Permalänk
Medlem

Hjälp, första vattenkylda datorn : )

Hej allihopa,

Jag har börjat bli nyfiken på egen vattenkylning och har aldrig tidigare prövat på eller gjort något liknande, det är fantastiskt läckert men samtidigt skrämmande även för en erfaren datorbyggare.

Jag har inte valt ett chassi och här hoppas jag få in idéer från er med större erfarenhet, jag hade önskat bygga i ITX eller mATX, men har inte en aning om vad för slags fästen eller dylikt som behöver finnas i ett chassi för att kunna fästa pump, reservoar, mm. ATX är OK men ej önskvärt.

Har ett Cerberus X chassi från KI/Sliger idag som jag har övervägt att använda om möjligt, här är en länk: http://www.sliger.com/products/cases/cerberus_x/

Det är på 19,5L, jag har panelen med fönster.

Har själv tittat på NZXT H400i.

Vidare så ska jag endast kyla ett grafikkort, blir sannolikt ett RX Vega 64 eller ett 1080Ti, en processor Ryzen 7 eller 8700K, är en radiator tillräcklig?

Är det värt pengarna att köpa ett Alphacool Eiskoffer kit? Jag har inga verktyg osv och begränsad arbetsyta, därav frågan.
https://www.alphacool.com/eiskoffer-uebersicht

Är fortfarande på idéstadiet som helhet så kom gärna med tankar : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

What he said - undrar också för min skull

Permalänk
Medlem

Mitt tips;
Vill du vattenkyla? spendera ett par veckor på att läsa, kolla guider på youtube och byggvideos.
När du har gjort det så kommer du själv ha bra koll på vad du behöver och vad du VILL ha, en stor del med vattenkylning är personliga preferenser. Planering av vattenkylning tar lång tid och det slutar aldrig som man tänkt.

Visst,
Eiskoffer kittet är fett, men 2000:- för verktyg du kan få tag i för någon ynka hundring på biltema. Böja rör går utan problem att göra för hand, jag hade inga verktyg för att böja förutom en silikoncylinder och en varmluftspistol när jag böjde till mitt bygge.

Fästa pump/res får man ofta lösa själv. Finns fästen som du kan sätta på din radiator till många pump/res-combos.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Spendera några kvällar med jayztwocents på Youtube så kommer du ha rätt bra koll på vad du behöver och framför allt vad du vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Till er som byggt flera vattenkylda, är det värt att börja med slang istället för hard-tube? Betydligt snyggare med hard-tube men man ser ju även en viss utmaning med det hela

Permalänk
Medlem

@snapoutofit: Slang är skitenkelt.

Hardtubing är givetvis porrigt men kräver mycket mer jobb och planering...samt ser jag till mig själv så kommer det bli oerhörda mängder spill med hardtubing.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snapoutofit:

Till er som byggt flera vattenkylda, är det värt att börja med slang istället för hard-tube? Betydligt snyggare med hard-tube men man ser ju även en viss utmaning med det hela

Skulle definitivt rekommendera att börja med slang för att få en känsla av hur det är att bygga en loop.
Hardtube blir det väldigt mycket spillbitar med så om du ska ge dig på det se till att beställa MYCKET mer än du tror att du behöver, jag köpte 10m och det blev inte mycket över

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Entusiast

Med risk för att bli lynchad och /eller sabba stämningen, om du bara är ute efter låga temps funkar en 240 AIO också bra till cpu. Att sedan hitta ett grafikkort med en tyst och bra luftkylare är ingen konst. Jag kyler min gamla i7 4960x med Corsair H110 och kunde inte varit nöjdare. Tyst, load runt 50-60 grader och helt underhållsfritt år efter år...

Permalänk
Medlem

Allt vad Longcat säger stämmer

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snapoutofit:

Till er som byggt flera vattenkylda, är det värt att börja med slang istället för hard-tube? Betydligt snyggare med hard-tube men man ser ju även en viss utmaning med det hela

Jag körde hard tubing i mitt första bygge och ångrar mig inte en sekund. Resultatet blev grymt och skulle aldrig komma i närheten med slang. Själva böjandet lärde man sig fort, jag använde en toarullehållare som jag fäste i ett bord och böjde runt. Jag gjorde varje del 2 ggr, den första böjde jag om tills den hade perfekt passform och längd och använde som mall. Jag köpte dubbla längd rör mot vad jag behövde och klara mig precis så köp mycket rör, det är ingen större kostnad. Planera minst en helg för bygget och försäkra dig om att du har alla delar och en plan på hur bygget ska se ut.
Så mitt råd är hard tubing direkt, inge kul att köpa dubbla mängden fittings.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Edit: Jag måste hålla med ovanstående om att ja, det blir surt att köpa dubbla mängden fittings när man går får slang till hardtube.

Jag köpte ett färdigt kit från EK, deras X360 kit. Med andra ord slang och inte hardtube.
Den radiatorn i kittet var, och är fortfarande, "herrejösses och hans morsa"-stor. Så går man på EK's feta radiatorer ska man vara medveten om sizen. Jag fick det med nöd och näppe att lira i min loop.

Jag valde senare att utöka med en liten radiator och ett vattenblock till min gpu. Jag har jättefina temps och låg ljudnivå. Men sak är säker, custom loop är inget för någon som vill ha "bang for the buck". Det är dyrt, det är knepigt och många gånger jävligt. Men det är också jättekul och utmanande! Jag älskade varje sekund av det trots motgångar med dåliga packningar etc.

Jag kommer gå över till hard tubing någon gång men just nu är jag nöjd med min loop som den är idag.
Så här ser min loop ut: (Jag är fullt medveten om att kabeldragningen just nu är ett helvete, och det ska jag faktiskt börja fixa ikväll! )

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Hej allihopa,

Jag har börjat bli nyfiken på egen vattenkylning och har aldrig tidigare prövat på eller gjort något liknande, det är fantastiskt läckert men samtidigt skrämmande även för en erfaren datorbyggare.

Jag har inte valt ett chassi och här hoppas jag få in idéer från er med större erfarenhet, jag hade önskat bygga i ITX eller mATX, men har inte en aning om vad för slags fästen eller dylikt som behöver finnas i ett chassi för att kunna fästa pump, reservoar, mm. ATX är OK men ej önskvärt.

Har ett Cerberus X chassi från KI/Sliger idag som jag har övervägt att använda om möjligt, här är en länk: http://www.sliger.com/products/cases/cerberus_x/

Det är på 19,5L, jag har panelen med fönster.

Har själv tittat på NZXT H400i.

Vidare så ska jag endast kyla ett grafikkort, blir sannolikt ett RX Vega 64 eller ett 1080Ti, en processor Ryzen 7 eller 8700K, är en radiator tillräcklig?

Är det värt pengarna att köpa ett Alphacool Eiskoffer kit? Jag har inga verktyg osv och begränsad arbetsyta, därav frågan.
https://www.alphacool.com/eiskoffer-uebersicht

Är fortfarande på idéstadiet som helhet så kom gärna med tankar : )

Mvh

Skulle varmt rekommendera full tower-chassi om du ska hålla på med vattenkylning. Ska du enbart kyla gpu så räcker en radiator så länge det är minst en 360. https://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=DARK%20BASE%20PRO%20900%2... bra chassi som fått goda betyg från användare och proffsrecensenter.

Eiskoffer är ju fint, men känns något overkill om du enbart ska kyla grafikkortet. Men det är väl enkla verktyg och snygg låda

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag vill tacka för alla informativa och bra svar som ni har lämnat, jag har verkligen kollat på YT och läst guider i flera dagar, har inte blivit särskilt mycket klokare (LOL!) : ) men, jag har åtminstone en bättre känsla för eventuella problem och hur tidskrävande det kan vara.

Jag vill helst undvika riktigt stora chassin, hade ett Dark Base Pro 900 när det kom, men sålde av det och gick ner till ITX, så ska först och främst hitta ett chassi som passar bra i ITX eller mATX, gärna med fästen för reservoar och pump.

Vad är den bästa ÅF i Sverige eller som ni använder er av för alla delar som behövs?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag vill tacka för alla informativa och bra svar som ni har lämnat, jag har verkligen kollat på YT och läst guider i flera dagar, har inte blivit särskilt mycket klokare (LOL!) : ) men, jag har åtminstone en bättre känsla för eventuella problem och hur tidskrävande det kan vara.

Jag vill helst undvika riktigt stora chassin, hade ett Dark Base Pro 900 när det kom, men sålde av det och gick ner till ITX, så ska först och främst hitta ett chassi som passar bra i ITX eller mATX, gärna med fästen för reservoar och pump.

Vad är den bästa ÅF i Sverige eller som ni använder er av för alla delar som behövs?

Mvh

Rekommender att du shoppar runt på olika ställen för att hålla nere priset och få det du vill ha. Brukar landa på minst 3-4 olika beställningar i slutändan. Hade kollat Ebay för fittings, körde själv på Barrows.
Mitx och matx är rätt svåra att bygga i pga platsbrist och begränsningar över vilja radiatorer som passar.
Lättast är att starta med ett mindre miditower och planera in 2 rads för optimal kylning.

Permalänk

Phanteks evolv mitx verkar uppfylla alla krav du har. Har länge funderat på att bygga customloop i ett sånt. Verkar busenkelt i det chassit imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eduenlamer:

Phanteks evolv mitx verkar uppfylla alla krav du har. Har länge funderat på att bygga customloop i ett sånt. Verkar busenkelt i det chassit imo.

Phanteks evolve har katastrofalt dåligt luftgenomflöde i alla varianter. Jag fick modda mitt evolve atx kraftigt för att det skulle bli bra vilket inte är det lättaste för ett första bygge.

Permalänk
Skrivet av Jompa79:

Phanteks evolve har katastrofalt dåligt luftgenomflöde i alla varianter. Jag fick modda mitt evolve atx kraftigt för att det skulle bli bra vilket inte är det lättaste för ett första bygge.

Det är så jävla dåligt alltså? Tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag vill tacka för alla informativa och bra svar som ni har lämnat, jag har verkligen kollat på YT och läst guider i flera dagar, har inte blivit särskilt mycket klokare (LOL!) : ) men, jag har åtminstone en bättre känsla för eventuella problem och hur tidskrävande det kan vara.

Jag vill helst undvika riktigt stora chassin, hade ett Dark Base Pro 900 när det kom, men sålde av det och gick ner till ITX, så ska först och främst hitta ett chassi som passar bra i ITX eller mATX, gärna med fästen för reservoar och pump.

Vad är den bästa ÅF i Sverige eller som ni använder er av för alla delar som behövs?

Mvh

Jag förstår, däremot är det svårt som andra påpekat att få plats med radiatorer och lyckas med att dra slangar osv i ett mindre chassi. Visst går det, men då skulle jag säga att det är hard tubing som gäller, det är en mer avancerad nivå av vattenkylning. Skulle säga att jag rekommenderar ett chassi som dark base pro 900, däromrking. Alternativ kanske att snegla på mitt chassi - http://cdon.se/hemelektronik/corsair-obsidian-series-750d-ful... 1499:-

Gällande vart man handlar så finns det lite olika ställen, coolerkit är väl en av de största i Sverige som har inriktning på just vattenkylning. Skulle dock säga att även Inet har ett ganska bra utbud. Det går att fynd genom att beställa via Ebay osv, men jag föredrar att hålla mig till större aktörer just ifall man skulle behöva reklamera pga. felköp eller dylikt.

Sprider man ut beställningarna blir det eventuellt dyrare pga. av alla fraktkostnader. Ska du köra mjuka slangar kan jag rekommendera Primochills slangar btw

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Vill tacka för alla svar, har funderat på detta och kollat olika chassin, Caselabs är för stora för min smak, samtidigt vill jag ha ett chassi som är skapat för vattenkylning, så har tittat på detta;

https://www.caseking.de/en/lian-li-pc-o11-dynamic-midi-tower-...

Blir isåfall 3x360, en GPU, och en Threadripper, och ett par andra godsaker.

Någon som har testat eller sett detta chassi irl?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Har du kollat på chassin i Fractal Designs Define-serie? Det kanske skulle kunna vara något för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Edit: Jag måste hålla med ovanstående om att ja, det blir surt att köpa dubbla mängden fittings när man går får slang till hardtube.

Jag köpte ett färdigt kit från EK, deras X360 kit. Med andra ord slang och inte hardtube.
Den radiatorn i kittet var, och är fortfarande, "herrejösses och hans morsa"-stor. Så går man på EK's feta radiatorer ska man vara medveten om sizen. Jag fick det med nöd och näppe att lira i min loop.

Jag valde senare att utöka med en liten radiator och ett vattenblock till min gpu. Jag har jättefina temps och låg ljudnivå. Men sak är säker, custom loop är inget för någon som vill ha "bang for the buck". Det är dyrt, det är knepigt och många gånger jävligt. Men det är också jättekul och utmanande! Jag älskade varje sekund av det trots motgångar med dåliga packningar etc.

Jag kommer gå över till hard tubing någon gång men just nu är jag nöjd med min loop som den är idag.
Så här ser min loop ut: (Jag är fullt medveten om att kabeldragningen just nu är ett helvete, och det ska jag faktiskt börja fixa ikväll! )

https://i.imgur.com/0yi3hFM.jpg

Hoppar in i tråden, är också intresserad av detta!

Var köpte du kittet? Inet? GPU block följer inte med antar jag, men är där CPU block i kittet?

Jag tänkte främst kyla GPU då jag kör 1440p.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Hoppar in i tråden, är också intresserad av detta!

Var köpte du kittet? Inet? GPU block följer inte med antar jag, men är där CPU block i kittet?

Jag tänkte främst kyla GPU då jag kör 1440p.

Yes, köpte på inet!
CPU block medfölje! Allt för att kyla CPU ingick! Sen fick jag leta och leta och leta för ett block för min GPU. Hittade till slut i USA en butik som hade ETT kvar Och det tillverkades inte längre.. Har nämligen ett gtx 1080 TURBO från asus.. Inte riktigt referenskort men snudd på..

Edit: Denna https://www.inet.se/produkt/5331221/ek-kit-x360

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Yes, köpte på inet!
CPU block medfölje! Allt för att kyla CPU ingick! Sen fick jag leta och leta och leta för ett block för min GPU. Hittade till slut i USA en butik som hade ETT kvar Och det tillverkades inte längre.. Har nämligen ett gtx 1080 TURBO från asus.. Inte riktigt referenskort men snudd på..

Edit: Denna https://www.inet.se/produkt/5331221/ek-kit-x360

Blev att jag drog ihop en lista själv, med bättre & snyggare fläktar tex

https://imgur.com/a/stLeUJ5

Såhär ser det ut hittills. Tror ni jag kan ha radden neråt sådär?

Det är ett R6 chassi btw.

& som inte har strulat med mig.. Blocket fanns i gbg, skulle skickas därifrån butik. Blev inte skickat & fick ingen info om detta (paketet var skadat så de valde att inte skicka), fick ringa & fråga vad som pågick.

Nu är vätskan också slut, fastän den stod i lager. Så nu är blocket & vätskan ej i lager. Blocket skulle komma in i webblager på onsdag, förhoppningsvis har jag de på fredag.

Men ska ringa dom imorgon & fråga vad de håller på med. Röda vätskan är vad jag ville ha. Tycker med allt detta krångel så kan dom skicka en clear vätska + rött koncentrat gratis...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av snapoutofit:

Till er som byggt flera vattenkylda, är det värt att börja med slang istället för hard-tube? Betydligt snyggare med hard-tube men man ser ju även en viss utmaning med det hela

Byggde första loopen förra vintern, och hade länge beslutsångest för just soft/hard tubing. Hard tubing är onekligen estetiskt överlägset, men jag var rädd för själva momentet att böja med värmepistol, och att få rätt vinklar utan problem. Alternativet att endast ha raka rör, och använda kopplingar och hårdvara för kurvor ansåg jag vara för dyrt, budgeten skulle ändå dra iväg oavsett vad.

Det slutade med att jag valde kopparrör och kopplingar för lödning istället, och byggde därmed bort problemet med vinkelprecision* och kostnad, en vinkel kostar typ 5 kr i det sammanhanget. Samtidigt introducerade jag helt andra utmaningar med många timmar av att kapa och fasa kanter på rören. Jag jobbade lågintensivt i mer än en vecka för att få rören färdiga, medan mjuka slangar hade varit gjort på ett par timmar. Detta innebär inte att jag tycker att även du ska välja kopparrör, se det som ett exempel på att med motivation välja den hårda vägen.

*) Vinkelproblemen dök upp igen så fort jag började jobba i den tredje dimensionen, men med lite extra planering och lärdomar längs vägen lyckades jag hitta en arbetsmetod för att få exakta vinklar snabbt och smidigt.

Så, var det värt ett par veckors slit och extra research för att välja en exotisk lösning? Varje dag tittar jag in i chassit och blir varm i själen.

Skrivet av gurkburk92:

https://imgur.com/a/stLeUJ5

Såhär ser det ut hittills. Tror ni jag kan ha radden neråt sådär?

Japp, funkar bra men det för med sig några nackdelar. Om du monterar med in/utlopp undertill kan det bli krångligt att få ut luftbubblor (rekommenderades inte när jag researchade för mitt projekt), och om du monterar med in/utlopp uppåt så blir det lite extra krångligt att tömma ut vätska -> särskild försiktighet vid nedmontering krävs (egen erfarenhet).

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Själv kör man ett hopplock från ebay i min lilla låda, 120mm radiator, cpu-block, pump och reservoar och fittings. Slang köpte jag dock från coolerkit då de hade vikt slangen från ebay väldigt fint i ett kuvert så det var väck varannan dm ungefär.

Total kostnad ca 800kr, och det fungerar fint för mina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Själv kör man ett hopplock från ebay i min lilla låda, 120mm radiator, cpu-block, pump och reservoar och fittings. Slang köpte jag dock från coolerkit då de hade vikt slangen från ebay väldigt fint i ett kuvert så det var väck varannan dm ungefär.

Total kostnad ca 800kr, och det fungerar fint för mina behov.

aluminiumprylar då eller?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

aluminiumprylar då eller?

Nix, kör bara koppar i min loop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Nix, kör bara koppar i min loop.

Hatten av, fantastiskt att hitta kopparbaserade produkter för 800 kr för en hel loop.

... har lagt mer pengar än så på bara fittings :/

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

Hatten av, fantastiskt att hitta kopparbaserade produkter för 800 kr för en hel loop.

... har lagt mer pengar än så på bara fittings :/

Ja, alltså enligt kineserna är det koppar, så det kan man väl lita på va?

Jag har inte haft några problem med det ännu iallafall, och när det var så billigt så kändes det att man kunde chansa och håller koll på vattnet och cpublocket om man ser någon korrosion, är typ plexi på cpublocket så man ser ju.

Men allt såg ut som koppar, eller någon annan orangeaktig metall/legering.