Sony WH-1000XM2 firmware uppdatering

Permalänk
Medlem

Sony WH-1000XM2 firmware uppdatering

Det har släppts en firmwareuppdatering v2.0 till Sony WH-1000XM2. Den gör inget för ljudet, men uppdaterar stödet för Google Assistant och lägger till för mig okända andra funktionsuppdateringar. Den ska gå att installera via appen som finns, men jag har inte fått uppdatering själv.

Citat:

Benefits and improvements

* Optimises the headphones for Google Assistant
* Other function improvements

https://www.androidpolice.com/2018/05/17/sony-brings-google-a...

https://www.sony.com.au/electronics/support/wireless-headphon...

Permalänk
Medlem

Jag fick reklam om ver 2.0 men mina är 1.0.5
Hur uppdaterar jag dem?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag fick reklam om ver 2.0 men mina är 1.0.5
Hur uppdaterar jag dem?

Enligt Sonys sida ska det komma en gul bar längst ner när uppdateringen är tillgänglig. Den har inte gjort det hos mig, och verkar inte gå att "tvinga" den uppdatera utan det är i Sonys händer. Antagligen gör de så att den distribueras lite olika snabbt beroende på land.

Typ så här

Permalänk
Medlem

Står detta nu på Sonys hemsida:

IMPORTANT:
We apologize for the inconvenience, but the release of this software update has been delayed.We are working on the issue and will release the update as soon as possible. (Added on 18-5-2018)

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Står detta nu på Sonys hemsida:

IMPORTANT:
We apologize for the inconvenience, but the release of this software update has been delayed.We are working on the issue and will release the update as soon as possible. (Added on 18-5-2018)

Tack för info. De kanske hittade nån bugg i sista minuten.

Permalänk
Föredetting

Jag är mer sugen på info om "other function improvements." Ser redan ut som en tönt med gigantiska hörlurar, tänker inte gå runt och prata med min telefon också.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att de fixar så man får stereo ljud när man kopplar dem till datorn och använder mic. Idag låter det bra när jag bara lyssnar på musik men när datorn vill snvända micen också så slår den om till headset och allt lpter skit

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag hoppas att de fixar så man får stereo ljud när man kopplar dem till datorn och använder mic. Idag låter det bra när jag bara lyssnar på musik men när datorn vill snvända micen också så slår den om till headset och allt lpter skit

Hur byter du (även ni andra) enklast mellan olika enheter?
Någon på Reddit hävdade att han kunde koppla två enheter till sina Sony 100xm2. Jag lyckas inte.

Så om ni vill hoppa mellan t ex. mobiltelefon och sedan PC/jobbmobil/surfplatta - hur gör ni?

Permalänk
Medlem

@Swe.Stars: Jag kan ju inte vara kopplad till flera enheter samtidigt och växla men min telefon kopplar upp automatiskt till dem när jag drar igång dem och stänger jag av blåtand på min telefon och startar hörlurarna så kopplar min dator automatiskt upp mot dem.

Man kan ju ha flera enheter dom kopplar upp mot utan att behhöva söka efter blåtand mellan varven men jag vet inte om det går att köra flera enheter på samma gång.

När jag växlar stänger jag bara av bt på min telefon tex och startar om lurarna så kopplar dem upp mot datorn.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@Swe.Stars: Jag kan ju inte vara kopplad till flera enheter samtidigt och växla men min telefon kopplar upp automatiskt till dem när jag drar igång dem och stänger jag av blåtand på min telefon och startar hörlurarna så kopplar min dator automatiskt upp mot dem.

Man kan ju ha flera enheter dom kopplar upp mot utan att behhöva söka efter blåtand mellan varven men jag vet inte om det går att köra flera enheter på samma gång.

När jag växlar stänger jag bara av bt på min telefon tex och startar om lurarna så kopplar dem upp mot datorn.

Det är just det där steget - att behöva:

1. Stänga av BT på telefonen och sedan
2. Starta om(!) hörlurarna vilket inte bara tar någon sekund utan håller in - stänger av - håller in igen - sätter på.

Jag hade önskat att OM jag börjar spela upp ljud från datorn (som har kopplats tidigare, men just nu är kopplad med telefonen) så borde den switcha.

Så gör min JBL Flip 3.

Men tack ändå, då vet jag vad jag ska förhålla mig till

Permalänk
Medlem

Hade inte riktigt reflekterat på varför de drog in uppdateringen, men såg att några användare fått sina hörlurar oanvändbara efter att ha uppdaterat då den släpptes. Hoppsan Sony! När de släpper en fixad version så rekommenderar jag er att inte uppdatera direkt utan vänta någon vecka i alla fall.
https://www.reddit.com/r/sony/comments/8k3iqr/wh1000xm2_not_w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Hade inte riktigt reflekterat på varför de drog in uppdateringen, men såg att några användare fått sina hörlurar oanvändbara efter att ha uppdaterat då den släpptes. Hoppsan Sony! När de släpper en fixad version så rekommenderar jag er att inte uppdatera direkt utan vänta någon vecka i alla fall.
https://www.reddit.com/r/sony/comments/8k3iqr/wh1000xm2_not_w...

Tack för tipset!
Gillar verkligen lurarna. Använder dem under långa perioder på jobbet (kontor) och när jag sitter och pluggar (biblioteket/hemma).
Enda jag saknar, iaf lite, när funktionen att synka två enheter samtidigt.

Permalänk
Medlem

Någon som fått en uppdatering än?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Någon som fått en uppdatering än?

Nej, inget än.

Första länken var till Sony i Australien, jag tog den direkt från nyheten. Här är en lite mer nära på Sony UK. Inget uppdaterat där heller sen de la in nyheten om att de drog tillbaks den.
https://www.sony.co.uk/electronics/support/wireless-headphone...

Permalänk
Medlem

Nu är 2.0.1 släppt, den dök upp i appen på min mobil också när jag anslöt lurarna.
https://www.sony.co.uk/electronics/support/wireless-headphone...

OBS! Uppdateringen är släppt idag 3/7, vilket innebär att det inte finns några resultat från andra som gjort uppgraderingen. Den största ändringen är support för Google Assistant (finns det i Sverige än från Google?). Sen är det odefinierat "Other function improvements". Vänta och kolla nätet efter andra som uppgraderat om ni är osäkra. Speciellt med tanke på att 2.0.0 orsakade problem för några (med det ska vara löst nu i 2.0.1).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Nu är 2.0.1 släppt, den dök upp i appen på min mobil också när jag anslöt lurarna.
https://www.sony.co.uk/electronics/support/wireless-headphone...

OBS! Uppdateringen är släppt idag 3/7, vilket innebär att det inte finns några resultat från andra som gjort uppgraderingen. Den största ändringen är support för Google Assistant (finns det i Sverige än från Google?). Sen är det odefinierat "Other function improvements". Vänta och kolla nätet efter andra som uppgraderat om ni är osäkra. Speciellt med tanke på att 2.0.0 orsakade problem för några (med det ska vara löst nu i 2.0.1).

Tack för uppdateringen!

Google Assist "funkar" på svenska. Bitvis iaf. Jag kan be om påminnelser, ställa alarm, be den googla på något och den svarar på svenska. Detta är utan hörlurarna. Då är det bara engelska. Så om det skulle gå att "prata" med Google Assist på svenska vore det ju toppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Tack för uppdateringen!

Google Assist "funkar" på svenska. Bitvis iaf. Jag kan be om påminnelser, ställa alarm, be den googla på något och den svarar på svenska. Detta är utan hörlurarna. Då är det bara engelska. Så om det skulle gå att "prata" med Google Assist på svenska vore det ju toppen

Google Assistant på svenska kommer någon gång under året. Har pågått en stängd beta av det ett par månader.

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Jag hoppas att de fixar så man får stereo ljud när man kopplar dem till datorn och använder mic. Idag låter det bra när jag bara lyssnar på musik men när datorn vill snvända micen också så slår den om till headset och allt lpter skit

Detta tror jag är kopplat till att datorn inte kör Aptx-ljud. Tror ljudet blir kasst för att det är Mono-ljud när du använder Micen samtidigt.. Ngn mer bevandrad får gärna flika in här. Min cyniska sida tror att PC-tillverkarna begränsar detta i Bluetoothinställningarna för att det inte ska kunna kanibaliseras på Gaming-hörlurarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Google Assistant på svenska kommer någon gång under året. Har pågått en stängd beta av det ett par månader.

Tack för infon, får se när det släpps sen.

Jag har uppdaterat mina 1000XM2 och det gick bra. Tog ungefär 25-30 minuter. Jag läste och följde instruktionerna. Såg att jag kunde slå på funktionen för Google Assist i appen nu.

I övrigt så tyckte jag "Ambient Sound" (för att höra omgivningen utan att ta av sig lurarna) kändes annorlunda nu. Ska testa lite mer, det kan vara sockerpiller. Men tyckte att det kändes mer balanserat, inte lika överväldigande. Nu använder jag det inte så ofta, men har hänt då och då.

I övrigt inga skillnader som jag märkt, inte för hur jag använder mina lurar.

Permalänk
Avstängd

Förlåt om jag kapar tråden lite, men vad tycker ni om hörlurarna i sig och ljudet de ger ifrån sig? Värt pengarna?

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Förlåt om jag kapar tråden lite, men vad tycker ni om hörlurarna i sig och ljudet de ger ifrån sig? Värt pengarna?

För det pris jag betalde nyligen, 2790 kr, så var det lätt värt varenda krona.
Ingen audiofil men jag var nog nära att få en öroninflammation med så mycket in-ear jag använde på jobbet + i skolan. Dessa sitter svinbra, bättre ljud (i min non-audiofil mening) än Bose Quietcomfort 35 II, touchkontroller jag faktiskt tycker är bra/enkla och funkar med fingervantar(!), kompaktare än Bose Q35 när de fälls ihop.

Saknar att jag inte kan köra två enheter samtidigt - men - att gå in på den enhet som nyttjar lurarna - säg min telefon - slår av med ett svep och ett klick - och därefter klickar på Connect på den andra enheten och den pairar på 1 sekund. Omväg som inte känns jobbig, vilket jag först trodde.

Snabbladdning (10 min ska ge 70 minuter, ska precis testa det då de dog efter flera dagars konstant användande på jobbet, i bibblan och hemma trådlöst när jag streamar spel till min Nvidia Shield i vardagsrummet). Mjuka sköna kuddar (Bose Q35 kändes lite mindre fluffiga och hårdare).

The list goes on and on...

Enda negativa jag hittat so far är att jag hellre poppar in mina in-ear lurar när det är varmt ute. Jag blir lika lätt sjöblöt vid vanlig aktivitet (gå till tåget) som Aquaman och är det 23 grader ute, blir det varmt om öronen ;P
.. kanske likaså med andra Over-ear lurar.

För 4 000 kr? Dyrt.
För det pris jag såg dem häromdan, 3000 kr? Lätt.

Permalänk
Medlem

Stämmer in med Swe.Stars ovanför. Mycket bra blåtands-hörlurar med noice cancelling. Som sagt har de ofta funnits på rea och för 3000 (så köp inte för originalpriset 4000). Håller också med om att de kan bli för varma, det är lite en effekt av slutna lurar med noice cancelling - de är gjorda för att vara isolerande. De har lite extra bas jämfört med väldigt neutrala lurar, men det är inte mycket. Kolla också recensioner online och jämför med andra med samma pris.

Om du har någon Elgiganten eller så i närheten kanske du kan få en demo av dem om de har den framme. Då får du chans att känna hur de sitter också.
https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/horlurar/WH1000XM...

Tänker du köra via din mobil? Kolla om du har support på mobilen för APTX (Qualcomm) eller LDAC (Sonys egna). De är protkoll för överföring av ljud via blåtand och ger teoretiskt bättre ljud.

Permalänk
Medlem

Hur hög är volymen på dessa lurar, spelar dom avsevärt lägre än andra modeller? Både trådande och trådlösa då, har ett par audio technica ath-m50x som jag är nöjd med, men känner ändå att trådlöst vore trevligt. Dock är jag skeptisk till Sony vad gäller volym i allmänhet, fick nyligen sälja vidare min ZX1 spelare då högsta volym låg drygt 30% under en vanlig MP3 spelare vid högsta volym.
Gick till en Cowon Plenue J istället och plötsligt vart det avsevärt högre volym, var inte ens njutbart på sonyns låga volym.

I alla fall så är jag orolig att någon liknande EU limit eller liknande har implementerats och att lurarna spelar lägre än vad dom kan pga nåt EU safety direktiv eller nåt. Vet ex att i fallet med ZX1 så spelade ex den Japanska modellen avsevärt högre, har inte provat den men borde vara i klass med den spelaren jag har nu, dvs Cowon.

Vet att jag jämför hörlurar med spelare här, men är orolig att dom kör samma safety-limit eller vad man ska säga.
Bottom line, spelar lurarna högt eller känner ni att det finns mer kraft i dom?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

@RVX:

Jag minns att Marshall "London" telefonen skröt med ett bra chip för ljud med högre volym.. och jag har sedan dess stört mig på de låga ljudnivåerna som telefoner i allmänhet producerar, men också Bluetoothlurar. Om man kör trådat kan man ju ha en liten batteridriven förstärkare mellan telefon och lurar, men i det trådlösa fallet är man ganska körd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hur hög är volymen på dessa lurar, spelar dom avsevärt lägre än andra modeller? Både trådande och trådlösa då, har ett par audio technica ath-m50x som jag är nöjd med, men känner ändå att trådlöst vore trevligt. Dock är jag skeptisk till Sony vad gäller volym i allmänhet, fick nyligen sälja vidare min ZX1 spelare då högsta volym låg drygt 30% under en vanlig MP3 spelare vid högsta volym.
Gick till en Cowon Plenue J istället och plötsligt vart det avsevärt högre volym, var inte ens njutbart på sonyns låga volym.

I alla fall så är jag orolig att någon liknande EU limit eller liknande har implementerats och att lurarna spelar lägre än vad dom kan pga nåt EU safety direktiv eller nåt. Vet ex att i fallet med ZX1 så spelade ex den Japanska modellen avsevärt högre, har inte provat den men borde vara i klass med den spelaren jag har nu, dvs Cowon.

Vet att jag jämför hörlurar med spelare här, men är orolig att dom kör samma safety-limit eller vad man ska säga.
Bottom line, spelar lurarna högt eller känner ni att det finns mer kraft i dom?

Hur hög? Jag kan spela så pass att jag får ont i öron.
Låg volym är perfekt när jag vill ha något mer än det mikro-vattenfalls-brus som hörs när man har NC påslaget. T ex. när jag vill slippa höra kollegor med gälla röster (vanliga röster hörs inte alls) som går förbi rummet eller bara vill ha något lugnande/avslappnande, t ex. i biblioteket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Hur hög? Jag kan spela så pass att jag får ont i öron.
Låg volym är perfekt när jag vill ha något mer än det mikro-vattenfalls-brus som hörs när man har NC påslaget. T ex. när jag vill slippa höra kollegor med gälla röster (vanliga röster hörs inte alls) som går förbi rummet eller bara vill ha något lugnande/avslappnande, t ex. i biblioteket.

Låter ju bra, skulle dock vilja testa dom först. Vet att lokala el-giganto har så får väl passa på nästa gång man är ute.
Tack för din input!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Föredetting
Skrivet av RVX:

Hur hög är volymen på dessa lurar, spelar dom avsevärt lägre än andra modeller?

Jag kör uteslutande över Bluetooth, men med Spotify måste jag backa ner till runt 50% volym för att inte riskera hörselskador av hög volym. När jag kör lokala musikfiler med Poweramp ligger jag på runt 65-70%.

Har aldrig känt något behov av att kunna spela högre.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag kör uteslutande över Bluetooth, men med Spotify måste jag backa ner till runt 50% volym för att inte riskera hörselskador av hög volym. När jag kör lokala musikfiler med Poweramp ligger jag på runt 65-70%.

Har aldrig känt något behov av att kunna spela högre.

Nej men då så, då verkar det inte vara ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Låter ju bra, skulle dock vilja testa dom först. Vet att lokala el-giganto har så får väl passa på nästa gång man är ute.
Tack för din input!

Det är nog vettigt, dessutom får du känna hur de sitter också. Bäst är väl om du kan testa med din egen musik och mobil dessutom, men jag vet inte hur Elgiganten är på det. Det är rätt enkelt para med NFC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är nog vettigt, dessutom får du känna hur de sitter också. Bäst är väl om du kan testa med din egen musik och mobil dessutom, men jag vet inte hur Elgiganten är på det. Det är rätt enkelt para med NFC.

Ja får helt enkelt hoppas dom är någorlunda tillmötesgående.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X