Microsoft släpper handkontroll avsedd för att underlätta vid funktionsnedsättning

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper handkontroll avsedd för att underlätta vid funktionsnedsättning

Microsoft har på senare år expanderat utbudet av handkontroller, och som ett led i den satsningen avtäcks nu Xbox Adaptive Controller för ökad tillgänglighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade gärna haft en sån här till datorn.

Permalänk
Inaktiv

Ja till en dator känns mer praktisk, då ka man koppla fler saker dit. Xboxen blir redan från start så inlåst.

Men säg en familj som har ett funktionshindrat barn och sedan andra, det blir ju grymt om den funktionshindrade får delta.
Problemet med vanliga spel är svårighetsgraden, det blir svårt med fps shorters vara likabra som folk med kontroller. Jag skulle tänka mig tillåta större träffytor etc. -Jag pratar offline gaming såklart.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Hade gärna haft en sån här till datorn.

Skrivet av anon159643:

Ja till en dator känns mer praktisk, då ka man koppla fler saker dit. Xboxoen blir redan från start så inlåst.

Men säg en familj som har ett funktionshindrat barn och sedan andra, det blir ju grymt om den funktionshindrade får delta.
Problemet med vanliga spel är svårighetsgraden, det blir svårt med fps skjorters vara likabra som folk med kontroller. Jag skulle tänka mig tillåta större träffytor etc. -Jag pratar offline gaming såklart.

Hej på er!

Den fungerar även till PC/Windows, kika här för mer detaljer. Det framgår även i nyheten men missas lätt!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Sjusovarn

Måste bara säga, vilken fantastisk produkt - Jag har inget funktionshinder, men myriaden av olika anpassningsmöjligheter kommer öppna upp en helt ny värld för personer som tidigare bara kunnat se på.

Permalänk
Medlem

Det är bra att Microsoft visar upp detta hjälpmedel. Tyvärr ser man på funktionshinder på ett helt annat sätt om man ser bortom västvärlden. Sony hade aldrig tagit fram något sådant, i asien döljer man hellre personer med funktionshinder, även om Japan har kommit något lite längre på det området. Se till Kina som är ett av de mer rasistiska länderna i asien där funktionshindrade göms undan och glöms, men huvudsaken är att vi får våra billiga kinaprylar.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Väldigt kul att se, inte bara för att det förhoppningsvis öppnar upp för fler och ökar tillgängligheten utan även för alla roliga konstruktioner hemmameckarna kommer kunna bygga.

Ser framför mig hur detta används för att styra robotar, och/eller drönare. Kul med utbyggningsbar enhet liksom.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Väldigt bra initiativ. Har inget funktionshinder själv, men tänker då och då på hur det är om man vill spela med nedsatt rörelseförmåga.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Detta har varit lite av en snackis på jobbet idag, kul att även Swec rapporterar om detta.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Stor tumme upp till MS för att dom tänker på personer med funktionshinder.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Det är bra att Microsoft visar upp detta hjälpmedel. Tyvärr ser man på funktionshinder på ett helt annat sätt om man ser bortom västvärlden. Sony hade aldrig tagit fram något sådant, i asien döljer man hellre personer med funktionshinder, även om Japan har kommit något lite längre på det området. Se till Kina som är ett av de mer rasistiska länderna i asien där funktionshindrade göms undan och glöms, men huvudsaken är att vi får våra billiga kinaprylar.

Eller så inser de bara att marknaden är extremt liten, och att det inte kommer att betala sig för överskådlig framtid att utveckla och saluföra en sån produkt? När blev handikappade en ras, btw?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eller så inser de bara att marknaden är extremt liten, och att det inte kommer att betala sig för överskådlig framtid att utveckla och saluföra en sån produkt? När blev handikappade en ras, btw?

Eller så är det så att västvärlden har en mer human syn på olika funktionsnedsättningar.

Om jag inflikar ett och, förstår du bättre då?

Kina är ett av de mer rasistiska länderna i asien och utöver det göms funktionshindrade undan och glöms, men huvudsaken är att vi får våra billiga kinaprylar.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Eller så är det så att västvärlden har en mer human syn på olika funktionsnedsättningar.

Human syn eller ej så behöver ju saker betala sig i det långa loppet.

Jag tycker det är kul att MS släpper en sån grunka också, jag påtalar att det inte behöver ha särskilt mycket med människosyn att göra när det kommer till såna extremt smala nischprodukter.

Skrivet av cyprus:

Om jag inflikar ett och, förstår du bättre då?

Kina är ett av de mer rasistiska länderna i asien och utöver det göms funktionshindrade undan och glöms, men huvudsaken är att vi får våra billiga kinaprylar.

Det går aldrig vara säker på vad som menas i dessa SJW-tider, men visst.

Permalänk

@Sveklockarn
MS hade ju inte kunnat utveckla produkten om det inte hade funnits en lönsamhet i den. Finns ju ingen chef som kan säga till aktieägarna eller den som äger företaget att dom ska utveckla en ny produkt som dom kommer förlora massa pengar på för att vara snälla. Tror säkert som cyprus säger att kulturella värderingar iaf påverkar till viss del.

Sedan gällande rasism, så nä, handikappade är ingen ras, men det är inte svarta, vita, gula, röda, bruna människor heller. Betydelsen av ordet rasism har i vardaglgit tal förändrats en del dom senaste åren och har inte längre så mycket med rasbiologi att göra utan mer om fördommar och diskriminering av minoriteter eller utsatta grupper. Ett uttalande i stil med "Jag hatar judar/muslimer" anses idag vara ett rasistiskt uttalande trots att det har med relogion/kultur att göra och inte mänskliga raser.

Och att diskriminera någon pga dess utseende, ovasett om det är pga hudfärg eller funktionsnedsättning, är egentligen i princip samma sak. Så även om det enl. en ordbok inte är korrekt att kalla diskriminering av funktionshindrade för rasism så tycker jag inte det är något anmärkningsvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Det är bra att Microsoft visar upp detta hjälpmedel. Tyvärr ser man på funktionshinder på ett helt annat sätt om man ser bortom västvärlden. Sony hade aldrig tagit fram något sådant, i asien döljer man hellre personer med funktionshinder, även om Japan har kommit något lite längre på det området. Se till Kina som är ett av de mer rasistiska länderna i asien där funktionshindrade göms undan och glöms, men huvudsaken är att vi får våra billiga kinaprylar.

Precis. Det var av den anledningen som Sony först införde handikappanpassning i sin spelmaskin, så att de skulle stanna inomhus och spela istället för att drälla runt på gator och torg och skämma ut landet.

Vissa av deras anställda nöjer sig inte med det utan går tom så långt som att tillverka specialkontroller bara för att vi ska slippa se en enda handikappad till ute på byn.

Skrivet av cyprus:

Eller så är det så att västvärlden har en mer human syn på olika funktionsnedsättningar.

Om jag inflikar ett och, förstår du bättre då?

Kina är ett av de mer rasistiska länderna i asien och utöver det göms funktionshindrade undan och glöms, men huvudsaken är att vi får våra billiga kinaprylar.

Japan börjar som du säger komma ikapp, men i Sverige som ju ofta är tidigt ute i såna här frågor så påbörjades undanstädningen redan för nästan 15 år sedan. Ibland är det tyvärr för sent att stoppa dem, men det går alltid att frisera den hemska sanningen i efterhand som väl är!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint