Gaming dator till bonus sonen - tips önskas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tänkte faktiskt också tipsat om meshify c GT eller vad det nu hette som webhallen hade. Phanteks P300 däremot är ett jävligt överhypeat chassi. Fattar inte att det är så populärt. Tunn plåt som på ett riktigt lågbudget chassi i jämförelse med fractal designs define serie. Gällande Ryzen 5 2600 får du en betydligt sämre kylare än den som kommer med Ryzen 5 1600 eller 2600X. Så jag skulle undvika den. Gällande grafikkort så skulle jag föredra billigaste GTX 1060 3GB. Good enough om man kan tänka sig tweaka lite inställningar och inte snordyrt nu precis innan lansering av nästa gen.

P300 är ju ett budgetchassi som kostar mindre än vad Define gör - så kanske tokigt att jämföra de två. Men för att vara ett budgetchassi tycker jag P300 är ett bra alternativ (dock kanske att man får lägga till en extra fläkt om man oroar sig över tempsen).

Gällande Ryzen så är det väl då mer värt att satsa på 2600X, då prisskillnaden är ungefär 300kr - precis som vad en billig CPU-kylare skulle kosta.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Gällande Ryzen så är det väl då mer värt att satsa på 2600X, då prisskillnaden är ungefär 300kr - precis som vad en billig CPU-kylare skulle kosta.

2600X kostar 300 mer, samt att du behöver köpa till en kylare också, vilket gör totalt 650 sek dyrare ungefär?
2600 har kylare med i paketet och kostar 1999 sek.

Eller har jag missupfattat?

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag definitivt satsa på en i5 istället. Bättre på allt som inte är multitrådat.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11539515/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _Merc_:

Missledande produkter som 1060 med 3gb skall man undvika

Vilseledande namngivning på produkter ska man varna för och vara medveten om när man väljer, men det betyder inte att man automatiskt inte ska köpa dem. GTX 1060 3GB är en helt okej produkt. Problemet är att den låter bättre än den är. Däremot kanske det är helt rätt produkt för ett visst bygge...

Helst skulle man ju vilja bojkotta alla företag som pysslar med sådant. Tyvärr blir det isåfall omöjligt att köpa ett grafikkort, eftersom både AMD och Nvidia har gjort på det här sättet under de senaste 12 månaderna.

Det viktigaste som vi som vet är att hjälper till att belysa fallgroparna där de finns.

Permalänk
Medlem

Mordekal - Tack för inlägg. Kan vara en väg att gå, men priset sticker,,och då är det ett klenare psu samt "bara" 8 gb ram. Känner mig osäker

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/b1009269/asdasd

Lite förklaring till mina val!

Moderkort: Då jag valde den senaste i5 så var billiga moderkort lite svårt med det som är bra med att välja en nyare serien är att vad du än köper så lär det vara relativt framtidssäkert i och med att du får en bra mängd portar, M.2 slot(s) mm.
CPU-Kylare: i5-8600k kommer utan kylare i det här fallet så jag slängde bara in en klassisk Hyper 212 EVO, bör fungera för lätt overclock i värsta fall hålla Processorn väl kyld på stock temperaturer.
Chassi: Jag valde detta chassit då grabben kanske vill fixa någon form av belysning i framtiden samt det var inte superfult eller dyrt.
Nätaggregat: Ville inte bara slänga i något så ett 80+ Bronze fick det bli samt det var bara 50kr skillnad på semi-modulärt och icke modulärt så det ger en chans till att fina upp det lite iallafall inne i chassit.
Minne: Jag valde 16GB då jag själv kör med 8GB och har märkt att det börjar bli lite för lite om man vill spela och titta på någon live stream samtidigt eller ha upp VÄLDIGT många länkar i sin webbläsare.
Processor: Har tittat runt lite på vad de andra har sagt/rekommenderat. Då begagnat inte var något val samt jag är ett fan av Intel så valde i5 8600k för Spel möjligheter samt den går att clocka högt ifall han vill göra det i framtiden.
SSD: Själv tycker jag att någon form av SSD är en bra investering. Antingen för sitt operativsystem eller spel (eller båda och ifall man känner sig lite cheeky) Dock så blir spelen större och för att hålla ner priset så slängde jag bara i en billig 120GB.
GPU: Som du skrev och de flesta andra så är ett AMD val väldigt respekterbart i detta fall för att utnyttja skärmen fullständigt. Den 580 jag valde är "bara" 4GB (4GB har fungerat väldigt väl för mig de senaste åren) men priset på den var väldigt attraktivt på 1000 kr billigare än de andra 580 på inet och lite billigare än 570.
HDD: En 1TB mekanisk hårddisk för allt som är för stort för SSD eller bara inte lika viktigt.
OS: Windows om du inte känner för att köra Linux. ¯\_(ツ)_/¯

Pris: Priset blev lite högre än vad jag försått att du var ute efter men den är framtidssäker för förhoppningsvis en bra period framöver, samt du slösar inte 5k+ på ett grafikkort som jag hoppas på ska gå ner i pris när väl mining perioden lättar lite.

Hoppas det inte var för mycket att läsa och lycka till med datorn!

Visa signatur

CPU: AMD R5 5600X | Minne: 32GB 3200Mhz | Chassi: Louqe S1 Mk2 | GPU: EVGA 2080 | Kylning: Noctua NH-L12S | Drive: PNY 500gb NVME| PSU: SF600 Platium SFX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

2600X kostar 300 mer, samt att du behöver köpa till en kylare också, vilket gör totalt 650 sek dyrare ungefär?
2600 har kylare med i paketet och kostar 1999 sek.

Eller har jag missupfattat?

Nej, då har du har missuppfattat! Med senaste generationen Ryzen ingår det alltid fläkt (2600-2700+X). 2600X kommer det fläkten "Wraith Spire" - som presterar ungefär som en "Pure Rock" eller "212 Hyper Evo".

Gällande grafikkort så hade nog jag köpt begagnat. Mitt senaste bygge bestod i princip bara utav begagnade komponenter och delar som var på realisation. Annars kommer din (bonus) son säkert långt med ett 1060/580 (alt. 1070 ifall ni kan tänka er gå upp till knappt 12TKR).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till i högen:

https://www.inet.se/produkt/b1009260/12k-amd-bygge

Det ligger som de tidigare på 12k vilket jag förstår är mer än det förra bygget jag föreslog, vilket följer med Windows + montering. Den här är en väldigt kompetent dator utan några direkta kompromisser. Du kan sänka prislappen, men det blir med kompromisser. Det du kan spara in på är typ minnet, 8GB går ok att köra på även om du kommer att vilja utöka med tiden. Du kan köpa ett GTX1060 3GB och spara 400:- då det finns ett för 2790:-, tillsammans blir de då:
https://www.inet.se/produkt/b1009297/10-8k-amd-bygge

Kollade på resten, men det fanns inget vettigt att spara in på. Du kan få ner bygget med några hundringar genom att ta ett billigare nätagg, men då offrar du ett av de allra bästa nätaggen på marknaden för ett pangpris. Du kan byta ner dig till en I3 8100 och spara 800:-, men då offrar du ganska mycket i CPU-prestanda samt att du sitter med en skitfläkt som följer med. Grafikkortet kan du spara in en hel del på, men det fanns inget RX 570 för ett vettigt pris och går du lägre än det så begränsar du dig att köra spel med enklare grafik. 12k är en sweetspot för byggen idag när du ska ha den monterad och med Windows. 11k går, men under det så gör du bäst i att leta efter märkesdatorer på rabatt eller begagnat.

Permalänk
Medlem

Tack för ytterligare förlsag!

Antec kabinettet ser fint ut! Skall spana in det!

1060 3gb går bort, det känns bara dumsnålt Fokar nog på ett rx580 4 eller 8 gb för att få freesyk funktionen.

Windows köper jag på nätet för att spara lite pengar. (har köpt mitt egna på inet så gjort rätt för mig en gång, får räcka... )

Tror även jag stannar på Ryzen processorn faktiskt. Kör själv sedan tidigare och känns prisvärd. Får funderar runt 2600 eller 2600x dock - Prestandaförbättringen är inte direkt överväldigande. Om man inte skall klocka då kanske

ramminne lockas jag av 16 direkt, flera som nämt att det börjar bli lite segt med 8gb. Vill gärna komma upp i fart på dem, runt 3000 mhz då jag förstår det som att det är viktigare för Ryzen än Intel processor.

extra hårddisk behövs inte då vi plockar den från hans gamla dator.

Ny korg, bytt ut kabinettet, lagt till 2600x processor, 16 gb 3200 Mhz minne samt 8 gb rx580. känns som väldigt mycket dator för pengarna.

https://komponentkoll.se/bygg/BGRPe

Funderar på SSD´n, kör samsung av vana då jag hört väldigt gott om dem. Toshiba disken är 250 sek billiare. Är den lika bra?

Stort tack än en gång för all input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Tack för ytterligare förlsag!

Antec kabinettet ser fint ut! Skall spana in det!

1060 3gb går bort, det känns bara dumsnålt Fokar nog på ett rx580 4 eller 8 gb för att få freesyk funktionen.

Windows köper jag på nätet för att spara lite pengar. (har köpt mitt egna på inet så gjort rätt för mig en gång, får räcka... )

Tror även jag stannar på Ryzen processorn faktiskt. Kör själv sedan tidigare och känns prisvärd. Får funderar runt 2600 eller 2600x dock - Prestandaförbättringen är inte direkt överväldigande. Om man inte skall klocka då kanske

ramminne lockas jag av 16 direkt, flera som nämt att det börjar bli lite segt med 8gb. Vill gärna komma upp i fart på dem, runt 3000 mhz då jag förstår det som att det är viktigare för Ryzen än Intel processor.

extra hårddisk behövs inte då vi plockar den från hans gamla dator.

Ny korg, bytt ut kabinettet, lagt till 2600x processor, 16 gb 3200 Mhz minne samt 8 gb rx580. känns som väldigt mycket dator för pengarna.

https://komponentkoll.se/bygg/BGRPe

Funderar på SSD´n, kör samsung av vana då jag hört väldigt gott om dem. Toshiba disken är 250 sek billiare. Är den lika bra?

Stort tack än en gång för all input!

Enda förslaget jag skulle göra till det bygget du har där är att byta RX 580 8GB till 4GB om du vill spara ~600kr.

Edit: https://komponentkoll.se/produkt/2067/

Visa signatur

CPU: AMD R5 5600X | Minne: 32GB 3200Mhz | Chassi: Louqe S1 Mk2 | GPU: EVGA 2080 | Kylning: Noctua NH-L12S | Drive: PNY 500gb NVME| PSU: SF600 Platium SFX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar:

Enda förslaget jag skulle göra till det bygget du har där är att byta RX 580 8GB till 4GB om du vill spara ~600kr.

Edit: https://komponentkoll.se/produkt/2067/

Hej, och tack!

Jag har inte riktigt fått kläm på Vram delen på Raedon korten? På intels 1060 kort så är 3 gb big nono, och 6 gb nödvändigt för hyffsad framtidssäkring. Men på raedons så räcker 4 gb och kanske inte värt att lägga 600 kr till för att få 8 gb.

Någon som kan förklara?

har läst på om kabinettet lite och fått lite sådär betyg. kollat in Fractal Design Define C Window som kostar ca 300 sek mer men markant bättre recensioner. Känns värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Hej, och tack!

Jag har inte riktigt fått kläm på Vram delen på Raedon korten? På intels 1060 kort så är 3 gb big nono, och 6 gb nödvändigt för hyffsad framtidssäkring. Men på raedons så räcker 4 gb och kanske inte värt att lägga 600 kr till för att få 8 gb.

Någon som kan förklara?

har läst på om kabinettet lite och fått lite sådär betyg. kollat in Fractal Design Define C Window som kostar ca 300 sek mer men markant bättre recensioner. Känns värt.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3853821,3780468 Det är en skillnad på hur många Cuda Cores det är mellan 1060 3GB och 6GB korten, så namnet är lite missledande om att det inte bara är en 3GB skillnad i VRAM utan också andra delar av kortet.

När det kommer till framtidssäkring så kan jag inte tala så mycket men för tillfället så använder inte jag iallafall nära 4GB VRAM när jag spelar samt 600kr är en ganska stor skillnad som kan gå till något annat eller ett bidrag till sonen när han kanske uppgraderar grafikkortet om några år eller så.

Brukar vara väldigt svår att göra ett större misstag på chassin, så länge du tycker att lådan är snygg, passar alla delar så kommer det nog inte gå dåligt. Försök bara hålla dig till Metall och undvik de alltför plastiga.

Visa signatur

CPU: AMD R5 5600X | Minne: 32GB 3200Mhz | Chassi: Louqe S1 Mk2 | GPU: EVGA 2080 | Kylning: Noctua NH-L12S | Drive: PNY 500gb NVME| PSU: SF600 Platium SFX |

Permalänk
Medlem

hmm, ok. Skall läsa på lite mer om det

ingen ide att lägga 600 extra om det inte gör någon större skillnad!

Tack för återkoppling!

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Vill tacka för all feedback som jag fått. Er hjälp är ovärderlig!

Har beställt enl nedan. Delar upp det på Webhallen, Inet och Netonnet för bästa pris.
Kabinettet har gått upp 150 sek efter jag la beställningen
Känns som en mycket potent dator som kommer hålla bra för bonussonen under lång tid. När det väl blir dags så får vi byta ut grafikkortet så är den som ny igen

med 16 gb 3200 minnen (som förhoppningsvis går att skrämma upp i hyfsad hastighet) samt en bra PSU och kabinett så är det en bra bas för många år framöver känns det som. Tillkommer gör ev windows 10 (om han inte kan använda den han har på sin nuvarande dator) samt ev någon extra fläkt. Jag kan ha någon liggande som jag i så fall kan återanvända. Annars blir det några hundra till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Hej igen!

Vill tacka för all feedback som jag fått. Er hjälp är ovärderlig!

Har beställt enl nedan. Delar upp det på Webhallen, Inet och Netonnet för bästa pris.
Kabinettet har gått upp 150 sek efter jag la beställningen
Känns som en mycket potent dator som kommer hålla bra för bonussonen under lång tid. När det väl blir dags så får vi byta ut grafikkortet så är den som ny igen

med 16 gb 3200 minnen (som förhoppningsvis går att skrämma upp i hyfsad hastighet) samt en bra PSU och kabinett så är det en bra bas för många år framöver känns det som. Tillkommer gör ev windows 10 (om han inte kan använda den han har på sin nuvarande dator) samt ev någon extra fläkt. Jag kan ha någon liggande som jag i så fall kan återanvända. Annars blir det några hundra till.

https://komponentkoll.se/bild/BqtVV.png

Det är en fin dator! Bra jobbat hoppas sonen får mycket njutning av den!

Visa signatur

CPU: AMD R5 5600X | Minne: 32GB 3200Mhz | Chassi: Louqe S1 Mk2 | GPU: EVGA 2080 | Kylning: Noctua NH-L12S | Drive: PNY 500gb NVME| PSU: SF600 Platium SFX |

Permalänk
Skrivet av TrexTrias:

@Hutter:

Alltid bäst att köpa en märkesdator för de har full koll på vilka komponenter som passar. Dessutom öppet köp 30 dagar eller mer. Då kan man prova om den är något att ha.

Jag hade inte kört med AMD i något eftersom de blir tröga med tiden och passar inte alla spel etc.

Just HP stationär gaming datorer får bäst i test. Med Intel. Eller en Lenovo.

1070 eller 1080 grafikkort. 1060 klarar sig inte riktigt.

Intel i7 är att föredra. Men i5 duger.

Vad menar du med detta? AMD blir tröga med tiden? Du menar att man måste smörja upp dom med jämna mellanrum?

Du bör nog läsa på lite om hur microprocessorer fungerar innan du går runt och sprider okunnskap.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599