Rengöra datorn, tryckluft på burk eller kompressor?

Permalänk

Rengöra datorn, tryckluft på burk eller kompressor?

Hallå där! Ber om ursäkt i förväg om tråden är i fel ämne!

Datorn har inte blivit städat på ett tag och nu är det dags. Efter att jag själv har tagit ut alla fläktar och annat för att blåsa de rent med tryckluft på burk, så tänkte jag om det är kanske bättre att införskaffa sig en liten kompressor så man kan bara blåsa ut all damm utan att behöva skruva loss det mesta?

Nu är frågan, vad är det för kompressor man kan köpa som inte är för stor (då jag tänker använda den främst till städning av datorn och kanske eventuellt pumpa cykeldäcket)? Har kollat runt lite som tex Kompressor 12 V . Kan man köpa en sådan och sedan en blåspistol exempelvis, eller ska jag fortsätta så som jag gjort hittills?

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

För några enstaka rensprutning - tryckluft på burk - obs de flesta har idag en butan/propanblandning i sig, så man skall inte röka eller annat med öppen låga samtidigt i samma rum...

---

Kompressorer är alltid mycket större än du önskar - låter mycket mer än du vill höra och drar mer ström är dina säkringar tål... kan man väl sammanfatta det hela...

så nej, 12V kompressorn duger inte för renblås och kompressorn behöver vara betydligt större även för den lilla fisen som en liten airbrush-spruta kan avge.

Vill du ha en tillfällig lösning så är det bättre att ta upp din till ca 3 bar uppumpade reservhjul och ta luften därifrån - ett bildäck rymmer faktiskt ganska mycket luft och du kommer att upptäcka hur lång tid det tar att pumpa upp den och hur varm den blir om du försöker pumpa upp den med din 12V kompressor... - jo en sak till aldrig mer tryck än vad som anges som max på däcket (i praktiken inte mer än 3 bar) - smäller en sådan däck - förutom dom skador det kan bli, så kanske det blir hörapparat och lida av tinnitus för resten av livet...

Du får alltså mickla ihop med olika adaptrar en anslutning till däckens shraderventil (bilventil) - helst läckfritt - vilket är en utmaning bara det - sedan vill du ha några meter 19 mm eller 25mm tryckluftslang som kan fungera som sekundär trycktank så att du i all fall kan puffa med din tryckluftpistol i korta perioder - tyvärr är arean i en bilventil väldigt liten och svårt att få ut mycket luft samtidigt.

---

skall du köpa kompressor så är trycktanken den viktigaste parameter för användbarhet - kort sagt så stor som möjligt. Det finns tysta kompressorer (faktiskt byggda på samma kompressorer som används i kyl och frys av den äldre sorten) - men du gillar inte prislappen på dem samt pumpkapaciteten är inte så stor - dvs. du måste vänta en stund efter några användningar med renblåsningspistolen innan trycket är användbar igen.

Permalänk

@xxargs Vill uppmana dig om att jag skrev "Cykeldäck" inte, inte bildäck. Jag vet hur en större låter och hur mycket ström de drar, därför vände jag mig hit för att se om det fanns en sådan lösning som jag tänkte på, vilket var hela meningen med mitt inlägg.

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

jo, men du pratade renblåsning och att ha cyckeldäck som trycktank ger bara en kort pust, sedan är det tomt - en bildäck är på närmare 30 liter invändig volym och ger dig möjlighet för mer än en pust innan du måste pumpa upp däcket igen - för kompressorn själv i 12V-klass kommer inte att ha kapacitet att mata för mer en än en liten bris ur munstycket på renblåsningspistolen...
en renblåsningspistol av standardmodell vill ha runt 350 liter luft i minuten vilket gör att inte ens kompressor av storleken http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompres... räcker fullt ut om det skall blåsa kontinuerligt

Permalänk
Medlem

De på 12V brukar vara rent skit, skulle köpa en ordentlig en om du kan använda den till mer än att blåsa rent datorn.
T.ex spikpistol, slipa, kapa, byta däck, pumpa däck.

Den jag använder till att blåsa rent datorn är på 500L men lånar den bara för det

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Jag brukar använda högtryckstvätten, datorn blir väldigt ren men fungerar inte efteråt

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

@xxargs Jaha okej, mitt fel att jag uppfattade din text fel! Okej, du verkar ha koll på detta så det får väl bli burk som sagt tills man kanske får mer nytta av att köpa en riktig kompressor i framtiden. Tackar för tipset!

@BergEr Jag förväntade mig att de kanske skulle blåsa likvärdigt som en burk, men tydligen inte haha! Får investera i en i framtiden då, kanske ska fråga om någon polare har en istället.

@hunkaboy86 Lärde mig det den hårda vägen.. Men fint blir det!

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Har du datorn i bilen eller varför funderar du annars ens på en liten 12 V kompressor? Köp en 230 V kompressor som duger till något och inte endast i nödfall.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Trycktanken och att den har anständig storlek är det viktiga - att man kanske får vänta lite mellan puffarna från renblåsningspistolen om man väljer en liten kompressor får man ta som hobbyist.

En http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompres... med 24-litertank är inte dyr men kommer troligen väcka hela huset när man slår igång den...

Många gör felet att tro att 'renblåsning' är den simpla uppgiften när det gäller tryckluft - det är den svåra och gör att det krävs större grejor med kapacitet, medans att pumpa upp tryck i en behållare eller (cykel)däck är det enklare med nästan hur liten kompressor som helst och ändå klarar uppgiften om det får tid nog för det.

Permalänk
Medlem

Om ekonomin tillåter skulle jag rekommendera en https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/ko...

Mycket stor skillnad mot den lilla 12v kompressorn, en riktig tank gör massor. Du slipper krångla med strömförsörjning och kan bära med dig den vart du vill. Funkar perfekt till att blåsa rent, pumpa cykel och bildäck med såvida det inte är tokslut på luft i däcket, OKQ8as mobila pumpar är ungefär lika stora.

Nackdelen är väl att dom låter en del när dom pumpar upp trycket.

Skrivet av xxargs:

En http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompres... med 24-litertank är inte dyr men kommer troligen väcka hela huset när man slår igång den...

Har haft en sån där och kan bara instämma. Funkar bra men man skiter fan på sig när den drar igång i garaget, trots att man hört den hundratals gånger så blir man vettskrämd varje gång.

Edit: En liten rolig anekdot, på jobbet kan vi mata ut ca 130 000L/min @8 bar.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk

@fantomsmurfen För att om den skulle duga till något, som i detta fallet är att blåsa ut damm från datorn, så är det väl praktiskt att ha något litet som den? Nej jag äger ingen bil, bara tog den som ett exempel.

@xxargs Jo en sådan får väl vänta tills jag har ett eget garage osv, pluggar för tillfället i en liten 1a

@alatan Ja den kanske man kan kolla på när man har vägarna förbi Jula, allt jag vill egentligen är att den är så kompakt så möjligt. Man blåser ändå inte ur datorn mer än kanske 20-30 min. Men värt att ha i åtanke, tack!

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Jag ska prova min kompressor i morgon, återkomma efter testet med feedback..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

Jag ska prova min kompressor i morgon, återkomma efter testet med feedback..

Jag köpte en på Jula utan tank , den för ett jävla liv men rent blir det så du blir garanterat nöjd med den du köpte på biltema.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Edit: En liten rolig anekdot, på jobbet kan vi mata ut ca 130 000L/min @8 bar.

hmm - är (el) motorerna (tillsammans) uppemot 1.5 - 2 MW tro - då räcker det inte ens med en rejäl 400V trefashanske...

Permalänk

@Piteraq Hade vart jättebra!

@Mangee75 Den funkar bra eller?

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

hmm - är (el) motorerna (tillsammans) uppemot 1.5 - 2 MW tro - då räcker det inte ens med en rejäl 400V trefashanske...

Effekt vet jag dessvärre inget om men det är två stenålders kolvkompressorer och en atlas skruv, modell gigantiska. Totala golvytan för bara kompressorerna är runt 30m2. Där vi inte kör luft kör vi fläktar på 20kw styck (63 amp kabel).

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Jag köpte en på Jula utan tank , den för ett jävla liv men rent blir det så du blir garanterat nöjd med den du köpte på biltema.https://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/200055.jpg?width=1024&height=1024&scale=both&bgcolor=white

Jag har en exakt likadan sedan två år, den köptes enkom för att göra rent dator, elektronik, etc, prisvärd till tusen, efter ett par luft på burk har du samma kostnad : ) Låter en hel del, men bra tryck i den.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Köp inte någon kompressor om du bara ska ha den att blåsa rent datorn. Det finns bättre alternativ som
"CompuCleaner" t.ex. Den är nog inte ESD-säker dock och flesta kompressorer är inte heller det. Jag påstår inte att luft på burk är ESD-säkert heller om det inte står det. Det finns ESD-säkra renblåsningsmaskiner också om du kan spendera mer. Datavac ED-500-ESD t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Jag köpte en på Jula utan tank , den för ett jävla liv men rent blir det så du blir garanterat nöjd med den du köpte på biltema.https://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/200055.jpg?width=1024&height=1024&scale=both&bgcolor=white

Skrivet av Aeig:

Jag har en exakt likadan sedan två år, den köptes enkom för att göra rent dator, elektronik, etc, prisvärd till tusen, efter ett par luft på burk har du samma kostnad : ) Låter en hel del, men bra tryck i den.

Mvh

Köpte samma jag med för några år sedan. Ärligt talat aldrig använt den till det syfte jag tänkt, blåsa försiktigt i datorn. testade den när jag kom hem med den, bra tryck i den men jisses vilket liv den för. Nästan så kåken vibrerade.

Hur gör man med den? Utgår från att man inte ska använda fullt blås i datorn, ska man hålla fläktarna stilla medans man blåser?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

@Piteraq Hade vart jättebra!

@Mangee75 Den funkar bra eller?

Tjena.
Jag har använt den till att rengöra datorn och invändigt i bilen.
Den är smidig och kompakt men låter rätt mycket, jag köpte ett annat handtag till den med ett längre luftrör så man kommer åt bättre.
Mvh / Mangee

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

@Mangee75 Oväsen kan man nog inte komma undan med, men om den gjorde det den skulle så känns den väl okej att satsa på. Tack!

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

vill man ha en tyst kompressor så får man leta efter liknande som denna

https://verktygsboden.se/kolvkompressorer/kompressor-tystgaen...

dock är det dyra saker och luftflödet inte så stort, Trycktanken gör att renblåsningspistol ändå fungerar om man nöjer sig med några sekunder per gång och låter den återhämta sig mellan gångerna

Permalänk
Medlem

Hur är det med oljan i luften, är inte det vanligt med kompressorer? Kanske finns avskiljare?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Hur är det med oljan i luften, är inte det vanligt med kompressorer? Kanske finns avskiljare?

Finns oljefria kompressorer.
Vanligt är att det samlas fukt i tanken.
Finns både olja/luftavskiljare.

Permalänk
Medlem

Kompressor om man ska städa.
Burk duger för småpill där man inte orkar ta fram sin kompressor.

Har också en Miny Boxer kompressor ifrån Jula https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/ko...

Haft flera år. Ja den väsnas. Men det skiter jag i, betydligt billigare än köpa massa värdelösa trycklufts burkar som tar slut på 1 sekund.

Bra att ha till det mesta annat också.

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Ah, där ser man. Blir att kika runt lite då.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Yo
jag köpte en sådanhär https://www.amazon.de/gp/product/B00S7CH6FK/ref=oh_aui_detail...
för ändamålet, jag tycker den är väldigt bra.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Compucleaner för ett halvår sen. Fungerar extremt bra, trycket är inget att klaga på alls. Den är ganska högljudd, men tystare än en kompressor. Fungerar utmärkt och är dessutom inte dålig för miljön som luft på burk är.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Inaktiv

Webhallens tryckluft på burk (99:-) räcker gott och väl. Tror du att du behöver storstäda, så ta två, så är det klart. Det är alkohol i blandningen har jag för mig, så blås och vänta lite tills det har dunstat innan du slår på datorn.

https://new.webhallen.com/se/product/169043-Webhallen-Trycklu...

Permalänk
Medlem

Kör på biltemas motsvarighet 23556 - samma sak med olika namn, mängd och prislapp - de flesta numera innehåller samma sak - dvs. butan/propanblandning av samma typ som finns i campingasolburkar men utan luktmedel.

är burken tung så var det förr R134a (ej brännbar) men numera HFO1234ez (brännbar och ger giftiga avgaser när det brinner)