Grannar som firar högtid ( låter mycket )

Permalänk
Avstängd

Det är väll bara att säga åt dom att vara tysta efter tex 22:00 om det är reglerna och hjälper inte det så kör man störningsjouren och dom tar väll 1500kr för att åka ut så brukar svida lite efter några gånger

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krippa75:

@superegg: Det är naturligtvis en helt annan sak. Finns tyvärr vissa som i nån sorts förment godhetsanda gärna ursäktar dåligt beteende då de antar att det har med religion och/eller kultur att göra och inte bara att individen i fråga inte kan bete sig.

Störningsjouren kommer att komma och höra att dom är högljudda men när dom knaka på och be dom att vara mindre högljudda så kommer dom att säga något om sin religion vad störningsjouren kommer säga efter är en bra fråga.

Då samhället gör massa undantag hela tiden när det gäller religion så kanske dom även gör undantag när det gäller ljudnivå.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Helt allvarligt tycker jag att man ska hålla sig till hörlurar om man bor i lägenhet, man kan göra undantag om man har gäster osv men det finns fan inte mycket som är så irriterande än att behöva lyssna på basljud genom väggarna oavsett tid på dygnet. Men jag det är mycket tolkningar angående området, det skulle helt klart behövas klarare riktlinjer.

Detta är anledningen varför jag just nästan bara har klena högtalare eller riktiga hörlurar hemma. Ser ingen poäng med flottig stereo, den sitter i bilen... jag kan då köra vilse ute på landet och njuta av musik istället utan att störa mina grannar.

Håller med att där är mycket vaga uppgifter, men det är för folk är rädda för att trampa andra på tårna.

Grannen vägg i vägg till mig har renoverat kåken i typ 2 månader nu. Det är så grannarna en bra bit bort reagerat. Jag... tja, poängterade bara för dem vilka tider jag varit glad över att de respekterade. Utöver det så förstår jag att renovering orsakar ljud... så jag är inte super känslig heller.

Samma är ju när två av grannarna fick nyfödda... inte tusan kan man göra något åt det. Och ingen vad jag vet klagade heller.

I gengäld så har jag en satans busig och lekfull katt, som envist ska springa och leka och föra ljud kl 02 på natten. Om jag vaknar lugnar jag ner honom, men jag förstår att detta måste höras det med... och det är svårt att få stopp på. Så lite ljud måste man tolerera också. Tror det är därför det inte kan fungera med... "du spolade i toan kl 4 på natten, därför vräks du nu..." heller. Och inga grannar har klagat eller sagt något till mig heller.

Om de vill fira Ramadan, så får de väl göra det. Men de får också göra det på ett sätt som respekterar grannarna. Köksluckor mm kan enkelt dämpas med en liten silikon plupp, och golvljud med strumpor på fötterna och gå lugnt, eller skaffa mattor på de golv som låter. Små saker som gör mycket skillnad kan vara vad som behövs för att inte störa när man vet att det är mitt i natten. Men... det är inte säkert de tänker på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag pratar inte om fågelkvitter. Jag tror inte du har hört hur mycket en trana kan låta!

"Jag tror inte du har hört hur mycket en granne kan låta!"

Först stör du dig inte på tranor. Men sen hävdar du att en trana låter väldigt mycket? Jämfört med vad?
Jag följer inte resonemanget.

Men för din info så har jag bott ca 15år i "skogen" och levt med olika djurläten inkl. tranor.
Om jag får välja mellan "grannarnas fest" och "djurläten" så väljer jag djurläten alla dagar i veckan.

Bor du i ett hus kan du dessutom 3glasa dina fönster och bli av med alla yttre ljud.
Finns ingen isolering i världen som hjälper mot att grannen på +1 våning dansar runt.
Det är rimligtvis därför det finns regler för hur mycket en hyresgäst får störa sina grannar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Lagstiftning och Bostadsrättsföreningens regler trumfar en religiös företeelse. Steg ett torde vara att på ett civiliserat sätt prata med de störande grannarna ansikte mot ansikte. Förklara bara läget att du behöver din vila för att kunna sköta ditt jobb och att är svårt när dem för oljud så sent på kvällarna / nätterna. Som steg två hade jag kontaktat styrelsen och som steg tre störningsjouren.

This. Anledningen bakom oväsendet är inte relevant, faktum är att du som boende blir störd. Prata med dem och dra det vidare om det inte hjälper.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kring vilka svenska högtider brukar det låta illa? Jag jobbar natt och har aldrig haft märkt av någon.

Valborg, midsommar och nyår är väl de klassiska. Lägg därtill studentkarnevaler, pride, första maj och dyl. så får du snabbt ihop en hel del dagar med oväsen som ofta fortsätter in på natten.

Sen har du förstås onsdagar, fredagar och lördagar. Finns de som verkar tro att de är till för hemmafester varenda jävla vecka. Hade en sån granne en gång, tog dock inte lång tid innan hon blev vräkt

Skrivet av Nivity:

Försöker flytta till ett mer område med Svenskar, helst lite äldre.
Det finns Svenskar som är idioter också, men så länge det är lite äldre så lägger dom sig oftast iaf.
Bott på flera ställen med invandrare och det är samma överallt, dom är uppe sent som fasen, har alltid massa folk över.

Nja, jag har bott i ett pensionärstätt område och istället för musik sent på kvällen så får man repriser av engelska antikrundan på högsta volym sent in på natten. Jag vette fan när vissa pensionärer sover egentligen.

Sen som kontrast kan jag ju också säga att jag bott i ett av Sveriges topp tre invandrartäta områden och av de ca tio platser jag bott på sedan jag flyttade hemifrån så var det den lugnaste och tystaste platsen, om vi bortser från där jag bor nu, i skogen. Tror mycket beror på att färre dricker alkohol. Sen fanns det förstås den där idioten som tyckte/tycker det är roligt att köra cross fram och tillbaka i all oändlighet på gräsmattan men man kan väl inte få allt.

Skrivet av Swedish Berserk:

Dom får givetvis lov att fira sin högtid och jag kommer givetvis ha förståelse för detta men jag ville mer ha feedback på vad som gäller i dessa situationer.

Jag kanske missade ett inlägg när jag skummade igenom tråden men ditt första steg (efter kontakt med grannen) är att kolla vad din hyresvärd säger, troligtvis säger han att det ska vara tyst efter klockan 22.

Sen tycker ju jag att man måste acceptera oväsen sent in på natten då och då om man bor i lägenhet. Kan man inte leva med ett par nätter per år med öronproppar bör man fundera på vart och hur man bor.

Skrivet av Storage Jar:

Ring polisen direkt. Allmänheten saknar relevanta kunskaper om ljudstörningar har dom ju sagt så låt polisen göra den bedömningen.

Har allmänheten sagt att de inte för "ljudstörningar" eller vad menar du?
Oavsett vad du menar så tycker jag att man absolut inte ska kontakta polisen. Har de inte bättre saker att göra tror du? Till och med att sitta i fikarummet tycker jag är bättre än att åka till någon som festar lite väl sent.

Skrivet av loefet:

Sen så brukar fåglar vara bra på att hålla tyst nattetid, i alla fall den mörkaste delen. Sen så håller de ju egentligen bara på när det är häckningstider och kvittret minskar ju kraftigt efteråt.

mm, problemet är ju bara att det börjar ljusna tidigt under en del av året. Inte så kul att vakna klockan fyra en ledig dag för att fåglarna söker sexpartners (speciellt inte om det är helg och människorna precis slutat med exakt samma sak )

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Gruppspelet varar väl knappast en månad?

Jag är inte själv en anhängare av denna mystiska religion, så jag gick på uppgiften att VM 2018 i Ryssland kommer vara mellan den 14 Juni och den 15 Juli.

Om det sedan finns olika sekter som bara firar fram till att ett eller annat land har åkt ut är en helt annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

"Jag tror inte du har hört hur mycket en granne kan låta!"

Först stör du dig inte på tranor. Men sen hävdar du att en trana låter väldigt mycket? Jämfört med vad?
Jag följer inte resonemanget.

Men för din info så har jag bott ca 15år i "skogen" och levt med olika djurläten inkl. tranor.
Om jag får välja mellan "grannarnas fest" och "djurläten" så väljer jag djurläten alla dagar i veckan.

Bor du i ett hus kan du dessutom 3glasa dina fönster och bli av med alla yttre ljud.
Finns ingen isolering i världen som hjälper mot att grannen på +1 våning dansar runt.
Det är rimligtvis därför det finns regler för hur mycket en hyresgäst får störa sina grannar.

Just det. Det är inte antalet decibel enbart som avgör om man blir störd. I denna tråd har allt möjligt snurrat runt som "störningar" men så enkelt är det inte. I ett flerfamiljshus förekommer en massa ljud som en del menar tillhör det normala livet medan andra blir gravt störda. Det finns ytterligheter som alla nog är överens om medan annat är besvärligare. Därför är det meningslöst att diskutera fyllefester hela natten. Det som kan vålla problem är barn som gråter halva natten som exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

När jag öppnar mina köksluckor låter det inget, man behöver inte smälla igen luckorna... om man måste så kan hyresvärden sätta dit s.k tassar på luckorna så landar de mjukt på plats.

Spola vatten låter extremt mycket om rören är utanpå väggen som de är hos mig, små smala igenkalkade rör utanpå väggen.. backventilen slår så det vibrerar i hela WC och sedan kommer ett högt hisnande ljud som väsnas genom hela lägenheten.

Om detta görs på natten är det extremt störande.

Men är det rimligt att ingen får spola vatten på natten?
Är det ett sånt stort problem bör ni jaga hyresvärden och inte den som behöver spola lite vatten nattetid.

Som sagt, jag pratar lite principiellt nu.
Bor du i lägenhet är det inte rimligt att kräva att det är knäpptyst.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Absolut inte. Behöver jag bajsa och tvätta händerna mellan 22-07 så är det fanimig min rättighet. Under inga omständigheter kan det räknas som störande.

Klart man ska få spola och tvätta händerna efter toalettbesök oavsett tid på dygnet, det tar jag hänsyn till oavsett om man kan höra grannarna skita och pissa, fisa i dasset.. det är bara till att acceptera eller flytta.

Men att tappa upp vatten för att bada eller duscha i 45-60min kl 23:30 eller 01:30 är onödigt om man inte har trillat i gyttja påväg hem efter festen eller liknande.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Vissa ljud kan man inte förbjuda eller anse som störning. Exv vatten som rinner, eller att det knakar i taket om någon går i våningen ovanför, det är själva kåken i sig och inget hyresgästen själv kan påverka. Även toalett och eventuellt dusch räknas dit. Kan vara så att man har ett skitigt jobb där man slutar obekväma tider och måste duscha när man kommer hem. Sen är det klart att det finns extremer även här.

Det råder jag fick från juristen var att föra störningsdagbok samt att vid VARJE tillfälle som du störs klaga hos hyresvärden. För om det går till hyresnämnden för prövning och du inte har något skriftligt på störningarna så blir det väldigt svårt att bevisa.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Jag är inte själv en anhängare av denna mystiska religion, så jag gick på uppgiften att VM 2018 i Ryssland kommer vara mellan den 14 Juni och den 15 Juli.

Om det sedan finns olika sekter som bara firar fram till att ett eller annat land har åkt ut är en helt annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var mitt försök till ett skämt med piken att Sverige åker ur i gruppspelet ändå...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daskedennis:

Vissa ljud kan man inte förbjuda eller anse som störning. Exv vatten som rinner, eller att det knakar i taket om någon går i våningen ovanför, det är själva kåken i sig och inget hyresgästen själv kan påverka. Även toalett och eventuellt dusch räknas dit. Kan vara så att man har ett skitigt jobb där man slutar obekväma tider och måste duscha när man kommer hem. Sen är det klart att det finns extremer även här.

Det råder jag fick från juristen var att föra störningsdagbok samt att vid VARJE tillfälle som du störs klaga hos hyresvärden. För om det går till hyresnämnden för prövning och du inte har något skriftligt på störningarna så blir det väldigt svårt att bevisa.

Skulle aldrig någonsin få för mig att restriktera mitt levende. Folk behöver inte jobba 8-17, folk kanske inte jobbar allt eller har andra jobb än fysiska jobb på ett kontor eller arbetsplats.

Duschar och badar samt går ut och in ur dörren, lagar mat och har på TV på lagom volym dygnet runt, ingen gnällspik ska förstöra det.

Vad är detta för jäkla sossesamhälle med restriktioner.

Skillnad är att dra på olämpligt hög volym och bas på högtalarna 02.00 på söndag till måndag nattetid.

Inte direkt riktat mot dig, men när jag läste ditt så satt jag och tänkte på det lite extra bara, haha

Permalänk
Inaktiv

Värst vad skötsamma grannar alla har här. Mina grannar möblerar, dammsuger, skottar balkongen, röker i trapphuset, snickrar, smäller i dörrar/skåp och stampar i golvet etc. kl 2-3 på natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Värst vad skötsamma grannar alla har här. Mina grannar möblerar, dammsuger, skottar balkongen, röker i trapphuset, snickrar, smäller i dörrar/skåp och stampar i golvet etc. kl 2-3 på natten.

fan, bor vi i samma lägenhet utan att jag vet om det?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Skulle aldrig någonsin få för mig att restriktera mitt levende. Folk behöver inte jobba 8-17, folk kanske inte jobbar allt eller har andra jobb än fysiska jobb på ett kontor eller arbetsplats.

Duschar och badar samt går ut och in ur dörren, lagar mat och har på TV på lagom volym dygnet runt, ingen gnällspik ska förstöra det.

Vad är detta för jäkla sossesamhälle med restriktioner.

Skillnad är att dra på olämpligt hög volym och bas på högtalarna 02.00 på söndag till måndag nattetid.

Inte direkt riktat mot dig, men när jag läste ditt så satt jag och tänkte på det lite extra bara, haha

Nejdå jag håller helt med skulle inte jag heller. Ville bara säga det för vissa verkar tro att man kan klaga på vad som helst.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Värst vad skötsamma grannar alla har här. Mina grannar möblerar, dammsuger, skottar balkongen, röker i trapphuset, snickrar, smäller i dörrar/skåp och stampar i golvet etc. kl 2-3 på natten.

Låter som ett äventyr att bo där du bor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Normalt oväsen som t.ex. skrikande/gråtande barn på nätterna är något man får acceptera. Någon enstaka högljudd fest kan väl också vara ok. Annars så är ju grundregeln såklart att man aldrig ska störa sina grannar i onödan... och det har inget med vissa klockslag att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Har allmänheten sagt att de inte för "ljudstörningar" eller vad menar du?
Oavsett vad du menar så tycker jag att man absolut inte ska kontakta polisen. Har de inte bättre saker att göra tror du? Till och med att sitta i fikarummet tycker jag är bättre än att åka till någon som festar lite väl sent.

Polisen har sagt det.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Värst vad skötsamma grannar alla har här. Mina grannar möblerar, dammsuger, skottar balkongen, röker i trapphuset, snickrar, smäller i dörrar/skåp och stampar i golvet etc. kl 2-3 på natten.

Jag är extremt glad att jag har så trevliga grannar som jag har. Är nog främsta anledningen till att jag bor kvar efter så många år.

Vi slåss inte om tvättstugan. Vi kan planera dessa 1 månad i förväg och folk sköter det. Vi kan be varandra att hålla koll när vi är på semester, eller tom vattna blommor, mata husdjur osv. Låna P-Platser osv går också bra.

Sen självklart finns det de som inte är... "top kvalitet", men vi har på alla år lärt oss att honung fungerar bättre än arga lappar, så vi löser ev problem genom att prata och bjuda på oss själva istället.

Det hela bygger dock på att vi respekterar varandra nog att just inte göra det du nämner... inte för reglerna säger så, utan för vi vill inte störa varandra. Det innebär också att man accepterar lite avvikelser från regler, då man litar på att det finns en anledning till att det blir oväsen och de gör vad de kan för att minska det.

Detta är en viktig skillnad som gör att en som inte respekterar andra, väldigt snabbt får alla mot sig och kommer få 10+ pers med offentliga klagomål 1 steg bakom, och inte blir långvarig boende.

Enda vi begär är du respekterar oss, som du vill att vi ska respektera dig. Detta verkar ju inte dina grannar göra iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoVeryIndie:

Har ni bott i närheten av studenter någon gång? Där kan vi prata om en ohelig union mellan religion och störningar förlagt till de billigaste hyresområdena man kan hitta.

Allt detta ritualiserade drickande! De klär sig likadant, i färggranna, ihoplappade säckliknande overaller vilket markant sänker områdets status. De festar jämt. Hos varandra, i delade kök och på gräsmattor. De verkar tillbe alkohol genom att sitta i någon slags ring och kasta kapsyler i det heliga eldvattnet. Och de får inte dricka när de vill, nej, då skriker någon OKYNNES och vederbörande bestraffas omedelbart. Fruktansvärt beteende, en vansinnig kulturyttring på extremismens yttersta kant.

Kom tillbaka när ni har lidit er igenom en universitetsutbildning, så snackar vi störningar sen.

Dog lite av skratt. Om du lidit dig igenom din utbildning har du valt fel/gjort fel.

Baserat på dina kommentarer gissar jag att du bor i Linköping. Att säga att overallerna drar ner på statusen är bara löjligt. Bor i en lgh som gick på 3m och har min äckliga, fula rosa overall som jag glider in och ut i lite då och då, alla som bor där tycker bara det är kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vad ska du bo i för villa för några hundra tusen som kostar 10k/mån i driftk?

Jag bor f.ö. i ett höghus med ~80% invandrare, hittils tystare än "helsvenska" hyreshus jag bott i innan. Kanske har tur att bli bjuden på ramadam nu också då Precis som med svenskar finns det väl både idioter och folk som sköter sig... Mer vanligt att vissa är högljudda än andra kanske.

10k skulle vara det jag behöver extra över min egna inkomst för att driva stället. Vet ej om du bott i hus förr men bara värmen kan kosta 10k i månaden här (direktverkande el). Olja är lite billigare och även ved men inte så stor skillnad, bergvärme är bra men stor investering.

Visst den kostnaden sjunker på sommaren men dec-mars kan lätt kosta över 30k i värme (förutsatt att man inte har nybygge eller fixat bergvärme).

Jag hade fått ett hus för samma summa jag lagt på lägenheten, men skillnaden i driftkostnad är enorm och ikke hållbar för mig atm

Skulle inte ha råd att bo där pga uppvärmning och alla extra transportkostnader.

Skrivet av Chrisj:

Vattengrejen är mer en guide än en regel som tillämpas. Det är snarare för att folk inte ska stå och duscha nattetid varje dag om det är lyhört. Tror du man t.ex. vräker en småbarnsfamilj för att deras unge spyr på natten och måste tvättas av nån gång?

Barn var inte tillåtet heller så icke problem =D
Var iaf ingen som duschade eller gick på toa på natten så fungerade kanske.

Skrivet av nedrans:

Kryddat!.. Visst kör man inte igång en diskmaskin på långa program kl.01.30, men att dom förbjudit hyresgästerna att spola toaletten efter 22 har jag väldigt svårt att tro.

Har tvärr sen länge slängt kontraktet så kan inte visa det :/

Skrivet av Trunk:

Valborg, midsommar och nyår är väl de klassiska. Lägg därtill studentkarnevaler, pride, första maj och dyl. så får du snabbt ihop en hel del dagar med oväsen som ofta fortsätter in på natten.

Sen har du förstås onsdagar, fredagar och lördagar. Finns de som verkar tro att de är till för hemmafester varenda jävla vecka. Hade en sån granne en gång, tog dock inte lång tid innan hon blev vräkt

Lär ha haft enorm tur i alla områden jag bott för alla dessa högtider är knäpptysta.
Minus smällare och raketer på nyår då. Ljud utomhus har nästan aldrig hörts in på något ställe jag bott, det är när de skapas inne i huset man märker något.

På lördagskvällen hörs förfester ibland dock, en granne jag har nu kör en timme varje lördag kring 9 på kvällen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Värst vad skötsamma grannar alla har här. Mina grannar möblerar, dammsuger, skottar balkongen, röker i trapphuset, snickrar, smäller i dörrar/skåp och stampar i golvet etc. kl 2-3 på natten.

Skönt att du har det utspritt mellan flera grannar iaf. Jag har en granne som lyckas med allt det där minus rökandet. Kan även tillägga att vi haft möte med styrelsen 2 gånger ang detta, inget hon bryr sig om ändå.

Permalänk
Medlem

Finns inget specifikt klockslag, du får aldrig väsnas så mycket att du stör dina grannar oavsett om klockan är 1 på dagen eller 3 på natten.
Men att öppna köksluckor, spola toalett osv räknas inte som att väsnas.

Edit: med det sagt så visst kan det hända att man måste borra ett par hål i en vägg eller två ibland, detta är snabbt avklarat och är inget som skulle vidare vid en anmälan om detta görs på dagtid, ställer du dig däremot och börjar borra mitt i natten och detta faktiskt kan påvisas så ska man räkna med en varning från förvaltare samt en registrering hos socialnämnden som skall informeras om alla störningar förutsatt att man faktiskt har en någorlunda vettig förvaltare.
Ju fler varningar desto större chans att du blir av med ditt kontrakt om du bor i hyresrätt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Fågelkvitter och grannar som har fest mitt i natten är inte samma sak...

Skulle inte precis kalla vad tranor sysslar med kvitter....

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Dog lite av skratt. Om du lidit dig igenom din utbildning har du valt fel/gjort fel.

Baserat på dina kommentarer gissar jag att du bor i Linköping. Att säga att overallerna drar ner på statusen är bara löjligt. Bor i en lgh som gick på 3m och har min äckliga, fula rosa overall som jag glider in och ut i lite då och då, alla som bor där tycker bara det är kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har en master i att läsa mellan raderna, eller hur?

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem

med tanke på att dem inte äter eller dricker under dagen så kan jag förstå att det blir lite ljud när man får äta igen, men du förstår nog högtiden.
dessa datum är aktuella för iår:
onsdag
, 16 maj
Slutar på kvällen den:
torsdag
, 14 juni

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Du får absolut bajsa efter 22, men du får helt enkelt lämna den där till 07:00 och spola då. /s

Om du tror att handtvättandet och spolandet låter skulle du bara hör när den slår i porslinet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

10k skulle vara det jag behöver extra över min egna inkomst för att driva stället. Vet ej om du bott i hus förr men bara värmen kan kosta 10k i månaden här (direktverkande el). Olja är lite billigare och även ved men inte så stor skillnad, bergvärme är bra men stor investering.

Visst den kostnaden sjunker på sommaren men dec-mars kan lätt kosta över 30k i värme (förutsatt att man inte har nybygge eller fixat bergvärme).

Jag hade fått ett hus för samma summa jag lagt på lägenheten, men skillnaden i driftkostnad är enorm och ikke hållbar för mig atm

Intressant hur det skiljer sig, när jag separerade från exet konstaterade jag att det blir billigare att bo kvar i huset än att försöka fixa en lägenhet.

Även med ränta landar jag på typ 8-9k med driftkostnader, el är typ 2k.
Men då är det ju en rätt nybyggd villa.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vissa människor borde verkligen bo på landet i en stuga eller nåt där dom inte kan störa andra.