Server börja blir överhettad CPU1

Permalänk
Skrivet av superegg:

Kommer inte ihåg om just den server har det får kolla på det.

Den bör ha det som standard, tror den möjligen försvunnit för dig när du köpt den? Annars kan du alltid bygga en egen med plast. Min CPU på min 1U server sjönk med 25 grader i idle temp efter att jag installerat en korrekt shroud.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AquaRelliux:

Den bör ha det som standard, tror den möjligen försvunnit för dig när du köpt den? Annars kan du alltid bygga en egen med plast. Min CPU på min 1U server sjönk med 25 grader i idle temp efter att jag installerat en korrekt shroud.

Den är bygg av mullet.se.

Har tryck in en till CPU och massa ram sen jag köpte den.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Börja med att byta kylpasta. Om det inte ger effekt så kan du sätta en agilitytunnel och en sån fläkt på bilden du har ovan och forcera ut värmen från rummet.

Om du har hårddiskar i samma utrymme så skulle jag vara mer orolig för dem.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tjossanmannen:

Börja med att byta kylpasta. Om det inte ger effekt så kan du sätta en agilitytunnel och en sån fläkt på bilden du har ovan och forcera ut värmen från rummet.

Om du har hårddiskar i samma utrymme så skulle jag vara mer orolig för dem.

Kan byta kylpasta om ett par dagar. Hur hade du tänk dig med agilitytunnel ska jag ha fläkten mot den för att blåsa in luft eller suga ut luft från mitt rum?

ESXI02 har inga hårddiskar allt går över NFS till mitt SAN.

Mitt SAN temp.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Byt chassi, kolla min spec så ser du vilket chassi jag kör.
Mer ämnat för icke serverhall.
Det gav mig möjlighet att köra Noctua dessutom dvs tyst och svalt

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

Byt chassi, kolla min spec så ser du vilket chassi jag kör.
Mer ämnat för icke serverhall.
Det gav mig möjlighet att köra Noctua dessutom dvs tyst och svalt

Kommer inte modda om min serverdator. Sen så har jag allt i mitt rackskåp och har heller inte plast för 4U.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: Du borde fråga Mullet, men antar att du kommer behöva delen MCP-310-19005-1N (?) Se https://www.supermicro.nl/manuals/other/userGuide_AirShroud_X...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moron:

@superegg: Du borde fråga Mullet, men antar att du kommer behöva delen MCP-310-19005-1N (?) Se https://www.supermicro.nl/manuals/other/userGuide_AirShroud_X...

Jag får öppna och kolla efter då jag inte kommer ihåg och sen bruka den vara genomskinlig så man tänker inte på det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Kan byta kylpasta om ett par dagar. Hur hade du tänk dig med agilitytunnel ska jag ha fläkten mot den för att blåsa in luft eller suga ut luft från mitt rum?

ESXI02 har inga hårddiskar allt går över NFS till mitt SAN.

Mitt SAN temp.

https://i.imgur.com/aJWZnVW.png

Hej!

Det jag menade va att blåsa ut luften ur rummet.

Sitter ditt SAN i samma rum så skulle ja va rätt orolig om diskarna har samma temp som den lägsta i din bild du visar upp.
Det ksnske inte är ett problem nu menndet kam bli ett problem och då om en disk rasar finns risk att fler rasar under uppbyggnad av raiden.

Men är ju svårt att köra serverprylar svalt om man inte har rätt kylning och luftcirkulation

Om det är ett separat rum i ett hus kan man sätta upp en luftvärmepump för att få ac-funktionalitet i rummet. Men det kanske inte finns möjlighet till det?

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tjossanmannen:

Hej!

Det jag menade va att blåsa ut luften ur rummet.

Sitter ditt SAN i samma rum så skulle ja va rätt orolig om diskarna har samma temp som den lägsta i din bild du visar upp.
Det ksnske inte är ett problem nu menndet kam bli ett problem och då om en disk rasar finns risk att fler rasar under uppbyggnad av raiden.

Men är ju svårt att köra serverprylar svalt om man inte har rätt kylning och luftcirkulation

Om det är ett separat rum i ett hus kan man sätta upp en luftvärmepump för att få ac-funktionalitet i rummet. Men det kanske inte finns möjlighet till det?

//Tobias

Jag bor i en lgh frågan är om man kan sätta den andra delen på balkongen?

Vilken av dessa dra minst? Skulle den kunna kyla ner ett rum eller hela lgh som är på 70 kv?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4501890,4501891,4343810

SAN:et är i samma rum men jag köpte 6 diskar åt gången för att undvika att alla går sönder på samma gång.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Diskarna lär/borde inte ha samma temp då dem förhoppningsvis sitter i fronten av ett chassi med insug bakom(?).

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moron:

Diskarna lär/borde inte ha samma temp då dem förhoppningsvis sitter i fronten av ett chassi med insug bakom(?).

Diskar sitter i fronten men insug bakom vet jag inte.

SAN bilder.

Sitter en luftkanal i SAN:et.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: Skulle nog rekommendera att sätta in blanks eller bara sätta typ wellpapp (billiga lösningar FTW!) framför de tomma HDD-sloten.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moron:

@superegg: Skulle nog rekommendera att sätta in blanks eller bara sätta typ wellpapp (billiga lösningar FTW!) framför de tomma HDD-sloten.

Jag tog bort alla då jag skulle sätta på nummer på dom och sen så sätta jag bara tillbaka dom med hårddiskar i.

Får den inte in mer luft när man ha lite öppet?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: Möjligt, men du vill att luften ska sugas in över diskarna, inte genom ett öppet hål.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moron:

@superegg: Möjligt, men du vill att luften ska sugas in över diskarna, inte genom ett öppet hål.

Så nu har jag sätt in dom.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Min ser ut så här ungefär. https://media1.bauhaus.se/media/catalog/product/2/1/2146681A.jpg

Hade inte tänkt att borra hål i vägen för att få in luft utan tänkte ha slagen utan för fönstret men att borra fast själva fläkten mot vägen.

Fläkten ser rimlig ut.
Men har du 32grader i rummet med den där fläkten i dörröppningen?
Hur står den i förhållande till dina servrar.

För att optimera kylningen vill du rikta den svalaste luften du kan få tag i mot servrarnas luftinsug.
Den varma luften kommer förhoppningsvis självmant lämna rummet om det är öppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Fläkten ser rimlig ut.
Men har du 32grader i rummet med den där fläkten i dörröppningen?
Hur står den i förhållande till dina servrar.

För att optimera kylningen vill du rikta den svalaste luften du kan få tag i mot servrarnas luftinsug.
Den varma luften kommer förhoppningsvis självmant lämna rummet om det är öppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte ha min dörr öppen hela tiden då min katt vill gärna gå in i mitt rum.

Idag så blåser det ute lite gran så nu har jag 26 grader i mitt rum.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kan inte ha min dörr öppen hela tiden då min katt vill gärna gå in i mitt rum.

Idag så blåser det ute lite gran så nu har jag 26 grader i mitt rum.

Du kan inte katt-säkra ditt rum då och ha dörren öppen?

Du behöver ju få in kall luft i rummet, och det blir svårare om det ska vara stängt.

En vanlig golvfläkt från Clas Ohlson flyttar kring 60kubikmeter luft i minuten. Medan den du länkade från biltema max når 180kubik per timme.

Om du skruvar fast en dyr jätte AC behöver du även leda ut värmen, hur löser du det om det ska vara stängt överallt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Du kan inte katt-säkra ditt rum då och ha dörren öppen?

Du behöver ju få in kall luft i rummet, och det blir svårare om det ska vara stängt.

En vanlig golvfläkt från Clas Ohlson flyttar kring 60kubikmeter luft i minuten. Medan den du länkade från biltema max når 180kubik per timme.

Om du skruvar fast en dyr jätte AC behöver du även leda ut värmen, hur löser du det om det ska vara stängt överallt?

Skickades från m.sweclockers.com

Vart har du fått fram att den skulle bara flytta 180 kubik per timme?

Den AC som jag länka till så sitter en del inne och den andra ute och någon slag som håller dom ihop leder den inte bort värmen där den blåser kall luft?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vart har du fått fram att den skulle bara flytta 180 kubik per timme?

Den AC som jag länka till så sitter en del inne och den andra ute och någon slag som håller dom ihop leder den inte bort värmen där den blåser kall luft?

Från specifikationen.

Jag tänker bara att det finns enklare och billigare lösningar (golvfläkt med öppen dörr) än att göra en fast installation av en värmepump för 16000.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

http://i.imgur.com/dUN5SLg.jpg
Från specifikationen.

Jag tänker bara att det finns enklare och billigare lösningar (golvfläkt med öppen dörr) än att göra en fast installation av en värmepump för 16000.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah jag trodde du menar

dock har jag ett annat märke.

Annans så var det denna modellen som jag hade kollat på.

Jo visst är det enklare än att ha fläktar än att installera värmepump.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ah jag trodde du menar https://www.rusta.com/itemassets/64c329022a8a48fcbb895661b0e4229d/907511930101-itembig-636231345730000000.jpg dock har jag ett annat märke.

Annans så var det denna modellen som jag hade kollat på. //i.imgur.com/at8hXgN.png

Jo visst är det enklare än att ha fläktar än att installera värmepump.

Kika in hur denna snubben på youtube har byggt sitt serverrum med kyla hemma i Danmark. Jag vet inte hur mycket en sådan låter utan dämpning https://www.youtube.com/watch?v=iINCNOHKByo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Kika in hur denna snubben på youtube har byggt sitt serverrum med kyla hemma i Danmark. Jag vet inte hur mycket en sådan låter utan dämpning https://www.youtube.com/watch?v=iINCNOHKByo

Han använder sig av luftkanal fläkt frågan är om han hämtar kall luft ute eller om han hämtar det något annat stans i huset? Dock så bor jag i lgh.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Han använder sig av luftkanal fläkt frågan är om han hämtar kall luft ute eller om han hämtar det något annat stans i huset? Dock så bor jag i lgh.

Han blåser ut den varma luften i huset. Och har ventil för insug och på sommaren även fläkt för inblås. Plus kammare för varmt och kallt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Han blåser ut den varma luften i huset. Och har ventil för insug och på sommaren även fläkt för inblås. Plus kammare för varmt och kallt

Skickades från m.sweclockers.com

Då måste man ha hål för att kunna suga luften och blåsa ut luften så frågan är om man kan köpa en innerdörrar som passar till den lgh och göra ett hål för att blåsa ut luften och bygga någon platta som man kan skruva fast på fönstert som man kan suga i luften?

#17336176

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Då måste man ha hål för att kunna suga luften och blåsa ut luften så frågan är om man kan köpa en innerdörrar som passar till den lgh och göra ett hål för att blåsa ut luften och bygga någon platta som man kan skruva fast på fönstert som man kan suga i luften?

#17336176

Du kan ju köra med en vanlig plywood skiva och såga hål. För bästa effekt ska du satsa på en varm och en kall sida och temp-styrda fläktar för din egen skull

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Du kan ju köra med en vanlig plywood skiva och såga hål. För bästa effekt ska du satsa på en varm och en kall sida och temp-styrda fläktar för din egen skull

Skickades från m.sweclockers.com

Är det många som har gjort så i lgh utan att hyresvärden bry sig?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666