Cykelstöld - Värde överstiger kvitto-priset?

Permalänk
Medlem

Cykelstöld - Värde överstiger kvitto-priset?

Hej,

Jag hade nyligen en trist cykelstöld. Cykeln var införskaffad via TeamSportia och hade i fjol ett nypris på 8tkr - och samma nypris föreligger idag 10 månader senare.

Hursomhelst, priset jag fick betala var endast 5.2 tkr (vilket är också vad som står på min fraktsedel). Bakgrunden är en smula lång men de levererade fel cykel 2 (två) gånger, och vid tredje gången gillt så kompenserade dem mig med en cykel i högre prisklass.

I min skadeanmälan så angav jag "nypris" 8 tkr och "nupris" 8 tkr. Jag bifogade ovan kvittens på 5.2tkr.

Försäkringsbolaget vill nu att jag ska få en ny cykel baserat på 5.2tkr minus självrisk på 25%.

Jag har inte djupdykt i försäkringsvillkoren ännu men är det inte sekundärt vad jag själv har betalat för varan? Skulle inte det i förlängningen betyda att eventuella gåvor är oskyddade?

En följdfråga. Ska jag vända mig till deras rekommenderade återförsäljare/onlinebutik och välja en ny cykel eller ska jag åberopa kontantutbetalning? Har egentligen ingenting emot att köpa en cykel från deras återförsäljare då jag är i skyndsamt nöd.

Alla tankar på temat tas emot

Permalänk
Hedersmedlem

Har du berättat för försäkringsbolaget om varför du fick betala ett lågt pris?

Har du även styrkt detta genom att försöka visa att det du säger stämmer, d.v.s. genom skärmdumpar av annonser eller liknande?

Permalänk
Medlem

Fast om du bara har en kvittens på 5,2k, hur ska du då styrka att du faktiskt fått en artikel värd 8k?

Borde du inte fått ett kvitto i stil med artikelnummer och fullpris för cykeln, en rad med avdragen rabatt och sen vad du betalt?

Hur menar du att försäkringsbolaget bara ska kunna lita på det du säger?

I övrigt väldigt intressant fråga! Kan man få fullpris av försäkring även fast man köpt nått med rabatt?
Borde ju öppna för enorma försäkringsbedrägerier där en oseriös ÅF driver upp högs priser som sen säljs med ”rabatt”.

Permalänk
Medlem

Jag har nu bifogat skärmdumpar på vilket märke, modell och årsklass det är på den cykeln jag köpte från TeamSportia samt att jag har bifogat skärmdumpar på vad cykeln kostar idag i butik (samma modell och märke).

Inväntar svar från Försäkringsbolaget.

Permalänk
Medlem

Min senaste erfarenhet var att ersättningen baserades på vad motsvarande produkt kostar idag.
Sedan minus värdeminskning och självrisk.

Min cykel blev uppvärderad på det sättet eftersom jag också gjorde en bra deal.

Edit: Detta var med Folksam. Försäkringsbolagets representant gjorde jobbet åt mig. En positiv erfarenhet för en gångs skull.

Permalänk
Medlem

Mitt bolag ersatte produkten och inte värdet när min cykel blev stulen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Tänkte just säga det, vad händer om man skiter i kvittot och begär en ny, likadan i stället?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Tack för all input, vänner! Verkar som de flesta fått det slutresultat som jag hoppas på. Jag inväntar om min komplettering medför att ersättningen baseras på vad produkten kostar i butik idag, minus Självrisk.

Håll tummarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Tänkte just säga det, vad händer om man skiter i kvittot och begär en ny, likadan i stället?

Du måste visa kvitto på att du har köpt cykeln en gång (bevisa att du har ägt en sådan tingest helt enkelt). Mitt försäkringsbolag har alltid ersatt med nuvärdet (både Trygg-Hansa och Folksam).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Du måste visa kvitto på att du har köpt cykeln en gång (bevisa att du har ägt en sådan tingest helt enkelt). Mitt försäkringsbolag har alltid ersatt med nuvärdet (både Trygg-Hansa och Folksam).

Toppen! För det kan jag. Min leveransfaktura innehåller min aktuella cykel m.m. men det är bara att priset är nedjusterat till ett pris som inte stämmer idag, och ett pris som denna produkten aldrig har haft i sin livscykel.

Permalänk
Inaktiv

Nupris borde gälla som sagt.

Din följdfråga så får man väl alltid pengar kontant.
På den tiden jag köpte bra cyklar så hade många cykelbutiker en extraförsäkring som ingick, så det inte kostade en 1500kr när cykeln blev stulen. På detta sätt blev man tvungen att köpa cykel på samma ställe. (Sportson köpte jag nog 5 cyklar på sådär)
Jag tröttnade dock på all byråkrati då cykeln blev stulen så ofta. Så nu har jag en risig cykel som har stått olåst i 2år utan någon har tagit den.. Så mitt råd är ta pengar, köp hummus eller något för den största delen och köp en skräpcykel som jag.

*edit*
Länk till information till försäkring som täcker självrisken:
https://www.solidab.se/Om_Solid/Pressinformation_old/Cykelfor...

Permalänk
Medlem

Jag har blivit ersatt för ett dyrare nupris på en grej som stals. Jag hade då Folksam.
Har priset gått ner "tjänar" ju F-bolaget på och då får de också ta smällen när produkten ökat i pris.
Du ska få en liknande vara.

När min cykel blev stulen så försökte de pruta ner värdet genom att jämföra med en cykel som hade samma tum men ramen hade inte rätt storlek. Jag fick rätt summa efter jag påpekat detta

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Nupris borde gälla som sagt.

Din följdfråga så får man väl alltid pengar kontant.
På den tiden jag köpte bra cyklar så hade många cykelbutiker en extraförsäkring som ingick, så det inte kostade en 1500kr när cykeln blev stulen. På detta sätt blev man tvungen att köpa cykel på samma ställe. (Sportson köpte jag nog 5 cyklar på sådär)
Jag tröttnade dock på all byråkrati då cykeln blev stulen så ofta. Så nu har jag en risig cykel som har stått olåst i 2år utan någon har tagit den.. Så mitt råd är ta pengar, köp hummus eller något för den största delen och köp en skräpcykel som jag.

*edit*
Länk till information till försäkring som täcker självrisken:
https://www.solidab.se/Om_Solid/Pressinformation_old/Cykelfor...

Jag fick en rekvisition på en ny cykel när jag fick cykeln stulen vid ett inbrott i familjens villa en gång i tiden, då var cykeln mindre än 3 år gammal och fick inte värdeminskning alls...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Som flera skrivit, försäkringsbolag ersätter vad motsvarande vara kostar idag minus självrisk och eventuellt åldersavdrag. I TS fall borde det räcka med en förklaring till summan på kvittot samt någon form av dokument som visar vad cykeln kostar idag.

Fick själv ut några 1000-lappar från försäkringsbolaget förra sommaren när vårt 9 år gamla side-by-side havererade. Märket finns inte längre i Sverige, ersättning beräknades utifrån vad några olika nya modeller med motsvarande mått och funktion kostade inklusive leverans och installation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

försäkringen ska vara på värdet av produkten, inte priset du gav.
Köpte en hemmabio för massa år sen, den pajade och varan hade utgått.
Dock så köpte jag den på "rea på rea" priset, och fick tillbaka mer än jag betalt för varan ( 2 år senare ) då vart man lite nöjd ^^
Kan tilläggas att jag hade Drulleförsäkring.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Inaktiv

@aalleexx: Det är väl värdet på en ny "likvärdig" som skall beaktas, minus värdeminskning med - x% per år/månad sen den köptes.

Permalänk
Medlem

Uppföljning till alla:

Jag fick hänvisa till 2 butiker som sålde min cykel som blev stulen. Man tog priset på dessa (det var samma pris som jag köpte för 1 år sedan och som jag bedömde var nypris idag).

Man drog bort självrisken och jag fick mellanskillnaden.

Behövde aldrig uppvisa vad jag faktiskt hade betalat för min Cykel, endast en form av kvittens att jag förvärvat just den cykeln.

Slutet gott, allting gott.