Permalänk

Bahnhof, vilket stadsnät?

Enkel fråga, när man går in och beställer på bahnhof.se så får man välja ett specifikt stadsnät.
De två jag kollar på just nu är Bolina och iTux. iTux är billigare men jag ville fråga om det finns några problem med det.
(Jag bor i Malmö och tänker byta från BBB.)

Permalänk
Medlem

@Christmas5: nja den frågan är väl mer vilket nät du är ansluten till?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christmas5:

Enkel fråga, när man går in och beställer på bahnhof.se så får man välja ett specifikt stadsnät.
De två jag kollar på just nu är Bolina och iTux. iTux är billigare men jag ville fråga om det finns några problem med det.
(Jag bor i Malmö och tänker byta från BBB.)

Lite förvirrad. Om du redan har fiber tillhör du ju redan ett stadsnät?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Christmas5:

Enkel fråga, när man går in och beställer på bahnhof.se så får man välja ett specifikt stadsnät.
De två jag kollar på just nu är Bolina och iTux. iTux är billigare men jag ville fråga om det finns några problem med det.
(Jag bor i Malmö och tänker byta från BBB.)

Som personerna säger ovan, du bestämmer vilket stadsnät som du är ansluten till, inte vill ansluta till.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Skall vi inte dra till med en till kommentar som säger exakt vad de tidigare sagt då?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag funderade lite på, vilket stadsnät hänger du på egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jaja, jag formulerade mig kanske lite dåligt. Jag är en tonåring och bor med mina föräldrar.
Pga möjligtvis bättre priser och annat så föreställde jag iden om att byta vår internetleverantör.

Vi har varit utan internet hela dagen idag, och det kunde inte ha varit vår router, jag provade att koppla en dator direkt till nätverksuttaget i ett av rummen. Så jag tänkte "hej detta har hänt flera gånger, kan vi inte bara byta vår isp?".

Allt mina föräldrar vet är att vår isp är BBB (eller Telenor i så fall), och att vi betalar 400kr inklusive faktura för 100 ner och 10 upp. När jag kollade priserna hos bland annat Bahnhof så såg jag att de kunde vara lägre, men jag har ingen aning om vilket stadsnät vi är kopplade till.

Som aragon sa, frågan är då vilket nät vi är anslutna till.
Lägenheten som vi bor i är registrerad i HSB,
(eller hur säger man, att vi har en lägenhet hos HSB?) och på deras hemsida så har de en sektion om bredband

https://www.hsb.se/malmo/medlem/bostadsrattsforening/erbjudan...

och så har de det här

https://www.hsb.se/malmo/brf/angdala/nyheter/bahnhof/

Då verkar det som om vi har Bolina? Jag tänkte mig att det skulle vara mer prisvärt och att vi skulle kanske ha mindre problem med nätet om vi bytte till en annan isp, men sen så kom jag också ihåg att BBB och Bahnhof bara är tjänstleverantörer, och att de inte kan göra något om stadsnätet har problem, eller? Är det då ens värt att byta eller borde vi bara ringa BBB, fixa problemen och förhoppningsvis få någon rabatt?

Förlåt om jag låter som en idiot eller något liknande, jag har vanligtvis haft en bättre aning om datorer och liknande än mina klasskamrater, men jag har aldrig gjort eller läst något om hur internetleverantörer fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christmas5:

Jaja, jag formulerade mig kanske lite dåligt. Jag är en tonåring och bor med mina föräldrar.
Pga möjligtvis bättre priser och annat så föreställde jag iden om att byta vår internetleverantör.

Vi har varit utan internet hela dagen idag, och det kunde inte ha varit vår router, jag provade att koppla en dator direkt till nätverksuttaget i ett av rummen. Så jag tänkte "hej detta har hänt flera gånger, kan vi inte bara byta vår isp?".

Allt mina föräldrar vet är att vår isp är BBB (eller Telenor i så fall), och att vi betalar 400kr inklusive faktura för 100 ner och 10 upp. När jag kollade priserna hos bland annat Bahnhof så såg jag att de kunde vara lägre, men jag har ingen aning om vilket stadsnät vi är kopplade till.

Som aragon sa, frågan är då vilket nät vi är anslutna till.
Lägenheten som vi bor i är registrerad i HSB,
(eller hur säger man, att vi har en lägenhet hos HSB?) och på deras hemsida så har de en sektion om bredband

https://www.hsb.se/malmo/medlem/bostadsrattsforening/erbjudan...

och så har de det här

https://www.hsb.se/malmo/brf/angdala/nyheter/bahnhof/

Då verkar det som om vi har Bolina? Jag tänkte mig att det skulle vara mer prisvärt och att vi skulle kanske ha mindre problem med nätet om vi bytte till en annan isp, men sen så kom jag också ihåg att BBB och Bahnhof bara är tjänstleverantörer, och att de inte kan göra något om stadsnätet har problem, eller? Är det då ens värt att byta eller borde vi bara ringa BBB, fixa problemen och förhoppningsvis få någon rabatt?

Förlåt om jag låter som en idiot eller något liknande, jag har vanligtvis haft en bättre aning om datorer och liknande än mina klasskamrater, men jag har aldrig gjort eller läst något om hur internetleverantörer fungerar.

I och med ändringen till Telenor så är hastigheterna symmetriska. Vilket innebär att du nu borde ha 100/100. Men tror du kan få reda på stadsnät genom att t.ex gå till Bahnhof, skriva in din adress och på så viss få fram dina alternativ så som hastighet och pris och kanske också vilket stadsnät ni tillhör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christmas5:

Jaja, jag formulerade mig kanske lite dåligt. Jag är en tonåring och bor med mina föräldrar.
Pga möjligtvis bättre priser och annat så föreställde jag iden om att byta vår internetleverantör.

Vi har varit utan internet hela dagen idag, och det kunde inte ha varit vår router, jag provade att koppla en dator direkt till nätverksuttaget i ett av rummen. Så jag tänkte "hej detta har hänt flera gånger, kan vi inte bara byta vår isp?".

Allt mina föräldrar vet är att vår isp är BBB (eller Telenor i så fall), och att vi betalar 400kr inklusive faktura för 100 ner och 10 upp. När jag kollade priserna hos bland annat Bahnhof så såg jag att de kunde vara lägre, men jag har ingen aning om vilket stadsnät vi är kopplade till.

Som aragon sa, frågan är då vilket nät vi är anslutna till.
Lägenheten som vi bor i är registrerad i HSB,
(eller hur säger man, att vi har en lägenhet hos HSB?) och på deras hemsida så har de en sektion om bredband

https://www.hsb.se/malmo/medlem/bostadsrattsforening/erbjudan...

och så har de det här

https://www.hsb.se/malmo/brf/angdala/nyheter/bahnhof/

Då verkar det som om vi har Bolina? Jag tänkte mig att det skulle vara mer prisvärt och att vi skulle kanske ha mindre problem med nätet om vi bytte till en annan isp, men sen så kom jag också ihåg att BBB och Bahnhof bara är tjänstleverantörer, och att de inte kan göra något om stadsnätet har problem, eller? Är det då ens värt att byta eller borde vi bara ringa BBB, fixa problemen och förhoppningsvis få någon rabatt?

Förlåt om jag låter som en idiot eller något liknande, jag har vanligtvis haft en bättre aning om datorer och liknande än mina klasskamrater, men jag har aldrig gjort eller läst något om hur internetleverantörer fungerar.

Du är på rätt spår. BBB(Telenor) eller Bahnhof kan inte göra något av vad som fysiskt sker på Bolina.
Jag hade endå bytt Bahnhof. Det ÄR mer sällan strul och förtaget har lite bättre värderingar mot sina anställda och kunder...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

@Cenorida: Jag gick in på deras hemsida, skrev in vår adress igen och plötsligt insåg att det säger att de "tyvärr inte hittar de aktuella priserna för ditt område." Det kanske förklarar varför jag får välja mellan 10-14 olika stadsnät och Telia Öppen Fiber även om jag skriver in adressen. I så fall får jag väl gissa på att det är Bolina eftersom HSB har en sektion om just det stadsnätet på deras hemsida.

@AkUs: I så fall kollar jag väl bara på priserna, jag tror inte mina föräldrar skulle vilja byta om det bara betydde att vi fick lite mindre krångel med nätet, när det "bara" händer flera gånger om året.

Tack för det!

Permalänk
Medlem

Oftast när det strular så är det just hos stadsnätet och då är det väldigt lite vad dessa internetleverantörer kan göra, då de enbart "hyr" sig in. Men du ska definitivt byta eller iallafall förnya dina föräldrars kontrakt. 400kr för 100/10 låter absurt, betalar själv 250/250 för 299;- hos Bredband2.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christmas5:

@Cenorida: Jag gick in på deras hemsida, skrev in vår adress igen och plötsligt insåg att det säger att de "tyvärr inte hittar de aktuella priserna för ditt område." Det kanske förklarar varför jag får välja mellan 10-14 olika stadsnät och Telia Öppen Fiber även om jag skriver in adressen. I så fall får jag väl gissa på att det är Bolina eftersom HSB har en sektion om just det stadsnätet på deras hemsida.

@AkUs: I så fall kollar jag väl bara på priserna, jag tror inte mina föräldrar skulle vilja byta om det bara betydde att vi fick lite mindre krångel med nätet, när det "bara" händer flera gånger om året.

Tack för det!

De operatörer som du kan "välja" mellan är bara alla stadsnät som finns tillgängliga i Malmö. Ifall du inte får någon träff när du skriver in din adress kan det t.om vara så att ingen av de listade stadsnätet är något av dina. Du skulle kunna testa skriva in din adress här: https://www.bredbandswebben.se/start/

Skrivet av TheBodyLotion:

Oftast när det strular så är det just hos stadsnätet och då är det väldigt lite vad dessa internetleverantörer kan göra, då de enbart "hyr" sig in. Men du ska definitivt byta eller iallafall förnya dina föräldrars kontrakt. 400kr för 100/10 låter absurt, betalar själv 250/250 för 299;- hos Bredband2.

Lyckos. Men har också ett acceptabelt pris då jag betalar 230kr för 100/10. Men skulle vara tvungen att betala typ 420kr för 250/250. Vilket stadsnät och operatör har du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Bredband2 genom Zitius. De har ständigt ökat med 10kr/år känns det som om man ska teckna nytt.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

De operatörer som du kan "välja" mellan är bara alla stadsnät som finns tillgängliga i Malmö. Ifall du inte får någon träff när du skriver in din adress kan det t.om vara så att ingen av de listade stadsnätet är något av dina. Du skulle kunna testa skriva in din adress här: https://www.bredbandswebben.se/start/

Jag kollade länken, skrev in vår adress och fick fram att vi har fiber. Dock står det inte något om vilket stadsnät vi är anslutna till.
Men, jag kan se att priserna på listan är exakt samma som priserna hos Bahnhof när jag väljer Bolina på deras hemsida.

@TheBodyLotion: Ja, det låter också absurt för mig. Om jag kommer ihåg rätt så är det typ 408kr minus 50kr i fakturaavgift.
Om man går in på Telenors sida och går till bredband så skulle priserna stämma.

https://www.telenor.se/handla/bredband/
"från 249kr/mån i 6 månader, Därefter från 389kr/mån."
Detta skulle då vara dyrt eftersom det bara är 100/100 eller 100/10, men så snart jag kollar på dem snabbare bredbanden så är det faktiskt 100kr billigare än hos Bahnhof vid 500- och 1000mbitps ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christmas5:

Jaja, jag formulerade mig kanske lite dåligt. Jag är en tonåring och bor med mina föräldrar.
Pga möjligtvis bättre priser och annat så föreställde jag iden om att byta vår internetleverantör.

Vi har varit utan internet hela dagen idag, och det kunde inte ha varit vår router, jag provade att koppla en dator direkt till nätverksuttaget i ett av rummen. Så jag tänkte "hej detta har hänt flera gånger, kan vi inte bara byta vår isp?".

Allt mina föräldrar vet är att vår isp är BBB (eller Telenor i så fall), och att vi betalar 400kr inklusive faktura för 100 ner och 10 upp. När jag kollade priserna hos bland annat Bahnhof så såg jag att de kunde vara lägre, men jag har ingen aning om vilket stadsnät vi är kopplade till.

Som aragon sa, frågan är då vilket nät vi är anslutna till.
Lägenheten som vi bor i är registrerad i HSB,
(eller hur säger man, att vi har en lägenhet hos HSB?) och på deras hemsida så har de en sektion om bredband

https://www.hsb.se/malmo/medlem/bostadsrattsforening/erbjudan...

och så har de det här

https://www.hsb.se/malmo/brf/angdala/nyheter/bahnhof/

Då verkar det som om vi har Bolina? Jag tänkte mig att det skulle vara mer prisvärt och att vi skulle kanske ha mindre problem med nätet om vi bytte till en annan isp, men sen så kom jag också ihåg att BBB och Bahnhof bara är tjänstleverantörer, och att de inte kan göra något om stadsnätet har problem, eller? Är det då ens värt att byta eller borde vi bara ringa BBB, fixa problemen och förhoppningsvis få någon rabatt?

Förlåt om jag låter som en idiot eller något liknande, jag har vanligtvis haft en bättre aning om datorer och liknande än mina klasskamrater, men jag har aldrig gjort eller läst något om hur internetleverantörer fungerar.

Det kan betyda att föreningen har ett avtal med Telenor, dvs de boende kan inte själva byta operatör. Bor ni i bostadsrättsförening så måste ni kontakta bostadsrättsföreningen för att få reda på hur ert avtal ser ut.

Permalänk

@Mordekai: Låter troligt. Då får vi väl först kontakta hsb och höra vad de säger.