Permalänk
Medlem

Fråga 1 TB SSD

Denna: 860 EVO

Eller denna som är m.2:

Crucial

Eller gå upp till 870 EVO?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

AFAIK är 870 en downgrade, gå för 860 EVO med den rabatten är det ett sjukt pris.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

AFAIK är 870 en downgrade, gå för 860 EVO med den rabatten är det ett sjukt pris.

Menade 970 kom jag på.

Är inte m.2 bättre? Eller är skillnaden marginell?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

@Larsp777: Skulle hellre gå för en Samsung SATA än M.2 Crucial som dessutom är dyrare. Hastigheten hos Crucial är högre men skillnaden mellan dessa två användningsmässigt sett är mindre än mellan en SSD och en HDD.

TL;DR: Gå för Samsung 860 EVO 1TB.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

@Larsp777: Dom 2 första diskarna du länka är de typ ingen skillnad på när de gäller prestanda.

M.2 och SATA är typ samma sak men om du vill ha bättre prestanda så är de NVMe diskar som gäller tex

https://www.komplett.se/product/1004636/datorutrustning/lagri...

Hade själv köpt Samsung 860 EVO 1TB disken.

MVH

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Menade 970 kom jag på.

Är inte m.2 bättre? Eller är skillnaden marginell?

860 I m.2 utförande har samma prestanda som en 2,5" för båda använder sata-gränssnittet. Vill du ha en PCI-E disk henter gränssnittet nvme, då får du hörde läs och skrivhastighet på pappret. I verkligheten handlar det om hundradels eller ibland tiondels sekunder i accesstid, så gå för den med störst utrymme och bäst hållbarhet.

Läs gärna i denna tråden, https://m.sweclockers.com/forum/trad/1515267-vettigaste-ssdn-...

@Paddanx har skrivit mycket matnyttig information baserad på tester han och hans vapendragare (minns inte ditt användarnamn nu, sorry) utfört på alla möjliga SSDer under åren.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv

Billigt, billigt.. 860 ett givet val.
Slösa en m.2 för en ej nmve disk skulle jag aldrig göra.

Angående nmve så märker alla som kopierar filer detta. Men kopiera filer är inget vanliga användare i större utsträckning gör och speciellt inte mellan 2st nmve diskar, även att kopiera till och från samma också märks.

*edit*
Skrev 870, syftade såklart på 860 fyndet du hittade.

Inet har också sänkt priset förhoppningsvis är det en trend och egentligen är det ej billigt, men det är billigt emot vad de kostade för ett litet tag sedan.

Permalänk
Medlem

Ok, blir nog en 860 EVO då

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Skrivet av Larsp777:

Denna: 860 EVO

Eller denna som är m.2:

Crucial

Eller gå upp till 870 EVO?

Skulle föredra 860 EVO.
860 EVO 1TB är dock en hundralapp billigare på Proshop om du kunde tänka dig att köpa från en annan butik än Komplett.

Skrivet av klirre:

@Paddanx har skrivit mycket matnyttig information baserad på tester han och hans vapendragare (minns inte ditt användarnamn nu, sorry) utfört på alla möjliga SSDer under åren.

*Hytter med näven*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Denna: 860 EVO

Eller denna som är m.2:

Crucial

Eller gå upp till 870 EVO?

101kr billigare med Samsung 860 EVO 1TB på Proshop den här helgen.

https://www.proshop.se/SSD/Samsung-860-EVO-25-SSD-1TB/2634275...

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte min 860 EVO 1TB för ca 1 vecka sedan från NetOnNet för ca 500:- högre pris och det är väl typiskt att hur jävla länge man än väntar så skulle man ha väntat längre.

Köp 860 EVO, Samsung har ett grundmurat renommé vilket dom också har förtjänat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Jag köpte min 860 EVO 1TB för ca 1 vecka sedan från NetOnNet för ca 500:- högre pris och det är väl typiskt att hur jävla länge man än väntar så skulle man ha väntat längre.

Köp 860 EVO, Samsung har ett grundmurat renommé vilket dom också har förtjänat.

Dock tog det ett j*vla tag innan de ens erkände "buggen" med att disken blev väldigt slö om datan hade varit orörd ett tag och gjorde något åt det medan vad jag vet så har Crucial och Intel fixat och erkänt buggar betydligt snabbare och inte försökt låtsas som att problemet inte fanns så jag hade nog undvikit samsung iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Jag köpte min 860 EVO 1TB för ca 1 vecka sedan från NetOnNet för ca 500:- högre pris och det är väl typiskt att hur jävla länge man än väntar så skulle man ha väntat längre.

Köp 860 EVO, Samsung har ett grundmurat renommé vilket dom också har förtjänat.

Beklagar. Kan du inte lämna tillbaka den?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

*Hytter med näven*

Sorry, ska minnas det till nästa gång.

@anon999 tell me about it, köpte Crucial mx300 2TB till historiskt lägsta priset 4690:- för en månad sen av Webhallen. Häromdan dumpade komplett priset till 3490 och sålde ut över 100st på en dag. Sånt händer, bara att ta smällen. Inte precis som att man blir fattig pga det, stor SSD är knappast en livsviktig grej man köper för sista kronorna på kontot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Paw:

M.2 och SATA är typ samma sak men om du vill ha bättre prestanda så är de NVMe diskar som gäller tex

M.2 är bara en formfaktor. Det är varken snabbare eller långsammare än SATA (lika lite som ATX är snabbare eller långsammare än SATA). Det finns både SATA- och PCIe NVMe-diskar i M.2-format.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

M.2 är bara en formfaktor. Det är varken snabbare eller långsammare än SATA (lika lite som ATX är snabbare eller långsammare än SATA). Det finns både SATA- och PCIe NVMe-diskar i M.2-format.

Helt rätt uttryckte mig lite tokigt tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Larsp777:

Beklagar. Kan du inte lämna tillbaka den?

Skulle jag väl iof. kunna göra men jag ids helt enkelt inte men att missa prissänkningen på 500:- känns surt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Dock tog det ett j*vla tag innan de ens erkände "buggen" med att disken blev väldigt slö om datan hade varit orörd ett tag och gjorde något åt det medan vad jag vet så har Crucial och Intel fixat och erkänt buggar betydligt snabbare och inte försökt låtsas som att problemet inte fanns så jag hade nog undvikit samsung iaf.

Jo, men de var inte först att stöta på det och lärt sig av Samsungs misstag både på teknisk nivå och agerandet mot kunder och som fick bena ut problemet ända från början utan 'tips utifrån'.

Vid den här tiden så fanns det fortfarande en tro att flashminnen var 'perfekta' och kunde inte göra fel och i vissa kretsar så var nog motståndet stor att ens acceptera att det här var ett problem överhuvudtaget, för det krävs en acceptans innan medel tillskjuts för att försöka lösa problemet - på stora företag så kan sådant vara väldigt tungrott...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reaperishere:

Dock tog det ett j*vla tag innan de ens erkände "buggen" med att disken blev väldigt slö om datan hade varit orörd ett tag och gjorde något åt det medan vad jag vet så har Crucial och Intel fixat och erkänt buggar betydligt snabbare och inte försökt låtsas som att problemet inte fanns så jag hade nog undvikit samsung iaf.

Buggen på 860? den känner jag inte till.

Har 840 och 850 diskar sen tidigare och minns rabaldret om att en del diskar kunde förlora data om de var strömlösa någon längre tid, det problemet verkar dock mest ha varit fjäder som blev en höna, jag lämmar återkommande mina diskar strömlösa i månader utan att någonsin ha upplevt problem med detta.
Men ja, det var väl också en del problem som krävde uppdatering av frimware? så visst har det varit strul även om jag personligen inte upplevt några problem öht med dessa diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Skulle jag väl iof. kunna göra men jag ids helt enkelt inte men att missa prissänkningen på 500:- känns surt iaf.

Jo, finns ju alltid en risk.

Är väl alltid ”fel” tid att köpa grejer.

Bestämde mig för att köpa 1080 Ti trots att nya ska komma till sommar eller höst.

Så snart sänker de väl priset på det också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Dock tog det ett j*vla tag innan de ens erkände "buggen" med att disken blev väldigt slö om datan hade varit orörd ett tag och gjorde något åt det medan vad jag vet så har Crucial och Intel fixat och erkänt buggar betydligt snabbare och inte försökt låtsas som att problemet inte fanns så jag hade nog undvikit samsung iaf.

Jaså...

Detta är tidigt test på Intels nya 545s:

Och detta är Crucials verk, som är utan tvekan en av de sämsta diskar som finns, och tom är mångfaldigt värre än modern FW på 840 EVO:

BX200 är också den enda disk som utan förvarning dött i våra tester hittills. Tur vi köpte 2, för vi kunde inte tro det var så dåligt när vi såg resultaten... spänningsurladdning på <1 månad... check. Urladdning tom ner till 1 vecka i värsta fall.

Min poäng är... alla tillverkare har dessa problem. Det är ett fundamentalt problem med NAND rent generellt. NANDet Samsung valt att köra, sk 30-40nm VNAND har sina problem det med, men Intels 16nm 3D NAND Gen2 är värre ur många synpunkter. Samsung var och gjorde dåligt för sig... ingen tvekan. Men Intel har dolt problem med 530/535 och 600p... så de är inte änglar de heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Jo, men de var inte först att stöta på det och lärt sig av Samsungs misstag både på teknisk nivå och agerandet mot kunder och som fick bena ut problemet ända från början utan 'tips utifrån'.

Vid den här tiden så fanns det fortfarande en tro att flashminnen var 'perfekta' och kunde inte göra fel och i vissa kretsar så var nog motståndet stor att ens acceptera att det här var ett problem överhuvudtaget, för det krävs en acceptans innan medel tillskjuts för att försöka lösa problemet - på stora företag så kan sådant vara väldigt tungrott...

Och Intel gjorde samma skit med 530/535 där de fick tjata sig till Intels uppmärksamhet via forum. Intel har släppt en inofficiellt patch på sitt problem, men har också gömt det så långt ner i graven de kan... så du inte ska veta att de har detta problem.

BX200 har inte Crucial heller skrutit om dens exakt samma problem som Samsungs disk... trots att den kom ut efter Samsungs problem var känt.

Så det enda som skiljer är... hur många 840 EVO som sålts vs de andra. Den var en populär disk, vilket gjorde problemet mycket mer uppmärksammat. Men efter antal tester på otaligt antal diskar jag sett nu, ser man att väldigt många har problem. Finns en del, väldigt liten andel som har en kontroller som faktiskt är kanonbra på att anpassa och rätta till detta. Phisons S10 tex, även om det delvis kan vara modifieringen av Toshiba. Och Samsungs 850 EVO och senare, är också satans bra på att hålla detta problem under kontroll, även när disken blir riktigt sliten (långt över TBW).

Jag har också personligen testat att lägga en 840 EVO 750GB, tidig gen med "B" FW i 9+ månader. Disken hade utan tvekan låg prestanda, men allt var läsbart och fungerade. Disken uppgraderades sedan till "C" FW och sedan till "D" FW. Disken fick sedan en chans att återhämta sig från sin 9 månaders dvala... helt för sig själv. Tog ca 15 timmar, från totalt påverkad till rak kurva och 500MB/s på alla filer (disken var ca 75% full). Ingen diskfresh, ingen mer än läsning för att testa, gjordes på disken.

Till BX200s ära så har den inte heller spottat CRC fel... men den når dock <100MB/s på så lite som 1 månad.... sen kämpar den med i LDPC.

De flesta SSDer har faktiskt något problem. Man får helt enkelt välja vilka faktorer som är viktiga och ta det där efter.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

BX200 är också den enda disk som utan förvarning dött i våra tester hittills.

Nej, det är den tredje - Mushkin Triactor och Netac 530s (?) dog innan BX200 på liknande sätt.
Tror inte heller att det är relaterat till deras problem med spänningsdrift utan att det att använda en SSD över USB ökar risken för att den kommer krascha.
Intressant nog så använder alla tre samma kontroller dock.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ottoz:

Du menar att den är snabbast?

Trodde det också men läser man här i tråden verkar det inte så.

Ganska förvirrande.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Nej, det är den tredje - Mushkin Triactor och Netac 530s (?) dog innan BX200 på liknande sätt.
Tror inte heller att det är relaterat till deras problem med spänningsdrift utan att det att använda en SSD över USB ökar risken för att den kommer krascha.
Intressant nog så använder alla tre samma kontroller dock.

Nu syftade jag av de större märkena som just nämns, dvs Samsung, Intel och Crucial.

De andra är trots allt mindre kända märken här.
Sen ja, USB kan mycket väl varit en bidragande faktor. BX200 är dock den enda vi hade två av... då vi trodde vi fått en defekt disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Du menar att den är snabbast?

Trodde det också men läser man här i tråden verkar det inte så.

Ganska förvirrande.

Det finns alltså tre nämndvärda varianter i moderna datorer:
1: SATA-kontakt, SATA-signal. Begränsat till 6Gbit/s.
2: m.2-kontakt, SATA-signal. Begränsat till 6Gbit/s.
3: m.2-kontakt, PCIe-signal. Begränsat till 32Gbit/s, men få/inga diskar når så högt.

Under 3 finns AHCI och NVMe, där sistnämnda är snabbare på IOPS.

En disk som finns som både "SATA" och "m.2" variant kör troligtvis på samma SATA-signal på båda, och presterar då identiskt. m.2 är bara snabbare om den använder PCIe.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Nu syftade jag av de större märkena som just nämns, dvs Samsung, Intel och Crucial.

De andra är trots allt mindre kända märken här.

Ja, Mushkin och Netac är kanske inte speciellt välkända märken här.

Skrivet av Paddanx:

Sen ja, USB kan mycket väl varit en bidragande faktor. BX200 är dock den enda vi hade två av... då vi trodde vi fått en defekt disk.

Nej, det var för att jag ville testa en som inte lämnades strömlös utan som satt i en dator så man skulle se om den tappade då också.
Tänkte att det skulle gå snabbare att testa den då.
Senare när jag började testa återhämtning för den första började jag dock undra vad det var för fel på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Nej, det var för att jag ville testa en som inte lämnades strömlös utan som satt i en dator så man skulle se om den tappade då också.
Tänkte att det skulle gå snabbare att testa den då.
Senare när jag började testa återhämtning för den första började jag dock undra vad det var för fel på den.

Och den andra disken hade inte köpts, om det inte vore för att den tappade prestanda väldigt fort... eller hur?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Och den andra disken hade inte köpts, om det inte vore för att den tappade prestanda väldigt fort... eller hur?

Ok, det stämmer.
Jag tänkte bara på att den hade då inte uppvisat konstigare beteende än att den saktade ned väldigt snabbt.