Oneplus 6 avtäcks – flaggskeppstelefon med konkurrenskraftig prislapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jo, absolut, dock så är 3G inte LTE, du skrev 3G(LTE) Det är 4G och LTE som är samma sak Annars håller jag helt med om det du skriver. Dock så kommer Telia kunna ha kvar sitt egna 3G nät på 900 bandet som de håller på o bygger ut.

Njae, inte sant.

För oss är LTE 4G, men inte i många andra delar av världen. Du kan se LTE som 3,9G

Det var när alla kom med Turbo-3G, HSDPA och alla satans möjliga tekniker. LTE är en separat teknikstandard som har olika "generationer" i olika länder, men är just en vida spridd standard. Den kom efter 3G, men är inte (4G) på så sätt. Varför jag skriver som jag gör, är för 3G LTE är minsta nivån som krävs för voLTE... dvs voice over LTE, aka.. samtal.

Står lite om det Wiki som är värt att läsa också:
https://sv.wikipedia.org/wiki/LTE

LTE Advanced är 4G (vet satans massa komplexa termer) för vårt nät.
Det är dock bakåt kompatibelt, vilket är viktigt, och gör att ev kan One Plus lurarna klara sig rätt länge. (Ingen garanti dock pga frekvenser och så kan ändras)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Njae, inte sant.

För oss är LTE 4G, men inte i många andra delar av världen. Du kan se LTE som 3,9G

Det var när alla kom med Turbo-3G, HSDPA och alla satans möjliga tekniker. LTE är en separat teknikstandard som har olika "generationer" i olika länder, men är just en vida spridd standard. Den kom efter 3G, men är inte (4G) på så sätt. Varför jag skriver som jag gör, är för 3G LTE är minsta nivån som krävs för voLTE... dvs voice over LTE, aka.. samtal.

Står lite om det Wiki som är värt att läsa också:
https://sv.wikipedia.org/wiki/LTE

LTE Advanced är 4G (vet satans massa komplexa termer) för vårt nät.
Det är dock bakåt kompatibelt, vilket är viktigt, och gör att ev kan One Plus lurarna klara sig rätt länge. (Ingen garanti dock pga frekvenser och så kan ändras)

Du kan inte ha VoLTE och använda 3G täckning i Sverige eller utomlands vad jag vet. Det måste vara 4G/LTE för att VoLTE ska gå, du förvirrar bara folk när du skriver 3G LTE. https://en.wikipedia.org/wiki/Voice_over_LTE

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du kan inte ha VoLTE och använda 3G täckning i Sverige eller utomlands vad jag vet. Det måste vara 4G/LTE för att VoLTE ska gå, du förvirrar bara folk när du skriver 3G LTE. https://en.wikipedia.org/wiki/Voice_over_LTE

Som sagt, 4G här är inte 4G i andra länder...
Enda som förvirras är svenskarna, som ju lanserade 4G... innan 4G fanns och alla andra kallade 4G för annan vad vi kallade turbo-3G och lite andra namn. Så skippa "3G" vs "4G"...
Använd LTE och LTE Advanced.

Poängen jag säger här är... du kan inte ringa över vanliga 3G. Vi har alltid ringt över 2G nätet. Poängen med LTE är paket-tekniken, typ som HDMI 1.x vs 2.0 eller DP.

Du kan dock med 3G grunden, i LTE läge göra voLTE samtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Som sagt, 4G här är inte 4G i andra länder...
Enda som förvirras är svenskarna, som ju lanserade 4G... innan 4G fanns och alla andra kallade 4G för annan vad vi kallade turbo-3G och lite andra namn. Så skippa "3G" vs "4G"...
Använd LTE och LTE Advanced.

Poängen jag säger här är... du kan inte ringa över vanliga 3G. Vi har alltid ringt över 2G nätet. Poängen med LTE är paket-tekniken, typ som HDMI 1.x vs 2.0 eller DP.

Du kan dock med 3G grunden, i LTE läge göra voLTE samtal.

Fast det är inte bara i Sverige det kallas 4G, i typ hela EU kallas det 4G. Och enligt 3G/UMTS definitionen så är turbo-3G med där. Det är bara i USA/Nordamerika som kallar turbo-3G för 4G, övriga välden kallar det också turbo-3g. För övrigt, det du kallar turbo-3g heter egentligen HSDPA. https://sv.wikipedia.org/wiki/High-Speed_Downlink_Packet_Acce... https://en.wikipedia.org/wiki/High_Speed_Packet_Access#High_S...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Har femman och är rätt nöjd. Men hade jag köpt ny idag så hade det blivit Nokia. Oneplus håller kvar vid samma låga PPI och jag sätter ingen tillit till deras förmåga att göra en flaggskeppsvärdig kamera. Priset blir bara högre och inget som ger mervärde har lagts till. Glasbaksida känns ju bara mwningslöst att lägga energi på. Oneplus var en gång de som dissade lullull för att göra saker prisvärda. Nu länns det snarare som att de snålar in på fel saker och är påkostade på andra.
Nä skulle min Oneplus 5 mot förmodan råka dö så blir det Nokia.

Samma här. En Nokia med Android One blir nästa phone då Pixel är för dyra. Oxygen OS har jag märkt har problem med tredjeparts tillbehör och deras appar. Provat Oculus GO, DJI Mavic Air och DJI Osmo 2 och att behöva hålla på att slå av och på utvecklarläge och pilla där samt i andra menyer när man hoppar mellan tillbehören får inte mitt gillande. Kanske är samma med Samsung mm, ingen aning, men med ren Android är det inga problem för har testat med min Nexus 6P som funkar med de stackars tio minuters batteritid den Huawei-mobilen orkar med.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Jag har svårt att hitta någon bra recension av telefonen. Framförallt kring kameran och hur passa bra/dåligt den fungerar i mörkare miljöer samt hur dess slowmotion kvalité är. Är det någon som vet en bra review och kan länka?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Kör fortfarande min 1+1 med LineageOS vilket funkar bra. Även om jag tycker det är ganska drygt att installera uppdateringar när man kör custom-os. Tydligen runt 4 år då enligt artikeln, känns lång tid för en telefon.

Permalänk
Medlem

@kaptenperre:

Finns ej. Du får åtminstonne vänta tills imorgon.

Är själv sugen på denna. Verkar väldigt prisvärd,
hade dock önskat att den inte var så stor...

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

När ska dårskapen med glas på baksidan försvinna?

Tills det kommer en lösning i metall som funkar med trådlös laddning, gissar jag.

Tyvärr verkar de flesta ha nån slags aversion mot plast. Själv skulle jag gärna se mer plast i telefoner. Nokias Lumia 800 är fortfarande den telefon med mest kvalitetskänsla jag hållit i, men folk idag verkar anse att plast=skräp, så vad vi får när metall inte funkar är glas. Som går sönder och går sönder.

Ja' ä' int' bitter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast det är inte bara i Sverige det kallas 4G, i typ hela EU kallas det 4G. Och enligt 3G/UMTS definitionen så är turbo-3G med där. Det är bara i USA/Nordamerika som kallar turbo-3G för 4G, övriga välden kallar det också turbo-3g. För övrigt, det du kallar turbo-3g heter egentligen HSDPA. https://sv.wikipedia.org/wiki/High-Speed_Downlink_Packet_Acce... https://en.wikipedia.org/wiki/High_Speed_Packet_Access#High_S...

https://www.linkedin.com/pulse/20140728195228-332557191-why-3...

Och som jag sa, det är vad det kallas.
LTE är Gen 3. Det är en väldigt avancerad Gen 3, men den är inte 4G.

4G = LTE Advanced.
http://www.excitingip.com/1677/a-short-note-on-3-9g4g-lte-lon...
http://www.differencebetween.net/technology/communication-tec...

3G LTE är en pre-4G standard. Den är som sagt bakåtkompatibel, så du kan köra en 3.9 LTE i ett 4G LTE-Adv nät. Föreslår du faktiskt läser på standarderna, och teknikerna. Strunta i vf en operatör kallar allt. Det är det som är förvirrande, då det fanns operatörer, som just kallade LTE för 4G, samma miss du gör nu. Använd det korrekta namnet.
Bara ta en titt på LTEs namn:
3GPP LTE = "3rd Generation Partnership Project Long Term Evolution"
"LTE är inte samma sak som 4G, utan benämns som 3.9G."

Lägger ner detta, då vi redan är off topic som tusan. Bara lägg detta på minnet:
LTE Advanced = 4G
LTE = 3.9G (Pre-4G technology osv)
LTE kompatibelt med LTE Advanced

Permalänk
Medlem

Jahopp, då har tester kommit. Och tyvärr är kameran ungefär lika värdelös som alltid på oneplus enheter.
Jag som hoppades på att dom äntligen hade en duglig kamera men tyvärr får man leta sig mot någon annan enhet då. :/

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Jahopp, då har tester kommit. Och tyvärr är kameran ungefär lika värdelös som alltid på oneplus enheter.
Jag som hoppades på att dom äntligen hade en duglig kamera men tyvärr får man leta sig mot någon annan enhet då. :/

Jag har sett flera tester där kameran får beröm. Prestandamässigt är den i princip identiskt med Iphone X....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Jag har sett flera tester där kameran får beröm. Prestandamässigt är den i princip identiskt med Iphone X....

Skickades från m.sweclockers.com

Kameran är bättre, ja. Men som vanligt har oneplus en potatiskamera emot vad andra telefoner har. Som Pixel, S9, P20, LG's nyare modeller mm.
Dom har dock diverse funktioner som är trevligt, 40k60, 720p480 och sådant. Men kvalitén är ganska meh. Behåller nog min Nexus 6p som har snäppet bättre kamera, fast den är närmare 3 år gammal.

Som alla tester jag har sätt än säger, kameran är inte dåligt i sig. Men det är den absolut svagaste delen i oneplus 6 emot andra modeller. Hårdvaran är dock mycket trevligt. Men för mig är kamera prio 1 på min telefon, då jag använder den så pass mycket.

Faktiskt inte överdrivet imponerad. För nästan samma pris får jag en S9 från halebop med bättre kamera och likvärdig hårdvara, IP68, trådlösladdning (inkl. laddningsstation), bättre skärm, MicroSD, men lite mindre RAM.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Kameran är bättre, ja. Men som vanligt har oneplus en potatiskamera emot vad andra telefoner har. Som Pixel, S9, P20, LG's nyare modeller mm.
Dom har dock diverse funktioner som är trevligt, 40k60, 720p480 och sådant. Men kvalitén är ganska meh. Behåller nog min Nexus 6p som har snäppet bättre kamera, fast den är närmare 3 år gammal.

Som alla tester jag har sätt än säger, kameran är inte dåligt i sig. Men det är den absolut svagaste delen i oneplus 6 emot andra modeller. Hårdvaran är dock mycket trevligt. Men för mig är kamera prio 1 på min telefon, då jag använder den så pass mycket.

Faktiskt inte överdrivet imponerad. För nästan samma pris får jag en S9 från halebop med bättre kamera och likvärdig hårdvara, IP68, trådlösladdning (inkl. laddningsstation), bättre skärm, MicroSD, men lite mindre RAM.

S9:an kamera är oerhört överskattad. Bilderna är alldelles för artificiella dvs överskärpa, påställd kontrast samt onaturliga färger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

S9:an kamera är oerhört överskattad. Bilderna är alldelles för artificiella dvs överskärpa, påställd kontrast samt onaturliga färger.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte enligt testerna på GSMarena allafall, sedan om standardappens default utförande gör detta. Vilket inte skulle förvåna mig, är inte ett problem. Får ju skylla sig själv om man kör allt på auto med massa skräpfilter.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Inte enligt testerna på GSMarena allafall, sedan om standardappens default utförande gör detta. Vilket inte skulle förvåna mig, är inte ett problem. Får ju skylla sig själv om man kör allt på auto med massa skräpfilter.

Det spelar ingen roll vilket läge du kör i, enda gången det inte ser onaturligt ut är i raw dng filer. Men då är bilderna riktigt illa pga det visar vilka begränsningar små sensorer har.
Den enda kameran på en mobil vars raw filer är av hyfsad kvalitet är Nexus 5X/6P.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Det spelar ingen roll vilket läge du kör i, enda gången det inte ser onaturligt ut är i raw dng filer. Men då är bilderna riktigt illa pga det visar vilka begränsningar små sensorer har.
Den enda kameran på en mobil vars raw filer är av hyfsad kvalitet är Nexus 5X/6P.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ej sätt det någonstans än så länge och den har fått högsta betyg i alla tester jag har sätt.
Så du får gärna hitta något som kan visa dessa problem som tydligen enbart du har sätt. För på alla andra ställen är det som sagt toppbetyg på alla sätt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Kameran är bättre, ja. Men som vanligt har oneplus en potatiskamera emot vad andra telefoner har. Som Pixel, S9, P20, LG's nyare modeller mm.
Dom har dock diverse funktioner som är trevligt, 40k60, 720p480 och sådant. Men kvalitén är ganska meh. Behåller nog min Nexus 6p som har snäppet bättre kamera, fast den är närmare 3 år gammal.

Som alla tester jag har sätt än säger, kameran är inte dåligt i sig. Men det är den absolut svagaste delen i oneplus 6 emot andra modeller. Hårdvaran är dock mycket trevligt. Men för mig är kamera prio 1 på min telefon, då jag använder den så pass mycket.

Faktiskt inte överdrivet imponerad. För nästan samma pris får jag en S9 från halebop med bättre kamera och likvärdig hårdvara, IP68, trådlösladdning (inkl. laddningsstation), bättre skärm, MicroSD, men lite mindre RAM.

Den klarar sig väldigt bra gentemot kameran i S9...
https://www.phonearena.com/reviews/OnePlus-6-vs-Samsung-Galax...

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU