Någon som har testat Vimla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det tråkiga är dock är att då jag antar man behöver surfen mest (mer ute på sommaren), hade varit bättre om det nollställs på hösten. Känns som strategi att minska belastningen på sommaren.

Den nollställs ju varje månad åt gången...

Säg att du har 2 GB över i April 2018 då läggs det i potten. Sedan har du 3 GB över i Maj 2018.

Scenarios:

A) Du får aldrig slut på din surf, när April 2019 kommer så raderas dina 2 GB från April 2018. När Maj 2019 kommer så raderas 3 GB.
B) I Juni 2018 så tar din surf slut, då har du 5 GB sparat utöver din surf att använda.

---

Första nollställningen "någonsin" kommer att ske i April 2019 och gäller all surf som blev sparad när April 2018 tog slut. Det betyder dock inte att man all sparad surf försvinner då. Utan endast den surf som var sparad i April 2018.

Dvs surf som sparades i Maj 2018, Juni 2018, Juli 2018, Augusti 2018, September 2018, Oktober 2018, November 2018, December 2018, Januari 2019, Februari 2019, Mars 2019 kommer att vara kvar i April 2019, bara den delen som sparades i April 2018 försvinner. Så sannolikheten att man hamnar på noll är ju rätt obefintlig skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hur är det egentligen med studentabonnemang? Jag skaffade Vimla när jag var student men snart är den tiden över. Kan jag fortfarande ha studentabonnemang eller ändras det automatiskt?

Det är nog inget som övervakas och du får troligtvis behålla abonnemanget så länge du inte säger upp det. Jag hade ett studentabonnemang hos Tele2 för länge sen och det rullade bara på även efter avslutade studier och jag hade kvar det i flera år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hur är det egentligen med studentabonnemang? Jag skaffade Vimla när jag var student men snart är den tiden över. Kan jag fortfarande ha studentabonnemang eller ändras det automatiskt?

Jag byter från Halebop Student till Vimla vid månadsskiftet på grund av att Halebop inte låter mig ha kvar mitt studentabonnemang. Jag vet intu hur Vimla gör, men jag kontaktade Halebop och de menade att när jag inte längre studerar så övergår mitt studentabonnemang automagiskt till motsvara nde "Rubbet-abonnemang". I mitt fall innebär det en prisökning med en knapp hundring varje månad, så jag sa tack och hej.

Har flera personer i min omgivning med Vimla (vi bor i Göteborg, hänger en del i Smålands skogar) och alla är nöjda med täckning och service.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Angående surfrensningen har jag fattat det som att du alltid gör gång på den äldsta surfen först, så även om det är ny månad tar du på den gamla potten. Alltså kommer det troligtvis vara ett icke-problem så länge man inte sparat 100GB för att använda om mer än ett år. Jag har ca 40GB i potten från välkomstbonus osv, 4GB i månaden och bränner nånstans mellan 4 och 5GB. Så jag kommer få slut på surfen en dag, men det borde ta längre än ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Sämst med Vimla är faktureringsperioden med förfallodatum mitt i månaden; Det är liksom uppgjort för att det skall bli förseningsavgifter för en som är van att betala alla avier osv i slutet av månaden. Tröttnade till slut på det och bytte abbg.

Visa signatur

www.faihido.com - Musikgrupp jag grundat med min bror
www.mathiaskholm.se - Personlig hemsida
www.faihidoadministration.se - Administrativa vårdtjänster på distans
www.medicinsksekreterare.se - Samlad information för vårdadministratörer/medicinska sekreterare

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelor:

Sämst med Vimla är faktureringsperioden med förfallodatum mitt i månaden; Det är liksom uppgjort för att det skall bli förseningsavgifter för en som är van att betala alla avier osv i slutet av månaden. Tröttnade till slut på det och bytte abbg.

Ett alternativ är ju att låta den dra automatiskt om man vet med sig att man har svårt att komma ihåg.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Ett alternativ är ju att låta den dra automatiskt om man vet med sig att man har svårt att komma ihåg.

Förvisso och då via autogiro exempelvis. För en del är det säkert bekymmersfritt så att de slipper ägna en tanke åt det, själv vill jag ha full koll på vad som dras och när.

Visa signatur

www.faihido.com - Musikgrupp jag grundat med min bror
www.mathiaskholm.se - Personlig hemsida
www.faihidoadministration.se - Administrativa vårdtjänster på distans
www.medicinsksekreterare.se - Samlad information för vårdadministratörer/medicinska sekreterare

Permalänk
Medlem

För mig är det Halebop som gäller då det har Telia-täckning. Halebops chat-support är dessutom överlägsen alla andra jag har provat.

Jag testade Hallon ett tag. Nej tack säger jag bara, aldrig mer. Täckningen var inget att hänga i granen och supporten var det värsta jag har varit med om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

För mig är det Halebop som gäller då det har Telia-täckning. Halebops chat-support är dessutom överlägsen alla andra jag har provat.

Jag testade Hallon ett tag. Nej tack säger jag bara, aldrig mer. Täckningen var inget att hänga i granen och supporten var det värsta jag har varit med om!

Annars kanske Fello skulle kunna vara något också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag trivs bra med Vimla. Jag använde tidigare Hallon men under den tiden nollställe Hallon allt som inte användes varje månad vilket gjorde att många oanvända gb/samtal/SMS gick till spillo. Blev uppringd av Hallon många gånger efter att jag bytte vilket var lite irriterande, speciellt med tanke på att jag både mailat och bett dem sluta ringa samt faktiskt svarat på deras samtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Annars kanske Fello skulle kunna vara något också.

Vi har haft Fello i familjen i över två år nu och bättre kan man inte ha. Det enda jag kan tänka mig kan bromsa en del användare, är att de inte har så jättestora datapotter att välja mellan. För oss är det mer än tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Har kört billigaste Vimla i ett år och det har fungerat felfritt. Har dock bytt till My Beat nu då Vimla inte tillåter surf utanför Sverige med det billigaste abonnemanget.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag skall ut i Europa och har hittills haft billigaste Vimla abonnemanget. Återkopplar hur det går med uppgradering och stuff utomlands!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hmm, har helt missat att de skulle ändra så att man inte kan spara datan.
Har för stunden 72.21gb sparat och det ökar bara för varje månad.
Har som nästan alltid tillgång till WiFi, även på buss t.ex. så det är inte ofta jag behöver använda min datamängd.
Så länge min användning inte förändras så kommer det inte att vara något större problem för min del att förlora gammal data när jag ändå inte använder upp de 4GB/mån som jag har.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag skall ut i Europa och har hittills haft billigaste Vimla abonnemanget. Återkopplar hur det går med uppgradering och stuff utomlands!

Gör det. Borde dock inte vara några problem då uppgraderingar till ett dyrare abonnemang ska gå direkt.

Läste nu att begränsningen även gäller samtal och sms. Så abonnemanget är helt oanvändbart utomlands.
Så uppgradera innan du åker

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag skall ut i Europa och har hittills haft billigaste Vimla abonnemanget. Återkopplar hur det går med uppgradering och stuff utomlands!

Alla abonnemang inkl. de minsta fungerar i EU, så du måste inte uppgradera om det var därför du tänkte göra det. Mer info finns här: http://vimla.se/eu

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag skall ut i Europa och har hittills haft billigaste Vimla abonnemanget. Återkopplar hur det går med uppgradering och stuff utomlands!

Har de infört det? Vet att det stått att de planerar men de hade inte infört det den 6/6 iallafall. Familjen kom nämligen hem från en vecka i Grekland och det fungerade perfekt där.

Från hemsidan: Tills vidare kommer du kunna använda ditt Vimla-abonnemang inom EU oavsett vilken nivå du har på surf, samtal eller meddelanden (Du behöver fortfarande ha utlands- och betalsamtal aktiverat). I framtiden kommer du behöva ha en högre abonnemangsnivå än den lägsta (med ordinarie pris 100 kr/mån) för att kunna roama, men vi hör av oss senast 30 dagar innan du behöver uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Har kört billigaste Vimla i ett år och det har fungerat felfritt. Har dock bytt till My Beat nu då Vimla inte tillåter surf utanför Sverige med det billigaste abonnemanget.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag skall ut i Europa och har hittills haft billigaste Vimla abonnemanget. Återkopplar hur det går med uppgradering och stuff utomlands!

Skrivet av n3crosis:

Har de infört det? Vet att det stått att de planerar men de hade inte infört det den 6/6 iallafall. Familjen kom nämligen hem från en vecka i Grekland och det fungerade perfekt där.

Från hemsidan: Tills vidare kommer du kunna använda ditt Vimla-abonnemang inom EU oavsett vilken nivå du har på surf, samtal eller meddelanden (Du behöver fortfarande ha utlands- och betalsamtal aktiverat). I framtiden kommer du behöva ha en högre abonnemangsnivå än den lägsta (med ordinarie pris 100 kr/mån) för att kunna roama, men vi hör av oss senast 30 dagar innan du behöver uppgradera.

Svar nej, Vimla valde att backa från den spärren efter kritik. Befinner mig i London just nu med billigaste abonnemanget hos Vimla och funkar felfritt med SMS, Samtal och Surf med fri roaming. Man får dock bara använda upp till 10GB i EU per månad. Sådan begränsning finns dock hos de flesta operatörer.

Huruvida Vimla tänker försöka igen i framtiden låter jag vara osagt. Personligen tänker jag dock inte byta abonnemang från den dagen de faktiskt har infört spärren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har varit i kontakt med chatten och kan bekräfta att det går bra att vara utomlands med samtliga abonnemang, förutsatt att man har igång utlandssamtalen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Svar nej, Vimla valde att backa från den spärren efter kritik. Befinner mig i London just nu med billigaste abonnemanget hos Vimla och funkar felfritt med SMS, Samtal och Surf med fri roaming. Man får dock bara använda upp till 10GB i EU per månad. Sådan begränsning finns dock hos de flesta operatörer.

Huruvida Vimla tänker försöka igen i framtiden låter jag vara osagt. Personligen tänker jag dock inte byta abonnemang från den dagen de faktiskt har infört spärren.

Oops. Tog för givet att dom hade infört det då dom skrev det för ett år sedan. Blir till att ångra det bytet. Hade ju 37 gb hos vimla...

Sorry till er andra för att jag skrev det.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Oops. Tog för givet att dom hade infört det då dom skrev det för ett år sedan. Blir till att ångra det bytet. Hade ju 37 gb hos vimla...

Sorry till er andra för att jag skrev det.

När bytte du till Mybeats?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag har använt vimla sen Black Friday och har aldrig haft några problem. Jag håller till på västkusten så där verkar det funka bra iallafall.

Permalänk
Medlem

Tre i familjen som kör vimla nu uppe i Skellefteå. Det funkar bra och vi får bättre täckning än Telia hade då vi bor utanför stan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

När bytte du till Mybeats?

Några dagar sedan

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Fick precis mail:

Ditt gamla abonnemang:
4 GB + 60 samtal & 600 mess 100 kr/mån
Ditt nya abonnemang:
2 GB + Fria samtal & mess 100 kr/mån

tråkigt. men fortfarande ett bra abonnemang.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@zebez: Fick samma. Detta kan bli en deal breaker. Jag nyttjar typ 3.5 GiB/månaden och är inte intresserad av fria samtal och sms. /me sneglar åt Hallon.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

Fick precis mail:

Ditt gamla abonnemang:
4 GB + 60 samtal & 600 mess 100 kr/mån
Ditt nya abonnemang:
2 GB + Fria samtal & mess 100 kr/mån

tråkigt. men fortfarande ett bra abonnemang.

Riktigt kasst, jag blev så glad när jag kunde byta upp till 4GB och slippa bry mig på hur mycket jag förbrukar. 6GB för 160:-/mån är overkill för mig, kommer troligen behöva byta upp och ner beroende på hur mycket surf jag har sparad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@zebez : Har också fått detta, men fick det tidigare. Tänkte inte så mycket på det då jag har en 80gb sparat. Har inte hållt mig uppdaterad men nu kan man inte välja om man vill ha 60samtal eller fria samtal iheller. Så det är :

2gb + fria samtal och sms 100kr
Sen är nästa :
6gb + fria samtal och sms 160kr.

Så det blir 60kr för 2gb extra jämfört med innan (om man inte bryr sig om mer än 60samtal/månad). Lite synd ändå. Trodde utvecklingen skulle bli fler gb för ett bättre pris.
Jaja är väldigt nöjd med täckningen både i städer och landsbygd som man har med vimla så blir nog inte något byte ändå. Är nog bara hallon som har en bättre deal med 4gb och fria samtal för 99kr/månad. Men "3" nät är för dåligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

Fick precis mail:

Ditt gamla abonnemang:
4 GB + 60 samtal & 600 mess 100 kr/mån
Ditt nya abonnemang:
2 GB + Fria samtal & mess 100 kr/mån

tråkigt. men fortfarande ett bra abonnemang.

Skrivet av GLaDER:

@zebez: Fick samma. Detta kan bli en deal breaker. Jag nyttjar typ 3.5 GiB/månaden och är inte intresserad av fria samtal och sms. /me sneglar åt Hallon.

Skrivet av klirre:

Riktigt kasst, jag blev så glad när jag kunde byta upp till 4GB och slippa bry mig på hur mycket jag förbrukar. 6GB för 160:-/mån är overkill för mig, kommer troligen behöva byta upp och ner beroende på hur mycket surf jag har sparad.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av MrMadMax:

@zebez : Har också fått detta, men fick det tidigare. Tänkte inte så mycket på det då jag har en 80gb sparat. Har inte hållt mig uppdaterad men nu kan man inte välja om man vill ha 60samtal eller fria samtal iheller. Så det är :

2gb + fria samtal och sms 100kr
Sen är nästa :
6gb + fria samtal och sms 160kr.

Så det blir 60kr för 2gb extra jämfört med innan (om man inte bryr sig om mer än 60samtal/månad). Lite synd ändå. Trodde utvecklingen skulle bli fler gb för ett bättre pris.
Jaja är väldigt nöjd med täckningen både i städer och landsbygd som man har med vimla så blir nog inte något byte ändå. Är nog bara hallon som har en bättre deal med 4gb och fria samtal för 99kr/månad. Men "3" nät är för dåligt.

Det går väl att byta upp och ner fritt men ändå behålla bonusen (bortsett från 100GB-abonnemanget) ?

12 x 100 (4GB) = 1200kr/48GB (25kr/GB).
11 x 100 (2GB) + 1 x 320 (50GB) = 1420kr/72GB (19.7kr/GB).
12 x 160 (6GB) = 1920kr/72GB (27kr/GB).

Om man tar en månad med 50GB och sedan nedgraderar till 2GB igen så får man alltså 24GB extra surf för 220kr mer än om man hade behållit 4GB för 100kr/månad, dessutom får man obegränsat med samtal och SMS. Jag kan tycka att det är en helt OK deal förutsatt att man kan byta abonnemangsform från månad till månad men samtidigt spara surfen och har inte sett att det ska finnas några hinder för det (bortsett från ovan nämnda 100GB-abonnemang).

Man får dessutom samma förmåner (obegränsade samtal/SMS + 72GB surf) som med 6GB-abonnemanget men sparar 500kr. Rekommenderar dock att man tar 50GB-månaden när potten håller på att ta slut då man som bekant endast kan spara den i upp till ett år.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Tufft halvår för Vimla när man först begränsade sparad surf till 12 månader och nu halverar månadens surfmängd. Trots ramaskri från användarna så driver man på och hävdar att det är en fantastisk förbättring. Litar inte ett dugg på Vimla och väntar bara på att rabatten för värvade medlemmar tas bort.