Bytt hårddisk med Win7 på till en ny med Win10. Bytt tilbaka och Win7-disken hittas inte

Permalänk
Medlem

Bytt hårddisk med Win7 på till en ny med Win10. Bytt tilbaka och Win7-disken hittas inte

Jag har en dator med hårddisk i ett rack.
Hårddisken kan enkelt tas ut och ny sättas in.

Jag drog ur min ca ett år gamla SSD med Win7 installerad som fungerat bra.
Jag satte in en ny SSD och installerade Win10 som också fungerar bra.

Jag har kört med min Win10 i ett år ungefär så nu tänkte jag bli lite
nostalgisk så jag stängde av datorn, drog ur sladden.
Drog ur Win10-disken (som också gått ett år ungefär) och satte i Win7-disken.

Startade datorn.
Då dök det upp ett meddelande på den svarta skärmen som på Svenska betyder
att jag måste sätta i en startbar disk.
Jag satte på en USB-adapter på Win7-disken och kopplade in den i datorn. Den fungerar
perfekt och Windows 7 fanns där som den skall.

1 - Alltså, går det inte starta på den tidigare disken om jag bytt och installerat Win10 på den?
2 - Om det skall gå varför går datorn inte igång med den tidigare Win7-disken?
3 - Kan jag installera samma Win10 på var sin hårddisk och byta mellan dem?

Anm:
Min tanke var inte att använda Win7 utan bara stoppa in den och installera Windows 10, alternativt att göra en spegling av den andra Windows 10-disken. Jag vill nämligen kunna experimentera med Windows 10 som att byta vissa ord och meningar jag älskar att hata.

Permalänk
Vila i frid

Windows 10 ställer in disken att vara GPT medans Windows 7 vill köra med MBR. Välj att initiera den disk som haft Windows 10 på sig. https://www.howtogeek.com/193669/whats-the-difference-between...

T.ex. Hirens Boot CD har verktyg som kan göra det åt dig, att konvertera disken från GPT till MBR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Windows 10 ställer in disken att vara GPT medans Windows 7 vill köra med MBR. Välj att initiera den disk som haft Windows 10 på sig. https://www.howtogeek.com/193669/whats-the-difference-between...

T.ex. Hirens Boot CD har verktyg som kan göra det åt dig, att konvertera disken från GPT till MBR.

Min Windows 10-disk fungerar problemfritt. Varför skall jag byta till MBR på den?
Min Windows 7-disk fungerade utan problem innan. Hur kan min Windows 7-disk veta att Windows 10-disken inte är MBR när den inte sitter i datorn? Ändrar Win10 i BIOS:en så att datorn bara tillåter GPT?

(jag skapar en ny tråd om att ha två diskar med Win10)

Permalänk
Rekordmedlem

Jag kan tänka mig att det kan uppstå om du inte har bootloadfern på den disk du tror att du bootar från, win är mycket dåligt på att hantera bootloadern och man bör fundera på var den hamnar när man installerar och oftast är det enklast att bara ha en disk inkopplad cid installation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag kan tänka mig att det kan uppstå om du inte har bootloadfern på den disk du tror att du bootar från, win är mycket dåligt på att hantera bootloadern och man bör fundera på var den hamnar när man installerar och oftast är det enklast att bara ha en disk inkopplad cid installation.

Jag har bara en Windows-disk i datorn åt gången. Har alltså inte två Windows på samma disk utan det är två separata diskar.

Använder rack så att disken lätt kan tas ur och en annan kan sättas i. Har alltid gjort så och har aldrig haft problem förut.
Det märkliga är att från början använda jag i nuvarande datorn Win7-disken och det fungerade perfekt.
Jag plockade ur Win7-disken från datorn helt och satte i en ny disk och installerade Win10. Fungerade perfekt.

När jag drar ur Win10-disken och sätter in Win7-disken igen får jag nu meddelandet att det inte sitter någon disk i datorn?

Varför ser inte datorn längre Win7-disken som den tidigare sett?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av workman:

Jag har bara en Windows-disk i datorn åt gången. Har alltså inte två Windows på samma disk utan det är två separata diskar.

Använder rack så att disken lätt kan tas ur och en annan kan sättas i. Har alltid gjort så och har aldrig haft problem förut.
Det märkliga är att från början använda jag i nuvarande datorn Win7-disken och det fungerade perfekt.
Jag plockade ur Win7-disken från datorn helt och satte i en ny disk och installerade Win10. Fungerade perfekt.

När jag drar ur Win10-disken och sätter in Win7-disken igen får jag nu meddelandet att det inte sitter någon disk i datorn?

Varför ser inte datorn längre Win7-disken som den tidigare sett?

Det intressanta är var bootloaden ligger för den kan vara på en annan disk än operativsystemet och du kan även ha flera olika på olika diska och när du växlar disk så växlar du även bootloader, det är iallafall en möjlig orsak till vissa av dina symptom.
Att du inte ser en disk beror ofta på att du inte tilldelat den en enhetsbokstav i diskhanteraren, posta gärna en skärmdump från dden om du inte får ordning på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan det vara så att SSD'n tappat sin information om den legat utan spänning så länge?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det intressanta är var bootloaden ligger för den kan vara på en annan disk än operativsystemet och du kan även ha flera olika på olika diska och när du växlar disk så växlar du även bootloader, det är iallafall en möjlig orsak till vissa av dina symptom.
Att du inte ser en disk beror ofta på att du inte tilldelat den en enhetsbokstav i diskhanteraren, posta gärna en skärmdump från dden om du inte får ordning på det.

Finns bara den aktuella disken åt gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kan det vara så att SSD'n tappat sin information om den legat utan spänning så länge?

Det är vad jag varit inne på också men allt finns kvar som syns, hur det är med icke synliga filer vet jag inte.
När man tänker efter verkar det inte sannolikt för en del datorer står utan ström ibland långa tider för att gå igång utan problem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av workman:

Finns bara den aktuella disken åt gången.

Ja och det är det som kan skapa problemet om du hade någon annan disk i när du installerade för då kan bootloadern finnas på den andra disken och då saknas den när du bara har disken med operativsystemet inkopplad.
win är riktigt uselt gjort med avseende på bootloadern och det ger ofta strul.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja och det är det som kan skapa problemet om du hade någon annan disk i när du installerade för då kan bootloadern finnas på den andra disken och då saknas den när du bara har disken med operativsystemet inkopplad.
win är riktigt uselt gjort med avseende på bootloadern och det ger ofta strul.

Jag hade bara Win7-disken i satt när Win7 installerades
och
Jag hade bara Win10-disken i satt när Win10 installerades

bootloadern kan alltså bara hamna på sin respektive disk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av workman:

Jag hade bara Win7-disken i satt när Win7 installerades
och
Jag hade bara Win10-disken i satt när Win10 installerades

bootloadern kan alltså bara hamna på sin respektive disk.

Ok, hur är det med secure boot och liknade i efi, är det aktiverat för win 10 så kan det kanske slå ut möjligheten att boota win 7

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok, hur är det med secure boot och liknade i efi, är det aktiverat för win 10 så kan det kanske slå ut möjligheten att boota win 7

Får titta på det sedan.
Just nu håller jag på att försöka få igång en krypterad Win10-dator. Senaste stora uppdatering slog ut Windows helt. Man kommer in i mode för reparation osv. Vad man än väljer där slutar det med att samma igen. Det blir en slinga som det går runt i hela tiden.

Detta är ot egentligen men om någon vet:

Det finns ett räddningsval där det står att Windows installeras om men alla egna filer blir kvar. Det står att "appar" tas bort. Innebär det att all installerad programvara tas bort eller bara det som Windows kallar "appar" (vad det nu kan vara).
Gillar inte att man kallar allt som går att trycka på för "app", man vet ju inte vad som menas.

Permalänk
Medlem

Jag tog mig nu tid att undersöka varför min Windows 7-disk inte startar längre. Det är en SSD-disk som det ligger på och som inte startar i Windows 10-datorn.

Så här ligger det till: Hårddisken är inte längre formaterad!?

En SSD-disk fungerande med Windows 7 installerad som legat orörd i 2 år tappar alla sin information så att den ser ut att vara oformaterad igen.

Frågeställning:
- Tappar SSD-diskar sin information om den inte får ström regelbundet?
- Var det fel på min SSD som tappat informationen?
- Annat fel?

Någon som vet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av workman:

Jag tog mig nu tid att undersöka varför min Windows 7-disk inte startar längre. Det är en SSD-disk som det ligger på och som inte startar i Windows 10-datorn.

Så här ligger det till: Hårddisken är inte längre formaterad!?

En SSD-disk fungerande med Windows 7 installerad som legat orörd i 2 år tappar alla sin information så att den ser ut att vara oformaterad igen.

Frågeställning:
- Tappar SSD-diskar sin information om den inte får ström regelbundet?
- Var det fel på min SSD som tappat informationen?
- Annat fel?

Någon som vet?

Ja ssder måste vara anslutna till el, de är endast lämpade för dagligt bruk och totalt olämpliga för all typ av arkivering då de raderar sig själva mer eller mindre snabbt, det var det här som hände med Samsungssdera som blev långsamma, datan degraderades och det krävdes enorma resurser för felkorrektion så de gick extremt långsamt vid läsning och ibland gick det inte att korrigera och datan blev korrupt.
Alla typer av minnesbaserad lagring är tänkt att brukas aktivt, de funkar inte för arkivering och ssder är nog allra sämst på att hålla datan, minneskort är något bättre men långt ifrån pålitliga, ska du arkivera så är magnetiska och optiska media helt överlägsna.

https://www.sweclockers.com/nyhet/19362-samsung-840-och-840-e...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Jag tog mig nu tid att undersöka varför min Windows 7-disk inte startar längre. Det är en SSD-disk som det ligger på och som inte startar i Windows 10-datorn.

Så här ligger det till: Hårddisken är inte längre formaterad!?

En SSD-disk fungerande med Windows 7 installerad som legat orörd i 2 år tappar alla sin information så att den ser ut att vara oformaterad igen.

Frågeställning:
- Tappar SSD-diskar sin information om den inte får ström regelbundet?
- Var det fel på min SSD som tappat informationen?
- Annat fel?

Någon som vet?

I första inlägget skriver du att Windows 7 disken hade Windows 7 på sig osv när du kopplar in den via USB, och nu att den inte är formaterad alls. vilket är det nu?

SSD bör kopplas in regelbundet annars kan den tappa sin data med lite tid.

MBR och GPT diskar bootas inte på samma sätt, och Bios inställningarna är normal inte likadana för respektive sätt, detta gör att det ena men inte den andra disken bootar.
Bästa är att man kollar att bägge kör med GPT / UEFI boot så funkar det bra att byta disk och bägge bootar utan problem.

Enkel uttryckt kan man nog säga att med MBR / BIOS så bestämmer datorn/bios vad som ska bootas, och med GPT / UEFI så bestämmer disken och Windows att det ska bootas, tex ställa in bootpiriotet enligt gamla skolan osv görs inte, och är inte relevant att göra, utom möjligen då det finns flera UEFI boot diskar samtidigt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Om nu Windows 7 disken fungerade som usb-disk låter det som någon inställning i bios/uefi som t.ex. MBR/GPT som står fel . Testa att byt MBR/GPT inställningen i bios/uefi för Windows 7 disken.

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är förmodligen inställning mellan MBR och UEFI (och användande av GPT) som bråkar - en bios som är ställd för UEFI startar inte på en disk med MBR utan måste ställas till 'legacy' eller liknande innan den kan starta på MBR-baserade diskar.

detta är något som din win10 kan ha ställt om åt dig i din BIOS i samband med installation utan din egen medverkan.

---

När det gäller flashminne (ssd) som ställs undan för lång tid så skall man göra en diskimage på hela disken och lagra på snurrdisk som en backup ifall flashminnet senare obstruerar - vilken kan ske redan från under 1 år (i mitt fall 11 månader på en kingston-SSD) till att med stor sannolik kan börja ha oläsbara sektorer efter 2 år.

Om problemen kommer snabbt eller aldrig verka dyka upp beror på hur varm SSD är när sektorerna i fråga skrevs och sedan temperaturen under förvaring.

Skrivs SSD:n kall och förvaras varmt så kan problemen dyka upp redan efter några månader, medans skrevs den varm och förvaras kall så kan det hålla datat ett antal år - med exakt samma minneschip.

Äldre SSD med SLC-celler tål lagring strömlöst bättre medans dagens MLC, TLC och nu kommande QLC-minne tål lagring utan ström allt sämre och nu troligen bara kan räknas i antal månader strömlöst.

Detta gäller _all_ modern flashminne både i SSD, SD-minnen och USB-stickor - skall man inte riskera att tappa data redan efter ganska kort tid - ha en kopia på en snurrdisk eller en alltid spänningssatt SSD-minne

Permalänk
Medlem

Tack alla!

Jag kopplade in en flera år gammal magnetisk hårddisk med Windows Vista. Datorn gick igång utan problem. Felet med SSD:n var alltså att informationen inte finns kvar.

Tydligen måste SSD:er vara inkopplade hela tiden för att bevara informationen. Åtminstone då och då, man kan inte vänta i två år.