Kraftig minskning av paket från Kina under första kvartalet 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Sveriges bidrag ledde till 29 minuter sparade från impeding doom.

//klapp på axeln grabbar

De där 29 minuterna är guld värda! Det borde hinna vara minst 2-3 öl och lite jordnötter man hinner få ner i lugn och ro medans alla andra springer runt i kaos.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Men lägg ner nu för FN!
Det är ju så jävla patestiskt rent ut sagt att ens prata om att hyralägenhet i kina, ta flyger osv hahaha. Ni måste ju leva i en fantasivärld!

Ni får jättegärna visa vart jag kan få en flygbiljett tur och retur eller hyra en lägenhet (samt frakt från sig själv till sig själv) för 75:-! Skojjar ni eller!

Moms skall betalas, vi bor i Sverige! Inte fan står ni och bråkar med tjejen i kassan på ICA då det är moms på festisen ni köper?

Varför ska vi svenskar betala för att kina skall ha subventionerad frakt?

Om ni beställer så mycket så är ju 75:- försvinnande lite!
Klart som fan personalen på postnord ska ha lön. För inte hade ni själva stått och utfört ett arbete gratis!

Bry er inte ens om att svara mig...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt när dom inte delar ut paketen. Beställde 2 paket med några veckors mellanrum. Båda sändes tillbaka eftersom jag inte hade hämtat ut paketen........problemet var att jag inte fick några aviseringar samt att trackingen inte fungerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Folk köper bara massa jävla skräp ändå lika bra att förbjuda det helt.

Tala om dig själv, köper ganska mycket från kina, bla en väska som jag har dagligen och haft i flera år. delar till nätverkskablar och verktyg. Visst slinker det ner lite små "skärp" ibland "bara för att det är billigt". Men sluta generalisera.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Större delen av alla produkter i ett köpcentrum görs i Kina så skickas gör det likväl, däremot är det skillnad i att varje produkt ska paketeras för sig dvs mer volym och vikt emballage än en hel container med samma saker i stora lådor.

Kolla en leksak på Dollarstore/ÖB/ andra leksaker från ej Lego eller annan tillverkare inom EU så kommer det tex stå
"Shenzue starlight toys of ghinze province
Importör: Nordic plastic toys"

Titta på "återkallas" när du går in på Biltemas affär så får du ett hum om "kontrollen" som sker vid import.
En motorsåg där kedjestoppet är gjort av stål - den skall vara av Alu för att en kedja som gått av ska skära sig fast och inte slungas ut i dubbel längd och få någon att förblöda. -- den hade redan börjat säljas. Grundläggande motorsågsutbildning (A) går igenom kontroll av denna säkerhetsfunktion...

Inge illa om biltema. Men där var det en ful illa miss

Skickades från m.sweclockers.com

Och handlar du något som visar sig vara skräp/farligt/etc hos Biltema/ÖB/osv i Sverige så kan du hålla dem ansvariga.

Permalänk

Skulle köpa mig en digital hygrometer till min humidor och tänkte vara duktig och köpa från ett land innom EU så hittade en kille i Frankrike som jag köpte av , fick ett brev igår att jag endå ska betala moms + postnords avgift. Trodde denna avgiften endast gällde kinapaket men man lär sig något nytt varje dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperNova:

Men lägg ner nu för FN!
Det är ju så jävla patestiskt rent ut sagt att ens prata om att hyralägenhet i kina, ta flyger osv hahaha. Ni måste ju leva i en fantasivärld!

Ni får jättegärna visa vart jag kan få en flygbiljett tur och retur eller hyra en lägenhet (samt frakt från sig själv till sig själv) för 75:-! Skojjar ni eller!

Moms skall betalas, vi bor i Sverige! Inte fan står ni och bråkar med tjejen i kassan på ICA då det är moms på festisen ni köper?

Varför ska vi svenskar betala för att kina skall ha subventionerad frakt?

Om ni beställer så mycket så är ju 75:- försvinnande lite!
Klart som fan personalen på postnord ska ha lön. För inte hade ni själva stått och utfört ett arbete gratis!

Bry er inte ens om att svara mig...

Skickades från m.sweclockers.com

Snyggt där, men så lätt ska du inte komma undan. Avgiften på 75kr och argumentet attman ska beställa mer blir ju kontraproduktiv. Man ska ju inte handla mer än vad man behöver för planetens skull. Momsen betalar jag gärna. Dessutom får personalen på PostNord betalt, oavsett om de delar ut post eller inte. Det är INTE ackordbaserad lön.

Permalänk
Medlem

Sen blir detta lite missvisande då jag antar att allt som går genom något lager i EU inte tas med. Vilket man nu håller utkik efter och försöker se till att det gör när man köper grejer utanför EU.

Och som tidigare skrivits är inte momsen problemet utan avgifter på 75 kr som blir svinigt mycket på billigare saker.
Om man beställer flera billiga saker så skickas dom oftast uppdelade i egna paket, även från samma säljare. Vilket blir en massa avgifter.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

@SuperNova: Nog bara du som är villig att betala den hanterings avgiften på ICA när du ska köpa mjölk då alltså? Om mjölken kostar 7kr så går du alltså villigt fram till kassan och betalar 7kr + 76.75kr (1.75kr moms + 75kr hanterings avgift).

Eller så har du kanske svårt att särskilja på avgift och moms? jag har inga problem att betala momsen, men avgiften ska då fan inte betalas, om postnord känner att de inte får in tillräckligt med pengar så ska det fan inte tas in på detta sätt, utan då ska svenska staten kanske försöka göra något åt Kinas förmånliga porto tillsammans med världspost organisationen.

Det sjuka här är, alla vet om det, att om de tar bort Kinas förmån så kommer den där jävla avgiften fortfarande ligga kvar, win fucking win för postnord som kan gå och hänga sig själva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

... köpte många gånger nyttosaker som inte gick få tag på i Sverige eller Europa och så är det fortfarande för mig. Stöter relativt ofta på saker som jag inte kan hitta på vår kontinent och tycker då det känns sjukt störande att man ibland kommer få betala 10ggr mer än vad produkten kostar.

Skrivet av Potatissallad:

Behöver en reservdel till min pc-ratt som bara går att köpa i Thailand. Blir knappt värt det dock med denna avgift...

Men det gäller väl det mesta utanför vår kontinent?
Jag har handlat en del från USA som inte går att hitta här (delar till min radiostyrda bil), och då ibland varit tvungen att betala rejäla fraktkostnader.

Man får helt enkelt räkna in frakt och hantering som en del i priset och sedan avgöra om kostnaden är värd det.

Skrivet av Returtony:

... hittade en kille i Frankrike som jag köpte av , fick ett brev igår att jag endå ska betala moms + postnords avgift. Trodde denna avgiften endast gällde kinapaket...

Frågan är väl om den skickats från Frankrike eller från ett land utanför EU. Inte sällan har säljaren inget eget lager, utan skickar en order att produkten ska skickas från ett lager i annat land.

Skrivet av SypherZ:

@SuperNova: Nog bara du som är villig att betala den hanterings avgiften på ICA när du ska köpa mjölk då alltså?

Jag har inte hört någon klaga på kostnaden att ta sig till/från butiken för att handla.
När jag sätter mig i bilen och kör till varuhuset för att veckohandla kostar det uppemot 50kr innan jag är hemma igen, oavsett hur mycket jag handlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

De betalar moms och frakt.

Troligen tull också då de lär handla för 2500kr+

Detta är ju något vi slipper för mindre förpackningar som privatpersoner, men företag inte gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SypherZ:

@SuperNova: Nog bara du som är villig att betala den hanterings avgiften på ICA när du ska köpa mjölk då alltså? Om mjölken kostar 7kr så går du alltså villigt fram till kassan och betalar 7kr + 76.75kr (1.75kr moms + 75kr hanterings avgift).

Eller så har du kanske svårt att särskilja på avgift och moms? jag har inga problem att betala momsen, men avgiften ska då fan inte betalas, om postnord känner att de inte får in tillräckligt med pengar så ska det fan inte tas in på detta sätt, utan då ska svenska staten kanske försöka göra något åt Kinas förmånliga porto tillsammans med världspost organisationen.

Det sjuka här är, alla vet om det, att om de tar bort Kinas förmån så kommer den där jävla avgiften fortfarande ligga kvar, win fucking win för postnord som kan gå och hänga sig själva...

Du vet om att alla varorna, inkl mjölken, kostar lätt 20% mer pga de måste betala personalen, butiken osv.
Krogar/resturanger lockar med mat för billig peng, men tar sedan 10-25kr för lite dricka... något som kostar ca 3kr på grossisten. 25kr... på 3kr, rätt saftig avgift, ska du protestera där med?

Skillnaden är, postnord säljer inte varorna. De kan inte göra prispåslag på en frakt från kina genom kinasäljaren. De kan dock via svenska företag då du betalar för frakten där, och då går det ihop. Och de behöver inte ha personal som ska hantera momsbetalning osv på din mjölk eller paket inom sverige... något de måste numera göra från kina. Därför kostar den hanteringen.

Om du istället vill anställa någon i Spanien till att packa om din vara och betala momsen på det sättet, går det att lösa också. Då betalar du denna firma/person istället bara...

Och ja... den avgiften är kvar, därför den gäller och finns oavsett Kina, USA, Australien eller var du än, utanför EU beställer varan. Dvs momshanteringen finns oavsett vilket land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SypherZ:

Det sjuka här är, alla vet om det, att om de tar bort Kinas förmån så kommer den där jävla avgiften fortfarande ligga kvar, win fucking win för postnord som kan gå och hänga sig själva...

Vad är det som är så svårt att förstå? Det är väldigt märkligt att det här har diskuterats i flera månader och folk har väldigt starka åsikter när de uppenbarligen inte har en aning om hur saker och ting fungerar.

Avgiften tas ut för samtliga paket som måste deklareras. Anledningen till att Kinapaket länge har varit undantagna från detta är för att PostNord helt enkelt inte haft resurser till att hantera 150.000 paket per dag och de ansåg att det inte var värt mödan utan släppte igenom paketen utan att de behandlats.

PostNord har alltså varit den enda speditör som inte velat ta ut avgiften och ironiskt nog sitter du och dina gelikar här och spyr galla över PostNord för att de nu tvingats anpassa sig efter rådande lagar och nu tar ut en avgift precis som DHL eller UPS (dock högre än DHL vid billigare försändelser men DHL är världens största speditör så det går inte riktigt att jämföra, dessutom bakas nog en stor del av avgifterna in i deras fraktavgifter som oftast är betydligt högre än hos konkurrenterna).

Vill man få sina paket snabbare kan man be avsändaren att sköta deklarationen. Det brukar kosta ungefär lika mycket men fördelen är att alla avgifter betalas på förhand så man slipper både PostNords hanteringsavgift samtidigt som leveransen skyndas på avsevärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Skulle köpa mig en digital hygrometer till min humidor och tänkte vara duktig och köpa från ett land innom EU så hittade en kille i Frankrike som jag köpte av , fick ett brev igår att jag endå ska betala moms + postnords avgift. Trodde denna avgiften endast gällde kinapaket men man lär sig något nytt varje dag.

Vid import inom EU måste du betala mellanskillnaden mellan avsändarlandets moms och svensk moms. Tyskland har t.ex. 21% och vid import ska man betala mellanskillnaden upp till svensk moms (i regel 25%). Jag har ingen koll på fransk moms men detta är troligtvis anledningen till att ditt paket fastnat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren: Oj, nästan så jag an tro att du är en av de som byggt din framtid på att sortera folks paket vid en av posten terminaler, ett jobb som enbart finns för att dra in några ören i skatt, och din lön kommer från avgiften.

Jag förstår att det ej är posten som valt detta, det är staten som gjort totalt fel här anser jag, detta är inte en vettig väg att gå för att dra in momsen på importerade paket av privatpersoner, utan vad jag TYCKER är att de bör ha evaluerat frågan och spånat vidare på hur man kan få in dessa pengar på ett annat sätt.
Det som hände nu känns förhastat för att staten snabbt behöver ha in sin skatt, så man valde helt enkelt att posten ska tvingas deklarera varje paket, oavsett värde, posten får i sin tur panik då de inte har resurser för detta, så då väljer de att lägga på en avgift som ska avlöna de stackarna som ska göra detta skitgöra.

Att posten sen knappt kan göra detta med avgiften är en annan fråga, jag behövde vänta på mitt paket från Ryssland i 1 månad, låg bara på terminalen efter att jag betalat den där jävla avgiften...

Så nej, jag tycker att implementationen är helt värdelös och bakåtsträvande, den känns nästan desperat från statens sida...

Permalänk
Medlem

Det enda som brunnit upp var en elgrill som köptes på ö&b. Inget från kina har brunnit än iaf (dock köper jag inte billiga usb-laddare)

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Vid import inom EU måste du betala mellanskillnaden mellan avsändarlandets moms och svensk moms. Tyskland har t.ex. 21% och vid import ska man betala mellanskillnaden upp till svensk moms (i regel 25%). Jag har ingen koll på fransk moms men detta är troligtvis anledningen till att ditt paket fastnat.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Du som köpare ska inte betala någon mellanskillnad.
Det är säljarens ansvar att betala in rätt moms.
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/handel-inom-eu...

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Ni som tror att detta hjälper miljön är ju så naiva att det är skamligt.

Efterfrågan finns alltid hos dessa konsumenter och de kommer bara behöva köpa från dyra Svenska butiker istället. De som vinner på det här är Svenska företag och de som förlorar är konsumenter.

Vill ni allvarligt rädda jorden kan vi ju börja sätta gräns på hur många barn som får födas. Ett liv är 56 ton koldioxid per år.

Har ni barn är ni hycklare, ni förstör mer än vad ni tror. Har ni inga barn. Grattis du är en miljökämpe.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreijer:

Lär dig skillnaden mellan miljö och klimat och inse att det ger långsiktigt resultat.

jämnar nog ut sig då paketen kommer gå genom flera mellanhänder och hoppa runt mellan länder innan dom landar i våran postlåda så 1 pkt ger säkert lika mycket påverkan på miljön som 10 som går en rakare väg

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Snyggt där, men så lätt ska du inte komma undan. Avgiften på 75kr och argumentet attman ska beställa mer blir ju kontraproduktiv. Man ska ju inte handla mer än vad man behöver för planetens skull. Momsen betalar jag gärna. Dessutom får personalen på PostNord betalt, oavsett om de delar ut post eller inte. Det är INTE ackordbaserad lön.

Blev nyfiken... Menar du att jag hävdar att man skall köpa mer? Så var inte fallet utan jag menar att om man köper så stora kvantiteter så det berättigar en bostad/flyg i/till kina så får man nog tänka om och beställa större partier vid färre tillfällen snarare än en sak i taget. Skulle vara kul om ex IKEA beställde en byrå i taget från leverantör (larvigt exempel men använder det för att visa min poäng).

Men jag förstår vad du menar med att de inte ska ha ackordbaserad lön men de har de ju inte heller. Alla tjänster kostar, i detta fall kostar importdeklarationen 75:-.

Skrivet av SypherZ:

@SuperNova: Nog bara du som är villig att betala den hanterings avgiften på ICA när du ska köpa mjölk då alltså? Om mjölken kostar 7kr så går du alltså villigt fram till kassan och betalar 7kr + 76.75kr (1.75kr moms + 75kr hanterings avgift).

Eller så har du kanske svårt att särskilja på avgift och moms? jag har inga problem att betala momsen, men avgiften ska då fan inte betalas, om postnord känner att de inte får in tillräckligt med pengar så ska det fan inte tas in på detta sätt, utan då ska svenska staten kanske försöka göra något åt Kinas förmånliga porto tillsammans med världspost organisationen.

Det sjuka här är, alla vet om det, att om de tar bort Kinas förmån så kommer den där jävla avgiften fortfarande ligga kvar, win fucking win för postnord som kan gå och hänga sig själva...

Hanteringsavgiften tas ut av alla bolag FÖRUTOM postnord (ja till de nu införde den). Precis som du betalar ett tillägga för andra tjänster. Klart de skall ha pengar för att de hanterar paketen, det har ju de andra speditörerna alltid tagit betalt för. Hur menar du att postnord skulle löst det? Kolla vad alla andra speditörer tar för att förtulla och hantera gods över gränserna.

Win-Win snacket om man tar bort kinas förmån tror jag du tänker fel med. Sverige får fortfarande inte betalt för leveransen av paketen inom Sverige. Detta förändras ju om man tar bort Kinas förmån. Men du, ring till alla andra speditörer som levererar till Sverige och fråga om de tänker ta bort avgifterna för hantering/förtullning om man tar bort kinas förmåner. Gissar att du får samma svar från dem som du skulle få av postnord. Så klaga på alla om du nu skall klaga.

Så trött på att folk klagar på företag X men vill inte betala. Fan folk har ju ingen aning om att saker kostar pengar.
Vi som lever på jorden vet att tjänster kostar pengar, oavsett om det är interndebiteringar (ex fakturahantering mellan avdelningar) eller ex fakturaavgift för att hantera fakturering mot kund, så klart att det är bättre om det är gratis men så är det inte. Jag vill ha lön för mitt arbete och det vill alla andra!

75:- för förtullning samt beräkna moms/avgifter på ett paket är i ärlighetens namn inte helt orimligt.

Att däremot tro att man kan få EN laddare;
*tillverkad
*"säljas"
*paketerad
*levererad till Sverige
*importklarerad
*hantera betalningen
*samt utkörd till kund / alt lämna ut utlämningsställe som är bemannad med personal...

...för 10/20:- är däremot HELT orimligt om man nu ser till alla människorna i ledet. De ska ju också ha mat på bordet när det kommer hem.

/Nuff said!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SypherZ:

@ågren: Oj, nästan så jag an tro att du är en av de som byggt din framtid på att sortera folks paket vid en av posten terminaler, ett jobb som enbart finns för att dra in några ören i skatt, och din lön kommer från avgiften.

Jag förstår att det ej är posten som valt detta, det är staten som gjort totalt fel här anser jag, detta är inte en vettig väg att gå för att dra in momsen på importerade paket av privatpersoner, utan vad jag TYCKER är att de bör ha evaluerat frågan och spånat vidare på hur man kan få in dessa pengar på ett annat sätt.
Det som hände nu känns förhastat för att staten snabbt behöver ha in sin skatt, så man valde helt enkelt att posten ska tvingas deklarera varje paket, oavsett värde, posten får i sin tur panik då de inte har resurser för detta, så då väljer de att lägga på en avgift som ska avlöna de stackarna som ska göra detta skitgöra.

Att posten sen knappt kan göra detta med avgiften är en annan fråga, jag behövde vänta på mitt paket från Ryssland i 1 månad, låg bara på terminalen efter att jag betalat den där jävla avgiften...

Så nej, jag tycker att implementationen är helt värdelös och bakåtsträvande, den känns nästan desperat från statens sida...

Vadå förhastat? Detta beslut har existerat sedan 1992. Postnord har bara valt att strunta i beslutet.

Sedan att alla andra bolag tagit ut denna avgift i flera år verkar du lägligt ha missat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Vill man få sina paket snabbare kan man be avsändaren att sköta deklarationen. Det brukar kosta ungefär lika mycket men fördelen är att alla avgifter betalas på förhand så man slipper både PostNords hanteringsavgift samtidigt som leveransen skyndas på avsevärt.

Som jag förstår det så får du ändå betala avgiften eftersom att Postnord behöver kontrollera paketet ändå.

Permalänk
Medlem

@SuperNova: Inget av vad du skrivet är fortfarande ett argument mot att posten behöver ta ut avgiften för att staten vill ha in skatten, jag är inte förbannad på posten annat än deras urusla service.
Jag anser att staten bör ha löst detta problem på ett bättre sätt än att tvinga in posten i ett hörn och utveckla detta sätt för att driva in de sista korvörena i skatt, helt vansinnigt att ta ut 75kr avgift för att driva in ett par öre i skatt. Och att ta bort Kinas förmån idag vore bara bra, då de behöver betala 0.47 SDR i frakt för ett paket från Kina till Nederländerna är ett skämt då de ej är ett utvecklingsland utan bara livnär sig på en gammal regel då de hade tuffare är också ett skämt där posten får ta stryk pga detta, som vi i sin tur får betala för.

Varför dra in andra speditörer? De har inget Kina avtalet att göra, de sätter egna priser, därför du får betala groteska extra pengar för det om du handlar på tex Aliexpress.

Känns mest som surpupporna i denna tråd är de som driver hederlig svensk handel och vägrar utveckling, det ska va som det alltid varit och staten ska gå in och skydda er från global konkurrens. Utveckling måste stoppas till varje pris!

Och vill jag köpa min laddare för 20kr som den står listad för, så ska det va möjligt utan svenska avgifter som straff, jag betalar däremot gärna momsen och frakten för den laddaren om det är så, inga meningslösa hanteringsavgifter. Gå priset för frakt upp tack vare att Kina avtalet förhandlas bort, då har jag inga problem med det!

Permalänk

Riktigt bra.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Skulle köpa mig en digital hygrometer till min humidor och tänkte vara duktig och köpa från ett land innom EU så hittade en kille i Frankrike som jag köpte av , fick ett brev igår att jag endå ska betala moms + postnords avgift. Trodde denna avgiften endast gällde kinapaket men man lär sig något nytt varje dag.

Stod det att vara skulle skickas från Frankrike? Den franska snubben tar säkert bara imot din order sen lägger han en order själv till Kina med din adress som leveransadress å så tjänar han en slant.

Permalänk
Medlem

Wish har börjat skicka via Luxemburg, så paketen kommer till Sverige från annat EU land så man slipper den extra kostnaden.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Hank Solo:

Wish har börjat skicka via Luxemburg, så paketen kommer till Sverige från annat EU land så man slipper den extra kostnaden.

Då är det en tidsfråga innan ALLA paket som PostNord hanterar får avgiften på 75:-

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Postnord lär väl sparka massa folk nu för att spara pengar och det blir värre än förrut.

Postjävlarna bara slängde ner en SSD för 1400:- i brevlådan vid vägen. Tur man har bra grannar.

Tycker i alla fall att det är bra ned denna avgift. Förr eller senare kommer en som gör mitt jobb för en bråkdel av min lön att göra mig onödig. Men man kan ju skjuta upp det så länge det går, och få ut det mesta ur livet.

Europa har ingen chans. Men vi kan i alla fall bita kineserna i armen innan de krossar oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av soulis:

Stod det att vara skulle skickas från Frankrike? Den franska snubben tar säkert bara imot din order sen lägger han en order själv till Kina med din adress som leveransadress å så tjänar han en slant.

blev lite osäker nu när du skrev så jag kollade vad det stod om säljaren och det står

" Item location:Savignac, Midi-Pyrénées, France
Ships to: Worldwide "

Och på skatteverkets hemsida hittade jag detta med
" Om säljaren inte är momsregistrerad (till exempel en privatperson)
Du ska inte beräkna och redovisa moms på inköp från en säljare i ett annat EU-land som inte är en beskattningsbar person (till exempel en privatperson). Säljer du den inköpta varan ska du vanligtvis ändå redovisa utgående moms på försäljningen. "

Jag antar att det bara är att betala och se glad ut för att ringa postnord lär väl resultera i en telefonkö på 1 timme och sen endå få "fel " i frågan

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Ni som tror att detta hjälper miljön är ju så naiva att det är skamligt.

Efterfrågan finns alltid hos dessa konsumenter och de kommer bara behöva köpa från dyra Svenska butiker istället. De som vinner på det här är Svenska företag och de som förlorar är konsumenter.

Vill ni allvarligt rädda jorden kan vi ju börja sätta gräns på hur många barn som får födas. Ett liv är 56 ton koldioxid per år.

Har ni barn är ni hycklare, ni förstör mer än vad ni tror. Har ni inga barn. Grattis du är en miljökämpe.

Tanken är att de där 56000 kilorna koldioxid skall minska per liv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli