Europa Universalis 4 vad ska man köpa

Permalänk

Europa Universalis 4 vad ska man köpa

Hej,

Jag har följt Sweclockers sen i höstas när jag bestämde mig för att köpa en bra PC och återuppta lite spelande efter 20 år i träda och idag var det dags att regga ett konto på forumet.

Så till min fundering, jag har suktat efter att spela Europa Universalis 4 ett tag och vill verkligen lära mig det och nu såg jag att det var ganska ordentliga rabatter på steam på dels spelet och en del bundlingar. Jag har förstått att man behöver en del dlc för att spelet ska vara så bra som möjligt men jag kan inte hitta vad man borde skaffa. Ett sätt skulle såklart vara att köpa allt men det känns lite överdrivet att lägga en tusing för att testa ett spel. Eller är det så att det räcker att köpa spelet och senaste dlc för att få all funktionalitet?

Länk till de olika bundlingarna: https://store.steampowered.com/app/236850/Europa_Universalis_...

Permalänk
Medlem

Det är ett ganska omfattande spel. Även utan DLCs är det rätt rejält för en nybörjare att förstå sig på. Jag tycker sådana rekommendationer är jättesvåra, beror ju helt på vilken del av spelet man känner att man vill utveckla själv. Jag tror tyvärr det är lite så att du får bäst uppfattning av själva spelet och vad du vill komplettera med först efter att du spelat grundspelet några varv. Grundspelet räcker långt som det är. Det kommer nog fler paradoxreor.
Men om du ändå vill ha några DLCs direkt från start så överlåter jag rekommendationer om vilka till någon annan.

Permalänk
Medlem

Dom lite dyrare paketen är själva expansionerna med gameplay förändringarna. Resten är kosmetiska.
Jag är lite osäker på om det är värt att skippa några eller inte, i jämförelse med CK2 där vissa av de större är onödiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chuck Pounder:

Hej,

Jag har följt Sweclockers sen i höstas när jag bestämde mig för att köpa en bra PC och återuppta lite spelande efter 20 år i träda och idag var det dags att regga ett konto på forumet.

Så till min fundering, jag har suktat efter att spela Europa Universalis 4 ett tag och vill verkligen lära mig det och nu såg jag att det var ganska ordentliga rabatter på steam på dels spelet och en del bundlingar. Jag har förstått att man behöver en del dlc för att spelet ska vara så bra som möjligt men jag kan inte hitta vad man borde skaffa. Ett sätt skulle såklart vara att köpa allt men det känns lite överdrivet att lägga en tusing för att testa ett spel. Eller är det så att det räcker att köpa spelet och senaste dlc för att få all funktionalitet?

Länk till de olika bundlingarna: https://store.steampowered.com/app/236850/Europa_Universalis_...

Jag har köpt det för något år sedan, börjat spela men "fastnat" i börjanav spelet för att det fanns för mycket att välja på. I Civilization I-VI växer komplexiteten men mycket långsamt, men här känns det som man måste kunna mer redan initialt. Jag kommer att ge det flera chanser, men har inte haft tiden. Jag har endast grundversionen hittills.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

DLC till EU4 är lite av en soppa, men reddit har en tråd om detta, inte helt uppdaterad men något är det.
https://www.reddit.com/r/eu4/comments/5et9si/which_dlcs_shoul...

Permalänk

Tack för de snabba svaren och extra tack för reddit-tråden, det var precis vad jag letade efter!