Permalänk
Medlem

Skärm till ny burk

Detta blir troligen den nya dator jag ska bygga.

Vill ha en riktig premiumdator.

Dock tänkte jag att med sådan kraft borde jag ha ny skärm.

Har bara en Syncmaster 2443 bw och det är väl 1080 (har dålig koll)

Jag vill i så fall ha en prisvärd skärm, kanske 4 K?

Ev. så börjar jag med datorn och byter skärm senare.

Kanske denna? Är det bra deal och bra skärm?

Ny datorAcer Predator XB281HK

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror lite på. Prioriterar du framerate och uppdateringsfrekvens så tycker jag du ska köra med en 1440p-skärm. Jag har själv en Acer Predator XB271HU och är stormnöjd! En IPS-panel ger bätte färgåtergivning och betraktningvinkel än en TN-panel, med bekostnad på något (inte märkbart) sämre responstid och kanske lite sämre svärta.

Men om du kan nöja dig med 60 Hz så kolla på en 4K-skärm. Var beredd på att ställa ner grafikinställningarna en aning för att köra i 4K, dock. Även ett 1080 Ti är lite på marginalen för att få en kompromisslös upplevelse i 4K.

Tredje alternativet är en ultrawide (3440x1440). Största anledningen att det inte blev en sådan när jag skulle köpa skärm var att Overwatch inte fungerar korrekt med Ultrawide-skärmar. (Antingen får man sorgkanter ut till vänster och höger, eller så klipps allt av upptill och nertill så man får en sjukt låg FOV). Om de spel du spelar inte drabbas av denna begränsning kan den vara värd att kolla på. Andra anledningen var att jag har en multi-monitor-setup, och det hade blivit lite väl brett med en Ultrawide för mig.

Utöver det är det svårt att svara på din fråga utan att egentligen besvara:

- Vilken typ av spel spelar du mest?
- Prioriterar du eye candy eller rå prestanda?
- Hur mycket plats har du på ditt skrivbord?
- Vilken budget har du? (Skärmen jag rekommenderar kostar runt 7500 kr idag, dyrare än när jag köpte den...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det beror lite på. Prioriterar du framerate och uppdateringsfrekvens så tycker jag du ska köra med en 1440p-skärm. Jag har själv en Acer Predator XB271HU och är stormnöjd! En IPS-panel ger bätte färgåtergivning och betraktningvinkel än en TN-panel, med bekostnad på något (inte märkbart) sämre responstid och kanske lite sämre svärta.

Men om du kan nöja dig med 60 Hz så kolla på en 4K-skärm. Var beredd på att ställa ner grafikinställningarna en aning för att köra i 4K, dock. Även ett 1080 Ti är lite på marginalen för att få en kompromisslös upplevelse i 4K.

Tredje alternativet är en ultrawide (3440x1440). Största anledningen att det inte blev en sådan när jag skulle köpa skärm var att Overwatch inte fungerar korrekt med Ultrawide-skärmar. (Antingen får man sorgkanter ut till vänster och höger, eller så klipps allt av upptill och nertill så man får en sjukt låg FOV). Om de spel du spelar inte drabbas av denna begränsning kan den vara värd att kolla på. Andra anledningen var att jag har en multi-monitor-setup, och det hade blivit lite väl brett med en Ultrawide för mig.

Utöver det är det svårt att svara på din fråga utan att egentligen besvara:

- Vilken typ av spel spelar du mest?
- Prioriterar du eye candy eller rå prestanda?
- Hur mycket plats har du på ditt skrivbord?
- Vilken budget har du? (Skärmen jag rekommenderar kostar runt 7500 kr idag, dyrare än när jag köpte den...)

-Spelar mest PUGB och annars andra FPS.

Ser du skärmen jag länkade till? Hur är den?
-Prestanda är väl viktigast men i viss mån eye candy.
-Ganska gott om plats på skrivbordet.
-Budget är lite flytande. Skulle väl kunna lägga 7500:- men frågan är om det är värt det.

Jag har inte bråttom så jag kan bygga datorn först.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Larsp777:

-Spelar med PUGB och annars andra FPS.

Ser du skärmen jag länkade till? Hur är den?
-Prestanda är väl viktigast men i viss mån eye candy.
-Ganska gott om plats på skrivbordet.
-Budget är lite flytande. Skulle väl kunna lägga 7500:- men frågan är om det är värt det.

Jag har inte bråttom så jag kan bygga datorn först.

Svårt att säga. Har inte kört den skärmen.

För en FPS-spelare hade jag rekommenderat en spel med hög uppdateringsfrekvens, och i en upplösning som ett 1080 Ti klarar av att driva runt i en sådan frekvens, d.v.s. en 1440p-skärm.

G-sync är bra att ha i skärmen också för att slippa tearing. Freesync gör samma sak men funkar tyvärr inte på Nvidia-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Svårt att säga. Har inte kört den skärmen.

För en FPS-spelare hade jag rekommenderat en spel med hög uppdateringsfrekvens, och i en upplösning som ett 1080 Ti klarar av att driva runt i en sådan frekvens, d.v.s. en 1440p-skärm.

G-sync är bra att ha i skärmen också för att slippa tearing. Freesync gör samma sak men funkar tyvärr inte på Nvidia-kort.

Hm, var lättare förr med skärmar.

1440-skärm är kanske det rätta då 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Hm, var lättare för med skärmar.

1440-skärm är kanske det rätta då 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Hade valt en 1440p 144hz+

eller 3440x1440 100hz+

För båda minst GTX 1080/Vega 64

g-sync/freesync är i stort sett ett måste.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Hade valt en 1440p 144hz+

eller 3440x1440 100hz+

För båda minst GTX 1080/Vega 64

g-sync/freesync är i stort sett ett måste.

Har bestämt mig för ett 1080 Ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Har bestämt mig för ett 1080 Ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Som du skrev i ditt första inlägg är en riktigt bra dator verkligen inkomplett utan en matchande skärm. Lägg en slant på skärmen, helt klart värt det.

Har en PG348Q dvs 3440x1440 100Hz mm mm. Tycker att den stora ytan är underbar på skrivbordet med massa program och flikar uppe. Väldigt stor skillnad från 2560x1440 och för den delen 1080p.

1080p kan du helt utesluta, det ser förskräckligt ut i jämförelse med 1440p+

Detta kanske kan vara ett alternativ: http://cdon.se/hemelektronik/acer-27-led-predator-xb271hua-g-...

enda nackdelen är TN istället för IPS, dock slipper du ju ips glow och bleeding

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Fick tips på denna:

AOC AGON

Denna fanns som liknande.

MSI 27"

Hur är dessa. Blir inte 24" för litet i högre upplösning?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

24 fungerar, men 27 är mycket trevligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Som du skrev i ditt första inlägg är en riktigt bra dator verkligen inkomplett utan en matchande skärm. Lägg en slant på skärmen, helt klart värt det.

Har en PG348Q dvs 3440x1440 100Hz mm mm. Tycker att den stora ytan är underbar på skrivbordet med massa program och flikar uppe. Väldigt stor skillnad från 2560x1440 och för den delen 1080p.

1080p kan du helt utesluta, det ser förskräckligt ut i jämförelse med 1440p+

Detta kanske kan vara ett alternativ: http://cdon.se/hemelektronik/acer-27-led-predator-xb271hua-g-...

enda nackdelen är TN istället för IPS, dock slipper du ju ips glow och bleeding

Din skärm verkar ju fin men väldigt dyr.

Den andra kan nog vara bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10