2 diskar i JBOD till 1 disk?

Permalänk
Medlem

2 diskar i JBOD till 1 disk?

Jag sitter på en Synology DS215J med 2st 3TB WD RED i JBOD konfig då redundans inte är så viktigt för de filerna.
Nu har ena disken börjat rapportera dåliga sektorer (men funkar än så länge okej) och tanken är att byta ut åtminstone den men kanske båda.

Finns det något sätt/kommando att flytta all data så den enbart ligger på den bra hårddisken? Dvs, jag har mindre än 50% fullt och det skulle få plats på enbart den friska hårddisken...

Alternativet annars är att använda en 3:e disk som får agera mellanhand, men hade ju varit smidigare om man slapp den biten...

Tack!

Permalänk
Medlem

Snabb googling hittar att om Jbod:en dör så finns det ingen väg att få tillbaka data. https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=19&t=15870

Att göra om Jbod till en en disk volym är inte något som går (https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=90930)

Det är nog att bita i sura äpplet och köra via en 3e disk och låta bli att köra Jbod i framtiden.
Kör diskarna som två singel diskar istället och lev med att du har två shares utdelade.
(Raid 0 är inte heller att rekommendera för datasäkerhet)

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Först backup - jag upprepar igen - först backup!! - med andra ord har du ingen extern USB-disk av tillräckligt storlek/ledig plats kvar - ut på stan och handla!!

Jag fattar inte i hur folk tänker när de vill börja mecka i en NAS utan nygjord backup och hoppas på att behålla sin data?? ...ofta med ursäkten att det inte är så viktig data, den åsikten brukar ändra sig radikalt när man står inför faktumet att datat verkligen är förlorat och upptäcker vilket jobb det är att jaga fram dessa igen och somliga av dem är inte tillgängliga längre hur man än letar...

- skit händer, speciellt om det är orutinerad meck första gången på en maskin och man spar mycket bekymmer om man tryggt vet att man har en färsk och kontrollerad backup innan man börjar rota.

I grafiska gränssnitt är man i regel låst till GUI-folket tyckande vad man får göra och inte göra, vågar man sig på CLI-commandon via SSH som root så är möjligheterna större.

Hade det varit ett renodlat brtfs system som själv hanterade diskarna direkt så hade man kunnat lösa det rätt smidigt och under drift utan att behöva ta ned systemet - men nu ligger dom flesta btrfs-system i nyare NAS på en mdadm-RAID och då får man läsa på vad som går att göra i mdadm.

Att krympa btrfs-filsystemet är ganska enkelt men kan ta tid om denna måste flytta runt data på disken för att passa sin mindre nya storlek

Problemet i nästa steg är att få mdadm att flytta btrfs-filsystemet till den friska disken enbart i JBOD, tveksamt om det går alls och helt beroende vad som går att göra i mdadm...

Sådant där går att bolla med hur mycket som helst med btrfs [under drift och med filsystemet under användande faktiskt] om den får rå om sina partitioner själva, men när den ligger på en mdadm-raid så är det logiskt sett för btrfs synvinkel bara en enda disk och då kan denna inte göra något alls.

Med andra ord du får köra över hela diskinnehållet till en extern USB-disk, bygga om RAID:en och sedan ladda tillbaka - förslagsvis lägst en RAID5 (3 diskar) eller en RAID1 på 2 diskar - och så behåller du den externa disken som backup i fortsättningen och ser till att synka/uppdatera den ofta så att den har samma innehålls som din NAS.

Backupbehovet försvinner inte bara för att man har en NAS - det enda en RAID i en NAS ser till att inte allt blir stillastående om en disk går sönder om man har en sådan RAID-konfiguration med redundans vald - annars är en NAS samma sak som en extra stor extern HD som kan anslutas via nätverk och från flera klienter samtidigt ungefär...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Först backup - jag upprepar igen - först backup!! - med andra ord har du ingen extern USB-disk av tillräckligt storlek/ledig plats kvar - ut på stan och handla!!

Jag fattar inte i hur folk tänker när de vill börja mecka i en NAS utan nygjord backup och hoppas på att behålla sin data?? ...ofta med ursäkten att det inte är så viktig data, den åsikten brukar ändra sig radikalt när man står inför faktumet att datat verkligen är förlorat och upptäcker vilket jobb det är att jaga fram dessa igen och somliga av dem är inte tillgängliga längre hur man än letar...

- skit händer, speciellt om det är orutinerad meck första gången på en maskin och man spar mycket bekymmer om man tryggt vet att man har en färsk och kontrollerad backup innan man börjar rota.

I grafiska gränssnitt är man i regel låst till GUI-folket tyckande vad man får göra och inte göra, vågar man sig på CLI-commandon via SSH som root så är möjligheterna större.

Hade det varit ett renodlat brtfs system som själv hanterade diskarna direkt så hade man kunnat lösa det rätt smidigt och under drift utan att behöva ta ned systemet - men nu ligger dom flesta btrfs-system i nyare NAS på en mdadm-RAID och då får man läsa på vad som går att göra i mdadm.

Att krympa btrfs-filsystemet är ganska enkelt men kan ta tid om denna måste flytta runt data på disken för att passa sin mindre nya storlek

Problemet i nästa steg är att få mdadm att flytta btrfs-filsystemet till den friska disken enbart i JBOD, tveksamt om det går alls och helt beroende vad som går att göra i mdadm...

Sådant där går att bolla med hur mycket som helst med btrfs [under drift och med filsystemet under användande faktiskt] om den får rå om sina partitioner själva, men när den ligger på en mdadm-raid så är det logiskt sett för btrfs synvinkel bara en enda disk och då kan denna inte göra något alls.

Med andra ord du får köra över hela diskinnehållet till en extern USB-disk, bygga om RAID:en och sedan ladda tillbaka - förslagsvis lägst en RAID5 (3 diskar) eller en RAID1 på 2 diskar - och så behåller du den externa disken som backup i fortsättningen och ser till att synka/uppdatera den ofta så att den har samma innehålls som din NAS.

Backupbehovet försvinner inte bara för att man har en NAS - det enda en RAID i en NAS ser till att inte allt blir stillastående om en disk går sönder om man har en sådan RAID-konfiguration med redundans vald - annars är en NAS samma sak som en extra stor extern HD som kan anslutas via nätverk och från flera klienter samtidigt ungefär...

Jo, backup ska man ha innan... sen är det ju så att om en disk börjar dö / få dåliga sektorer så ska man meka så lite som möjligt med den. Så att börja krympa partitioner i det läget är som att be om att den ska dö totalt.

Så att kopiera ut allt till en tredje disk är det som rekommenderas.

Har man en någorlunda färsk rsync-backup så bör man synca över det sista, på så vis behöver man inte läsa de redan sparade filerna utan bara nya/ändrade. (har räddat mig några gånger).

I annat fall så kopierar man över det viktigaste först.

Permalänk
Medlem

Har nyligen också åkt på en smäll med pajad JBOD - inga problem med backuper då jag har varit noga med det, men det som irriterar mycket är återställningstiden och att det tar ansenlig tid att lägga tillbaka ca 16 TB och 10-tals miljoner med filer - att man prioriterade max utrymme utan redundans känns nu ganska dumsnålt tänkt när man nu skall lägga tillbaka filerna och minst en extra disk för redundans är klart värt för att slippa situationen igen...

mao. minst RAID1 eller RAID5, det är så som mycket annat att man måste damma hårt i backen, innan man uppskattar saker som man innan tyckte var besvärligt, onödigt eller dyrt...

Misstaget med bristande backuper har man klarat av för många år sedan, men det här med Jbod/RAID0 och att behöva återställa och att detta tar mycket tid (hantera miljoner småfiler tar sin tid), var kanske inte något som man riktigt velat insett innan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

mao. minst RAID1 eller RAID5, det är så som mycket annat att man måste damma hårt i backen, innan man uppskattar saker som man innan tyckte var besvärligt, onödigt eller dyrt...

Överväg att köra Raid-6 när det blir stora diskar, själv drog jag gränsen vid 3 TB och valde att köra Raid-6.
Saken är den att ifall en disk går sönder så är det jäkligt surt ifall en till gör det under tiden raiden reparerar sig själv när man tryckt in en ny disk.

Finns en tabell där någon räknade ut statistiskt som jag inte kan hitta just nu på interwebben, där låg hans rekommendation att Raid-6 borde användas på system som hade 2TB+ diskar i sig.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog sätta gränsen upp till 4 diskar för RAID5, i kombination med väl uppdaterad backup på samma nivå som när man kör JBOD/RAID0.

Över det i antal och stora diskar - RAID6 - och fortfarande regelbunden backup...

I mer professionella sammanhang kör man med RAID6, men där har man också i stort sett alltid plats för fler diskar, bra proppar och rejält med minnen

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Blir att fixa en 3:e extern att använda som mellanhand...

Hade en extern där jag har lagt över backup på det viktigaste men den var inte tillräckligt stor för all data, därför jag letade alternativ. Hade inte blivit jätteledsen om jag behövde formatera om, men helst inte.

Nya hårddisken till NASen blir 8TB Ironwolf, och sedan den friska 3TB till backup. Sen kommer jag använda den externa som blir över som offsite backup för de viktigaste...

Permalänk
Medlem

I min värld så fattar jag inte hur du ska kunna ta backup på en 8TB disk genom att använda en 3TB disk men vi kanske tänker olika.

Permalänk
Medlem

Håller med - känns mer som att en USB 8TB-externdisk skulle vara mer passande för backuppen och så har man de andra diskarna som dubbelbackup för just de viktiga filerna...

Permalänk
Medlem

Hehe, blir förstås bara backup på det viktiga med de 3TB och inte på allt, men borde räcka ganska långt för mig i nuvarande konfiguration! Och det jag inte har dubbla backups på är helt okej att förlora...

Permalänk
Medlem

Vill du att backuppen verkligen skall göras och inte stannar vid en vacker tanke så rekommenderas lika stor backupdisk som din arkiv på Nasen (8TB i båda fallen) - du ansluter den externa USB-disken och har konfigurerat din nas-mjukvara att köra backup (förmodligen en rsync som snurrar under de grafiska skalen) - låter disken sitta över natten när backuppen körs - avmonterar den nästa dag när den är färdig och ställer undan USB-disken. - somliga köpeNAS så kan man man konfigurera så att backuppen startas genom att trycka på en knapp på själva NAS:en i samband efter att man anslutit USB-hårddisken och på så sätt själv får en mental återkoppling att man har "startat" backupen och kanske ser att diskarna börja arbeta.

Har man inte mycket tillagda/ändrade filer så är en gång i veckan ganska lagom, har man möblerat om mycket så gör man det omedelbart efter...