Testpilot: Noblechairs Epic – påkostad gamingstol med äkta läder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Tror du att en eventuell anodisering skulle bromsa eller hjälpa mot korrosionen? Mitt förslag var dels för intrycket, som du skriver, men också hållbarhet på längre sikt. Det är väldigt mycket tryck på plasten från lädret, iallafall när stolen fortfarande är ny.

Bra poäng med att kontakta kundtjänst angående gascylinder! Jag fann inget om detta i instruktionsboken eller på hemsidan, och efter en sökning såg jag att tidigare kunder fått köpa lösa cylindrar för att lösa problemet.

Ska se om jag kan lägga till det i artikeln!

Tog mig friheten att ta bort text i citeringen ovan som inte berör vår konversation.

En anodisering skulle absolut hjälpa och kanske t.o.m i de flesta fall räcka som skydd under stolens livslängd. Sen finns det fall där mekanisk nötning på anodiseringen skulle få skyddet att försvinna och då ge upphov till korrosion i längden.

Ps. Vad gäller lädret så är baksidan i PU läder.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Väldigt snygg, men själv skulle jag ta en Kinnarps alla dagar i veckan för sådana pengar.

Vilken stol från Kinnarps skulle du rekomendera? Behöver en ny arbetsstol och har använt olika stolar från Kinnarps de senaste 10 åren, har hittils inte varit nöjd med en enda. Men det är de enda stolarna som köps in, så förslag mottages gärna.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Vilken stol från Kinnarps skulle du rekomendera? Behöver en ny arbetsstol och har använt olika stolar från Kinnarps de senaste 10 åren, har hittils inte varit nöjd med en enda. Men det är de enda stolarna som köps in, så förslag mottages gärna.

Vad har du varit missnöjd med?
Det är i min mening de större modellerna, som Plus8 och Capella, som gäller.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Vilken stol från Kinnarps skulle du rekomendera? Behöver en ny arbetsstol och har använt olika stolar från Kinnarps de senaste 10 åren, har hittils inte varit nöjd med en enda. Men det är de enda stolarna som köps in, så förslag mottages gärna.

För mig har vissa Kinnarps-stolar inte kännts speciellt bra (speciellt någon av Plus-modellerna tror jag det är).

En Kinnarps-stol har jag som en favorit bland alla jag testat och använt på jobbet, och som jag funderat på att köpa hem: Kinnarps 8000 synchrone. Kikat då och då efter begagnade Kinnarps 8000 synchrone för att hitta någon med ett dugligt utseende.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

Hade en AK racing med samma design (fast tyg) och gjorde mig av med den pga kanterna i skålningen på sätet som var minimalt stoppning och tyg over metallrör som efter ett tag bet in i mina feta ben.

Hade faktiskt liknande problem på en gammal kinnarps 8000 stol då underredet till sittdynan också var skålformat och dynans stoppning "vällde" över de kanterna och iomed att sagda stoppning var utsliten så kände jag "skålens" kanter i benen.

Nuvarande har jag en Ikea Volmar som her helt flat säte och inte ger mig några problem även om mina feta ben väller över kanterna på dynan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoid:

Hade en AK racing med samma design (fast tyg) och gjorde mig av med den pga kanterna i skålningen på sätet som var minimalt stoppning och tyg over metallrör som efter ett tag bet in i mina feta ben.

Hade faktiskt liknande problem på en gammal kinnarps 8000 stol då underredet till sittdynan också var skålformat och dynans stoppning "vällde" över de kanterna och iomed att sagda stoppning var utsliten så kände jag "skålens" kanter i benen.

Nuvarande har jag en Ikea Volmar som her helt flat säte och inte ger mig några problem även om mina feta ben väller över kanterna på dynan

Har också en Volmar, är nöjd med komforten i den.
Men fanskapet knakar ju till varenda gång man lutar bakåt. Gör man det ofta med korta mellanrum, säg typ max 10sek, så händer det inget.
Men annars... Hela tiden. Är inte direkt ett tystlåtet ljud heller, kanske har monterat nånting fel men fan så irriterande.

Sneglar redan nu efter drygt 1½ månad efter inköpet på en begagnad kinnarps som man skulle varit smart å gjort från första början.
Har du upplevt nåt liknande på din stol?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX: japp...

Den knakar konstant, till och med ett envist "tickande" (när jag sitter absolut spik still) till och från.

Min är över 2 år gammal och visar inga tecken på att ändra beteende...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har också en Volmar, är nöjd med komforten i den.
Men fanskapet knakar ju till varenda gång man lutar bakåt. Gör man det ofta med korta mellanrum, säg typ max 10sek, så händer det inget.
Men annars... Hela tiden. Är inte direkt ett tystlåtet ljud heller, kanske har monterat nånting fel men fan så irriterande.

Sneglar redan nu efter drygt 1½ månad efter inköpet på en begagnad kinnarps som man skulle varit smart å gjort från första början.
Har du upplevt nåt liknande på din stol?

Skickades från m.sweclockers.com

Min Volmar är åtta år och knakar lika fint som när den var ny.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

... om jag kan få garanti i från en återförsäljare att lädret inte är miljöfarligt är det mer intressant att köpa.

Miljövänligt läder är lätt att få tag på här i Sverige (exempel). Man kan ju alltid köpa en tygklädd stol och låta en tapetserare klä om den med läder. Lär dock kosta en slant, ca 2000kr material plus arbetskostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Min Volmar är åtta år och knakar lika fint som när den var ny.

Låter ju beklämmande, klarar verkligen inte av ljudet.
Blir att ge bort denna till päronen som troligtvis bryr sig då dom i princip aldrig använder skrivbordet.

Nej, lätt att vara efterklok men nu letar jag upp en begagnad kinnarps istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Låter ju beklämmande, klarar verkligen inte av ljudet.
Blir att ge bort denna till päronen som troligtvis bryr sig då dom i princip aldrig använder skrivbordet.

Nej, lätt att vara efterklok men nu letar jag upp en begagnad kinnarps istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Gasfjädern I min har läckt olja så den orkar inte översta läget längre. Ska reklamera den så fort jag får tid, har ju två år kvar på garantin och hoppas väl lite på ett tillgodokvitto

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Gasfjädern I min har läckt olja så den orkar inte översta läget längre. Ska reklamera den så fort jag får tid, har ju två år kvar på garantin och hoppas väl lite på ett tillgodokvitto

Önskar jag dig lycka till
Var dock inte medveten om att den funnits så pass länge, kom som en liten suprise.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ville ha nya hjul till min Volmar, gjorde allt för att få köpa av ikea. Men fanns inga, så de sa att jag skulle reklamera och inga problem alls. Helt ny Volmar när jag bara ville ha nya hjul..... som jag ville betala för!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Mycket av det ligger i en styv stoppning i stolen tillsammans med stram läderklädsel, vilket gör stolen hård och ordentlig. Först kan det kännas något ovant men det är på lång sikt betydligt bättre än att sjunka in i en för mjuk stol.

Kanske en dum fråga, men jag undrar på vilket sätt detta är bättre på lång sikt. Jag upplever att jag får ont i baken efter att ha suttit länge på hårda stolar eller hårda säten på bussar och tåg. Mitt intryck är att utvecklingen går mot att säten av olika slag blir allt hårdare, så det finns säkert fördelar med detta som jag inte förstått. Vore intressant att få veta mer om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albert:

Kanske en dum fråga, men jag undrar på vilket sätt detta är bättre på lång sikt. Jag upplever att jag får ont i baken efter att ha suttit länge på hårda stolar eller hårda säten på bussar och tåg. Mitt intryck är att utvecklingen går mot att säten av olika slag blir allt hårdare, så det finns säkert fördelar med detta som jag inte förstått. Vore intressant att få veta mer om det.

Finns en viss komponent smak här också gällande vad som är lagom men varken för hårt eller för mjuk är bekvämt i längden. Jag tycker också om lågot fastare stolar och säten allt annat lika. Jag lägger hellre lite mer vikt på sittbenen och låter blodet flöda fritt i mjukdelarna. Stolen måste fortfarande vara bekväm i grunden, det är sällan säten i t ex bussar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Albert:

Kanske en dum fråga, men jag undrar på vilket sätt detta är bättre på lång sikt. Jag upplever att jag får ont i baken efter att ha suttit länge på hårda stolar eller hårda säten på bussar och tåg. Mitt intryck är att utvecklingen går mot att säten av olika slag blir allt hårdare, så det finns säkert fördelar med detta som jag inte förstått. Vore intressant att få veta mer om det.

Med förutsättning att stolen i grunden har ergonomiskt korrekt utformad profil för personens kroppstyp, vikt och längd så tillåter inte en hårdare stoppning samma avvikelse från den tänkta sittställningen som en (för) mjuk stoppning. Mjuk stoppning kan ge en insjunken sittställning som kan upplevas bekväm för stunden men vara skadlig på längre sikt, där axlarna rullas framåt samtidigt som ryggen kurvas utåt och huvudet förs framåt.

Intressant läsning från kurs kring utformning av stol, tar även upp bland annat blodcirkulation som ett exempel;

Seat Cushioning - recommended thickness at 1.5-2". Cushion should be firmer in back and thicker while less firm and thinner at front. Too much cushioning can cause the body to sink into a chair constraining movement. A soft chair may be comfortable at first, but as the body sinks blood circulation lowers, skin temperature rises in affected areas, and compression under thighs increases. These factors combine to increase discomfort. http://ergo.human.cornell.edu/dea3250flipbook/dea3250notes/si...

Utöver det, mer åt hälsa och rörelse, är det också nämnvärt att utveckling av muskulatur och naturlig hållning mycket väl kan påverka upplevd bekvämlighet och tröskelvärden för problem.