starlight toys of ghinze province
Importör: Nordic plastic toys"

Titta på "återkallas" när du går in på Biltemas affär så får du ett hum om "kontrollen" som sker vid import.
En motorsåg där kedjestoppet är gjort av stål - den skall vara av Alu för att en kedja som gått av ska skära sig fast och inte slungas ut i dubbel längd och få någon att förblöda. -- den hade redan börjat säljas. Grundläggande motorsågsutbildning (A) går igenom kontroll av denna säkerhetsfunktion...

Inge illa om biltema. Men där var det en ful illa miss

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av warh0g:

Jag har fått alla paket som jag betalat för från USA (5) separata försändelser, det har tagit ca 14-16 dagar (bor i Stockholm) innan det kommit till utlämningsstället. Ibland har det dessutom aviserats med ett vanligt brev. Så håll ut, om du har bild på paketet så kan du ju alltid föröska tala med ditt ombud ifall det faktiskt redan kommit.
Lycka till!

Har varit i kontakt med dom och de finner alltså inte paketet. Vilket jag inte heller tror att de där klåparna kommer göra.
Jag ska se över andra möjligheter då det inte är hållbart med PostMords undermåliga tjänst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Nu vet jag inte vad för födelsedagspresenter du köpte från Kina, men jag skulle aldrig i livet tänka mig att köpa leksaker till barn direkt från någon säljare i Kina...
Vilka kontroller sker gällande materialen och hur hålls någon ansvarig...

De va messt friluftsgrejer. Typ för lite klättring och sånt för att kunna gå på riktiga äventyr i sommar. Samma tillverkare som säljs i Europa genom dyra butikskedjor gick att hitta på Wish Och Ali. Utförsäljning av utgående modell osv. Har köpt innan och testat så de håller och beställde nu mer för att ha reserver osv.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Nästa steg är att införa ännu högre import taxa, och snart kan vi vara som sydkorea där det kostar 15-20% mer att köpa Samsung och LG produkter trots att båda bolag kommer från sydkorea PGA brist av konkurrens pga höga importavgifter. Något som vi också borde satsa på att närma sydkorea är mängden självmord, då sveriges blyga 46:plats knappast är like avancerad och progressivt som sydkoreas prestigfyllda 10:plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Fast det är inte moms, den är en hanteringsavgift som tillkommer uttöver momsen.

https://www.postnord.se/information/om-postnord/en-foranderli...

Skrivet av Exxovion:

Nu är det väl främst den så kallade "administrativa" avgiften som folk har blivit mest upprörda över och inte momsen.

Vad är då alternativen? Att de skulle höja porto och fraktavgifter istället lär ju inte heller vara så poppis. Då känns det bättre att de som förstör för oss andra får stå för kalaset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ODDNAME:

Ändå har jag aldrig haft så många försenade och borttappade paket som jag haft bara den senaste månaden

Borttappade eller bortkastade är frågan!

ON TOPIC: När vi pratar om minskade kinapaket så pratar vi om kinapaketen som PostNord hanterar? Inte andra kurirer som t.ex. DHL o.d.?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Behöver en reservdel till min pc-ratt som bara går att köpa i Thailand. Blir knappt värt det dock med denna avgift så kanske får bli en helt ny ratt istället för att laga den gamla. Hurra för miljön!

Permalänk
Medlem

"Enligt Breakit rör det sig om en minskning från cirka 150 000 paket per dag från Kina till 15 000 per dag"

Låt oss stanna lite vid sifforna och räkna lite 150 000 paket om dagen x 75kr x 365 blir drygt 4 miljarder. Nu har det dock minskat till 15 000 så då blir det bara 400 miljoner in för dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, att paketen minskar är väl ingen nyhet? En bunt 3åringar i sandlådan på dagis hade ju kunnat räkna ut det.

Och ja, Postnord är lika jävla dåliga som alltid.

Skulle få en hemleverans ikväll. Var såpass stor att avsändaren delat upp det på 2 kollin.
Tror ni den trötta jävla chaffisen kom med bägge kollin? Nope, det var väl för mycket att förvänta sig.
"Ehh, asså, jadu, ehh, jag har ingen aning om vad som kan ha hänt".

Så nu får dom åka ännu en vända för samma leverans. Verkar väldigt miljövänligt, tidseffektivt och ekonomiskt va? Eller inte.

Permalänk

Alltså.. med 2 och en halv månads testtid känns det ju lite allmänt som att de valde den minst köpdrabbade perioden. Med den här solen förstår jag om svenskar hellre lägger pengar på öl och grill.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Vill man ju se redovisade resultat om hur miljön har blivit till det bättre nu dåra

Sveriges bidrag ledde till 29 minuter sparade från impeding doom.

//klapp på axeln grabbar

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X