Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Testar en för mig ny sort. Helt ok faktiskt.

https://1.bp.blogspot.com/-fkiECa_yW70/WuBrsxrGsOI/AAAAAAAAKQc/UrnS0sqQzswBmPpHvJBs5YEckLNDDX96ACLcBGAs/s1600/Laitilan%2BAtlanta%2BAmerican%2BPils%2B%25288%2529.jpg

EDIT: Efter att ha druckit en Stadin Amereican Pale Ale nu efteråt så var den faktiskt inte alls dum i jämförelse med den senare. Till och med så att jag föredrar den framom den senare.

Vart har du handlat Atlanta Pils ölen?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Vart har du handlat Atlanta Pils ölen?

På minimani i Vasa i Finland.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Du borde ju vara en fantast av både Fatamorgana och Nebuchadnezzar i så fall.

Hehe jag tänkte också på Nebuchadnezzar
Den är alldeles för grapefruktigt besk för mig, men jag respekterar den nog mer än Mackaper. (Neb var mer "enhetlig" på något vis)

Skrivet av Mauk:

Jag har svårt för bourbon däremot riktigt förtjust i Rye om man ska dricka amerikanskt.
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/knob-creek-4018001 var bra.

Sammanträffande, jag köpte motsvarande Knob Creek Bourbon nyligen! Glömde nämna den.
Bourbonen är bra, men nästan för mycket för mig. 50% gör den ganska rivig! Liiite för mycket spritsmak kanske, men man kan ju lassa på med is om man så vill
Kanske inte prisvärd, men helt OK att prova en flaska...
(jag gillar i grunden whisky mer än bourbon, och oftast av den rökigare sorten)

Damn, då blir man ju nästan tvungen att prova den där Rye också.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Provade också den igår!
Jag var dock inte helt förtjust. Minns inte riktigt detaljerna men tyckte den var lite bitsk.

Skrivet av Mauk:

Wut!? En av de bästa pale alen jag druckit, kanske den bästa. Väldigt välbalanserad och fruktig, bittert avslut. Nam nam nam.

Jag håller nog med Roger W mer. Tycker inte det var en helt och hållet behaglig beska tillsammans med fruktigheten. Dessutom var smaken lite för simpel och kortvarig. Jag skulle nog testa den igen men det var inte kärlek vid första klunken..

Edit: Både fatamorgana och nebucadnezzar är markant bättre imo.

Permalänk
Proffsmoddare

Öppnade just en Gouden Carolus Cuvée van de Keizer Whisky Infused, en av mina absoluta favorit-öl!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

På minimani i Vasa i Finland.

Aha
Ska höra med systemet om dom kan ta hem ett flak , älskar Amerikansk öl.
Pabst är en stor favorit , vattenskadad öl som man lätt får ner en varm sommardag
Tack för svaret / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@Mangee75: Det är inte riktig amerikansk öl utan en finsk öl i amerikansk stil.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Aha
Ska höra med systemet om dom kan ta hem ett flak , älskar Amerikansk öl.
Pabst är en stor favorit , vattenskadad öl som man lätt får ner en varm sommardag
Tack för svaret / Mangee

Kölsch är bra lättdrucken sommaröl utan att det för den skull blir som att dricka avslagen folköl

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hehe jag tänkte också på Nebuchadnezzar
Den är alldeles för grapefruktigt besk för mig, men jag respekterar den nog mer än Mackaper. (Neb var mer "enhetlig" på något vis)

Sammanträffande, jag köpte motsvarande Knob Creek Bourbon nyligen! Glömde nämna den.
Bourbonen är bra, men nästan för mycket för mig. 50% gör den ganska rivig! Liiite för mycket spritsmak kanske, men man kan ju lassa på med is om man så vill
Kanske inte prisvärd, men helt OK att prova en flaska...
(jag gillar i grunden whisky mer än bourbon, och oftast av den rökigare sorten)

Damn, då blir man ju nästan tvungen att prova den där Rye också.

Hellre rumsvarmt vatten än is om man ska spä tycker jag, så inte kylan tar smaken. Håller helt med om att 50 är lite väl att dricka straight, åtminstone de flesta dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Hellre rumsvarmt vatten än is om man ska spä tycker jag, så inte kylan tar smaken. Håller helt med om att 50 är lite väl att dricka straight, åtminstone de flesta dagar.

Mjo kanske generellt en bättre idé med vatten, men bourbon skäms jag inte för att köra lite is i om jag är på det humöret

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Du borde ju vara en fantast av både Fatamorgana och Nebuchadnezzar i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha du verkar vara synsk som prickar in 2 av mina favoriter bara sådär . Nebuchadnezzar är väl bryggd på samma bryggeri som Mackaper om jag förstod det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hehe jag tänkte också på Nebuchadnezzar
Den är alldeles för grapefruktigt besk för mig, men jag respekterar den nog mer än Mackaper. (Neb var mer "enhetlig" på något vis)

Sammanträffande, jag köpte motsvarande Knob Creek Bourbon nyligen! Glömde nämna den.
Bourbonen är bra, men nästan för mycket för mig. 50% gör den ganska rivig! Liiite för mycket spritsmak kanske, men man kan ju lassa på med is om man så vill
Kanske inte prisvärd, men helt OK att prova en flaska...
(jag gillar i grunden whisky mer än bourbon, och oftast av den rökigare sorten)

Damn, då blir man ju nästan tvungen att prova den där Rye också.

Helt rätt, den vinner mycket på att tillsätta lite vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Haha du verkar vara synsk som prickar in 2 av mina favoriter bara sådär . Nebuchadnezzar är väl bryggd på samma bryggeri som Mackaper om jag förstod det rätt.

De flesta av Omnipollos öl är bryggda hos de molen i Belgien (med undantag för de som görs på andra sidan atlanten!)
Kan dock hålla med alla föregående om att Mackaper inte var någon direkt höjdare jämfört med Nebu (som förmodligen är en av deras bästa!)

Och @Mauk , du borde testa Pseudo Sue och Golden Nugget från Toppling Goliath, där snackar vi pale ales som heter duga

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem

Sitter just nu med Diablo 3 och en Kronenbourg(vanliga, inte Blanc. Den blir jag spyfärdig av)

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Kölsch är bra lättdrucken sommaröl utan att det för den skull blir som att dricka avslagen folköl

Skickades från m.sweclockers.com

Ska testa den nästa gång jag är på bolaget.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av raexxlol:

De flesta av Omnipollos öl är bryggda hos de molen i Belgien (med undantag för de som görs på andra sidan atlanten!)
Kan dock hålla med alla föregående om att Mackaper inte var någon direkt höjdare jämfört med Nebu (som förmodligen är en av deras bästa!)

Och @Mauk , du borde testa Pseudo Sue och Golden Nugget från Toppling Goliath, där snackar vi pale ales som heter duga

Haha jag får väl ha Mackaperen för mig själv då . Vad synd . Men jag kan hålla med om att Nebun är svårslagen.

Angående Toppling Goliath, lägger det på listan men hittar inget på bolaget?

Permalänk
Medlem

@Mauk: Går att beställa på bolaget via privatimport!
Annars brukar den finnas lite då och då i välsorterade barer
Finns just nu ett antal burkar på Brewdog i Malmö om du bor i närheten

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem

Smakar av en whiskey jag fick i födelsedagspresent. En av få goda svenska whiskeyn enligt polaren jag fick den av. Och ja, mycket bättre än mackmyran iaf.

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/dalvve-8512401

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Bulleit testad, tror fasen detta är min första bourbon mer än jim beam för 10 år sen. Inser att jag har mycket mumsigt framför mig för detta var allt guld .

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Jag är inte jätteförtjust i pale ale nu för tiden, och testar (tyvärr kanske?) väldigt sällan nya utan jag håller mig till de jag vet är bra. Mina favoriter är De Molen Citra Pale Ale (kostar kring 20 och finns på i princip alla Systembolag), Omnipollo Zodiac och Mikkeller Green Gold. Både Fatamorgana och Nebuchadnezzar är väldigt bra, men har lite för hög alkoholhalt imho.
Kan tipsa om Glasbanken om man är sugen på att testa lite saker som inte finns på systemet. Kostar dock en slant extra, men de har ofta limiterade utgåvor som kan vara svåra att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Jag är inte jätteförtjust i pale ale nu för tiden, och testar (tyvärr kanske?) väldigt sällan nya utan jag håller mig till de jag vet är bra. Mina favoriter är De Molen Citra Pale Ale (kostar kring 20 och finns på i princip alla Systembolag), Omnipollo Zodiac och Mikkeller Green Gold. Både Fatamorgana och Nebuchadnezzar är väldigt bra, men har lite för hög alkoholhalt imho.
Kan tipsa om Glasbanken om man är sugen på att testa lite saker som inte finns på systemet. Kostar dock en slant extra, men de har ofta limiterade utgåvor som kan vara svåra att få tag på.

Tack för tipsen!

Permalänk
Hedersmedlem

Omnipollos Hatt har fest på lördag. De kommer att ha Bottle Logic på fat bland annat. Grymt bryggeri.
Dricker inget just nu, jobb.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Efter en grymt varm dag på jobb " svetsare " får det bli några Polska öl ikväll

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Som Heineken fast annat ?

Här får det bli en Bagge och någon bourbon. Får se vad valet faller på

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Som Heineken fast annat ?

Här får det bli en Bagge och någon bourbon. Får se vad valet faller på

Ungefär som Heineken , lättdrucket

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Ungefär som Heineken , lättdrucket

Kändes väldigt Heineken på bilden 😊 här föll valet på en Makers mark, inte dumt alls . Gillar bourbon träsket än så länge

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Har druckit en förr men måste säga att det här är en fantastisk smakrik öl.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Makers mark och en Bagge till det. Lite Beyond two souls för att fördriva tiden

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Absolut pears.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb