Permalänk
Medlem

Min nya dator, bra eller dålig?

Hej, imorgon ska jag köpa en ny dator i delar.

Här är listan på följande delarna.

(Har köpt redan GTX 1060 6GB som ska )

Vad tycker ni, ser det bra ut, är det prisvärt? Vad skulle ni har ändrat på ? Har lite tid tills imon att ändra på listan.
Ni får jättegärna komma med förslag, kanske det går att bygga något billigare med samma prestanda om inte bättre.

Tack

Permalänk
Medlem

Ingen SSD? skippa cd-läsare och billigare nätagg. 550w räcker även om du ska uppgradera.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Jag hade försökt klämma in en SSD i budgeten, det gör en sån enorm skillnad.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Ska nog stoppa ditt en 120Gb SSD för OS, men CD Läsaren ska jag ha till att installera Windows.

Vad tycker ni om moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gevorg:

Ska nog stoppa ditt en 120Gb SSD för OS, men CD Läsaren ska jag ha till att installera Windows.

Installera windows via ett USB-sticka så slipper du en läsare du använder 1 gånger vart 3:de år.

Jag skulle absolut köpt en SSD på minst 250Gb.

Permalänk
Medlem

@Gevorg: Du är annars varmt välkommen till oss på 2000-talet, här installerar vi Windows från USB-sticka!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Om du skall spela onlinespel så rekommenderar jag definitivt att du använder nätverkskabel isf WiFi.

För övrigt håller jag med övriga talare. En SSD definitivt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Minneshastighet framgår ej. Du behöver en cpu-kylare. Phanteks chassit är inte så bra som många påstår. Fractal design meshify GT eller vad det nu heter som finns på rea hos webhallen är betydligt bättre och just nu billigare. Jag hade skippat trådlöst nätverkskort, tagit ett billigare moderkort och lagt mellanskillnaden på en i7 8700K istället.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har lite svårt med nätverkskabel då datorn är på andra våning och nätverk har jag i tvättrummet. Har runt 65mbs ner och 10 upp på nuvarande dator vilket är 10år+. Ifall jag får 100mbs med nya kortet så är jag supernöjd. Annars så får jag dra kabel :/

@Chris_Kadaver Vilken moderkort skulle du rekommendera ?

Permalänk
Medlem

@Gevorg: ser bra ut men du hade nog fått ut mer av en ryzen 5 2600x, den är 6 kärning vilket är nice. En ssd som många andra säger håller jag med om, gör all skillnad i världen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ottoz:

@Gevorg: ser bra ut men du hade nog fått ut mer av en ryzen 5 2600x, den är 6 kärning vilket är nice. En ssd som många andra säger håller jag med om, gör all skillnad i världen

ursäkta i5 an är bättre, i7 8700k dock om du tar bort nätvärkskort och minskar priset på moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gevorg:

Ska nog stoppa ditt en 120Gb SSD för OS, men CD Läsaren ska jag ha till att installera Windows.

Vad tycker ni om moderkortet?

Installera Windows från skiva var det 10-15 år sen man pyssla med, skippa den och skaffa en SSD istället ca 250Gb+ är lagom.

Om du har nån gammal Windows 7 på skiva så kommer du stötta på problem att installera den...

Moderkortet är helt OK, men detta https://www.inet.se/produkt/1900463/asus-prime-z370-a är mer prisvärt, och du kommer knappast sakna nått på det..
Alt om du vill ha wifi så detta https://www.inet.se/produkt/1900465/asus-rog-strix-z370-g-gam... så slipper du köpa separat Wifi kort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Lista hos Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-8600K (2 390 kr hos Komplett)
Chassi: Fractal Design Define Mini C (819 kr hos Webhallen)
Moderkort: MSI Z370M GAMING PRO AC (1 790 kr hos Alina)
RAM: Ballistix Elite DDR4 16GB (1 990 kr hos NetOnNet)
SSD: Samsung SSD 860 EVO SSD 250GB (MZ-76E250B/EU) (849 kr hos Inet)
HDD: Seagate Intern hårddisk Barracuda Compute HDD 2TB (679 kr hos NetOnNet)
PSU: EVGA SuperNOVA G1+ 650Watt 80 PLUS Gold (899 kr hos Inet)
CPU-kylare: be quiet! Pure Rock CPU Kylare (349 kr hos Inet)
Summa: 9 765 kr

Paketet ligger lite över ditt, men du missade en CPU-kylare så skillnaden blir runt 250:-
Nätagget i paketet ovan är betydligt mer påkostat (men på extrapris), minnerna är bättre, SSD medföljer och hårddisken är större.

Permalänk
Medlem

@Gevorg: Nu vet jag inte hur det ser ut med väggarna hos dig men jag använder Asus AC68 som fungerar ypperligt. Har väldigt bra ping i spel. Så tror inte du behöver oroa dig över det.

Permalänk
Medlem

Tänker ta bort trådlösa WLAN kortet och byta ut moderkortet mot en MSI Z370 Gaming Pro Carbon AC. Det är samma pris som nuvarande moderkortet och man får intel wifi-kort på köpet. Vad tycker ni, ska man köra på det?

Permalänk
Medlem

@Gevorg: helt klart, blir du inte nöjd tycker jag helt klart du ska lägga en dag/eftermiddag på planering och dragning av nätverkskabel

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gevorg:

Tänker ta bort trådlösa WLAN kortet och byta ut moderkortet mot en MSI Z370 Gaming Pro Carbon AC. Det är samma pris som nuvarande moderkortet och man får intel wifi-kort på köpet. Vad tycker ni, ska man köra på det?

Gör det. Kom ihåg att det är mATX, så du kan köra på ett mindre chassi om du vill. Det går bra att köra med ett ATX-chassi också, men moderkortet kommer se lite kort i inne i datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gevorg:

Ska nog stoppa ditt en 120Gb SSD för OS, men CD Läsaren ska jag ha till att installera Windows.

Vad tycker ni om moderkortet?

Ha kul att spendera 48 timmar att uppdatera Windows.
Om den inte hakar upp sig permanent för att du försöker uppdatera en depreciated version.

Permalänk
Medlem

Tackar alla som var med och hjälpte till mig <3, jag har köpt grejerna och håller på att bygga. Har även lärt mig om hur man installerar windows från USB XD.

@Sinery Vad menar du med depreciated ?