Dator startar inte trots felsökning - udda problem 4pins kontakt

Permalänk

Dator startar inte trots felsökning - udda problem 4pins kontakt

Hej hej! Försökte hjälpa min kusin idag med hans dator som inte startar. Enligt honom dog den och gick att starta en gång efteråt men då utan bild. Nu startade den inte alls.

När jag kom dit och först försökte starta den så rörde sig fläktarna ca en sekund och sen slocknade datorn. Jag testade dra cmos:en och pröva igen, ingen skillnad. Moderkortsdioden lyser grönt så tänkte att inget felade där. Testade med annat grafikkort och annan PSU inget hände. Monterade sedan bort moderkortet och märkte då att en av distanserna från moderkortet satt lös. Åtgärdade detta, skurvade fast och kopplade in alla sladdar. Jag hade dock glömt den extra 4pins kontakten till moderkortet. Då startade datorn helt plötsligt, dock utan bild. Upptäckte min miss, när jag sedan kopplade in 4pins kontakten och försökte starta så rörde sig fläktarna en sekund men inget annat. Helt dött, precis som tidigare. Tog sedan bort 4pins kontakten igen och då startade datorn. Luktade nu lite bränt men jag kunde inte härleda vart ifrån. Det enda jag inte testat med är ett annat ram minne.

Vad gör jag? vad tror ni? Kan moderkortet fela? Cpu:n brunnit?

Setup:
Processor: AMD FX-8320 8C 3.5 GHz Black Edition 8MB
Moderkort: ASUS M5A97 LE R2.0
PSU: Fractal Design EFFEKT 600W
Ram: Crucial 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Ballistix
SSD: OCZ TR150 240GB

Permalänk
Medlem

@Poopilicious: Har du testat med annan 4-pins kontakt som inte sitter på samma sladd?
Spontant låter det som att antingen är det kontakten alternativt psu'n som krånglar eller så har det blivit kortis i den kontakten på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Eftersom det moderkortet inte är så jättelämpligt för den CPU så är det nog moderkortet som har sagt upp sig, är troligen komponenter som tillhör VRM som luktar lite bränt.

Om det är så är moderkortet bara att förpassa till det runda arkivet..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Eftersom det moderkortet inte är så jättelämpligt för den CPU så är det nog moderkortet som har sagt upp sig, är troligen komponenter som tillhör VRM som luktar lite bränt.

Om det är så är moderkortet bara att förpassa till det runda arkivet..

Det stöder dock CPU'n officiellt:
https://www.asus.com/Motherboards/M5A97_LE_R20/HelpDesk_CPU/
Därmed inte sagt att kortet inte kan ha kastat in handsken ändå

Är TS 100% säker på att rätt kablar används till PSU'n ?
Har sett en del skräckexempel där PCI-e ström kan kopplas till EPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det stöder dock CPU'n officiellt:
https://www.asus.com/Motherboards/M5A97_LE_R20/HelpDesk_CPU/
Därmed inte sagt att kortet inte kan ha kastat in handsken ändå

Är TS 100% säker på att rätt kablar används till PSU'n ?
Har sett en del skräckexempel där PCI-e ström kan kopplas till EPS.

Ja CPU fungerar, men strömförsörjningen är lite klen så den får arbeta rätt hårt.
Också TS säger att när fyrpinskabelen inte är ansluter så fungerar det normalt dock utan bild, vilket är så det blir utan den ansluten.
Och när man ansluter så funkar det en sekund bara = troligen kortsluten VRM eller liknade.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Tack för svar!