Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem

Får hoppas att moderkortet dyker upp snart för testen av 2700X som är den enda komponent jag själv inhandlat och är nyfiken på hur den kommer att fungera i det lilla chassit.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | Corsair SF600 V2 | ASRock X570 Phantom Gaming ITX/TB3 | AMD Ryzen 5 3600 | G.Skill Sniper X Urban Camo 3400MHz | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Arctic Liquid Freezer II 280 | PowerColor Radeon RX 5700 XT Dual Fan | Steelseries Rival 3 | Steelseries Apex 150 | Razer Leviathan 5.1 |

Permalänk
Medlem

@Skonky @BasseBaba Dags för er att fortsätta i PM tror jag

Permalänk
Medlem

@Wasp: Jag anser att det bör kunna diskuteras öppet, även om diskussioner ibland kan röra upp känslor. Båda två har rimliga ståndpunkter, och i slutändan är det upp till var och en vad man är beredd att acceptera, hursomhelst är det givetvis tråkigt med förseningar, men det är också sällan som saker och ting går exakt som planerat i olika verksamheter, inte minst när ny mark skall brytas.

Chassit ser otroligt lovande ut, och kvalitén, passformen, materialvalen etc gör väntan värd, åtminstone för min del, då har jag tidigare haft ett Ncase M1 och i dagsläget ett Cerberus X, så referenspunkterna är goda.

Jag har höga förhoppningar iaf, vore trevlig med en 2700X och GTX 1180 i ITX formfaktorn.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
LOUQE

Är det någon som funderar på passiva GPU:er? För mig som sitter mycket med Fusion 360 och Keyshot är det främst proppen som är viktig, GPU behövs för att det ska bli snyggt på skärmen när man vrider och vänder men behöver inte något 1180 i arbetsburken precis.

Detta skulle göra jobbet bra: https://www.kitguru.net/components/graphic-cards/luke-hill/pa...

Finns det fler alternativ?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@PaChalski: Är inte Fusion 360 off site render? Är det inte Autodesks servrar som renderar eller har jag fel uppfattning?

EDIT: Hur länge är det kvar tills CAD filerna släpps? Är lite ivrig

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Keyshot är en cpu-baserad renderar. Fusion är ännu inte helt molnbaserad, så det är den lokala maskinen som gör jobbet. Adsk köpte dock en cloud - renderare your några år sedan, men hur den är implemented vetihundan.

Permalänk
Medlem

Mitt asrock x299 itx ac, intel 7820, optane 800, intel p760 1tb x2 &asus 1080ti (vattenkylt) väntar på chassi, blir vattenkylning på nåt sätt, inte aio men annat, troligtvis blir det 2st large tophats men får se. Kan inte vara så lång väntan kvar nu, typ 1-1 1/2 mån kanske ,håller tummarna (blir nog aquacomputer på vattenkylning inte ek, beroende på tidigare erfarenheter)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

nej det går nog ändå inte, den är ju större åt alla håll. den lär ta i moderkort och bakstycke på bredden och sen "höjden" kommer sticka utanför sidopanelen och sen längden alltså uppåt eller neråt gå ju fixa med tophats men det blir ändå omöjligt

Absolut, jag menade bara rent fysiskt - alltså att det potentiellt vore möjligt att stacka en hel bunt large-tophats och sedan ghettomontera nätagget svävandes inuti dessa tophats.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

@BasseBaba: Oavsett hur produktionsfärdig en crowdfundinprodukt är så är det ju fortfarande inte en produkt du köper utan en produktion man finnansierar. Är man inte beredd på dröjesmål bör man vänta på att produkten finns i handeln. Nu är jag kanske luttrad efter drygt 40 kickstarterprojekt backade så mina något nedskruvade förvöntningar kanske inte motsvarar majoriteten av backares.

Jag har full förståelse för det. Jag fick precis nu i veckan leverans av en KS som hade target date September 2017.

Skillnaden är att detta annonserades som redo för produktion.
Jag förstår bara inte hur man kan stå och säga att man är redo att trycka på produktionsknappen när man inte ens har upphandlat ett avtal med dom som ska tillverka det(?)

Men som sagt, jag tror att vi har löst problemet. Jag tolkade "redo för produktion" som:
Allting är klart, allt är testat, det som behövs är $$$ för att kunna lägga beställningen hos tillverkare, som kan börja mer eller mindre omgående.

Så som jag nu tolkar det, med mer förtydlingande, så hade en bättre beskrivning varit:
Produkten är färdigutvecklad för att börja massproduceras men själva produktionslinan/avtalet var ej upphandlat och klart.

Jag hoppas nu att ni förstår att min egen "riskkalkyl" när jag gick in och backade projektet blev felaktig pga missförstånd i hur det presenterades.

--------
Sen är det väldigt mycket snack om "mervärde", förbättringar, osv. Väldigt många verkar t ex sjukt nöjda över en tophat med I/O-portar.
Då hoppas jag ni iaf kan lyssna och förstå en annan sida:
En av dom absoluta topp-grejorna för mig med detta chassi, var att det är så sjukt "cleant". Jag vill _INTE_ ha några I/O portar. En av anledningarna till att jag backade. Då måste ju folk förstå, att för någon i min position, är en tophat med I/O-portar helt irrelevant.

Sen har jag absolut ingenting emot att det vidareutvecklas, och att folk som vill ha IO får IO, inga konstigheter. Men att komma med argumentet att "förseningen leder till en bättre produkt", ja det är ju enkelt att säga om man är en av dom som anser att IO-portar är en bättre produkt.

--------
Ett annat exempel: Säg att man vid produktion får beskedet av LiHeat "tyvärr kan vi inte tillgodose en order på 3000st risers" (eller hur många som nu beställs i batch #1).
Fine, inga konstigheter, förseningar och förändringar pga en oförutsedd händelse som då leder till att man måste testa av och byta riser-leverantör.

Men, om man istället gör som det som höll på att hända: "vi har eventuellt en "bättre" riser på g". Ja, vad fasen vet jag? Vad är "bättre"? För någon backer så kanske en Li-heat riser var en dealbreaker?
I ett projekt som beskrivits som "redo för produktion", där det är "eventuellt minimala ändringar på millimeter", så tycker jag man då är ute på extremt tunn is när man aktivt börjar ta sådana beslut om förändringar.

Man måste ju förstå att alla backers ändå har backat och redan betalt sina pengar. Det finns väl ingen "enkel väg ut" till ånger? Och det var ju mig veterligen inte direkt presenterat som ett projekt där:
- Vi har en bit kvar, och fortsatt utveckling kommer ske genom omröstningar.
Ni måste väl förstå att "vad majoriteten vill" är en klen tröst för någon som redan har betalt och nu får se förändringar som dom kanske inte gillar?
---------

Så jag tycker ändå att detta är en relevant och intressant diskussion. Om man har en produkt man slänger upp på en KS och säger att det är en "så nära finalized design som går", där man eventuellt kommer göra "mindre millimeterförändringar".... då är frågorna i stil med:
- Hur stora MEDVETET tagna förändringar ska vara rimligt inom ramen för det man presenterat att backers ska få levererat?
- När är ändringarna såpass stora att det inte längre är att anse att produkten som levereras fullgott stämmer överens med det som backers backade?

Ponera t ex att det hade sagts "eh, tillverkarna kommer bara kunna massproducera ett chassi som är 8 mm smalare". Det hade ju då lett till att den magiska Noctua L12 kylaren inte längre får plats. Hade detta varit acceptabelt?
Var drar man gränsen?

[DISCLAIMER]
Väldigt mycket av det i inlägget är filosofisk teori, och ingenting som direkt appliceras på vad _jag_ anser gälla.
Jag har redan köpt på mig ett interimchassi för min coffelake-build som redan är uppe och snurrar, så för min del är det numera irrelevant om chassit levereras i maj, juni, augusti eller december.

Permalänk

@BasseBaba: mycket tänkvärt som jag hpller med om.

Själv ansåg jag att tidsplanen från början var orealistisk så valde att sitta lugnt i båten från dag ett.

Appropå något annat verkar uppdateringarna via Kickstarer varit under krutik och det gror en del ilska mot Loque där, kanske på tiden att lägga några minuter på att uppdatera dem som har det som enda plattform att ta del av information?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Har varit slö i forumen sista tiden... Helt missat denna. Beställt en i silver med stora toppen. När kan MODSen tänkas att hitta ut på marknaden ?

Mvh

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Geeks Gaming

Händer en del på slack...
Update 14th May: 6-8 weeks from 14th May to ship (and shipping is done by air - <48h Del). Supplier decision and order placement will be 18th May. (Homepage will be updated with Colours and 3D models coming very soon) Survey Status: Not Sent Yet)"

Just sent out the final RFQ-package to the two suppliers with a deadline set to tomorrow 17:00 CET, then we will decide and place the order Friday morning. The meeting with Taiwanese supplier went well, and all issues were addressed, even the hole misalignment :wink: It will be a tough choice, both suppliers impressed us!

Colors will be updated on the homepage this week and all the information will be sent out when we have placed the order. 3D-models are being prepared, .STEP and .STL

@ G5u5 at this point the imperfections are small and we will fly down there to make sure they are all corrected, so no more samples needed.

Permalänk
Medlem

Bilderna de har visat upp är också riktigt intressanta. Vet bara inte om man får dela dem här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Har varit slö i forumen sista tiden... Helt missat denna. Beställt en i silver med stora toppen. När kan MODSen tänkas att hitta ut på marknaden ?

Mvh

Har jag missat när man kunde välja färg?

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Wasp:

Nope, de har inte skickat survey än, men sägs komma snart...

Permalänk
Skrivet av Wasp:

har du förhands bokat via kickstarter får du en survey inom kort...
men beställer du nu via louqe.se kan du välja färg

Permalänk
Geeks Gaming

Trumvirvel..... (saxat från slack)
We are close, waiting for Taiwan to come back with the last details, then we should be able to sign! Also we have prepared a number of emails that will go out to various groups, slackers, first dibsers, KS backers with TopHats, KS backers without TopHats, newsletter subscribers and 3D-model release. You should expect those to come today as well

Permalänk
Medlem

Och där kom mailet fram! Arctic verkar ha slopats, antagligen p.g.a. produktionsproblem (kommer ett annat mail om det). De övriga färgerna verkar dock väldigt trevliga!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Okej nu är jag bra jävla less! Jag har köpt grejer för långt över 3000kr i vitt för det vita chassit. Vadinihelvete!? Förseningar kan jag ta och har bra förståelse för men att ta väck den vita färgen från ingenstans är ju inte bra alls!

Permalänk
Medlem

Jepp, enormt besviken över beslutet att slopa arctic, att det görs precis i samma veva som färg ska väljas och inte minst det faktum att kampanjen startades med färgen som ett av alternativen.

Problemet med att färgytan adderar någon millimeter tjocklek hade man kunna kringgå genom att inte lägga färg där tjockleken inte får överstiga gränsvärdet, som i spåren där man kopplar på panelerna etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Jepp, enormt besviken över beslutet att slopa arctic, att det görs precis i samma veva som färg ska väljas och inte minst det faktum att kampanjen startades med färgen som ett av alternativen.

Problemet med att färgytan adderar någon millimeter tjocklek hade man kunna kringgå genom att inte lägga färg där tjockleken inte får överstiga gränsvärdet, som i spåren där man kopplar på panelerna etc.

Färgen fanns inte med när du backade kampanjen på kickstarter

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem

Frågan är ju Ash eller Limestone... får fundera på saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Färgen fanns inte med när du backade kampanjen på kickstarter

Om jag minns rätt dök den upp i samband med webcasten vilket var en bit in i Kickstarter-kampanjen. Så det beror på när man backade.

Permalänk
Medlem

Fanns inte vit med i början och sen tog dom bort den och ett tag senare la dom till den igen, eller fanns den inte alls i början? Minnet är kort

Permalänk
Medlem

Tycker ni att man bör ta chassi och tophat i samma färg, eller kan det vara snyggt att blanda? Jag ska köpa den kopparfärgade grillen också.

Vad väljer ni andra? Svårt detta, funderar på om Pangea kan vara läckert med koppar?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det är svårt att lacka om chassit till vitt ifall man skulle vilja ha det framöver? Jag valde iaf limestone, kanske dumt val om man ev ska lacka om till annan färg?

Gött ändå att det äntligen är på g framåt med produktion.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

@erssn: vad snackar du om?

https://www.kickstarter.com/projects/louqe/ghost-s1

ja, jag backade första kickstartern också

Permalänk
Medlem

@NukeHenk: Skulle tro det kvittar vilken du tar för en framtida lackering, alla tre färgvalen är anodiserade och har troligtvis samma textur på ytan.

Permalänk
Medlem

Wouhoo, då är det bara att invänta kylaren nu då

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

@erssn: vad snackar du om?

https://www.kickstarter.com/projects/louqe/ghost-s1

ja, jag backade första kickstartern också

Jaha, så du refererade till den första kickstartern som var aktuell för ett år sen. Intressant att du då backade den nuvvarande kampanjen som initialt erbjöd limestone och ash, om nu vit färg var så viktig för dig.

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram