Google slutar markera HTTPS-baserade webbplatser som säkra i Chrome 69

Permalänk
Melding Plague

Google slutar markera HTTPS-baserade webbplatser som säkra i Chrome 69

I takt med att HTTPS blivit allt vanligare på webben meddelar Google att de nu ska normalisera protokollet genom att ta bort den traditionella säkerhetsmarkeringen i sökfältet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snart inväntar HTTPSS då för paranoida människor

Permalänk
Medlem

Illrött för "vanlig" http? Tur att jag kunde fixa letsencrypt till min sida gratis då, för det hade inte varit kul att behöva pröjsa för certifikat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Något som Faktiskt irriterar är den stora varning och att man behöver åtminstone klicka 2 gånger för att komma in på en sida med bara http, kan jag avaktivera det i chrome/chromium?

Finns ett gäng sidor där https känns onödigt, ett annat användningsområde är när man ansluter till sin egna routers interface och chrome varnar för osäker sida, liksom det är min router på mitt lan sluta varna mig liksom..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Bra. Tycker det är sjukt dumt att en sida räknas som "Säker" bara för att den kör https. Tar ju 5 min att fixa letsencrypt till din phishingsajt, så är den grön och säker enligt webbläsaren.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

Texten säker kan de ta bort, men låset och kolla in certifikatet är bra att kunna göra. Den kan dock få ligga lite mer dold om de vill, bara den är lätt att komma åt.
*edit*
De behåller väl låset om jag tolkar det rätt, då bli det skitbra. Texten säker är så vilseledande som det inte är klokt, nästan så de skulle kunna bli stämda för detta av folk som råkar ut för brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Illrött för "vanlig" http? Tur att jag kunde fixa letsencrypt till min sida gratis då, för det hade inte varit kul att behöva pröjsa för certifikat.

Det är nog inte många år kvar till icke-https är helt borttaget från nya webbläsare. Mycket tack vare att cert numera är helt gratis.

EDIT: med localhost som undantag, kanske.

Permalänk
Medlem

Synd att många banker använder det gröna hänglåset och utfärdaren som tips till kunderna för att undvika phishing. Det kommer alltså att finnas en övergångsperiod då folk med gamla webläsare kommer att tro att de är säkra med HTTP.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Något som Faktiskt irriterar är den stora varning och att man behöver åtminstone klicka 2 gånger för att komma in på en sida med bara http, kan jag avaktivera det i chrome/chromium?

Finns ett gäng sidor där https känns onödigt, ett annat användningsområde är när man ansluter till sin egna routers interface och chrome varnar för osäker sida, liksom det är min router på mitt lan sluta varna mig liksom..

Rimligen är det den osäkra anslutningen den varnar för, sidan vet den ju ingenting om.

Sedan är det ju det där ett typiskt scenario där svaret är "det beror på", gällande om det är okej eller ej att ansluta till din router via http.
"Det beror på" kräver både kunskap (inte bara om det tekniska utan även om den aktuella situationen) och omdöme.
Folk klarar inte det och det går inte att lösa på rent teknisk väg -> http lär mer och mer tvingas bort.

Just att veta vem man "fått tala med" och att kommunikationen inte modifierats av annan part i sig löser en del problem, sedan löser krypteringen ytterligare problem. Https löser på intet sätt allt, men det är ett enkelt sätt att få en rimlig grund att bygga vidare på.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ja ja illröd färg kan bli grön för en färgblind som mig så det ska nog bli bra. Jag lär väl ta fram ett mikroskop för att se vilken rad av subpixlar som ljusar på skärmen för att bestämma om det är den ena eller andra färgen. Hänglåset givar i all fall något mera visuellt att förhålla sig till så bara dumt av dem att avlägsna det.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Synd att många banker använder det gröna hänglåset och utfärdaren som tips till kunderna för att undvika phishing. Det kommer alltså att finnas en övergångsperiod då folk med gamla webläsare kommer att tro att de är säkra med HTTP.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, webbläsaren varnar tydligt om du besöker en sida med HTTP.
Men blir intressant att se hur de gör med EV-certifikat. Om de bara ska ha ett hänglås kommer den informationen (som företag betalat svinmycket pengar för) inte få plats.

Tycker detta är mest positivt. En sida är inte "säker" bara för att den använder HTTPS och har ett giltigt certifikat. Så att skriva "Säker" med snälla gröna bokstäver invaggar folk i falsk säkerhet. Trafiken är krypterad, men det säger ingenting om hur säker själva sidan, databasen o.s.v. är mot intrång, eller vad de anställda gör med den data man anger på sidan.

Det enda som är lite irriterande är när man surfar in på sina egna enheter i nätverket, som router, NAS o.s.v och får varningar. Har man en egen domän kan man använda sig av ett SAN cert från Let's Encrypt, men det är inte så många hemanvändare som sitter på en egen domän...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tycker detta är mest positivt. En sida är inte "säker" bara för att den använder HTTPS och har ett giltigt certifikat. Så att skriva "Säker" med snälla gröna bokstäver invaggar folk i falsk säkerhet. Trafiken är krypterad, men det säger ingenting om hur säker själva sidan, databasen o.s.v. är mot intrång, eller vad de anställda gör med den data man anger på sidan.

Så... kanske det borde stå just det?
Encrypted / Krypterad.
Inget säker, inget som inte stämmer.

Problemet är ju att tar man bort detta så kommer de som förväntar sig se det, reagera på när de inte är där. Google har satt galenskapen på att göra HTTPS farligt... genom att först tvinga alla på det, och därför väljer alla att tro dessa är säkra, och allt annat är livsfarligt. Sen tar de bort denna infon, som man förväntar se, så nu plötsligt är HTTPS inte positivt benämnt längre.

Någon form av info borde finnas. Hänglåset kanske räcker, men någon form av info på krypterad ansluntning eller inte, är rätt viktigt.

Skrivet av Pepsin:

Det enda som är lite irriterande är när man surfar in på sina egna enheter i nätverket, som router, NAS o.s.v och får varningar. Har man en egen domän kan man använda sig av ett SAN cert från Let's Encrypt, men det är inte så många hemanvändare som sitter på en egen domän...

Det är verkligen irriterande när man försöker just säkra sånt hemma, och måste plocka fram osäkra äldre webbläsare bara för att ens komma in i routrar som har äldre kryptering, då man inte ens kan kringgå det i nyare webbläsare. Om något är det större säkerhetsrisk att använda ingen kryptering då (går ju att stänga av i vissa routrar), eller äldre webbläsare.... så hf man tänker här vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Inget är helt säkert eller osäkert.

Bäst vore alltså att helt enkelt på alla sidor istället bara markera med en: "Here be dragons!"

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Nja, webbläsaren varnar tydligt om du besöker en sida med HTTP.

Nej, Chrome gör det. Går du mellan Chrome och Firefox ser osäkra sidor i Firefox nästan ut som säkra sidor i Chrome med denna förändring.

Skrivet av Pepsin:

[...]

Tycker detta är mest positivt. En sida är inte "säker" bara för att den använder HTTPS och har ett giltigt certifikat. Så att skriva "Säker" med snälla gröna bokstäver invaggar folk i falsk säkerhet. Trafiken är krypterad, men det säger ingenting om hur säker själva sidan, databasen o.s.v. är mot intrång, eller vad de anställda gör med den data man anger på sidan.

Fast nu är ju hela syftet med HTTPS att skydda länken mellan din dator och servern. Att servern i sig kanske inte är säker är inget HTTPS kan eller ska bry sig om, likaså indikeringen på att HTTPS är påslaget.

Skrivet av Pepsin:

Det enda som är lite irriterande är när man surfar in på sina egna enheter i nätverket, som router, NAS o.s.v och får varningar. Har man en egen domän kan man använda sig av ett SAN cert från Let's Encrypt, men det är inte så många hemanvändare som sitter på en egen domän...

Ja, och det är bara ett ytterligare dåligt designbeslut i Chrome. En av väldigt många anledningar till att jag håller mig till Firefox.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Inaktiv

Det är superbra om webläsare varnar för HTTP, det finns så odrägligt många sidor (speciellt mindre företag, kommunala bolag, bostadsbolag osv) som skiter i detta.

Har skickat ett antal mail genom åren och uppmärksammant på både HTTP och riskerna med att lagra lösenord i klartext (som typ 50% av alla bostadsbolag gör), men får aldrig svar. Förmodligen för att de inte ens förstår vad jag pratar om.

Säkerhet inom IT behövs påtvingas genom nya standarder.

Permalänk
Medlem

De som irriterar sig på varningar för deras lokala sidor som fortfarande körs okrypterat kan ju skapa undantag för localhost 127.* 10.* 192.168.* så bör de flesta försvinna. (172.16.* - 172.31.* är lite bökigare, men inte många som kör)

Visa signatur

[ CPU: Ryzen 9 3900X || MB: ASUS X470-F || Mem: Corsair 2x16GB 3600c14 || GPU: MSI RTX 2080 Gaming X Trio || PSU: Fractal Newton R3 600W || HD: Samsung 970 EVO 1TB + SATA SSDs || Chassi: Fractal Define R6 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Illrött för "vanlig" http? Tur att jag kunde fixa letsencrypt till min sida gratis då, för det hade inte varit kul att behöva pröjsa för certifikat.

Cloudflares SSL-certificat är också riktigt bra och gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbedi:

Cloudflares SSL-certificat är också riktigt bra och gratis

Det är det säkert. Att jag valde letsecrypt var bara för att det var "klick, klick, klart" på mitt webhotell. Men förhoppningsvis så kan man i framtiden välja mellan flera leverantörer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.