Boxer eller ComHem. Vilken leverantör rekommenderar ni?

Permalänk

Boxer eller ComHem. Vilken leverantör rekommenderar ni?

Hej har beställt fiber nu från IP Only och i kampanjen kunde man välja mellan boxer 250/100 och Com hem 250/100
Va har ni för erfarenhet av dessa? Har läst både ris och ros om dessa fast det framgår ofta inte om vilken sorts uppkoppling det gällt (ADSL, mobilt eller fiber) så undrar nu om hur deras fiber är? Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Jag hade iallafall ALDRIG valt ComHem.
Så mycket strul och skit med dem så man blir förbannad.
En kompis som har ComHem skrev till mig att han inte har internet och då frågade hur länge då, och då visade det sig att det skulle ta över 1 vecka!
Och det är inte första gången, utan dem brukar ha sina "service" dagar och det är ostabilt.
Sen om det bara är i min kommun vet jag inte, men det är iallafall ingen leverantör jag kan rekommendera.

Jag själv har kört med Bahnhof i många år och aldrig haft några problem, det kan vara att dem har någon omstart på 10-15 minuter på kvällarna men aldrig i några längre stunder.
Men ska du ha TV också? För om inte så är nog Bahnhof ett bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Jag hade iallafall ALDRIG valt ComHem.
Så mycket strul och skit med dem så man blir förbannad.
En kompis som har ComHem skrev till mig att han inte har internet och då frågade hur länge då, och då visade det sig att det skulle ta över 1 vecka!
Och det är inte första gången, utan dem brukar ha sina "service" dagar och det är ostabilt.
Sen om det bara är i min kommun vet jag inte, men det är iallafall ingen leverantör jag kan rekommendera.

Jag själv har kört med Bahnhof i många år och aldrig haft några problem, det kan vara att dem har någon omstart på 10-15 minuter på kvällarna men aldrig i några längre stunder.
Men ska du ha TV också? För om inte så är nog Bahnhof ett bättre alternativ.

Du har Bahnhof och vet precis hur ComHem är? Hur då?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det blir så väldigt anekdotiskt om du frågar en sån fråga på ett forum. Exempelvis mihon här ovanför som har jättedåliga erdarenheter av Comhem. Jag har å andra sidan haft Comhem via kabel i snart ett år nu. Bryggade routern, smällde i min egen AC66U och drog en sladd till datorn när jag flyttade in för 11 månader sen. Inte rört något sen dess, det bara rullar på utan krångel. Inte en omstart, inte ett enda avbrott.

Men grejen är att varken mitt eller hans svar egentligen är värt ett skit. Vi är bara två av tusentals användare. Om 15 personer på forumet är supernöjda med Comhem betyder det inte mycket om de andra 20 000 kunderna tycker det suger. För att kunna hitta ett riktigt svar på vilken som är bäst måste du hitta riktig statistik över hur många driftstörningar respektive operatör har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du har Bahnhof och vet precis hur ComHem är? Hur då?

Jag hade ComHem innan, och valde snabbt och enkelt att säga upp det och ta Bahnhof.

Skrivet av Xyborg:

Det blir så väldigt anekdotiskt om du frågar en sån fråga på ett forum. Exempelvis mihon här ovanför som har jättedåliga erdarenheter av Comhem. Jag har å andra sidan haft Comhem via kabel i snart ett år nu. Bryggade routern, smällde i min egen AC66U och drog en sladd till datorn när jag flyttade in för 11 månader sen. Inte rört något sen dess, det bara rullar på utan krångel. Inte en omstart, inte ett enda avbrott.

Men grejen är att varken mitt eller hans svar egentligen är värt ett skit. Vi är bara två av tusentals användare. Om 15 personer på forumet är supernöjda med Comhem betyder det inte mycket om de andra 20 000 kunderna tycker det suger. För att kunna hitta ett riktigt svar på vilken som är bäst måste du hitta riktig statistik över hur många driftstörningar respektive operatör har.

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt logiskt, det är väl inte mer än att bara testa.
Har för mig att de flesta leverantörer har 1-3 månaders uppsägning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Jag hade iallafall ALDRIG valt ComHem.
Så mycket strul och skit med dem så man blir förbannad.
En kompis som har ComHem skrev till mig att han inte har internet och då frågade hur länge då, och då visade det sig att det skulle ta över 1 vecka!
Och det är inte första gången, utan dem brukar ha sina "service" dagar och det är ostabilt.
Sen om det bara är i min kommun vet jag inte, men det är iallafall ingen leverantör jag kan rekommendera.

Jag själv har kört med Bahnhof i många år och aldrig haft några problem, det kan vara att dem har någon omstart på 10-15 minuter på kvällarna men aldrig i några längre stunder.
Men ska du ha TV också? För om inte så är nog Bahnhof ett bättre alternativ.

Jag har haft Comhem i nästan 10 år (coax) och haft kanske två-tre stopp på denna tiden.
Förutom priset som är för dyrt enligt mig så är dem jättebra.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Det blir så väldigt anekdotiskt om du frågar en sån fråga på ett forum. Exempelvis mihon här ovanför som har jättedåliga erdarenheter av Comhem. Jag har å andra sidan haft Comhem via kabel i snart ett år nu. Bryggade routern, smällde i min egen AC66U och drog en sladd till datorn när jag flyttade in för 11 månader sen. Inte rört något sen dess, det bara rullar på utan krångel. Inte en omstart, inte ett enda avbrott.

Men grejen är att varken mitt eller hans svar egentligen är värt ett skit. Vi är bara två av tusentals användare. Om 15 personer på forumet är supernöjda med Comhem betyder det inte mycket om de andra 20 000 kunderna tycker det suger. För att kunna hitta ett riktigt svar på vilken som är bäst måste du hitta riktig statistik över hur många driftstörningar respektive operatör har.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja absolut så är det men det finns så dåligt med information så därför känner ju att jag måste få någon hint om hur dom är som leverantörer via fiber. Är ju ändå två år man binder upp sig..

Permalänk

Du ska inte välja ett bolag utefter hur bra det funkar, för funkar det så är alla bolag bra. Du ska välja ett bolag efter hur bra det är på support om det inte funkar det är nog det viktigaste.

Visa signatur

|MSI X99 Godlike Gaming| I7 5960x @ 4,5| 64GB Corsair Vengeance LPX Black 2666 mhz ddr4| 3xSLI MSI 980TI Gaming | 2x samsung 850 pro 256gb 2x Samsung 850evo 1tb 2X HGST Deskstar NAS 7200 4tb| EVGA SuperNOVA 1300 G2 | Corsair Carbide Air 540| Logitech G900| Logitech G910| Logitech G633| SONY HT-CT260H| Philips BDM4065UC 4K|

Permalänk
Skrivet av Defender:

Jag har haft Comhem i nästan 10 år (coax) och haft kanske två-tre stopp på denna tiden.
Förutom priset som är för dyrt enligt mig så är dem jättebra.

Är det via fiber du har det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokmaja78:

Är det via fiber du har det?

Skickades från m.sweclockers.com

Han använder sig utav coax, vilket är något mellan fiber och xDSL.
Ger mer upp och ner samt bättre ping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Jag hade ComHem innan, och valde snabbt och enkelt att säga upp det och ta Bahnhof.

Väldigt logiskt, det är väl inte mer än att bara testa.
Har för mig att de flesta leverantörer har 1-3 månaders uppsägning.

Du har kört med Bahnhof i många år och hade Comhem innan. Tveksamt om dina erfarenheter av Comhem för många år sedan är så mycket värda idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du har kört med Bahnhof i många år och hade Comhem innan. Tveksamt om dina erfarenheter av Comhem för många år sedan är så mycket värda idag.

Jag har haft Bahnhof i huset i över 6 år, och hade jag ComHem i lägenheten fram till 1 år sedan ungefär.
Och pågrund utav allt strul så valde jag att säga upp ComHem i lägenheten och välja bahnhof för det funkar för mig och för att få allt på samma faktura.

Permalänk
Skrivet av mihon:

Jag har haft Bahnhof i huset i över 6 år, och hade jag ComHem i lägenheten fram till 1 år sedan ungefär.
Och pågrund utav allt strul så valde jag att säga upp ComHem i lägenheten och välja bahnhof för det funkar för mig och för att få allt på samma faktura.

Hade du ComHem via fiber då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokmaja78:

Hej har beställt fiber nu från IP Only och i kampanjen kunde man välja mellan boxer 250/100 och Com hem 250/100
Va har ni för erfarenhet av dessa? Har läst både ris och ros om dessa fast det framgår ofta inte om vilken sorts uppkoppling det gällt (ADSL, mobilt eller fiber) så undrar nu om hur deras fiber är? Tacksam för svar.

Com Hem äger Boxer så du väljer i mellan Com Hem och Com Hem

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk

Fick du bara två leverantörer att välja på, det va lite snålt. Kan inte IP Only leverera själva?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokmaja78:

Hade du ComHem via fiber då?

Skickades från m.sweclockers.com

I början hade jag coax och sedan bytte jag till fiber och jag hade samma problem där.
Trodde det skulle bli bättre med fiber men nix, samma problem.
Men det är nog väldigt varierande från kommun till kommun, eftersom någon har inte haft något problem med det alls och jag har.
Bor du i en stor kommun så är det nog inga problem, men i min kommun var det 15.000 invånare.
Så mitt tips är väl egentligen att testa, kolla vilken av dem som har bäst support och välj därefter.

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Fick du bara två leverantörer att välja på, det va lite snålt. Kan inte IP Only leverera själva?

Ja för 18.000 som är kampanj, annars skulle det kosta 21.000 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Morsan har fiber via IP-Only och Boxer som leverantör och har haft det i snart 1 år. Det har fungerat väldigt bra. Hon har även tv via fiber från Boxer som fungerar skitdåligt. Så jag kan rekommendera internet via fiber från Boxer men avråder dig verkligen att skaffa tv via fiber från Boxer om det är något du funderat på.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk

Har comhem fiber, även tv via nätet comhem då min brf har någon deal med dom. Deras utrustning i min lägenhet strulade så varken tv eller internet fungerade. De sa till mig att de hade 10 dagar på sig att fixa enligt avtal. Fick fixa det själv (trasig poweradapter till fiberkonverteraren i lägenheten och det är deras utrustning) då jag inte kände för att sitta utan lina så länge. Comhem skickade en ny typ 6-7 dagar efter så har den som backup till nästa gång skräpet går sönder.

I övrigt har nätet funkat bra de 6 månader jag haft comhem, men deras iptv är under all kritik. Antar det är den billiga plastskiten dom lånar ut som är problemet. Det fungerar ca 50% av de tillfällen man slår på tvboxen, de andra måste man gå bort och dra ut powern och testa 3-4 gånger innan det vill fungera. Nu kollar jag nästan aldrig på vanlig tv utan streamar netflix/hbo så jag bryr mig inte speciellt mycket men jag vet andra i huset som är mer irriterade över hur dålig det fungerar.

Permalänk
Skrivet av tokmaja78:

Ja för 18.000 som är kampanj, annars skulle det kosta 21.000 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Det brukar ju vara en kostnad för att få in fibern, sen brukar man få en hög med leverantörer att välja på, 18-21.000 är normalpris idag, brukar gå att få betala per/mån om man inte har lust att hysta ut ett par lax.
Val av leverantörer beror kanske på vart man bor geografiskt, vi bor i närförort till Stockholm och fick väl välja på 10 olika, fibern kostade 18900:-

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Som sagt Boxer och Comhem är ju samma bolag, och nu även Tele2. Så välj det som blir billigast. Själv hade jag Comhem tidigare (då coax) men det fungerade förträffligt då.

Har i dagsläget Ownit (fiber) som i sin tur tillhör Telenor, men som fungerar kanonbra. Men Comhem kunde inte konkurrera med priset ifrån Ownit så valet var lätt.

Som sagt, kolla priset först och främst. Du kan alltid byta om du inte skulle vara nöjd, du låser ju inte upp dig på livstid. Kvalitén varierar ifrån ort till ort så jag skulle inte bry mig så mycket vilka problem andra har på respektive ort. Men det är ju mina "two cents".

--> https://www.boxer.se/nyheter/boxer-och-com-hem-gar-ihop-med-t...