Permalänk

Hur skulle ni byggt er dator?

Om ni skulle haft 45000kr Hur skulle ni spendera dem på en dator?

Permalänk
Medlem

Behöver inte 45k för att bygga en dator, för mina behov (spela) räcker datorn i min signatur länge. 😀

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av André Jönsson:

Om ni skulle haft 45000kr Hur skulle ni spendera dem på en dator?

datorn i sign (troligtvis en 2700(x) idag), antagligen med hybridkylare på GPU och större SSD:er

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

8700K, GTX 1080 Ti, 32GB RAM, 1-2TB SSD (kanske flera olika för att ersätta vanliga hårddiskar!)

Gissar att priset skulle hamna runt 25000:-

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Jag har betydligt mer än 45000:- men skulle aldrig betala mer än 8000:- för en dator. Köper bara delar på rea/black friday eller begagnat.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

20-25" på datorn och 20" för alla microtransaktioner.

Permalänk
Inaktiv

Dessa trådar med ett visst bestämd pris, sedan ska folk säga vad de skulle välja för hårdvara ger inte så mycket mer än tidsfördriv. Dels leder dessa summor till att man inte väljer det som man anser är bäst utan att låsa in sig.

En grym nörddator anser jag har Threadripper 2 (den bästa) eller Intels motsvarighet. Sedan så mycket ram som skiten klarar av (AMD 64GB, Intel 128GB) ett bra moderkort, en massa ssd, grafikkort helt beroende på vad man gör men generellt kommande 1180Ti låter bra.
Denna dator kostar dock långt över 45 000kr, endast ram till intel versionen är nästan 20 000kkr bara där.

Så för 45 000kr får man begränsa sig och snåla, där rätt indragningar är helt beroende på behov, vissa kan tycka att ett kraftigt grafikkort är onödigt, andra säger det om cpu och ram.
Utan att veta användningsområdet är det meningslöst att diskutera rätt besparingar.

*edit*
Att prata generellt vilket arbetsredskap man behöver tycker jag också är fel. Vissa säger att en 20 00kr bil är fullt tillräckligt, det är dock inte alla som kör taxi som håller med.

*edit2*
Fel om rammängd på AMD.

Permalänk
Medlem

10 st wd gold 12TB

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
99:e percentilen

Den frågan kräver betydligt mer information än så för att vara i närheten av meningsfull.

  • Vad ska datorn användas till? Spel? Videoredigering? Rendering? Mining?

  • Finns redan en schysst skärm eller sitter du med något 1080p 60 Hz TN-skräp från 2009?

  • Har du redan en schysst laptop?

  • Hur ser det ut med kringutrustning? Hörlurar? Högtalare? Tangentbord? Mus?

Att lägga 45 000 kr på en dator och para den med dålig kringutrustning ger en oändligt mycket sämre upplevelse än att till exempel lägga 20 000:- på datorn och resten på skärm och annan kringutrustning.

Det går helt enkelt inte att ställa frågan som du gör, utan att sätta datorn i ett sammanhang.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av André Jönsson:

Om ni skulle haft 45000kr Hur skulle ni spendera dem på en dator?

Mycket bättre att köpa en dator för hälften, och byta den dubbelt så ofta.

Min nuvarande dator kostade typ 55k, och den är inte snabbare efter 2½ år än en för 27,5k hade varit.

Permalänk
Medlem

köpa en dator för 22.5k~ och sen köpa en ny för samma om en ca 4-5 år

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Spendera 30k på datorn, 8 på en bra skärm, och sen resten på ljud. Om jag nu måste spendera just 45000kr

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

ca 10000:- på aluminiumkylflänsar, kopparblock, heatpipes och diverse annat material.
ca 8000:- på en bra skärm
ca 22000:- på datorkomponenter, Ryzen 2700, GTX 1070 (eller motsvarande ur nästa generation), 32 GB ram, ITX moderkort, M.2 SSD och anpassade AC-DC och DC-DC för strömförsörjning.
Resten på övrig kringutrustning och annat som kan tänkas behövas.

Så blir det en liten passivt kyld workstation
Har en design färdig och en plan hur allt skall byggas ihop, saknar tillgängliga medel för att realisera det dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sedan så mycket ram som skiten klarar av (AMD 64GB, Intel 128GB)

Jag är lite undrande över vad du baserar din minnes begränsning på? AMD säger att Threadripper klarar 2Tb RAM, men att köpa minnena för det, är så vitt jag vet, inte möjligt. 1TB går, tack vare (åtminstone) Crusials 128gB LRDIMM's. Intels LGA2066 plattform stödjer 512gB RAM, om man kör registered... Visst, det ÄR frågan om långsammare minnen, men, mer. Mycket mer.

Själv är jag inne på förra generationens Ryzen 7 / Threadripper, på ett nya generationens moderkort, 32gB RAM, 1tB SSD, och 1080Ti. Det borde gå att smida ihop för under 20K med kylning, och chassi.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

OK, om vi tar det hypotetiska scenariot att jag *måste* lägga 45k på en dator så skulle det bli något enligt nedan:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11536336/

Hårddisk+SSD konfigureras med StoreMI så att SSD cachar hårddisken.

RAM är (tror jag) med Samsung B-die vilket gör att tydligen ska kunna mecka med subtimings för att få lite bättre spelprestanda med Ryzen.

Chassit ett "billigt och bra" mest för att pengarna tog slut

Gott om pengar lagt på tangentbord+skärm+mus. Exakt samma setup jag har nu förutom att jag bara har en bildskärm (har en annan 1440p-skärm som sekundär). Dock betalade jag inte 2000 kr för tangentbordet då jag köpte det...

Finns gott om pengar att spara om man shoppar runt lite, samlar in det hos Inet bara för lathetens skull. På det sättet motiverar jag att det är "45k" även om det är lite över budget.

Första grejen att ta bort är grafikkort nummer 2. Då lägger jag hellre pengar på typ en stol och skrivbord istället som är "typ" datorrelaterat.

I verkligheten så skulle jag dock aldrig lägga dessa pengar på min dator. Datorn jag har i sig nöjer jag mig fullständigt med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är lite undrande över vad du baserar din minnes begränsning på? AMD säger att Threadripper klarar 2Tb RAM, men att köpa minnena för det, är så vitt jag vet, inte möjligt. 1TB går, tack vare (åtminstone) Crusials 128gB LRDIMM's. Intels LGA2066 plattform stödjer 512gB RAM, om man kör registered... Visst, det ÄR frågan om långsammare minnen, men, mer. Mycket mer.

Själv är jag inne på förra generationens Ryzen 7 / Threadripper, på ett nya generationens moderkort, 32gB RAM, 1tB SSD, och 1080Ti. Det borde gå att smida ihop för under 20K med kylning, och chassi.

Ok, då hade jag fel om Threadripper då 64GB ram börjar bli en flaskhals. När jag tänker efter är det nog 128GB som jag trodde var flaskhalsen, men även det var fel.

Sedan är det en fråga hur mycket man behöver, låt oss anta ram var billigt så 256GB hade varit gött. Även om det äts upp fort..

Som sagt man har en budget och får dimensionera därefter, med dagens minnespriser så är maxmängden sällan ett problem. DDR4 minnen kommer väl aldrig bli billiga nya då ddr5 snart kommer.

Permalänk
Avstängd

Den springande och i särklass mest irriterande kompromissen i samtliga mina byggen är att C: alltid är för liten, hade jag mer pengar att bygga för hade jag dängt i med så mycket minne som det över huvud taget gick att klämma in på C: så att man aldrig mer behövde tänka på skiten...
Nu blir det nästan jämnt en andra hårddisk för lagring, typ en stor skivpacke eller liknande som ger bra bang for the bucks i ställetför en en stor SSD som man velat... vilket krånglar till det i onödan när man vill installera många tunga spel och annat.

Följaktligen är C: alltid sprängfylld till max och D:/etc... håller kanske 10% kapacitet i snitt eller så...

(Jag vet att jag är lat när det kommer till mjukvara, men det är i allafall alltid ett irritationsmoment...)

Edit, som kanske synes så lagrar jag nästan inga filmer och sådant längre, men kör däremot en massa program som mer eller mindre ständigt är under ombyggnad, det är märkbar skillnad att köra en del saker från en annan disk... Framför allt är det irriterande i samband med installation av saker (vilket jag för visso gör flera gånger i veckan)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

När det kommer till grafikkort så är min erfarenhet den att det går att mjölka ur dem ganska länge om man väljer ett kort som håller hög teknisk byggkvalitet från början, sedan är det mest kylningen som är kritisk, men jag har lyckats hålla liv i mid range kort i 6-7 år med godtagbara prestanda även för krävande applikationer.

(Nu kör jag dock inte VR eller jätteskärmar för visso, dock högupplöst på 1080 skärmar)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Den springande och i särklass mest irriterande kompromissen i samtliga mina byggen är att C: alltid är för liten, hade jag mer pengar att bygga för hade jag dängt i med så mycket minne som det över huvud taget gick att klämma in på C: så att man aldrig mer behövde tänka på skiten...
Nu blir det nästan jämnt en andra hårddisk för lagring, typ en stor skivpacke eller liknande som ger bra bang for the bucks i ställetför en en stor SSD som man velat... vilket krånglar till det i onödan när man vill installera många tunga spel och annat.

Följaktligen är C: alltid sprängfylld till max och D:/etc... håller kanske 10% kapacitet i snitt eller så...

(Jag vet att jag är lat när det kommer till mjukvara, men det är i allafall alltid ett irritationsmoment...)

Edit, som kanske synes så lagrar jag nästan inga filmer och sådant längre, men kör däremot en massa program som mer eller mindre ständigt är under ombyggnad, det är märkbar skillnad att köra en del saker från en annan disk... Framför allt är det irriterande i samband med installation av saker (vilket jag för visso gör flera gånger i veckan)

Vilket är just varför "mitt" byggförslag använder StoreMI för att få en 3TB stor C-disk med Ssd-cache.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sedan är det en fråga hur mycket man behöver, låt oss anta ram var billigt så 256GB hade varit gött. Även om det äts upp fort..

Jag vet ärligt inte vad jag skulle med så mycket RAM till. Det enda jag gör som faktiskt äter minne är spel, och virtuella maskiner. Även om jag har 16-18 kärnor, kan jag inte köra 16-18 VM's, jag har helt enkelt inte behov av dem. 4-5 VM's, och sen får de fler kärnor, och mer minne, baserat på vad som finns, och vad de ska göra, men 2-4 kärnor, och 2-8gB RAM, sen fyller det ingen funktion längre.Jag skulle möjligen kunna motivera 64gB RAM, men 128, eller 256, vet jag helt enkelt inte vad jag skulle använda det till. Och för en tråd som den här, så handlar det generellt om spelburkar, där man får betydligt bättre prestanda om man helt enkelt hoppar över de "många kärnor är bättre" monsterna som många av oss gärna vill ha, och satsar på en i7 8700K, i vilket fall minnesmängden blir nästan löjlig. (Inte menat som kritik mot någon, då CPU'erna som diskuterats med dessa minnesmängder åtminstone i teorin fortfarande är användbara om man maxxar dem med laster som äter upp minnet.)

Men det är väl det som gör trådar som den här så, för mig, konstiga. Det går att bygga vad som helst, om pengarna är obegränsade. 64 kärnor, AMD eller Intel, 2tB RAM, och tre Titan V, 4tB NVME SSD RAID 960 Pro (2x2tB - stripe) + 20tB RAID 860 Evo (5x4tB 2.5" i RAID 5.) är ju inte ens svårt att få tag i hårdvara som passar till. Tillgängligheten när man viftar med påsen med obegränsat med pengar är inte heller svår. Men det är inte realistiskt.
10-20Kkr, och sen uppdaterar man burken 2-5 år senare för hälften, och när man tröttnar och känner att man måste börja om, har man en betydligt snabbare burk, än vad man hade fått om man spenderade samma pengar från början, plus att man har egentligen aldrig offrat någon prestanda längs vägen. Det är inte som om spel är snabbare på en Threadripper 1950X än en i7 8700K, eller en R7 1700, osv. Det blir kul tanke experiment, men de leder egentligen inte till något.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Vilket är just varför "mitt" byggförslag använder StoreMI för att få en 3TB stor C-disk med Ssd-cache.

Skickades från m.sweclockers.com

Det lär ju räcka med mariginal...
Typ 2 Terrabyte... täcker det mesta som inte skall långtidslagras i ett arkiv...

RAM är som sagt inte lika kritiskt idag som det var på 90 talet/början på 2000 talet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Skrev gig, menade naturligtvis TB...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11536494/

nått sånt hade ev kunnat skippa ljudkort och ta en billigare ssd mot en skärm men tänke mest 45k låda

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11536494/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11536494/
nått sånt hade ev kunnat skippa ljudkort och ta en billigare ssd mot en skärm men tänke mest 45k låda

Nu vet jag att jag kommer att bli motsagd här, men hade jag verkligen tänkt att köpa en dator för 45K så tycker jag att detdär paketet ger väldigt bra bang for the bucks, jag skulle helt klart ha köpt det.

Om vi bortser ett ögonblick från den infekterade Intel vs AMD diskussionen så innehåller det väldigt bra grejer sett till prislappen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Nu vet jag att jag kommer att bli motsagd här, men hade jag verkligen tänkt att köpa en dator för 45K så tycker jag att detdär paketet ger väldigt bra bang for the bucks, jag skulle helt klart ha köpt det.

Om vi bortser ett ögonblick från den infekterade Intel vs AMD diskussionen så innehåller det väldigt bra grejer sett till prislappen.

Jag skulle aldrig köpa så dyr men hade jag haft en vinst där jag får bygga för 45 så hade det sett ut så fast såg en miss att moderkortet var 370 så https://www.inet.se/produkt/1901166/asus-rog-crosshair-vii-he... skulle ta detta i stället och är en workstation 1440p gamer med enkel custom loop och överdrivet kraftfullt agg med bra prylar rakt igenom och 8700 skulle med funka bra men hade siktat på amd här

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

Jag skulle aldrig köpa så dyr men hade jag haft en vinst där jag får bygga för 45 så hade det sett ut så fast såg en miss att moderkortet var 370 så https://www.inet.se/produkt/1901166/asus-rog-crosshair-vii-he... skulle ta detta i stället och är en workstation 1440p gamer med enkel custom loop och överdrivet kraftfullt agg med bra prylar rakt igenom och 8700 skulle med funka bra men hade siktat på amd här

Sant, man får ju en ganska likvärdig för halva det priset som skiljer ganska mariginellt i prestanda...
Fast det är ju kul att drömma när man inte behöver bränna riktiga pengar...

Edit, snabbkollade bara på listan, mizzade också att moderkortet var fel...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Sant, man får ju en ganska likvärdig för halva det priset som skiljer ganska mariginellt i prestanda...
Fast det är ju kul att drömma när man inte behöver bränna riktiga pengar...

Edit, snabbkollade bara på listan, mizzade också att moderkortet var fel...

ja exakt och agg 1000kr moderkort för 1000kr sen 16gb ram med vanlig ssd för 1500kr och ett 1080 så märks inte skillnaden i 97% av sakerna man gör sen en 200kr kylare som bara håller käften i ett billigt chassie och är kul att spåna i väg men löjligt onödig dator om man inte jobbar med något som kräver extremt med ram och cpu kraft

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ett till grafikkort två ramstickor till och en dyrare skärm så är jag där med min nuvarande maskin (om man går efter inköpspris). Vad jag har är dock redan grymt overkill för vad jag gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
  1. En dator för 25k

  2. En 27", 4k HDR skärm för 5k

  3. Vive Pro Kit för 15k

Permalänk
Hedersmedlem

Tråden felplacerad, trådskaparens frågeställning är alltför oprecis samt att denne inte heller återkommit i tråden.

*Tråd låst*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro