Högtalarplacering 5.1-system

Permalänk
Medlem

Högtalarplacering 5.1-system

Har flyttat om lite grejer i huset och fick lov av frugan att sätta upp mitt gamla 5.1-system i vardagsrummet. Bifogar en bild över hur det skulle kunna se ut.

F - front
C - center
B - bas
S - surround

Resten säger väl sig självt. Det jag undrar är om det kommer att fungera att sätta den högra surround på den väggen? Känns ju som den kommer för långt off center men det kanske intw gör så mycket? Om det är till någon hjälp så ska mina paradigmhögtalare paras med en ny onkyo rz720 som har sån där automatisk inställning av ljudet mha en mikrofon som lyssnar av högtalarna och rummet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Det jag undrar är om det kommer att fungera att sätta den högra surround på den väggen? Känns ju som den kommer för långt off center men det kanske intw gör så mycket? Om det är till någon hjälp så ska mina paradigmhögtalare paras med en ny onkyo rz720 som har sån där automatisk inställning av ljudet mha en mikrofon som lyssnar av högtalarna och rummet.

Dokumentationen för funktionen (AccuEQ) säger att

Citat:

First-round measurements set the distance, sound pressure level, and crossover of your speakers. Distance and level calibration ensure all channels are treated equally.

, vilket minskar effekterna av asymmetrisk placering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Dokumentationen för funktionen (AccuEQ) säger att
, vilket minskar effekterna av asymmetrisk placering.

Jo, jag tänkte att det måste vara så det ska fungera. Problemet är väl att teorin i te alltid speglar verkligheten, därav min fråga 😀

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Får sätta upp S i taket.
Tror inte det uppskattas at ha den mitt i rummet.

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Har flyttat om lite grejer i huset och fick lov av frugan att sätta upp mitt gamla 5.1-system i vardagsrummet. Bifogar en bild över hur det skulle kunna se ut.

F - front
C - center
B - bas
S - surround

Resten säger väl sig självt. Det jag undrar är om det kommer att fungera att sätta den högra surround på den väggen? Känns ju som den kommer för långt off center men det kanske intw gör så mycket? Om det är till någon hjälp så ska mina paradigmhögtalare paras med en ny onkyo rz720 som har sån där automatisk inställning av ljudet mha en mikrofon som lyssnar av högtalarna och rummet.

http://i.imgur.com/dKfENKf.jpg

Jag skulle sätta bakhögtalarna lite längre bak och lite högre upp, ungefär en halvmeter högre än öronhöjd när du sitter i soffan.

Tanken är att ljudnivån får jämnas ut lite över hela soffan. Som det ser ut på bilden kommer den som sittee i soffhörnet få ett överrepresenterat ljud från en högtalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Det kommer att fungera utmärkt, din stärkare kommer att kunna kompensera så att ingen normal människa kommer att kunna skilja det från en ideal placering. Men jag håller med om ovanstående, i ett 5.1 system bör du ha de bakre högtalarna längre bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag skulle sätta bakhögtalarna lite längre bak och lite högre upp, ungefär en halvmeter högre än öronhöjd när du sitter i soffan.

Tanken är att ljudnivån får jämnas ut lite över hela soffan. Som det ser ut på bilden kommer den som sittee i soffhörnet få ett överrepresenterat ljud från en högtalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av control87th:

Det kommer att fungera utmärkt, din stärkare kommer att kunna kompensera så att ingen normal människa kommer att kunna skilja det från en ideal placering. Men jag håller med om ovanstående, i ett 5.1 system bör du ha de bakre högtalarna längre bak.

Satte upp dom igåtkväll och gjorde faktiskt som ni skrev, innan ni skrev det 😉😀 Allt fungerar men har inte kunnat kräma på något än med en 4-månaders i huset. Men ska bli kul att prova 🖒

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

Om du vill ha helt optimalt ljud (om det är viktigt), hade jag ställt soffan med lång kant mot väggen på höger sidan. då kan du sätta surround högtalarna på varje sida om soffan V o H + du får ett mer öppet rum. DOCK beror på hur stor TV,hur stort rummer är IRL, och om du har och om det till höger är dö-yta eller om det finns en massa saker där som måste flyttas på.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Satte upp dom igåtkväll och gjorde faktiskt som ni skrev, innan ni skrev det 😉😀 Allt fungerar men har inte kunnat kräma på något än med en 4-månaders i huset. Men ska bli kul att prova 🖒

Jag antar att du i så fall satte vänstra S-högtalaren i hörnet mot köksväggen så båda S-högtalarna får likvärdiga ljudavstånd till soffan.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Om du vill ha helt optimalt ljud (om det är viktigt), hade jag ställt soffan med lång kant mot väggen på höger sidan. då kan du sätta surround högtalarna på varje sida om soffan V o H + du får ett mer öppet rum. DOCK beror på hur stor TV,hur stort rummer är IRL, och om du har och om det till höger är dö-yta eller om det finns en massa saker där som måste flyttas på.

Kan tyvärr inte möblera om, because massvis med orsaker.

Skrivet av Waxinator:

Jag antar att du i så fall satte vänstra S-högtalaren i hörnet mot köksväggen så båda S-högtalarna får likvärdiga ljudavstånd till soffan.

Japp, helt korrekt 🖒

Första ggn jag använder onkyos AccuEQ, eller vad een heter. För mig som glad amatör så låter det riktigt trevligt även om en audiofil helt säkert hade haft synpunkter 😂

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2