Bärbara säckade ihop - hjälp oss att bygga en ersättare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2008

Bärbara säckade ihop - hjälp oss att bygga en ersättare

I mina unga år hade jag koll och byggde massor av maskiner. Nu (~20 år senare) känner jag att grejerna heter annorlunda och det finns nytt att ta hänsyn till.

Jag tänkte lära min som att bygga hans första. Han vill spela men vi har inte så stor budget.

Vi har tänkt oss en stationär nu.
Vi har ett R2 chassi (ATX va?) och en HD. Annars är det tomt på komponenter.
Någon här som vill höja oss med komponentsvalet så det blir ok men helst inte för mer än 5K. Ett moderkort att växa i är bra men inte nödvändigt.

Ställ gärna frågor så besvarar jag.

C the real code...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2007

Du får alltid väldigt mycket mer för pengarna när du köper begagnat.

Detta tex:

https://www.sweclockers.com/marknad/154687-i7-4790k-2x8-gb-ra...

delid 7700k @5ghz | Z170i | Gigabyte 970 G1
I väntan på ett Louqe Ghost S1....

Asus UX303LN - i7 4510U | 840m | 8gb | 128gb | 1080p IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av zupermac:

I mina unga år hade jag koll och byggde massor av maskiner. Nu (~20 år senare) känner jag att grejerna heter annorlunda och det finns nytt att ta hänsyn till.

Jag tänkte lära min som att bygga hans första. Han vill spela men vi har inte så stor budget.

Vi har tänkt oss en stationär nu.
Vi har ett R2 chassi (ATX va?) och en HD. Annars är det tomt på komponenter.
Någon här som vill höja oss med komponentsvalet så det blir ok men helst inte för mer än 5K. Ett moderkort att växa i är bra men inte nödvändigt.

Ställ gärna frågor så besvarar jag.

Svårt att få något vidare vettigt för endast 5TKR idag. Grafikkort och ram är dyrare än någonsin. Köp begagnat!

Citera för svar!

CPU: i7-6700K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS Z170-A. Minnen: HyperX Fury Black DDR4 8GB 2666MHz. GPU: ASUS GTX 1080 Strix Gaming (8G). SSD: Corsair Force LE 240GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 400C + Be Quiet! Shadow Wings 2 PWM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Samlooh:

Svårt att få något vidare vettigt för endast 5TKR idag. Grafikkort och ram är dyrare än någonsin. Köp begagnat!

Är det så illa?
Förr kunde man få ganska bra komponenter för det priset.
Vilket moderkort rekommenderar ni?

Skickades från m.sweclockers.com

C the real code...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariehamn
Registrerad
Apr 2011

5TKR idag

@zupermac: ASRock: N68C-S UCC...300kr? Jovisst f¤n det är gammalt som den MEN...
Dumpa dit ngn CPU som du kan "utantill" 150kr-1500kr... Finns Massor med extreem BIOS-ultra mod o
luft/vattenkyls lösningar sen... ngn SSD på runt 60Gb(kläm in Win7Ultimate-10Pro på den skivan)
...Sen beror det på till vad? (Spel eller bara "leka)... sekundär SSD om du skall bara spela o
ha spelet på den(Inget annat!) RAM/Gfx-kort köper du sen beg.
Chassi? Äh.. ta en fanér skiva runt 20kr/eller från trä-återvinnigen... o släng dit allt.
(yttervägg, konstant i skugga -> Hjälper till att kyla)
... snygg tavla oxå! (Jag gjorde den själv!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Acs:

@zupermac: ASRock: N68C-S UCC...300kr? Jovisst f¤n det är gammalt som den MEN...
Dumpa dit ngn CPU som du kan "utantill" 150kr-1500kr... Finns Massor med extreem BIOS-ultra mod o
luft/vattenkyls lösningar sen... ngn SSD på runt 60Gb(kläm in Win7Ultimate-10Pro på den skivan)
...Sen beror det på till vad? (Spel eller bara "leka)... sekundär SSD om du skall bara spela o
ha spelet på den(Inget annat!) RAM/Gfx-kort köper du sen beg.
Chassi? Äh.. ta en fanér skiva runt 20kr/eller från trä-återvinnigen... o släng dit allt.
(yttervägg, konstant i skugga -> Hjälper till att kyla)
... snygg tavla oxå! (Jag gjorde den själv!)

Ok, riktigt så illa kanske det inte behöver vara men jag gillar tanken med beg. grejer. Träskiva, njaee.. inget för mig då jag har en låda.

Tack iaf för din feedback.

C the real code...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariehamn
Registrerad
Apr 2011

Måste ju...

@zupermac: Måste ju svara på gamla trådar oxå...
Med lite i kanten...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av zupermac:

Är det så illa?
Förr kunde man få ganska bra komponenter för det priset.
Vilket moderkort rekommenderar ni?

Mycket har hänt på 20+ år ..

Här finns en hyfsat okej dator som bör klara det mesta, såvida man inte har alltför höga krav på upplösning och grafikinställningar. Windows kan man köpa från t.ex Kinguin för 200kr. https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3648641&view=l

Men som sagt tycker jag man bör titta på begagnat. Man behöver ju inte köpa en hel dator, utan komponenter också - ifall ni såg fram att bygga ihop något själva som far och son.

Citera för svar!

CPU: i7-6700K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS Z170-A. Minnen: HyperX Fury Black DDR4 8GB 2666MHz. GPU: ASUS GTX 1080 Strix Gaming (8G). SSD: Corsair Force LE 240GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 400C + Be Quiet! Shadow Wings 2 PWM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariehamn
Registrerad
Apr 2011

@Samlooh: OM de e ngn som vill ha ngt att grunna/jävlas med så MSI kort fr 1998 fungerar bra som "arkiv" i ett hemma nätverk(Win7Ultimate).
Vill man jävlas o spela ngt så tar man ju fram en Asus G2S ROG OS o spelar ngt(inte det nyaste men)...
Eller vill man ha ngt "bara att visa upp så"?
Win10Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Acs:

@Samlooh: OM de e ngn som vill ha ngt att grunna/jävlas med så MSI kort fr 1998 fungerar bra som "arkiv" i ett hemma nätverk(Win7Ultimate).
Vill man jävlas o spela ngt så tar man ju fram en Asus G2S ROG OS o spelar ngt(inte det nyaste men)...
Eller vill man ha ngt "bara att visa upp så"?
Win10Pro

Förstår ärligt talat inte ett dugg av vad du skriver, haha ..

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariehamn
Registrerad
Apr 2011

Ni får fundera på saken...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2013

Begagnat, en hel burk ger oftast mest för pengarna kontra lösa delar.
Jag själv har byggt ihop min Patchwerk med nära all hårdvara beg, ink min förra.
Kan säga att jag lagt max 50% av vad sakerna borde kostat
Det går att göra det till en far och son grej ändå, genom att göra en "storservice" med rejäl städning och pastabyte.
Släng med ett byte av chassi och ni har gjort allt inom byggande och underhåll!

Som sagt tidigare så är priserna helt åt skogen, nya komponenter för 10k är nära "budget" idag, bara grafikkort och minnen går på 4k (räknat på vad en grabb på 10 skulle kräva (tror jag)). Att en större SSD slirar iväg på 1300kr känns även det helt snett.

Så, köp en begagnad, bygg och installera och ni har en trevlig heldag framför er!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2008

Så om vi ska köpa beg. hur vet man att grejerna är hela och fungerar som det ska?
Det finns ju inga garantier...

C the real code...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av zupermac:

Så om vi ska köpa beg. hur vet man att grejerna är hela och fungerar som det ska?
Det finns ju inga garantier...

Du får lita på säljaren. Det är ju därför det oftast är billigt att köpa beg.

delid 7700k @5ghz | Z170i | Gigabyte 970 G1
I väntan på ett Louqe Ghost S1....

Asus UX303LN - i7 4510U | 840m | 8gb | 128gb | 1080p IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2013

Nej, garantier är det dåligt med.
Men, genom marknad här brukar det vara smärtfritt.
Blocket, lite mer chansning, men köpa det som en komplett så är det egentligen bara så att den går igång, samt att Windows är med en aktiverad licens.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2008

Ok, vi testar. Jag börjar väl med moderkortet?
Snälla, inga säljare nu som ööööser med sina egna produkter i tråden. Hjälp oss istället så vi kan göra det här till något roligt här hemma.

C the real code...