Permalänk

Installera fasta uttag

Har öppen fiber från Telia som distristuberas ut i huset med en Wifi-router. Skulle gärna vilja dra kabel i huset så att vi får fasta uppkoppllingar i alla rum. Sitter gamla telefonjack i alla rum och fibern kommer in genom första jacket. Så borde kunna utnyttja dessa för kabeldragningen. telia säger att de kan skicka ut en tekniker som kan göra det för 899:- i startavgift och sedan 300:- per 30 min . Någon som har erfarenhet av att anlita Telias tekniker för att dra nätverk? Är det prisvärt och är de kompetenta?

Erik

Permalänk
Administrativ avgift

@Helmutlotti: Anlita valfri elektriker billigare o ofta bättre.

Men Telia brukar vara proffesionella att ha o göra med så känner du ingen elfirma som du kan tänka dig göra det så kör för det. Normala priser och blir det något fel så reklamerar du jobbet. Tänker du på telefonjacken, går dessa genom rör eller är de dragna längs väggen?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

@andra94: De går i rör inne i väggen. Viktigare att det blir bra än att det blir billigt. Men kommer att behöva borra på minst två ställen ändå så en flexibel tekniker är viktig med.

Permalänk
Medlem

Ja om du inte ska dra själv så är nog en elektriker ett mycket bra val

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helmutlotti:

Har öppen fiber från Telia som distristuberas ut i huset med en Wifi-router. Skulle gärna vilja dra kabel i huset så att vi får fasta uppkoppllingar i alla rum. Sitter gamla telefonjack i alla rum och fibern kommer in genom första jacket. Så borde kunna utnyttja dessa för kabeldragningen. telia säger att de kan skicka ut en tekniker som kan göra det för 899:- i startavgift och sedan 300:- per 30 min . Någon som har erfarenhet av att anlita Telias tekniker för att dra nätverk? Är det prisvärt och är de kompetenta?

Erik

Telia anlitar kabeldragare som har utrustning för att säkerställa att dragningen är korrekt och fackmannamässigt utförd så man slipper problem inom den närmaste framtiden.
Rekommendationen att anlita en elektriker - som inte är utbildat på nätverk och/eller har adekvat utrustning - är direkt förkastligt och bland det sämsta man kan göra!
Vet inte hur många installationer av renodlade elektriker som vi fått göra om!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helmutlotti:

Har öppen fiber från Telia som distristuberas ut i huset med en Wifi-router. Skulle gärna vilja dra kabel i huset så att vi får fasta uppkoppllingar i alla rum. Sitter gamla telefonjack i alla rum och fibern kommer in genom första jacket. Så borde kunna utnyttja dessa för kabeldragningen. telia säger att de kan skicka ut en tekniker som kan göra det för 899:- i startavgift och sedan 300:- per 30 min . Någon som har erfarenhet av att anlita Telias tekniker för att dra nätverk? Är det prisvärt och är de kompetenta?

Erik

Är det fiber kommer det inte via telejacket. och tyvärr, det går inte att dra nätverk via telejacken då alla är dels seriekopplade, och det är bara två ledare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Är det fiber kommer det inte via telejacket. och tyvärr, det går inte att dra nätverk via telejacken då alla är dels seriekopplade, och det är bara två ledare.

Tror TS med "kabeldragning" menar att han vill nyttja rören. Jag har haft samma ide och plan i några år nu men mitt trådlösa har fungerat för bra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att rören som dina telefonkablar går i idag är säkert ganska klena och telefonledningarna dras från ett jack till nästa och till nästa. Klassisk nätverk dras alla kablar till en punkt.
Det betyder att om du ska ha 4 uttag så ska du lyckas trycka in 4 TP-kablar i ett och samma rör vilket inte kommer gå så bra.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

@Dr.Mabuse: Precis. Det är rören jag tänker mig kan uttnyttjas. Fibern kommer in via röret som går till första jacket. Då kanske inte Telia är ett så dumt val? Betalar gärna en slant för att få det rätt och stabilt från början. Borde väl inte ta mer än 8h att fixa uttag till 6 rum ? Då skulle jag landa på dryga 5,000:- vilket det skulle vara värt för att slippa tjatet från ungarna om att det laggar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Telia anlitar kabeldragare som har utrustning för att säkerställa att dragningen är korrekt och fackmannamässigt utförd så man slipper problem inom den närmaste framtiden.
Rekommendationen att anlita en elektriker - som inte är utbildat på nätverk och/eller har adekvat utrustning - är direkt förkastligt och bland det sämsta man kan göra!
Vet inte hur många installationer av renodlade elektriker som vi fått göra om!

Installationselektriker drar ofta nätverkskabel med, att det skulle vara svårare än att dra el är ju ett helt befängt påstående.

Permalänk

@Mr_Lazy: OK. Det tänkte jag inte på. Vad är alternativet? Utanpåliggande dragning av kablarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Telia anlitar kabeldragare som har utrustning för att säkerställa att dragningen är korrekt och fackmannamässigt utförd så man slipper problem inom den närmaste framtiden.
Rekommendationen att anlita en elektriker - som inte är utbildat på nätverk och/eller har adekvat utrustning - är direkt förkastligt och bland det sämsta man kan göra!
Vet inte hur många installationer av renodlade elektriker som vi fått göra om!

Nu var väl inte rekommendationen att anlita någon elektriker som inte kan något om nätverk. De flesta större firmor har någon som kan det väldigt bra och har även mätinstrument för det. Dra hemnätverk kräver inte någon större kunskap. Att dra kablarna på ett bra sätt är generellt det klurigaste, och det har dom flesta serviceelektrikerna bra koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Installationselektriker drar ofta nätverkskabel med, att det skulle vara svårare än att dra el är ju ett helt befängt påstående.

Nu läser du som en kratta. Jag skrev att det är en DÅLIG REKOMMENDATION - enligt mina erfarenheter. Du får dra vilka slutsatser du vill av det men stoppa inte ord i andras mun.

Skrivet av Vituraz:

Nu var väl inte rekommendationen att anlita någon elektriker som inte kan något om nätverk.

Skriver man bara "elektriker" kan det tolkas som att alla elektriker vet hur man drar ett nätverk - vilket min erfarenhet visat att så inte är fallet. Är det då fel av mig att påtala att det är skillnad mellan elektriker och elektriker för att kanske bespara TS framtida bekymmer?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag går i samma tankar. Finns det något lätt sätt att se vart tele-ledningarna går och vart de tar vägen? Har någon tips på hur man lättast drar nätverkskabel i gamla telefonledningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JungelTarzan:

Jag går i samma tankar. Finns det något lätt sätt att se vart tele-ledningarna går och vart de tar vägen? Har någon tips på hur man lättast drar nätverkskabel i gamla telefonledningar?

Skruva bort ett uttag och småryck lite i kabeln medan du har hjälp av någon som går runt och lyssnar vid andra telefonjack. Enklast är att använda gamla ledningen som dragtråd, skala lite och tvinna ihop ledarna och ta eltejp (tejpa inte tjockt). Lycka till

Permalänk
Medlem

Jag fick fiber i kåken å ägnade en helg åt att dra CAT6 kabel till alla rum med kabelkanaler. Blev hur bra som helst. Dessutom fick jag 200 meter kabel gratis av en bekant. Kostade med andra ord inte många kronor. Dessutom var det rätt kul att lära sig att knåpa ihop egna nätverkskablar/kontakter.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Helmutlotti:

@Mr_Lazy: OK. Det tänkte jag inte på. Vad är alternativet? Utanpåliggande dragning av kablarna?

Ja det är det enklaste om man inte vill fräsa och lägga nya rör i väggarna

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga angående pris.

Startavgift är inte orimligt, dom flesta hantverkare har ju nån typ av "servicebil"-avgift.
300:-/30 min är ju även det rätt generöst, många hantverkare jag varit i kontakt med kör påbörjad timme.
Så 600:- är ju dock kanske inte svinbilligt, men å andra sidan inte horribelt dyrt heller.

Största problemet är ju att köra löpande, jag skulle be om en offert/fastpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Installationselektriker drar ofta nätverkskabel med, att det skulle vara svårare än att dra el är ju ett helt befängt påstående.

Det beror ju helt på vad det är för företag, men min upplevelse i stort är att om det inte finns en utsedd avdelning på elfirman som tar hand om nätverksinstallationer så är det oengagerade och undermåliga installationer av datakabel som görs.
Precis som ovan nämnt får företaget jag arbetar på ofta åka ut och rätta till efter elektriker som installerat datauttag.
Ofta är det okontakt i uttaget, för långa ledare vilket leder till NEXT-fel eller misshandlad kabel.
Samtliga 3 orsaker ovan beror på att elektrikern i dessa fallen behandlat kabel och uttag som 230-utrustning och inte förstår sig på/bryr sig om störningar och magnetfält i datakommunikation.

Så nej, ring inte vilken elfirma som helst att dra din datakabel, se till att elfirman har i alla fall kännedom om hur datakablar fungerar.