EVGA:s framtida moderkort får drivrutiner på USB-minne

Permalänk

Jacob Freeman skriver även att priset för USB-minnet är omkring tjugo gånger högre än det traditionella alternativet, något som inte påverkar priset för moderkorten.

Att priset är x20 gånger högre (vilket i sig inte kan va speciellt mycket och tror konsumenter kan tycka är överkomligt) är tiden för att köpa in/underhålla CD skivor skapandet säkert snudd på dyrare längden?
Bra att det äntligen börjar bli en förändring

Visa signatur

Skicka PM eller citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

@BasseBaba: Asus Areion 10GBit kort (Aquantia AQC107) fanns inte i Microsofts bibliotek sist jag formaterade

Över lag är det mycket skräp med i kartongerna idag och de flesta är duktiga på att skicka med dörrhängare, planscher, klistermärken, underlägg m.m så usb-minnet/cd-skivan känns som det är sak samma i det stora hela.
Det hade varit bättre då att dom börjat sälja moderkort i bulk utan några tillbehör utöver I/O plåten och enbart förpackat i en antistatpåse.

Annars tyckte jag nog att @Maysay var inne på rätt spår.
Det kostar dom nog ungefär lika mycket att faktiskt bara lägga ett flashminne direkt på moderkortet.

Absolut, och du hittade ju ett 0.0003% kantfall då ett usbminne eventuellt skulle vara vettigt.

Resten av skräpet i kartongen anser jag borde försvinna likaså.
Bättre ha det som en "beställ krimskrams gratis via vår hemsida med serienummret från ditt nya mobo" för dom som verkligen vill ha grejorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Um..varför? Det är redan brist på minne, varför inkludera USB stickor som aldrig kommer användas?

Det hade varit bättre om de slutade inkludera CD skivor och USB minnen och erbjudit dem gratis till dem som verkligen behöver dem istället.

Tja , efter att man installerat drivare så kan man ju använda usb stickan för något annat, typ vad man nu använder dem till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Vem använder ens drivrutinerna som kommer med moderkort, grafikkort o.s.v.? Finns alltid nyare på nätet.

Skrivet av Zipparn:

@Pepsin: Exakt. USBn behövs ju lika lite som CDn så vitt jag kan se.

Skrivet av Vangen:

Jaha, men nedladdning kommer fortfarande att prioriteras som nummer ett.

Alla har inte flera datorer hemma. Om du nyss installerat Windows och drivrutinerna för nätverkskortet saknas sitter du i skiten. Då finns de på det nya fina USB-minnet :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Alla har inte flera datorer hemma. Om du nyss installerat Windows och drivrutinerna för nätverkskortet saknas sitter du i skiten. Då finns de på det nya fina USB-minnet :).

För mig har de drivrutiner som finns inom operativsystemet räckt för att få igång nätverkskort både om det är ethernet eller USB-Wifi-kort. Men det finns kanske vissa nätverkskort som inte kan fungera utan sina egna drivrutiner.
Okej USB är ju mer användbart än CD i alla fall. Men det vore toppen om de tog bort allt och kunde pressa priserna med några kronor till. USB-stickan känns ganska lyxigt måste jag säga.

Permalänk
Skrivet av Maysay:

Man tycker ju att det borde gå att lägga drivrutinerna på moderkortet?

Problemet där är nog att det lär vara mycket dyrare.
För ja antar att du tänker att det ska vara som ett internt usb minne?

Isf kräver ju det att dom sätter kretsen nånstans på ett redan fullsmockat moderkort och slösa en USB port eller dylikt.
Detta bara för "Första gångens användning" känns inte värt.

Nu kanske du tänkte annorlunda dock?

Permalänk
Medlem

Är dessa minnen copy sweed fria. Kan ju användas senare till att privatkopiering?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

När kan komponenter komma med ett litet minne direkt på kretskortet som laddar dåvarande drivrutin alternativt söker efter senaste när det kopplas in? Windows update letar redan efter nyaste i deras egna databas efter windows indentifierat hårdvaran, borde inte vara så svårt.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Avstängd

"Jacob Freeman"

Jag älskar hans efternamn det är hört att han är fri.

Det är gött att dom börja med USB minne och hoppas att flera kommer göra samma sak ser framemot spel som kommer i USB minne istället för en tom fodral.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Mitt z97 xpower ac hade cd och usb med drivrutiner 1150 sockel

Men det är bra att fler skickar med USB

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

pressade DVD-skivorna i större serie kostar nog bara enstaka krona i tillverkning, vilket skulle ge ca 20:- för en USB.

Men miljömässigt så är det ett sämre val då att tillverka nand-flashen kostar både energi och material säkert flertal gånger mer än DVD-skivan - det oavsett kvaliten på nand-flashen eftersom all minne ändå går igenom samma tillverkningsprocess oavsett om det är premium-exemplar för enterprise-användning eller nära skräp som ramlar ut i andra ändan.

Permalänk
Hedersmedlem

Ännu coolare idé: Skulle inte moderkortet kunna ha en funktion som hämtar hem senaste drivrutinerna över Internet *till* ett USB-minne som man själv stoppar in? Eller kanske till en partition på hårddisken...

Har ju sett moderkort innan som hade fulla webbläsare inbyggda (Asus Splashtop tror jag det hette, inget man ville använda) men att bara tanka ner senaste drivers borde väl inte vara så svårt att bygga?

För ultimate win kanske den skulle kunna slipstreama in drivrutinerna till en Win10-install-USB som man stoppar in.

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på den dagen man erbjuds att köpa spel på usb. Har bara 4G med max 80GB/mån. Ett nytt spel idag via steam skulle tömma nästan hela min månadsförbrukning . Hade gladeligen betalat mer för att få spelet på ett litet minne.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the_weird:

@BasseBaba: Asus Areion 10GBit kort (Aquantia AQC107) fanns inte i Microsofts bibliotek sist jag formaterade

Över lag är det mycket skräp med i kartongerna idag och de flesta är duktiga på att skicka med dörrhängare, planscher, klistermärken, underlägg m.m så usb-minnet/cd-skivan känns som det är sak samma i det stora hela.
Det hade varit bättre då att dom börjat sälja moderkort i bulk utan några tillbehör utöver I/O plåten och enbart förpackat i en antistatpåse.

Annars tyckte jag nog att @Maysay var inne på rätt spår.
Det kostar dom nog ungefär lika mycket att faktiskt bara lägga ett flashminne direkt på moderkortet.

Mitt Asus Prime B350M-A var näst intill bara det - en kartong med en antistatpåse med moderkortet i. Inga dörrhängare, planscher eller underlägg. Dock en helt onödig Driver-DVD, några skruvar, någon SATA-kabel, en minimal tryckt manual och så var det typ bara det.

Så sluta köpa premium-moderkort om du vill undvika krimskrams.

Permalänk
Medlem

Känns lite mehe. En skiva håller längre men samtidigt om USB minnet stödjer att den ser ut som en fast disk t.ex glöm alla sandisk. Jag och rufus är inte kompisar där samt har en brikad sandisk så den är skriv skyddad. Kan man använda minnena till annat också ser jag poängen. Annars så är ett statiskt media bättre. OM, OM någon sparar det. Annars sitter man där. Precis som med ett USB minne som laddat ur sig. =(
Känns normalt sätt inte att någon av oss vill röra drv med tång som kom med produkten vi köpte.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara den som är dryg, men får man inte igång nätverkskortet" med generic windows drivers, så har man större problem än huruvida man får de på dvd eller usb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Vem använder ens drivrutinerna som kommer med moderkort, grafikkort o.s.v.? Finns alltid nyare på nätet.

Inte du och jag som hänger här men misstänker att det är för många fortfarande som använder skivan då de inte har bra internet och bara vill ha OK skrivbords funktioner. Finns ju mer än en person som sitter på spel GFX i sina laptops bara för att det var det som ingick om man ville ha mer än 8GB RAM eller en SSD på mer än 120-128GB.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@superegg:
Nu ragar jag lite här men USB minnen på över 128GB med day1 patch på från fabrik så de även fungerar då t.ex win10 är något vi har glömt är nog lite för tidigt att hoppas på. Mer än ett spel tar idag över 128GB. Jag är IOFS lite nörd men klarade mig från att spela igenom några av Nintendos japanska utgåvor som hade buggad mjukvara till nes. Men de går fortfarande att starta. Ett USB minne som är stort nog att ha mer än DRV till några OS och inte är låst för att kunna spelas ifrån får vi nog inte IDAG, eller I MORGON. Hela USB standarden skulle behövas skrivas om för mer IO.
En 30 år gammal EPROM minns fortfarande. Hur mycket finns kvar på ett 10 år gammalt USB minne?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

när man står där långt ute i ingenstans...

Bra initiativ, det har hänt mer än en gång att jag stått där med en maskin som saknar optisk läsare på en plats långt ute i ingenstans. Det är allt mindre vanligt i Sverige, men runt om i världen kan jag tänka mig att det är bra att ha fortfarande.

Att lägga drivrutinerna på usb borde även innebära att de kan lägga på senaste versionen som var tillgänglig just då snarare än första versionen.

Stickan är ju dessutom stor nog att användas till att lägga en windows/linux iso på + nödvändiga drivrutiner för en ren installation i framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hACmAn:

@superegg:
Nu ragar jag lite här men USB minnen på över 128GB med day1 patch på från fabrik så de även fungerar då t.ex win10 är något vi har glömt är nog lite för tidigt att hoppas på. Mer än ett spel tar idag över 128GB. Jag är IOFS lite nörd men klarade mig från att spela igenom några av Nintendos japanska utgåvor som hade buggad mjukvara till nes. Men de går fortfarande att starta. Ett USB minne som är stort nog att ha mer än DRV till några OS och inte är låst för att kunna spelas ifrån får vi nog inte IDAG, eller I MORGON. Hela USB standarden skulle behövas skrivas om för mer IO.
En 30 år gammal EPROM minns fortfarande. Hur mycket finns kvar på ett 10 år gammalt USB minne?

Du har ju en poäng att den kan tappar data om den inte används på några år men om den skulle tappa data efter tex 10 år så är det ändå bättre än en dvd-skivan som kan få ripa under 10 år och sen inte går att använda om man inte lämnar in den till ett ställe där dom slippar till skivan så att den funkar igen.

Framtiden kommer vi se flera USB minne som använder sig av SSD kontroller för att öka IO.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem

Lite b var det allt, jag trodde att de kom med en färdig lösning där man kör en livelinux via en egen cpu och kan uppdatera all firmware och drivrutiner som behövs, eller så kunde man enas om ett system som gör att uppdateringsfunktionerna i operativsystemen verkligen fungerar, en enkel standarddriver och matcahande stöd i alla hårdvara för nätverk så att det alltid kan starta och man sedan kan ladda ner mer avancerade drivers för allt som behöver det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Vad ska man med drivrutiner till?
Allting brukar ju ändå fungera out-of-the-box. Annars kan man bara hämta drivrutiner online.
Jag kör Linux och allt bara funkar, behöver aldrig krångla med drivrutiner.

Permalänk

Eller så pluggar man in mobilen i USB och laddar ner drivrutinerna, gjort det sedan jag hade SonyEricsson K800i

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Lätt att glömma när man är mitt i detta - men Sverige tillsammans med typ Korea och Japan har en av världens bästa infrastrukturer när det gäller att hämta saker över internet, en stor del av världen har inte det - tom. USA är att betrakta som närmast ett U-and i det avseende förutom öarna med de mer välbärgande boende runt om landet. Snabb Internet är fortfarande dyrt i USA

Därför är inte optisk media som envägs-distribution av mjukvara helt uträknad ännu då alternativen är för dyra (tex USB) eller icke existerande när större mängder data skall överföras.

Ta som tidigare nämnt problem med data-pott på 80GB/månad över mobilnät och en speluppdatering från steam käkar upp det mesta av det - Även i Sverige så har man den typen av begränsningar tex. ute i landsbygden/sommarstugor och inte sitter på ADSL/fiber eller kan åka på någon annans Wlan i sin närhet.

Men det är klart, man måste kanske sitta i denna situation innan man inser problemet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

pressade DVD-skivorna i större serie kostar nog bara enstaka krona i tillverkning, vilket skulle ge ca 20:- för en USB.

Men miljömässigt så är det ett sämre val då att tillverka nand-flashen kostar både energi och material säkert flertal gånger mer än DVD-skivan - det oavsett kvaliten på nand-flashen eftersom all minne ändå går igenom samma tillverkningsprocess oavsett om det är premium-exemplar för enterprise-användning eller nära skräp som ramlar ut i andra ändan.

Ett USB-minne går dock enkelt att återanvända, till skillnad från en optisk disk.

När det t.o.m. går att köpa 8 GB-minnen för 49 kr i butik i Sverige så kan man nog räkna ut att de inte kostar några 20 kr/st att köpa lådvis av i Kina heller.

Permalänk
Medlem

Brukar ändå använda drivrutinsskivan som följer med rätt så ofta. Chipset, ljud, nätverksdrivis och dylikt brukar inte alltid behöva "det senaste" och det är heller inte så självklart att det ens finns något nyare. Så det är trevligt så som med ASUS att man kan trycka på en knapp och alla drivrutiner installeras automatiskt. (Så länge som de behåller valet att skippa installation av tredjepartsprogram.)

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Fan vilket overkill... helt onödigt men det är väl någon reklam snubbe som hittat på konceptet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Nu har ju visserligen inte alla dubbla datorer.. Men jag sneglar inte ens på de medföljande drivrutinerna när jag köpt ny hårdvara. Oftast är de ju redan utdaterade när man öppnar lådan.
Bättre att surfa in på tillverkarens sida och tanka ner de senaste.

Fördelen med ett USB minne är ju att du kan uppdatera dessa drivare

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellman.f:

Jacob Freeman...

Skrivet av superegg:

"Jacob Freeman"

Jag älskar hans efternamn det är hört att han är fri.

Eller att det är 3 av oss som noterat detta namn...

Half-Life 3 Confirmed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Eller att det är 3 av oss som noterat detta namn...

Half-Life 3 Confirmed

Hans efternamn var mer intressant än USB minnet. xD

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666