Nvidia ryktas lansera nästa generations grafikkort med arkitekturen Turing i juli

Permalänk

12-13 Tflops nästa generation då med 80 serien ?
16-17 med Ti varianten ?
Ser man från 980Ti till 1080Ti så var det iaf 5 Tflops extra kraft.
11,5+5 blir iaf 16,5 Tflops till 1180Ti.

I en drömvärld så kanske 1180Ti kan vara så kraftfull som 18-19 Tflops.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Behåller mitt 1070 ett tag till men för min kompis som har 970 är det bra nyheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

1180Ti borde klara alla spel i 1440p med minimum 144fps kan man hoppas:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad är det som gör det så svårt för Amd att få fram grafikkort som är minst lika snabba som nvidias kort?

Dels handlar det om att det AMD historiskt varit bra på - att vara snabba på att utnyttja nya processer och driva utvecklingen av nya minnestekniker - har gått trögt, medan det nVidia är bra på - att pressa ut det mesta av begränsade resurser - har lyckats bättre. Sedan 28nm har man stått och stampat länge, och tvingas sedan använda den sämre GF14-processen istället för TSMC 16nm, vilken AMD säkert hade valt om de varit fria att välja vad de ville. HBM har ju varit en riktig miss så här långt och kan inte heller hjälpa AMD än.

nVidia har däremot lyckats extremt bra med Maxwell, och har egentligen ridit de förbättringarna sedan 2014. Man har lyckats simulera bättre, och korten är välbalanserade jämfört med AMD (som enligt mig har för få ROPpar i både. Vega 10 och Polaris 10) och jämfört med sina egna äldre varianter (framförallt GK106/660)

Samtidigt skall man minnas att så sent som 2013 så var det nVidia som såg ut att ha den sämre designen, när man tvingades sänka priset på massiva GK110/780 för att konkurrera med mycket mindre och billigare Hawaii/290, och använda stora GP104 till 760 för att konkurrera med lilla Pitcairn/270X. Det svänger fort i den här branschen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på är hur detta rykte har gått runt:

Wccftech postar rykte, ingen tror på det för att det är wccftech.
Toms hardware postar samma rykte och säger att det kommer från wccftech men lägger på lite extra grejer om hur grafikkort släpps, så det ser extra legit ut. Ingen läser detaljerna.
Guru3D/PCGamer/etc postar nyheten från toms hardware, alla tror på det för att det är toms hardware som är källan.

Hm.

Det dom har stämmer förmodligen till största del. Det mesta är ren logik. Den stora frågan är pris. Älskar folk som skriker om "OMG GTX1180 must have 30% more performance than 1080Ti or its worthless!!!" utan att beakta pris. Även om 1180 presterar "bara" +-10% runt 1080Ti... Värt det om den kostar $899? Nä. $799? Hm måste vara nån riktigt bra fördel som inte syns. $699? Ja den ersätter high end. $599? OMG så värd det. $499? Nvidia skulle vända på hela prestanda segmentet. $399? Alla andra kort är värdelösa över natten. $299? Världen skulle förmodligen implodera.

Extremt exempel och jag tror inte mycket annat på att den ersätter original 1080 MSRP ($699 var det väl), men pris per prestanda är fortfarande aktuellt. Var samma sak när Vega släpptes och det blev en besvikelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det skall bli spännande och se "det sanna" Nvidia nu när de nästintill är herre på täppan:
1) De kör en Intel, den nya generationen är några procent snabbare än den förra
2) De kör en Nvidia, den nya generationen är 20-35% snabbare och 2-3 gånger dyrare
3) De är lata och släpper inget nytt, det behövs ju inte då de redan är marknadsledande
4) De är ärliga och släpper en ny generation som är 20-35% snabbare, till rimliga priser

Jag har själv inte en susning, det känns som att alla fyra scenariona är troliga

Tänkte bara lägga till lite siffror här...

GTX 580 MSRP $499
GTX 680 MSRP $499 40% snabbare än 580
GTX 780 MSRP $649 30% snabbare än 680
GTX 980 MSRP $549 35% snabbare än 780
GTX 1080 MSRP $549* 60% snabbare än 980

Dessutom så låg Nvidias marknadsandelar runt där dom gör nu när de stod inför pascal serien.

* Hela FE-skiten gjorde MSRP lite luddig på 1080, det samma gäller dock för AMD Fury och Vega kort, dvs, att korten i slutändan sällan gick att få tag på nära MSPR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

* Hela FE-skiten gjorde MSRP lite luddig på 1080, det samma gäller dock för AMD Fury och Vega kort, dvs, att korten i slutändan sällan gick att få tag på nära MSPR.

Du får ju tag på stock kort för det. Nåja om dom finns inne. Jag var visst $100 off på priset - $599 släpptes 1080 som, sen blev det $499 när 1080Ti släpptes och nu är det $549 (ingen aning när det höjdes igen). Bleh orkar inte editera, samma poäng ändå.

Permalänk
Medlem

I dagens mått lär vi se GTX 1160 kosta 4000kr 1170 6000kr 1180 8000kr för ingen konkurrens ökade priser

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Undrar hur mycket alla grävare (miners) väntar på detta?
Det går iofs att rikta frågan till dem så man kan få svar kom jag på, ska ta och leta igenom några trådar med dessa "härliga" människor.
Återkommer.

Tog bara ett fåtal av dessa människor:
@Eth-Dec
@iRonNuke
@ronnylov
@asabla
@CRHASH
@jm2k
@Maacus
@nzt
@robertlindgren82
@yessiri
@shn93

Väntar ni in dessa nya kort för att kunna bulkköpa eller hur förhåller ni er till det här med kommande grafikkort?

Well, då majoriteten av återförsäljare har numer ett säljstopp på ~2kort (per modell), så har hela bulkköpandet blivit en aning meckigt. Men med det sagt så finns det ingenting som hindrar en från att göra ett nytt inköp när nästa generation når oss

Permalänk
Medlem

Undrar hur stor anstormning på SweC marknad blir om det nu kommer ett kort i Juli.

Permalänk
Medlem

Tycker lanseringen sker på tok för tidigt.

Det finns inget egentligt behov av bättre grafikkort för tillfället. Däremot så finns det ju en stor efterfrågan på bra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det skall bli spännande och se "det sanna" Nvidia nu när de nästintill är herre på täppan:
1) De kör en Intel, den nya generationen är några procent snabbare än den förra
2) De kör en Nvidia, den nya generationen är 20-35% snabbare och 2-3 gånger dyrare
3) De är lata och släpper inget nytt, det behövs ju inte då de redan är marknadsledande
4) De är ärliga och släpper en ny generation som är 20-35% snabbare, till rimliga priser

Jag har själv inte en susning, det känns som att alla fyra scenariona är troliga

5) Inget av ovanstående. Eller, det kan väl tolkas som en blandning av 1) och 3); de ser inget behov att uppgradera utbudet då de är ohotade och väljer att släppa Turing som nästa generation istället för Ampere. Att den bara råkar vara något bättre än 10-serien för gaming gör att de kan pusha på den marknaden också.

Som jag förstår är Turing deras beräkningsarkitektur, Ampere är den regelrätta gamingefterföljaren. Om det nu är så, så gör Nvidia vad intel gjorde efter Bulldozer lanserade, gick från att sluta göra deras CPU's snabbare och fokuserade på att göra den mer effektiv istället, iirc för att bättre kunna konkurrera på SFF-marknaden (netbooks, mobiler, osv). De äger redan gamingmarknaden, så de släpper nytt fokuserat på beräkningscenters, bilar och AI, dvs tillväxtindustrier med enorma, världsdefinierande potential. Givetvis kan gamers också köpa, men de är inte målgruppen, precis som intel gjort sen Sandy Bridge mot gamers. Generationen därefter (12-serien) lanseras den regelrätta gamingarkitekturen då AMD fått lite lagom chans att knappa ikapp litegranna.

Detta är som jag förstått det, är inte helt insatt så kan ha missat något avgörande. Men AMD verkar inte kunna hota Nvidia i närtid, jag förstår inte poängen med 500x, och jag kunde inte förstå när ryktena pekade på att Nvidia skulle släppa två arkitekturer på en generation samtidigt (när har det hänt, någonsin, inom halvledarbranchen?*).

Så med andra ord, då de inte har behov släpper de inte nytt (dvs #3) -- för gamers -- så de drar en intel (dvs #1) och fokuserar på en annan marknad som ger en bieffekt som spiller över till gamers. Vilket är korrekt play, om jag uppfattat omständigheterna rätt, för vilket företag som helst i liknande position.

* = Retoriskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

2) De kör en Nvidia, den nya generationen är 20-35% snabbare och 2-3 gånger dyrare

När har detta hänt?

Väntar spänt på något som helst referens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det skall bli spännande och se "det sanna" Nvidia nu när de nästintill är herre på täppan:
1) De kör en Intel, den nya generationen är några procent snabbare än den förra
2) De kör en Nvidia, den nya generationen är 20-35% snabbare och 2-3 gånger dyrare
3) De är lata och släpper inget nytt, det behövs ju inte då de redan är marknadsledande
4) De är ärliga och släpper en ny generation som är 20-35% snabbare, till rimliga priser

Jag har själv inte en susning, det känns som att alla fyra scenariona är troliga

Varför skulle de inte maximera vinsten? Inte samma sak som högsta pris f.ö

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror jag behåller mitt 1080 Ti ett år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Tycker lanseringen sker på tok för tidigt.

Det finns inget egentligt behov av bättre grafikkort för tillfället. Däremot så finns det ju en stor efterfrågan på bra spel.

Det borde om inte annat finnas utrymme för optimeringar i en del spel. När man sitter på ett 1080Ti och G-sync skärm och vissa spel forfarande har problem med stuttering kan man bara skaka på huvudet och undra över inkompetensen hos vissa spelutvecklare.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Skrivet av pokerproffset:

Tror jag behåller mitt 1080 Ti ett år till.

Jag med som det känns, finns ingen anledning att uppgradera om man inte sitter på en 4K skärm och vill ha stabil 60 fps.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Margarin:

Undrar hur stor anstormning på SweC marknad blir om det nu kommer ett kort i Juli.

Ja ett till 1080ti vore inte fel att stoppa i burken..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag är alltid glad för ny hårdvara, men jag anar att Nvidia kommer att mjölka oss alla entusiaster hårt med ett initialt pris på strax under 9000 SEK, tyvärr. Jag hoppas verkligen att jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tzunamii:

Jag är alltid glad för ny hårdvara, men jag anar att Nvidia kommer att mjölka oss alla entusiaster hårt med ett initialt pris på strax under 9000 SEK, tyvärr. Jag hoppas verkligen att jag har fel.

Tror du kommer ha fel. Folk verkar glömma att ett GTX1180 ersätter GTX1080, inte GTX1080Ti, även om det presterar mer eller mindre i klass med det senare. GTX1080 går väl för 6000-7000kr. Hade vi konstant höjt priserna för mainstream till förra topmodellen, skulle ett budget gaming kort kosta en kvarts miljon eller så idag.

Permalänk
Medlem

Om det nu går att få tag på ett kort när det lanseras, och det inte kostar skjortan, så vore det bra.

Annars tycker jag det vore på tiden att Nvidia lanserar ett "Nano" referens kort. Det är ett sådant jag vill ha för mini-itx byggen, med vattenblock till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Annars tycker jag det vore på tiden att Nvidia lanserar ett "Nano" referens kort. Det är ett sådant jag vill ha för mini-itx byggen, med vattenblock till.

Som typ 0,0001‰ av kunderna kommer att vara intresserade av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Som typ 0,0001‰ av kunderna kommer att vara intresserade av?

Intressant att du redan känner till statistiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Intressant att du redan känner till statistiken.

Fortfarande, varför skulle Nvidia lägga krut på att ta fram ett sånt kort när det segmentet redan försörjs av tredjepartstillverkare redan?

Permalänk
Medlem

Det är väl dags för nya kort nu tycker jag. Men jag har inte uppgraderat till 4K än så har ingen anledning att uppgradera från mitt 970. De behöver få ordning på alla olika HDR- och variabel-uppdateringsfrekvens-standarder innan jag dyker ner i träsket. Allt som finns ute nu känns som beta-tester inför de riktiga standardernas ankomst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fortfarande, varför skulle Nvidia lägga krut på att ta fram ett sånt kort när det segmentet redan försörjs av tredjepartstillverkare redan?

Det är mer min personliga åsikt att "krut" bör läggas på att ta fram mindre grafikkort, för att möjliggöra skapandet av mindre datorer. AMD gjorde det redan med sin Nano Fury. Att segmentet redan täcks av andra tillverkare håller jag inte riktigt med om. Men kör man med det argumentet så täcks ju fullängskort också redan av andra tillverkare, så varför ska Nvidia erbjuda egna kort överhuvudtaget?

Mindre modeller kommer oftast, men man får vänta kanske 6-12 månder extra. Referenskort gör det också lättare att ta fram vattenblock. Annars ska man bara ha tur om någon tillverkare som EKWB ens vill göra ett block.

Återigen, ett spekulativt GTX 1180 Nano med HBM2 minne, 15cm pcb, skulle sitta fint. För mig. Men det lär nog inte hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

varför ska Nvidia erbjuda egna kort överhuvudtaget?

Det har jag också undrat, det känns som att alla borde ha lärt sig av 3dfx vid det här laget.

Jag menar, vilka kör custom-PCB på 10-serien? Asus?

Skrivet av NaturMackan:

Mindre modeller kommer oftast, men man får vänta kanske 6-12 månder extra. Referenskort gör det också lättare att ta fram vattenblock. Annars ska man bara ha tur om någon tillverkare som EKWB ens vill göra ett block.

Återigen, ett spekulativt GTX 1180 Nano med HBM2 minne, 15cm pcb, skulle sitta fint. För mig. Men det lär nog inte hända.

Jag tror bara att efterfrågan i det stora hela är extremt liten efter en sån modell, men jag har haft fel förr.

Permalänk

Äntligen mindre tid att vänta för nästa TI kort börjar ju trötta på 1080it

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Jag med som det känns, finns ingen anledning att uppgradera om man inte sitter på en 4K skärm och vill ha stabil 60 fps.

ironiskt nog sitter jag på just en sån, men jag kör GTA V i 4k ultra med runt 60 fps stabilt. alla andra spel jag kört är det likadant med, testade far cry 5 nyligen funkade utmärkt där med i 4k. call of duty ww2 4k inga problem där heller. alla spelen över 60fps med nån dip till 50 pga min cpu som inte pallar trycket längre, i5 3570K 4.6ghz.