Permalänk
Medlem

Asiatisk PS4 i Sverige

Har 2 st. PS4, en vanlig och en Pro. Båda köpta i Singapore. Funderar på att sälja dessa här i Svedala och undrar om det finns geografiska begränsningar.

1. DVD-regionen kan man mig veterligen byta upp till 4 gånger?
2. Blu ray-regionen går inte att byta eller hur? Går bara att spela upp asiatiska BD-skivor.
3. Hur är det med spel på skiva? Går det att spela PS-spel på skiva köpta i Sverige (Europa) på en PS4 inhandlad i Singapore?

Undrar också vad man kan tänkas få för mackapärerna. Den vanliga PS4:n har 2 år på nacken och en 500GB HDD (original), medan Pron är ett år gammal och har en 1TB HDD. Har själv inga spel på skiva, bara digitala. Båda är rep- och felfria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Har 2 st. PS4, en vanlig och en Pro. Båda köpta i Singapore. Funderar på att sälja dessa här i Svedala och undrar om det finns geografiska begränsningar.

1. DVD-regionen kan man mig veterligen byta upp till 4 gånger?
2. Blu ray-regionen går inte att byta eller hur? Går bara att spela upp asiatiska BD-skivor.
3. Hur är det med spel på skiva? Går det att spela PS-spel på skiva köpta i Sverige (Europa) på en PS4 inhandlad i Singapore?

Undrar också vad man kan tänkas få för mackapärerna. Den vanliga PS4:n har 2 år på nacken och en 500GB HDD (original), medan Pron är ett år gammal och har en 1TB HDD. Har själv inga spel på skiva, bara digitala. Båda är rep- och felfria.

Om du använt båda så kan du väll bara köpa en billig DVD, en Blu-ray och ett spel på skiva och tästa med. Du kan ju sedan alltid sälja med de sän i så fall, till skillnad från de digitala spelen du har. Då de är kopplade till ditt konto och ditt konto får du inte sälja. Så innan du säljer så moste/bör du reseta konsollerna till fabrik standard så dinna person/konto-uppgifter och sådant försvinner! Det gör du under felsäkert läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

PS4 regioner

Har en PS4 inhandlad i Singapore som jag ska sälja här i Svedala.

Har alltid köpt mina spel via Playstation Store, har inga på skivor. En presumtiv köpare undrar om hennes PS4-spel på BD-skivor inhandlade i Sverige funkar på min PS4. Vi har inte möjlighet att testa före köp (jag skickar konsolen och vill slippa retur om skivorna inte funkar). Har som sagt inga skivor själv och känner ingen som har det, har ingen större lust att köpa ett spel på skiva bara för att testa.

Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår från denna sida så fungerar det inte med spel från sverige i ett ps4 från Singapore.

edit: Står dock att spel inte är regionslåsta, osäker nu :/

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det här är den information som jag kan hitta:
"You can buy the console from anywhere in the world, BUT, it will be region locked for dvd /blu-ray playback.

As far as games are concerned, any game bought from any country will play on any console.

As far as accounts are concerned, any game bought from any country will play on any account registered to any country.

Psn codes are locked to the country they are bought from, and MUST match the country of the psn account.

Dlc is region locked, and must match the region of the psn account, AND the region the game was bought from."

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu *tror* jag att det är som följer på Playstation 4: Spel är regionsfria men filmer är det inte.

Yes, vad jag nu förstår det är spel regionsfria på ps4, men det finns risk att spel inte alltid fungerar som de ska. T.ex. är DLC inte regionsfri.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

@JackA: Som jag tror koncensus är så gäller följande:
- Spel på skiva är regionsfria (jag tror att det gäller alla spel)
- Blu-ray-skivor (film) är regionskodade så det kommer inte gå att spela svenska blu-rayfilmer då vi inte är i samma region

Sedan som skrevs ovan så blir det lite special med PS Store. Har du själv använt ett svenskt PSN-konto och kunnat köpa spel här och det har funkat som vanligt? Jag tror att det ska fungera så, dvs din köpare kan använda sitt eget (eller ett nytt) PSN-konto och köra på precis som vanligt. Grejen med DLC är att om du t.ex. befinner dig här i Sverige och köper ett spel från t.ex. Asien så kommer du inte kunna köpa/ladda ner DLC (i alla fall inte på något väldigt enkelt vis).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Yes, vad jag nu förstår det är spel regionsfria på ps4, men det finns risk att spel inte alltid fungerar som de ska. T.ex. är DLC inte regionsfri.

Borde väl isåfall bara vara att använda ett PSN-konto registrerat för samma land som spelskivan man spelar.
Jag har utan problem lagt till Amerikanskt, Japanskt, Spanskt, Engelskt (man får vara lite snitsig och hitta giltiga adresser när man registrerar kontot) och såklart Svenskt PSN-konto på min PS4. Använder mest de utländska kontona för att ladda ner demoversioner som ibland inte släpps här, men i teorin borde det gå att handla genom dom också.

Så jag ser inte hur det skulle vara något som helst problem i detta fallet.

Permalänk
Medlem

@s0sdaf: kolla länken i mitt föregående inlägg angående DLC som är regionslåst.

Och anledning till att vissa spel inte fungerar är för att utvecklarna av spelen kan välja att regionslåsa spelen. Samma sak, vad jag förstått, med Blu-Ray filmer.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Borde väl isåfall bara vara att använda ett PSN-konto registrerat för samma land som spelskivan man spelar.
Jag har utan problem lagt till Amerikanskt, Japanskt, Spanskt, Engelskt (man får vara lite snitsig och hitta giltiga adresser när man registrerar kontot) och såklart Svenskt PSN-konto på min PS4. Använder mest de utländska kontona för att ladda ner demoversioner som ibland inte släpps här, men i teorin borde det gå att handla genom dom också.

Så jag ser inte hur det skulle vara något som helst problem i detta fallet.

Jag ska erkänna att jag inte har jättemycket erfarenhet här, men jag tror det blir lite lurigare om man faktiskt ska köpa saker från t.ex. amerikanska PSN. Gjorde de det inte svårare för några år sedan? Jag vet att jag försökt köpa saker från japanska PSN men det har inte fungerat.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Jag ska erkänna att jag inte har jättemycket erfarenhet här, men jag tror det blir lite lurigare om man faktiskt ska köpa saker från t.ex. amerikanska PSN. Gjorde de det inte svårare för några år sedan? Jag vet att jag försökt köpa saker från japanska PSN men det har inte fungerat.

Det beror på vilket sorts kontokort du har, ibland accepteras de inte av butiken, ibland gör bankens säkerhetskontroller att de helt enklt inte funkar i det automatiska kontrollsysystemet eftersom rutiner för bekräftelse saknas och fördröjer transaktionen för länge.

Det enda helt garanterade sättet att inte råka på patrull vid köp från en annan region är att använda den regionens förbetalda kodkort för valutan.

Tänk på att det antagligen i vanlig ordning är mot nått EULA att göra det ändå. Men jag har då aldrig hört talas som någon som fått problem pga det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ok. Mitt eget PSN-konto reggade jag i Singapore. Har använt konsolen lite sen jag kom tillbaka till Svedala men inte köpt några spel. Jag förstår att min PS4 inte spelar upp europeiska BD-skivor, det är köparen OK med. Det är spelskivor som frågan gäller, och jag tror mig nu ha förstått att dessa ska fungera.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3*

Det går alldeles utmärkt att fortsätta diskussionen i denna tråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...