Permalänk
Medlem

Black Screen efter bios upd - B350

Hej,

För ett tag sedan köpte min bror ett Asus B350 Prime med en Ryzen 2600x. Detta fungerade ju inget bra då moderkortet inte var rätt bios version. Så jag lånade hem en Ryzen 1400 för att uppdatera bios. Postade och fungerade bra, laddade in senaste bios på en usb och körde igång uppdateringen. Jag gick ut i köket och när jag kom tillbaks så var skärmen svart. Lät den stå så en 15 minuter utan att något hände. Startade om datorn och fortfarande svart.

Så där jag står nu är att antingen så failade uppdateringen medan jag var i köket. Alternativt så fungerade uppdateringen, men att bios inte lyckas använda det GT530 som sitter i för att visa bilden på skärmen.

Testat att rensa CMOS, med och utan batteri i. Startat om en 20 gånger. Testat att koppla ur HDD, grafikkortet etc. Börjar få lite slut på idéer på vad man kan testa för att få den att hoppa igång. Någon där ute som sitter på bra idéer =)?

Uppdatering: Testade att swappa in mitt GTX1070 utan någon lycka.
Intressant nog så när dator är igång så drar alla fläktarna igång. Tangentbordet lyser upp, ethernetporten blinkar, men ingen bild som sagt.

MOBO: Asus B350 Prime
GPU: GT 530 eller GTX1070
CPU: RYZEN 5 1400
RAM: Hyper X predator 2x8 GB - HX433C16PB3K2/16
PSU: Cooler Master V850
SSD: Samsung Evo 850
OS: Ej installerat
CHASSIS: Master Case 5 pro

Tack på förhand /Chris

Permalänk
Medlem

@Chrisism8:
Moderkortet har ASUS CrashFree BIOS (vilket innebär att man kan återställa det från USB eller moderkorts skivan), läs i manualen hur man gör detta.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Chrisism8:
Moderkortet har ASUS CrashFree BIOS (vilket innebär att man kan återställa det från USB eller moderkorts skivan), läs i manualen hur man gör detta.

Hej, även testat detta nu. Tyvärr verkar ingenting ha hänt. Dock uppdaterade jag ju till samma version som potentiellt kraschade, kanske testa att uppdatera till en äldre version?

Permalänk

Har ett b350 prime plus liggande som ibland var seg att starta om efter flash eller man ändrat annat i bios. Hur länge har ni väntat? Den ska posta själv tre gånger och on det inte fungerar så ställer den om sig själv till grundinställningar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk

Och skärmen är kopplad till gpu och inte mb?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Dock uppdaterade jag ju till samma version som potentiellt kraschade, kanske testa att uppdatera till en äldre version?

Ja, jag personligen hade testat med att återställa från moderkorts skivan, om denna inte finns, testa med den äldsta versionen som finns på hemsidan.
Fast detta kräver naturligvis en CPU som är kompatibel med den versionen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp4ceRock3r:

Har ett b350 prime plus liggande som ibland var seg att starta om efter flash eller man ändrat annat i bios. Hur länge har ni väntat? Den ska posta själv tre gånger och on det inte fungerar så ställer den om sig själv till grundinställningar

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av sp4ceRock3r:

Och skärmen är kopplad till gpu och inte mb?

Skickades från m.sweclockers.com

Gett den en ca 15 minuter innan jag rebootat. Bra fråga ang vart skärmkabeln sitter, och den sitter i GT530. Lätt fel att göra annars tänker jag.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Chrisism8:

Gett den en ca 15 minuter innan jag rebootat. Bra fråga ang vart skärmkabeln sitter, och den sitter i GT530. Lätt fel att göra annars tänker jag.

Hur har det gått, har du fått rätsida på problemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hur har det gått, har du fått rätsida på problemet.

Tjenare,

Återförsäljaren tog tillbaks kortet efter min förklaring och beställde ett nytt. Borde komma senare i veckan för försök #2. Uppdaterar tråden när jag vet hur det gick.

Permalänk
Skrivet av sp4ceRock3r:

Och skärmen är kopplad till gpu och inte mb?

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du att ts skulle flasha moderkortet med skärmkabeln i rätt grafikport och snabbt som tusan rycka ur skärmkabeln innan h*n gick till köket?

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Hämtade det nya moderkortet idag. Gjorde om samma process som förra gången. Installerade BIOS från USB, fungerade klockrent. Det som har visat sig dock är att den ena ramstickan inte fungerar som den ska. Tyvärr hade ju brorsan köpt fel minnen mot QVL listan jag skickade honom. Ena stickan verkar fungera, kört lite stresstester och spelat lite på den under kvällen utan problem. Om sticka #2 sitter i så kraschar det efter ca 1 minut in i Aida64 stresstest.

Testat lite olika uppsättningar, här är en sammanfattning:

Sticka 1: Verkar fungera
Sticka 2: Fungerar inte
d.c.o.p: Ej aktivt, allt står på "auto" eller vad nu det heter när det är standardinställningarna. Står att de går i 2400 mhz.

Test 1: Båda i på plats 2 +4 i moderkortet (rekommenderade platserna): 1 blåskärm med "memory management" varning. Flera krasch+omstart. Kraschar ca 1 min in i Aida64 memtest, flera försök.

Test 2. Sticka 1 i plats 2( rekommenderade platsen): 15 min stresstest i Aida64. 30 min gaming. Till synes inga problem.

Test 3. Sticka 2 i plats 2. Vägrar Boota. Flera omstarter med paus emellan. CMOS clear hjälper inte.

Test 4. Sticka 2 i plats 1 (Ej rekommenderad plats): Bootar windows, kraschar i Aida64 efter 1 min.

Test 5: Båda i på plats 1 +3 i moderkortet (EJ rekommenderade platserna): Krasch efter 1 min i Aida64.

_____________

Ska ju noteras att detta är ett par Kingston Hyper X 3333 mhz stickor som inte finns på QVL listan. Som sagt så hade brorsan beställt fel. Vet att Ryzen är känsligt som tusan när det kommer till RAM, men trodde ändå att det borde fungera på 2400 mhz. Hojta gärna till ifall ni har några tankar om det kan vara fel på RAM stickan/orna eller ifall det är "vanligt" att man har denna nivå av problem med ej QVL listade ram.

Permalänk
Medlem

Alltså, om sticka 1 verkar fungera utan fel när du enbart testar den, men sticka 2 gör att datorn kraschar (väldigt fort dessutom) tyder ju starkt på att sticka 2 är defekt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dunis90:

Alltså, om sticka 1 verkar fungera utan fel när du enbart testar den, men sticka 2 gör att datorn kraschar (väldigt fort dessutom) tyder ju starkt på att sticka 2 är defekt.

Japp en sticka är trasig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

kan också förklara varför bios-uppdatering krachade på den förra kortet då sådant blir väldigt beroende av fungerande RAM.

mao. kör en ordentlig memtest innan flash-BIOS uppgradering

Permalänk
Medlem

Jo, någonstans känns det ju väldigt som att ena ramsticken är defekt på något vis. Ska åka och norpa minnen någon dag nästa vecka och köra lite tester med min z170+6700k kombination. Den är ju i alla fall stabilare/mer förlåtande än ryzen när det kommer till minnen. Är det Memtest86 som är det man ska köra för att se hur de lirar, eller vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Är det Memtest86 som är det man ska köra för att se hur de lirar, eller vad tycker ni?

Om du bara vill (stress) testa RAM, ja.
Vill du stress testa hela systemet, så är det andra program du ska använda, ett som kan göra det är OCCT
Varning dock om PSU stress testet, eftersom programet vad jag har läst kan döda den om den är av billig/dålig kvalitet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Kör både memtest 86 och windows egna. Har hittat fel i ena men inte andra olika gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Medlem

@Ratatosk och alla andra.

Behövde inte köra något memtest. Testade minnena i min egen dator nu på ett Ranger viii Z170 och de vägrade boota med minnesmodul 2 installerad. RMA inskickad till Kingston för att få dem utbytta.