Permalänk

M.2 Eller 2,5"

Hej.

Jag är i marknaden för en ny dator, i och med nytt moderkort kommer jag även få 2 st m.2 portar

Moderkort: https://www.asus.com/ca-en/Motherboards/PRIME-Z370-A/specific...

Jag har sedan mitten av 2012 en https://www.komplett.se/product/646167?noredirect=true# som agerade som min systemdisk tills nätagget gav upp (tillsammans med moderkortet)

Så nu letar jag efter en ny att sätta in bredvid och fortsätta använda den gamla som t.ex speldisk eller programdisk.

Storleken jag tänker mig är 240+Gb men frågan är ska jag ta en M.2 NVME PCIE kort, eller en M.2 SATA eller trycka in en 2,5" till? Det skulle bli min femte disk då i ett chassi som rymmer 3 st 3,5" och 2 st 2,5". (Dvs jag får inte plats med mer utan att ta bort något gammalt och jag funderar redan på en utökad mekanisk)

Med tanke på det sistnämnda är frågan mer eller mindre, PCI eller SATA M.2?

Sata M.2 har ungefär samma hastiget som nuvarande, det skulle bara vara en ny disk och smidigheten av att gömma den på moderkortet utan sladdar och sånt.

Samtidigt känns det lite fel att inte gå på en PCI disk då jag ändå kan tjäna lite på det, och priserna verkar mer eller mindre lika beroende på tillverkare.

Sen är det frågan om hållbarhet, vissa har 80 TBW på sina PCI (WD) andra har 349 TBW på sina (samsung) men vad innebär 80 eller 350 TBW för mig? Min Force 3 fortsätta jobba på och den är sedan 2012, dock hittar jag ingen info om TBW på den.

Är det ens något att haka upp sig på? eller är 80 TBW redan mer än en vanlig användare kommer göra av med på 5 år?

Jag siktar på 1000-1300 kr för disken men kan sträcka mig om det skulle vara så. letar absolut inte efter någon monster prestanda, som jag förstått det är PCI korten redan 4-5 gånger snabbare än SATA.

Någon som har ett förslag eller två?

Kommentera gärna varför ni väljer vad ni väljer

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Plasmatic:

Samtidigt känns det lite fel att inte gå på en PCI disk då jag ändå kan tjäna lite på det

Är du säker på det? Under vardagligt arbete eller spelande är det i stort sett ingen skillnad. Det är bara under specifika omständigheter du kan dra nytta av skrivhastigheterna som NVMe kan erbjuda. En bra SATA-disk i 250 eller 500GB kostar några hundralappar mindre än om du vill ha NVMe. Hade jag varit du hade jag köpt SATA.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Är du säker på det? Under vardagligt arbete eller spelande är det i stort sett ingen skillnad. Det är bara under specifika omständigheter du kan dra nytta av skrivhastigheterna som NVMe kan erbjuda. En bra SATA-disk i 250 eller 500GB kostar några hundralappar mindre än om du vill ha NVMe. Hade jag varit du hade jag köpt SATA.

Jag har bara läst andra som skrivit det, i stora drag märker man inte skillnaden, men den finns där typ. någon tiodels sekund där och någon tiodels sekund här..

Å andra sidan kan jag tycka att nuvarande var liksom snabb nog. Jag 'behöver' inte snabbare..

Det är ju lite därför jag frågar här Jag har en tendens att stirra mig in på detaljer och kan behöva någon som drar mig tillbaka. (T.ex TBW) det är lite den funktionen ni utför just nu

När du säger NVMe menar du M.2 då eller just PCI-E M.2?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Sata

Gillar inte tanken av att PCIE SSDs kan påverka GPU speeds på vissa mobos (även om det nu bara är några fjuttiga %), beroende på lanes. Det här kanske inte är scenariot på alla moderkort. Men på mitt MITX rog kort så är det tydligen caset. Förmodligen för att det är begränsat på grund av formfaktorn.

Permalänk
Skrivet av shogou:

Sata

Gillar inte tanken av att PCIE SSDs kan påverka GPU speeds på vissa mobos (även om det nu bara är några fjuttiga %), beroende på lanes. Det här kanske inte är scenariot på alla moderkort. Men på mitt MITX rog kort så är det tydligen caset. Förmodligen för att det är begränsat på grund av formfaktorn.

Om grafikkortet kan använda all PCI-E bandbredd och den delas med PCI-E SSD så ja.. kanske är en formfaktor sak, men det känns snarare som ett fel med för lite PCI-E bandbredd, eller behovet av ytterligare öronmärkt bandbredd för SSD/Grafikkort.

OT: Någon som vet hur mycket TBW man kan räkna med per år för genomsnittlig användning av en systemdisk? Tänker bara ha windows på den och de absolut viktigaste programmen på den, inga spel och merparten av programmen hamnar separat.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

@Plasmatic: För att göra en lång historia kort: Jag har sett problem med vissa M.2 SSD. De har en tendens att bli väldigt sega emellanåt på bärbara, något jag aldrig sett hos en SATA 2.5" SSD.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om du bara är en average gamer så är det slöseri med pengar att köpa en PCI-E, kör på en 500 gigs 2,5 sata istället. Jag gjorde det för ett år sedan och jag är inte missnöjd över huvud taget.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Gillar inte tanken av att PCIE SSDs kan påverka GPU speeds på vissa mobos (även om det nu bara är några fjuttiga %), beroende på lanes. Det här kanske inte är scenariot på alla moderkort. Men på mitt MITX rog kort så är det tydligen caset. Förmodligen för att det är begränsat på grund av formfaktorn.

Det är inget problem på moderna moderkort, då ansluts grafikkortet direkt till processorn och tävlar inte med M.2 om PCIe-linor (se t.ex. Z370 eller AM4-styrkretsarna).

Permalänk
Medlem

Slippa strömkablar och sata kablar är väl aldrig fel.Jag väntar själv på att Samsung 970 serien läpps i slutet av maj.Sen tar jag ur alla ssd och hdd och kör trådlöst hehe

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Hej.

Jag är i marknaden för en ny dator, i och med nytt moderkort kommer jag även få 2 st m.2 portar

Moderkort: https://www.asus.com/ca-en/Motherboards/PRIME-Z370-A/specific...

Jag har sedan mitten av 2012 en https://www.komplett.se/product/646167?noredirect=true# som agerade som min systemdisk tills nätagget gav upp (tillsammans med moderkortet)

Så nu letar jag efter en ny att sätta in bredvid och fortsätta använda den gamla som t.ex speldisk eller programdisk.

Storleken jag tänker mig är 240+Gb men frågan är ska jag ta en M.2 NVME PCIE kort, eller en M.2 SATA eller trycka in en 2,5" till? Det skulle bli min femte disk då i ett chassi som rymmer 3 st 3,5" och 2 st 2,5". (Dvs jag får inte plats med mer utan att ta bort något gammalt och jag funderar redan på en utökad mekanisk)

Med tanke på det sistnämnda är frågan mer eller mindre, PCI eller SATA M.2?

Sata M.2 har ungefär samma hastiget som nuvarande, det skulle bara vara en ny disk och smidigheten av att gömma den på moderkortet utan sladdar och sånt.

Samtidigt känns det lite fel att inte gå på en PCI disk då jag ändå kan tjäna lite på det, och priserna verkar mer eller mindre lika beroende på tillverkare.

Sen är det frågan om hållbarhet, vissa har 80 TBW på sina PCI (WD) andra har 349 TBW på sina (samsung) men vad innebär 80 eller 350 TBW för mig? Min Force 3 fortsätta jobba på och den är sedan 2012, dock hittar jag ingen info om TBW på den.

Är det ens något att haka upp sig på? eller är 80 TBW redan mer än en vanlig användare kommer göra av med på 5 år?

Jag siktar på 1000-1300 kr för disken men kan sträcka mig om det skulle vara så. letar absolut inte efter någon monster prestanda, som jag förstått det är PCI korten redan 4-5 gånger snabbare än SATA.

Någon som har ett förslag eller två?

Kommentera gärna varför ni väljer vad ni väljer

Slitage har visat sig vara ett "non issue" för alla vanliga användare.
Undantag finns såklart för rena skräpdiskar.

Och om ditt moderkort stöder det så skall du såklart ha en NVMe m.2 disk.

Permalänk
Avstängd

m.2 pcie.

för att det är så smidigt. tar ingen plats. state of the art

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Skrivet av Ürkel:

Om du bara är en average gamer så är det slöseri med pengar att köpa en PCI-E, kör på en 500 gigs 2,5 sata istället. Jag gjorde det för ett år sedan och jag är inte missnöjd över huvud taget.

Jag kommer göra det senare, men detta är systemdisk, inget annat, jag lägger inte spel på C

Jag tror det får blir att jag köper ett Fractal Design Define R5 istället för Define S då jag verkar få ännu fler diskar
Define S har bara plats för 5 diskar (3 st 3,5" och 2 st 2,5") Define r5 har betydligt fler, dock kanske något värre flöde..

Skrivet av Dr.Mabuse:

@Plasmatic: För att göra en lång historia kort: Jag har sett problem med vissa M.2 SSD. De har en tendens att bli väldigt sega emellanåt på bärbara, något jag aldrig sett hos en SATA 2.5" SSD.

efter lite mer kikande verkar det finnas andra på forumet som hittat samma tendens, långt innan dess livslängd är borta..

Skrivet av Svensktiger:

Slitage har visat sig vara ett "non issue" för alla vanliga användare.
Undantag finns såklart för rena skräpdiskar.

Och om ditt moderkort stöder det så skall du såklart ha en NVMe m.2 disk.

Det var lite så mina tankar gick också.. moderkortet stödjer det, så varför inte..

Skrivet av jurassic park:

m.2 pcie.

för att det är så smidigt. tar ingen plats. state of the art

Typ "Ooooo Shiny!"

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plasmatic:

Typ "Ooooo Shiny!"

XD

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle satsa på M.2 PCIe.
Den info som finns antyder att livslängden inte kommer att vara ett problem, ex. har Samsung's 970 EVO 500GB en garanti på 5 år (300TBW) och skriver du 50GB per dag varenda dag tar det drygt 16 år innan du kommer upp till det.

I NH's speltest är Samsung 970 EVO ca 4 ggr snabbare än ex. Samsung 850 EVO och även om du inte i dagsläget märker av hastighetsskillnaden kanske du kommer att göra det i framtiden om spelen ställer större krav på att stora datamängder ska läsas av?

https://www.ibas.se/blogg/hur-lang-er-livslangden-pa-din-ssd/

https://www.nordichardware.se/test/test-samsung-970-evo-970-p...

Permalänk
Skrivet av anon999:

Jag skulle satsa på M.2 PCIe.
Den info som finns antyder att livslängden inte kommer att vara ett problem, ex. har Samsung's 970 EVO 500GB en garanti på 5 år (300TBW) och skriver du 50GB per dag varenda dag tar det drygt 16 år innan du kommer upp till det.

I NH's speltest är Samsung 970 EVO ca 4 ggr snabbare än ex. Samsung 850 EVO och även om du inte i dagsläget märker av hastighetsskillnaden kanske du kommer att göra det i framtiden om spelen ställer större krav på att stora datamängder ska läsas av?

https://www.ibas.se/blogg/hur-lang-er-livslangden-pa-din-ssd/

https://www.nordichardware.se/test/test-samsung-970-evo-970-p...

Tack, bra att du nämner garantin, jag hade en 960 och såg inte att den hade bara 3 år (tyder ju på mindre tillförlitlighet, även om det säger fortfarande är mer än vanliga människor använder)

byter den mot 970, prisskillnaden är 90kr liksom.. för det får man 2 år extra garanti

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Tack, bra att du nämner garantin, jag hade en 960 och såg inte att den hade bara 3 år (tyder ju på mindre tillförlitlighet, även om det säger fortfarande är mer än vanliga människor använder)

byter den mot 970, prisskillnaden är 90kr liksom.. för det får man 2 år extra garanti

860/850 har också 5 år... och kostar mindre

Det med att köpa "för framtiden"...
I framtiden kommer PCI-E 4.0 och 5.0. (Standarderna är redan klara idag för 4.0 och nästa år för 5.0)
Och de kan då få samma prestanda som dagens på färre banor. Så moderkort tillverkarna kan flytta om dessa och göra fler smalare platser. Problemet är då att alla PCI-E 3.0 4x SSDer kommer tappa prestanda, hela vägen ner till 1x 3.0. Så köp då hellre en SSD i framtiden som är optimerad för framtiden.

Sata... kommer vara kvar i 10+ år, med samma hastighet garanterad.

Permalänk
Avstängd

2,5" SATA ger väl fortfarande mest bang for tha bucks för närvarande.

M2 (NVMe) blir visuellt bäst.

(Själv kör jag M2 PCI-E, vilket jag tycker är bäst, frånsett saker som nämnts ovan, men priset blir då tyvärr ett annat om man vill ha top of the line... )

Mindre Skillnader prestanda märker man inte så mycket av i realiteten.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Jag kör på en 500gb 2,5" 850/860 istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Jag tror det får blir att jag köper ett Fractal Design Define R5 istället för Define S då jag verkar få ännu fler diskar
Define S har bara plats för 5 diskar (3 st 3,5" och 2 st 2,5") Define r5 har betydligt fler, dock kanske något värre flöde..

Skrivet av Plasmatic:

Jag kör på en 500gb 2,5" 850/860 istället

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte på det du skrev om att byta chassi. Känns rätt onödigt då en 2.5 SSD kan i princip monteras vart som helst med dubbelhäftande tejp. Sålänge du har tillräckligt med Sata-portar på moderkortet och sata-kablar från nätagget så är det för mig det självklara valet

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Jämförelse: samsung 2.5 512gb 1300kr, m2 nvme pcie 512gb 2000kr ca.

Praktisk skillnad vid vanlig användning? Ingen alls, mer än att du kan plocka nördpoäng med nvme.

Kommer från en som jämför en 5år gammal ssd med ny Samsung nvme 960evo, märker noll och ingen skillnad. Köp 2.5 och spara pengarna säger jag..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ürkel:

Om du bara är en average gamer så är det slöseri med pengar att köpa en PCI-E, kör på en 500 gigs 2,5 sata istället. Jag gjorde det för ett år sedan och jag är inte missnöjd över huvud taget.

Och du vet det för att du haft just en NVMEm.2-disk i din dator? Jag håller med dig men det inte sagt att en NVME M.2-disk är snabbare även om skillnaden är relativt liten i spel, speciellt laddning av världar och banor.

Skrivet av Paddanx:

860/850 har också 5 år... och kostar mindre

Det med att köpa "för framtiden"...
I framtiden kommer PCI-E 4.0 och 5.0. (Standarderna är redan klara idag för 4.0 och nästa år för 5.0)
Och de kan då få samma prestanda som dagens på färre banor. Så moderkort tillverkarna kan flytta om dessa och göra fler smalare platser. Problemet är då att alla PCI-E 3.0 4x SSDer kommer tappa prestanda, hela vägen ner till 1x 3.0. Så köp då hellre en SSD i framtiden som är optimerad för framtiden.

Sata... kommer vara kvar i 10+ år, med samma hastighet garanterad.

Det var något nytt. Källa på att nästa generation pci-e 5 kan få samma prestanda ända ner till x1?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

860/850 har också 5 år... och kostar mindre

Det med att köpa "för framtiden"...
I framtiden kommer PCI-E 4.0 och 5.0. (Standarderna är redan klara idag för 4.0 och nästa år för 5.0)
Och de kan då få samma prestanda som dagens på färre banor. Så moderkort tillverkarna kan flytta om dessa och göra fler smalare platser. Problemet är då att alla PCI-E 3.0 4x SSDer kommer tappa prestanda, hela vägen ner till 1x 3.0. Så köp då hellre en SSD i framtiden som är optimerad för framtiden.

Sata... kommer vara kvar i 10+ år, med samma hastighet garanterad.

Så from. nästa år kan det hända att om man pluggar in sin gamla PCI-E 3.0 4x M.2 disk i det nyköpta moderkortet får man en överföringshastighet som bara ligger ca 25% över den man har på sin gamla SSD SATA 6 disk? Ska bli intressant att läsa ramaskriken från alla de som nyligen köpt PCI-E M.2 diskar, mig inkluderat, som får se sina diskar gå i 1/4 av den fart det var tänkt map. bandbredd. Detta var ett bombnedslag.
Tack för att jag fick reda på detta Paddanx. (y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

OT: Någon som vet hur mycket TBW man kan räkna med per år för genomsnittlig användning av en systemdisk? Tänker bara ha windows på den och de absolut viktigaste programmen på den, inga spel och merparten av programmen hamnar separat.

Så lite att det är inget du behöver bekymra dig om.

EVO840 250 GB jag har så är jag uppe i 40TB TBW efter ca 8 år på every-day surf-dator med lite spel i forntiden (den jag skriver på just nu) och har typ 86% kapacitet kvar av enligt smart (kört 164 wearlevlings varv av minst 1000 varv - kanske uppemot 2000 varv tillgängligt.

Skall denna köras i en välanvänd server som disk-cache eller konstant knåda en databas så är läget annorlunda - då kan livslängden reduceras till ett halvår eller så och då har man istället 20000:- SAS-SSD eller PCIe-SSD för serverbruk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Och du vet det för att du haft just en NVMEm.2-disk i din dator? Jag håller med dig men det inte sagt att en NVME M.2-disk är snabbare även om skillnaden är relativt liten i spel, speciellt laddning av världar och banor.

Det var något nytt. Källa på att nästa generation pci-e 5 kan få samma prestanda ända ner till x1?

Kändes rätt onödigt då man sparar cirka 600kr på att köpa en 850 evo 500 gig jämfört med en 960 evo 500 gig, priser från inet. Känns som att man har läst överallt på nätet att gemene gamer inte tjänar något på att köpa en nvme över en traditionell sata.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

Så lite att det är inget du behöver bekymra dig om.

EVO840 250 GB jag har så är jag uppe i 40TB TBW efter ca 8 år på every-day surf-dator med lite spel i forntiden (den jag skriver på just nu) och har typ 86% kapacitet kvar av enligt smart (kört 164 wearlevlings varv av minst 1000 varv - kanske uppemot 2000 varv tillgängligt.

Skall denna köras i en välanvänd server som disk-cache eller konstant knåda en databas så är läget annorlunda - då kan livslängden reduceras till ett halvår eller så och då har man istället 20000:- SAS-SSD eller PCIe-SSD för serverbruk...

För min vanliga laptop nästan 50TB på 5år . Samsungs garanti för 860 är 300 TBW for 500 GB, vilket innebär att min ssd håller 25 år till (set ur TBW). Yeah

Skrivet av Ürkel:

Kändes rätt onödigt då man sparar cirka 600kr på att köpa en 850 evo 500 gig jämfört med en 960 evo 500 gig, priser från inet. Känns som att man har läst överallt på nätet att gemene gamer inte tjänar något på att köpa en nvme över en traditionell sata.

Stämmer helt och det beror på att både gamer och spel är dåliga på att utnyttja snabb hårdvara förutom grafikkort. Många har idag spel på hdd och de märker knappt någon skillnad, operativsystem körs såklart på en ssd.
Detta med att ha en egen disk för operativsystemet var för övrigt rekommendationen för många programvaror tidigare och man fick en varning om man ej gjorde så, då man genom detta sätt får ut mer prestanda.

Vill man vara lite moderna kör med 2st sata ssd, en för operativsystemet och en för spelen. Det är alltså enkelt att öka ens diskprestanda utan köpa dyra diskar genom att enbart sprida laster på flera ssd.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu röstade jag på "2,5 tum SATA" men det jag egentligen menar är "det som är billigast".

Själv har jag en M.2 NVMe som systemdisk i min PC. Det var ett av mina onödigaste köp någonsin, mest för att jag var nyfiken på att testa tekniken. Jag hade helt obekymrat kunna flytta systemdisken till en 2,5 tum SSD istället.

M.2 SATA har tyvärr två nackdelar. Det ena är att man täcker upp en M.2-slot på moderkortet (för framtiden om man mot förmodan kommer börja köra någon applikation som kan dra nytta av NVMe...). Det andra är att det är dyrare än en 2,5 tums SATA, helt omotiverat egentligen.

Så kör på det som är billigast, eller om inte, se till att fördelarna med den dyrare varianten är värt pengarna för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Så from. nästa år kan det hända att om man pluggar in sin gamla PCI-E 3.0 4x M.2 disk i det nyköpta moderkortet får man en överföringshastighet som bara ligger ca 25% över den man har på sin gamla SSD SATA 6 disk? Ska bli intressant att läsa ramaskriken från alla de som nyligen köpt PCI-E M.2 diskar, mig inkluderat, som får se sina diskar gå i 1/4 av den fart det var tänkt map. bandbredd. Detta var ett bombnedslag.
Tack för att jag fick reda på detta Paddanx. (y)

Beror ju helt på hur moderkort tillverkarna gör det. Men om du tänker dig 5.0 2x tex, så är det närmare 8GB/s. Det räcker väldigt länge till en SSD mao. Men det kan dock göra att man kan få fler M.2 platser.... något de flesta av oss faktiskt vill ha, eller hur? En anslutning som detta kommer ju bara gå 2GB/s på en 3.0 enhet, men den kommer fungera.

Min poäng är, folk pratar om framtidssäkrat, när PCI-E 3.0 inte är det...

Skrivet av anon114264:

Det var något nytt. Källa på att nästa generation pci-e 5 kan få samma prestanda ända ner till x1?

https://www.sweclockers.com/nyhet/24360-pci-express-5-0-tidig...

Lönar sig att läsa artiklar ibland

Permalänk
Medlem

Jag skulle gå för 2,5 om du letar efter mer gig för priset

Skickades från m.sweclockers.com