Den stora Playstation 4-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Har också en Elite, ska se om det funkar ikväll. Lyckas dock inte slå igång PS4an med den, måste använda DS4an för att slå igång och välja användare sen funkar fjärren. Hade varit smidigt för övriga familjemedlemmar om fjärren hade funkat till allt.

När man slår på TV:n och sin PS4 med sin Harmony, kan man se till att den automatiskt byter till rätt HDMI-ingång då? Så att man slipper knappa fram rätt HDMI ingång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Har också en Elite, ska se om det funkar ikväll. Lyckas dock inte slå igång PS4an med den, måste använda DS4an för att slå igång och välja användare sen funkar fjärren. Hade varit smidigt för övriga familjemedlemmar om fjärren hade funkat till allt.

Jag har turen att TVn kan starta ps4an via HDMI hdmi-cec. Kanske fungerar för dig? Tror man slår på en inställning i ps4an, tror det är något i stil med, tillåt styrning via HDMI

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

När man slår på TV:n och sin PS4 med sin Harmony, kan man se till att den automatiskt byter till rätt HDMI-ingång då? Så att man slipper knappa fram rätt HDMI ingång?

Skrivet av twonkey:

Jag har turen att TVn kan starta ps4an via HDMI hdmi-cec. Kanske fungerar för dig? Tror man slår på en inställning i ps4an, tror det är något i stil med, tillåt styrning via HDMI

Äger också en Harmony Elite och försökte länge hitta en lösning för att kunna starta PS4, Receiver och TV med ett knapptryck på fjärrkontrollen. Men verkar inte som att varken Sony eller Logitech är villiga att fixa, hittade ett alternativ på Amazon som jag beställde hem för att testa. Låter kanske som ett litet problem men är bekvämt att bara kunna trycka på en knapp för att starta allt precis som med Xbox ONE, Wii U osv.

PDP PlayStation 4 IR Receiver For Logitech Harmony Remote Control Devices

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem

GIMX Adapter

Någon som har erfarenhet av GIMX adapter för att kunna använda t.ex Logitech G27 på PS4'an?
Eller kanske tips på någon annan smidig lösning?

Permalänk
Medlem

Tycker det är alltid lite små kul att se hur många onlinespelare det är vid release av ett nytt spel så jag brukar alltid hålla koll på Steamchart.
Min fråga är om det finns liknande för konsoll? Tex att kolla hur många onlinespelare det är i battlefield 1, Hardline, 4 etc på Pc Xbox och Playstation kan jag ju bara gå in på "http://bf1stats.com/".
Finns det något liknade som steamchart fast för Playstation och xbox?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Tycker det är alltid lite små kul att se hur många onlinespelare det är vid release av ett nytt spel så jag brukar alltid hålla koll på Steamchart.
Min fråga är om det finns liknande för konsoll? Tex att kolla hur många onlinespelare det är i battlefield 1, Hardline, 4 etc på Pc Xbox och Playstation kan jag ju bara gå in på "http://bf1stats.com/".
Finns det något liknade som steamchart fast för Playstation och xbox?

Vad jag vet har inte Playstation någon egen sådan sida. Det är i så fall tredje part sidor som kanske listar mer än ett spel.
https://p-stats.com ? Hittade efter lite googling

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Hur mycket kostar en begagnad ps4 på ett ungefär? Vad är rimligt och ge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hur mycket kostar en begagnad ps4 på ett ungefär? Vad är rimligt och ge?

Kolla blocket.se el tradera.nu

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Vad jag vet har inte Playstation någon egen sådan sida. Det är i så fall tredje part sidor som kanske listar mer än ett spel.
https://p-stats.com ? Hittade efter lite googling

Skickades från m.sweclockers.com

Synd. Hade velat jämföra några kommande spel mellan pc och ps4.

Tack för ditt svar!

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hur mycket kostar en begagnad ps4 på ett ungefär? Vad är rimligt och ge?

1500 kanske non pro?

Permalänk
Medlem

Fungerar netflix bra på ps4an? Behöver man psplus för netflix?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Fungerar netflix bra på ps4an? Behöver man psplus för netflix?

Skickades från m.sweclockers.com

Fungerar utmärkt, och ingen ps+ behövs.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Synd. Hade velat jämföra några kommande spel mellan pc och ps4.

Tack för ditt svar!

Baserat på statistiken för DICE spel (BF1, SW:Battlefront m.m.) så är antalet konsolspelare enormt mycket större än antalet PC-spelare, troligtvis för att det finns ett mycket bredare utbud till det sistnämnda med hård konkurrens.

BF1 får väl lov att räknas som en totalflopp till PC, redan någon vecka efter release hade antalet spelare dippat till under 10.000 vilket är pinsamt lite för ett så pass påkostat AAA-spel samtidigt som PS4 ligger (låg?) ganska stadigt på runt 50.000.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Kommer God of war ha bättre grafik än Horizon zero dawn ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Kommer God of war ha bättre grafik än Horizon zero dawn ?

Hur ska någon vet framtiden?
Vi har ju sett samma demon som du hr gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är drygt att byta skivor.

Så nu när jag har köpt mig en PS4 så undrar jag om man kan installera spelen man har på skiva på PS4an och köra utan skiva? Eller är enda alternativet för att utan skiva att köpa dem digitalt i PS store?

Vilket leder till nästa fråga; Kan man köpa spelnycklar billigt online och redeema på sitt PSN konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag tycker det är drygt att byta skivor.

Så nu när jag har köpt mig en PS4 så undrar jag om man kan installera spelen man har på skiva på PS4an och köra utan skiva? Eller är enda alternativet för att utan skiva att köpa dem digitalt i PS store?

Vilket leder till nästa fråga; Kan man köpa spelnycklar billigt online och redeema på sitt PSN konto?

Har du spelet på skiva kan du inte spela utan den i konsolen.
Det är PSN som gäller för att slippa skivor.

Var du finner koder i övrigt kan jag dock inte svara på.
Längesedan jag själv köpte på annat håll och då var det Cdon.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag tycker det är drygt att byta skivor.

Så nu när jag har köpt mig en PS4 så undrar jag om man kan installera spelen man har på skiva på PS4an och köra utan skiva? Eller är enda alternativet för att utan skiva att köpa dem digitalt i PS store?

Vilket leder till nästa fråga; Kan man köpa spelnycklar billigt online och redeema på sitt PSN konto?

Om inte mycket har hänt inom de senaste 6 månaderna så finns det dessvärre inga billiga nycklar att köpa för att bruka via ett svenskt konto.

Jag köpte för ett väldigt bra tag sedan remaken av "The Last of Us" för en väldigt billig peng via någon hemsida men kunde då bara redeema den på mitt amerikanska konto, som jag skapat för just det ändamålet.

Det du annars kan göra är att köpa spel via ett nytt konto du skapar. Då kan du köpa spel för det amerikanska priset och så köper man (= köpte) nycklar via Amazon som gav en credits/"PSN valuta".

När du börjat ladda ner det via ditt amerikanska konto är det bara att byta till "ditt" vanliga konto, och spela därifrån. Achievements fungerar för din svenska profil utan problem, samma sak om du ska spela online.

DÄREMOT kan du inte speldela spelet till en kompis om du vill spela via din europeiska profil.

Permalänk
Medlem

@Swe.Stars: @iller:

Tack för infon grabbar.
Jag tror helt enkelt att jag köper spelen på PSN rakt av. Kan hända det kostar lite extra ibland, men det får det vara värt för att slippa skivor.

Har ni tips på billiga spel på PSN som man inte får missa?

Tyvärr köpte jag först en PS4 i helgen, och jag har tänkt köpa Knack samt Ratchet & Clank. Fick veta att jag missade båda dessa gratis förra och förrförra månaden på PS+, suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Swe.Stars: @iller:

Tack för infon grabbar.
Jag tror helt enkelt att jag köper spelen på PSN rakt av. Kan hända det kostar lite extra ibland, men det får det vara värt för att slippa skivor.

Har ni tips på billiga spel på PSN som man inte får missa?

Tyvärr köpte jag först en PS4 i helgen, och jag har tänkt köpa Knack samt Ratchet & Clank. Fick veta att jag missade båda dessa gratis förra och förrförra månaden på PS+, suck.

Knack kan du nog undvika. Inga fina recensioner. Har dock inte testat det själv men det verkar väldigt so-so. Metacritic ger en ganska låg poäng.

Jag minns inte vad som är på Sale just nu. Har det mesta Men gå gärna in och ser du något du är nyfiken på - skriv och fråga här så kan vi säkert komma med bu:n eller bä:n <3

Ratchet & Clank är ju däremot ett gediget platforms (i 3D) äventyr.

Edit: God of War som släpps om 3 dagar verkar vara något att hålla ögonen på. Har blivit lovordat rejääält de senaste dagarna. Lyssnade på Kotakus podcast där de var slagna av häpnade över detaljrikedomen och hur "solit "spelet var, även 34 timmar in. Så kanske något att hålla ögonen på

Permalänk
Medlem

@Swe.Stars: Jag har läst blandade åsikter om Knack. Vissa skriver att det inte alls är så dåligt som betyget. Finns bara ett sätt att ta reda på de, köpa det. Kostar 199kr på PSN, så inte hutlöst dyrt heller.

Så här ser min lista ut för tillfället. Lite billiga spel av blandad kompott för att komma igår.
Super Dungeon Bros ser ut att vara kul för två spelare.

Rayman har jag redan köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Swe.Stars: Jag har läst blandade åsikter om Knack. Vissa skriver att det inte alls är så dåligt som betyget. Finns bara ett sätt att ta reda på de, köpa det. Kostar 199kr på PSN, så inte hutlöst dyrt heller.

Så här ser min lista ut för tillfället. Lite billiga spel av blandad kompott för att komma igår.
Super Dungeon Bros ser ut att vara kul för två spelare.

Rayman har jag redan köpt.

https://image.ibb.co/kbk5K7/Namnl_s.png

Det är sant

Super Dungeon Bros köpte vi till min yngsta lillebror (9 år), men har inte spelat det med honom. Säg gärna till vad du tycker om det.
Hade du barn hemma som du tänkt spela med?

Rocket League är väl det som ser roligast ut på din lista. Om du är sugen på mindre couch-coop spel där man kör tillsammans är även "Nidhoog" och "Towerfall" två bra spel. Sistnämnda är bäst av de två Kostar nog under 199 kr. Nidhoog var dessutom gratis på PSN för ett tag sedan samt det finns en uppföljare.

Permalänk
Medlem

Är det värt att skaffa en pro ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KARVA:

Är det värt att skaffa en pro ?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur långt är ett snöre?

Beror väl på vad du har idag, vilken tv du har och hur mkt du vill lägga bland annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av KARVA:

Är det värt att skaffa en pro ?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja skulle jag vilja säga.
1 Tb HD, räcker väl lite längre
4K@30hz eller FHD@60 går nu att välja i många spel.
Även om man inte har en 4K TV idag så är det nog förmodligen en sådan det blir nästa gång, och det kan bli tidigare än man anar.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Inaktiv

Vänta till E3, är bara någon vecka kvar nu.

Permalänk
Medlem

Bara jag som känner mig riktigt taggad på Detroit? Kan knappt fatta att det släpps på fredag, känns som att jag väntat en evighet på spelet.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Bara jag som känner mig riktigt taggad på Detroit? Kan knappt fatta att det släpps på fredag, känns som att jag väntat en evighet på spelet.

Du är långt ifrån ensam.
Jag är en oerhörd sucker för förbannat bra narrativ.
Eller. Snarare fokus på (för mig) bra narrativ.

Heavy Rain var i min bok ett 9 av 10 spel.
Men då måste man ju fixa långa (och välskrivna) dialoger.

Kommer börja spela State of Decay 2 nu på onsdag med två vänner för att sedan - när de är upptagna (och jag inte jobbar eller pluggar) sitta med Detroid:Become Human. Håller det åtminstone samma klass som Heavy Rain så är jag nöjd.
Beyond Two Souls var däremot oerhört segt och svårmalet (för mig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Bara jag som känner mig riktigt taggad på Detroit? Kan knappt fatta att det släpps på fredag, känns som att jag väntat en evighet på spelet.

Jag var verkligen taggad på det spelet. Första gången jag träffade mitt ex, så spelade vi The Last of Us och bestämde oss för att spela igenom Heavy Rain, som det visade sig att hon hade. Vi spelade igenom det och blev tagna, för att sedan köra igenom Beyond: Two Souls. Vi var taggade inför Detroit och jag såg verkligen fram emot att spela igenom det med henne, men nu sitter jag här, ensam. Hah! Jag kommer att avvakta med att köpa det, men är verkligen intresserad av det. Jag kan inte heller förstå att det "redan" släpps.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Du är långt ifrån ensam.
Jag är en oerhörd sucker för förbannat bra narrativ.
Eller. Snarare fokus på (för mig) bra narrativ.

Heavy Rain var i min bok ett 9 av 10 spel.
Men då måste man ju fixa långa (och välskrivna) dialoger.

Kommer börja spela State of Decay 2 nu på onsdag med två vänner för att sedan - när de är upptagna (och jag inte jobbar eller pluggar) sitta med Detroid:Become Human. Håller det åtminstone samma klass som Heavy Rain så är jag nöjd.
Beyond Two Souls var däremot oerhört segt och svårmalet (för mig).

Heavy Rain för mig var ett rent 10/10-spel. Jag totaldiggade i princip allt med det och spelade igenom det säkert 6-7 gånger innan jag var klar med det :). Håller med om Beyond, fick räcka med en genomspelning. Har dock hört att det ska vara bättre att spela i kronologisk ordning, så kanske provar det nu innan Detroit släpps.

Skrivet av Dreijer:

Jag var verkligen taggad på det spelet. Första gången jag träffade mitt ex, så spelade vi The Last of Us och bestämde oss för att spela igenom Heavy Rain, som det visade sig att hon hade. Vi spelade igenom det och blev tagna, för att sedan köra igenom Beyond: Two Souls. Vi var taggade inför Detroit och jag såg verkligen fram emot att spela igenom det med henne, men nu sitter jag här, ensam. Hah! Jag kommer att avvakta med att köpa det, men är verkligen intresserad av det. Jag kan inte heller förstå att det "redan" släpps.

Trist att höra, får hoppas att du klarar dig undan alla spoilers bara. Jag är grymt glad över att jag hann klara ut Heavy Rain innan jag hann se alla spoilers på nätet om spelet.

Såg nu att man får Heavy Rain på köpet när man köper Detroit på PS Store. Kanske något att sätta tänderna i igen Blir nog även skönt att slippa den halvkassa bilduppdateringen som var på PS3. Såg dock Digital Foundry's film och en hel del buggar verkar ha uppstått när dom konverterade spelet.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4