Xbox och handduken – en klurig nöt i förra veckans quiz

Permalänk
Melding Plague

Xbox och handduken – en klurig nöt i förra veckans quiz

Förra veckans frågesport om teknikprodukter relaterade till värme och temperatur gjordes av totalt 3 394 stycken, och 4,3 procent av dessa lyckades få alla rätt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul idé med quiz. Det har liksom blivit det första man infriar helgen med numera

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Intressant detalj: Att det är högre procent med 10/10 än 9/10 är en stark indikation på att många av de 4% som har 10/10 har gjort testet mer än en gång. Alltså är testet egentligen svårare än vad resultaten här visar... #statistik

Permalänk
Medlem

Alltså, det namnet på Prescott hade jag inte hört... Coffepott, Hotscott och en hel del till.. men inte just den.

Permalänk
Medlem

Kan vi få en graf med hur många procent som hade rätt på respektive fråga också?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Har man lite koll på Intel-processorer var Preshot inte så svårt. P4 måste ju de flesta 25+ haft någon kontakt med. Själv körde jag Sempron 64 och Athlon 64 X2 på den tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

8/10 fick jag! Fast egentligen bara 7/10 för den första hade jag nog inte gissat rätt på om det inte vore för rubriken

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Intressant detalj: Att det är högre procent med 10/10 än 9/10 är en stark indikation på att många av de 4% som har 10/10 har gjort testet mer än en gång. Alltså är testet egentligen svårare än vad resultaten här visar... #statistik

Jag uppskattar din kommentar mer givet din avatar... antar att det är på plats med ett "username checks out".

Permalänk
Medlem

Gällande Intels heta CPU vad jag van med smeknamnet hot dog grillen 😎😎😂

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

6/10, lite kolla har man ändå trots att man la ner datorerna för 3 år sedan. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hjälp mig.

RUBRIK: Xbox och handduken – en klurig nöt i förra veckans quiz
BRÖDTEXT (utdrag): Allra flest svarade fel på frågan om vilket öknamn Intels Pentium 4 belönades med på grund av värmeproblemen den drogs med. På denna svarade 72,7 procent (2 498 stycken) av deltagarna fel.

Blev det generalfel här eller läser jag det helt fel?
Jag läser rubriken som att Xbox och handdunken var den kluriga frågan.
brödtexten säger sedan att det var Intels P4 cpus öknamn som var den svårate frågan.
Borde inte den då stått i rubriken?

Permalänk
Medlem

@Triton242:

Det rubriken säger är att Xbox och handduken är en klurig nöt, det betyder inte att det är den svåraste frågan. Bara att just den frågan var klurig. Har ingenting med att göra att vilket den svåraste frågan var. Även om rubriken inte har så mycket att göra med texten.

Typ istället för klurig nöt hade det kunnat stå att Xbox och handduken var en svår fråga om det gör det lättare att förstå logiken (som jag förstår den)

Permalänk
Medlem

Svarde fel på Preshot, rätt klantigt då jag kom på att "visst fan, prescott". Kände dock inte till öknamnet, men det borde varit uppenbart

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

@Triton242:

Det rubriken säger är att Xbox och handduken är en klurig nöt, det betyder inte att det är den svåraste frågan. Bara att just den frågan var klurig. Har ingenting med att göra att vilket den svåraste frågan var. Även om rubriken inte har så mycket att göra med texten.

Typ istället för klurig nöt hade det kunnat stå att Xbox och handduken var en svår fråga om det gör det lättare att förstå logiken (som jag förstår den)

Absolut men jag tycker det är extremt märkligt formulerat. Nu är jag så långt i från språkgeni man praktiskt taget kan komma så jag borde egentligen inte inneha rätten att påpeka detta men lite märkligt upplever jag det.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Triton242:

Absolut men jag tycker det är extremt märkligt formulerat. Nu är jag så långt i från språkgeni man praktiskt taget kan komma så jag borde egentligen inte inneha rätten att påpeka detta men lite märkligt upplever jag det.

Det var mest att Xbox-frågan är den som många verkligen reagerade "wtf" på i kommentarerna. Dessutom, klart konstigast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det var mest att Xbox-frågan är den som många verkligen reagerade "wtf" på i kommentarerna. Dessutom, klart konstigast.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Ja konstigaste håller jag verkligen med dig om. Också den jag fallerade på i testet ;/ Googlade lite efteråt bara för att ta reda på vad man faktiskt ville uppnå med handduken ;=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ok. Ja konstigaste håller jag verkligen med dig om. Också den jag fallerade på i testet ;/ Googlade lite efteråt bara för att ta reda på vad man faktiskt ville uppnå med handduken ;=)

Syftet var ju att få upp värmen i maskinen igen efter att den hade dött, så att BGA-lödningarna under CPU/GPU skulle smälta igen och förhoppningsvis återfå kontakt. Ingen långsiktig fix, med andra ord. Det fungerade till viss mån men gjorde oftast problemet värre och värre i längden.