Permalänk
Avstängd

Inbränning på LCD?

Hej!

Jag har till min förvåning läst om inbränning på LCD-skärmar och då är självklart användande av en sådan tv-skärm som en andra datorskärm en stor risk.

Är detta verkligen ett problem 2018?

Permalänk
Medlem

Vad har du för första skärm? Sannolikt är det LCD. I stort sett alla datorskärmar är LCD.
Oavsett så är det i praktiken inga problem med inbränningar på LCD.

Permalänk
Medlem

Har du en statisk bild på under stora delar av dagen utan att använda skärmsläckare eller dylikt så kan du få inbränning, trots att det är 2018. Tror dock det är väldigt få som använder en skärm på det sättet.

Permalänk
Medlem

har sweclockers/discord/andra flikar på min andra skärm alltid, och spel på main skärmen

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

Vad har du för första skärm? Sannolikt är det LCD. I stort sett alla datorskärmar är LCD.
Oavsett så är det i praktiken inga problem med inbränningar på LCD.

Ja alltså, jag har haft en plasma i många år där jag kopplat en laptop med hdmi och sen kört utvidgad skärm så tv:n blev en andra skärm och så kunde jag använda både den och skärmen på min laptop.

På det sättet har jag kollat minst två fotbollsmatcher samtidigt. Eftersom det är en plasma hade jag en match på tv-skärmen men hade tänkt att kunna köra två matcher bredvid varandra på en 75 tums LCD. Nu blir jag dock tveksam till det då ramen på mediaspelarna ju kommer ligga i bild när jag har två rutor bredvid varandra på tv-skärmen.

Det är just detta jag undrar över gällande inbränning på LCD. Som du påpekar är ju min laptop lcd och där finns ju noll inbränning efter 7 år men det verkar som lcd i tv-skärmar är känsligare.

Nu lär väl ingen annan ha gjort som jag och kört två rutor bredvid varandra på sin lcd-tv men om det finns någon med den erfarenheten är jag oerhört tacksam om den eller de berättar om sin erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Måste våga för att leva. Risken är så pass liten med lcd så kör på. Och har du alltid samma ramar så spelar det väl ingen roll om du får inbränning av dem då de inte visar något annat

Men är det kul se flera matcher samtidigt. Eller sabbar man inte upplevelsen på samma sätt som om man försöker hålla på med mobilen samtidigt som man ser film? Vår hjärna är ju inte skapt för att multitaska.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Inbränning på LCD är absolut en risk, även i år
Jag har en några år gammal LCD-TV från LG, jag ligger oftast i soffan och surfar på TVn med min dator som är kopplad till den. Jag har fått inbränningar som svagt visar överdelen på webbläsaren (delen som aldrig ändrar sig) och jag kan även se en svagt blå rand från Facebook strax nedanför. Inte så att man lägger märke till det alls ofta, bara någon gång ibland vid vissa tillfällen när något enfärgat visas på TVn som när man tittar på film eller liknande.

Det är inget problem för mig men det är där och syns om man vet vart det är och tittar noga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Måste våga för att leva. Risken är så pass liten med lcd så kör på. Och har du alltid samma ramar så spelar det väl ingen roll om du får inbränning av dem då de inte visar något annat

Men är det kul se flera matcher samtidigt. Eller sabbar man inte upplevelsen på samma sätt som om man försöker hålla på med mobilen samtidigt som man ser film? Vår hjärna är ju inte skapt för att multitaska.

Handlar mer om att kunna hålla koll på ännu en match eller den som just då är mer spännande. Gjort detta i många år nu och det har höjt underhållningen rejält och ibland har det varit riktigt gastkramande underhållning. När laptopen står på bordet och laptop-skärmens överkant slutar där tv:n's nedre del börjar är det perfekt.

Nu tror jag inte jag skulle uppskatta inbrända ramar när jag ser på annat som film och vanlig tv. Visserligen beror det lite på inställningar på laptopen för dessa ramar kan ju göras svagare i färg och med en så ljus ram som möjligt så är ju risken mindre.

Det finns två skolor gällande detta med LCD och inbränning där en del påstår att det är omöjligt att få men det tycks som om de som fått inbränning lämnat på skärmen med en statisk bild under väldigt lång tid. Jag tror att det som vanligt är som så att de som är rädd om sina saker får behålla de längre vilket är en evig livslektion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tintinj:

Inbränning på LCD är absolut en risk, även i år
Jag har en några år gammal LCD-TV från LG, jag ligger oftast i soffan och surfar på TVn med min dator som är kopplad till den. Jag har fått inbränningar som svagt visar överdelen på webbläsaren (delen som aldrig ändrar sig) och jag kan även se en svagt blå rand från Facebook strax nedanför. Inte så att man lägger märke till det alls ofta, bara någon gång ibland vid vissa tillfällen när något enfärgat visas på TVn som när man tittar på film eller liknande.

Det är inget problem för mig men det är där och syns om man vet vart det är och tittar noga.

Vilken panel är det, VA?

Permalänk
Avstängd

Hittade detta pågående och aktuella test av tre olika skärmar.

OLED vs LCD VA vs LCD IPS

https://www.rtings.com/tv/learn/permanent-image-retention-bur...

Äntligen ett konkret test!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbanLCD:

Vilken panel är det, VA?

Jag vet inte ärligt talat, det enda jag får fram vid en snabb googling är att det är en 100 Hz LCD med LED-bakelysning.

Permalänk
Medlem

@BobbanLCD:
Precis som nämnt är det fullt möjligt att få inbränning på en LCD, det krävs dock i regel flera timmar med en statisk bild, men det är beroende på hur "gammal" den är, en LCD som har använts i 1000+ timmar har mindre chans att få det än en som har använts under det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem

Räcker det med att delar av bilden är statisk?
Windows taskbar har jag ju på nedre kanten av skärmen i princip från morgon till sen kväll, utan att den ändras något.
Jag har dock inte märkt av några problem med burn-in på någon skärm någonsin.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Räcker det med att delar av bilden är statisk?

Ja, det räcker med att delar av bilden är det, det blir dock naturligtvis bara på de delar som som är statiska.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Bildexpert 📺

LCD är den i särklass känsligaste tekniken vad gäller inbränningar. Tar endast ett par sekunder så är det en statiskt förändring. Därför använder man inversion där polariteten växlas med vanligtvis halva uppdateringsfrekvensen. Testmönster och teknisk förklaring: http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php

Det kan vara en liten olinjäritet i växlingen som med tiden adderas till en ojämnhet och statisk förändring även på LCD. Alla som sett skärmar stå med samma innehåll i månader och år brukar kunna berätta om sådana. Det kan vara skärmen i serverrummet som har inbrända dialogrutor, skärmen som kör menyer på lokala high-end-pizzeriean och skärmarna som kör tidtabeller till buss och tåg. Och så vidare.

Samt då vanliga konsumentskärmar där många timmar med windows-menyer etc. bränns in på skärmar med lite halvdan elektronik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

@BobbanLCD:
Precis som nämnt är det fullt möjligt att få inbränning på en LCD, det krävs dock i regel flera timmar med en statisk bild, men det är beroende på hur "gammal" den är, en LCD som har använts i 1000+ timmar har mindre chans att få det än en som har använts under det.

Inkörning är precis som du är inne på viktigt oavsett skärmtyp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

LCD är den i särklass känsligaste tekniken vad gäller inbränningar. Tar endast ett par sekunder så är det en statiskt förändring. Därför använder man inversion där polariteten växlas med vanligtvis halva uppdateringsfrekvensen. Testmönster och teknisk förklaring: http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php

Det kan vara en liten olinjäritet i växlingen som med tiden adderas till en ojämnhet och statisk förändring även på LCD. Alla som sett skärmar stå med samma innehåll i månader och år brukar kunna berätta om sådana. Det kan vara skärmen i serverrummet som har inbrända dialogrutor, skärmen som kör menyer på lokala high-end-pizzeriean och skärmarna som kör tidtabeller till buss och tåg. Och så vidare.

Samt då vanliga konsumentskärmar där många timmar med windows-menyer etc. bränns in på skärmar med lite halvdan elektronik.

Du verkar insatt i detta och vad anser du om testet jag lämnade en länk till ovan?

Jag tycker det testet talar för att LCD klarar sig enormt bra speciellt då de lagt in statisk text i färger som det bara syns spår efter på OLED.

VA blir väl mindre varm än IPS vilket talar för en längre livslängd?

Permalänk
Medlem

Jag brände in en gammal LCD skär m en gång i tiden. Men det går att få bort genom att sluta vissa samma statiska bild hela tiden men det kan ta ett tag.

Min nuvarande NEX EA274WMi vissar inbränning i bland, tog mig flera år att märka det.
Noterade det när jag började spendera många timmar, dagar i bland att koda basic, statiska fönster bränner in efter ett tag, men det går bort som sagt efter en stund.

Men man kan få inbränning som sitter i som sagt, hur känsliga moderna LCD paneler är för långvarig inbränning vet jag inte men en skärmsläckare i bland när man lämnar dator är väl inte fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Jag brände in en gammal LCD skär m en gång i tiden. Men det går att få bort genom att sluta vissa samma statiska bild hela tiden men det kan ta ett tag.

Min nuvarande NEX EA274WMi vissar inbränning i bland, tog mig flera år att märka det.
Noterade det när jag började spendera många timmar, dagar i bland att koda basic, statiska fönster bränner in efter ett tag, men det går bort som sagt efter en stund.

Men man kan få inbränning som sitter i som sagt, hur känsliga moderna LCD paneler är för långvarig inbränning vet jag inte men en skärmsläckare i bland när man lämnar dator är väl inte fel.

Mitt fel att jag skrev LCD i titeln för jag menade mest LCD-tv och inte direkt renodlade datorskärmar. Jag vet faktiskt inte om det skiljer något mellan tv-skärmar som är LCD och datorskärmar som också är LCD.

Jag tycker min laptop-skärm borde ha ordentliga inbränningar efter alla år men det finns inte ett spår av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbanLCD:

Mitt fel att jag skrev LCD i titeln för jag menade mest LCD-tv och inte direkt renodlade datorskärmar. Jag vet faktiskt inte om det skiljer något mellan tv-skärmar som är LCD och datorskärmar som också är LCD.

Jag tycker min laptop-skärm borde ha ordentliga inbränningar efter alla år men det finns inte ett spår av det.

Som sagt det är otroligt sällsynt, köp tvn du vill ha och kolla på vad du vill. Kommer fungera bra i många år. Du nojjar i onödan.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeqvist:

Som sagt det är otroligt sällsynt, köp tvn du vill ha och kolla på vad du vill. Kommer fungera bra i många år. Du nojjar i onödan.

Det tror jag med och nu står valet mellan VA och IPS. Jag har ju en VA-panel på min plasma så vet någon här om det är stor skillnad mellan VA på en plasma och på LCD?

Permalänk
Avstängd

Jag undrar om LCD:ar kommer med energispar-inställningar som min plasma där man kan mörka ner bilden om man vill undvika inbränning?

När jag ser via laptop på fotboll kör jag alltid max energispar som ger den bästa bilden för ögonen då man slipper skrikiga färger och stickande ljus.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BobbanLCD:

Jag undrar om LCD:ar kommer med energispar-inställningar som min plasma där man kan mörka ner bilden om man vill undvika inbränning?

Inbränningar/retention på en LCD beror inte på styrkan hos bakgrundsbelysningen, utan på förändringar i själva kristallerna som bryts ned och/eller för andra elektriska egenskaper, likt att närliggande skikt i panelen tillfälligt joniseras.

Men annars, ja, alla LCD värda namnet i dag kan reglera ljusstyrkan på belysningen och kör bildlägen som inte är åt skogen fel i färgerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Inbränningar/retention på en LCD beror inte på styrkan hos bakgrundsbelysningen, utan på förändringar i själva kristallerna som bryts ned och/eller för andra elektriska egenskaper, likt att närliggande skikt i panelen tillfälligt joniseras.

Men annars, ja, alla LCD värda namnet i dag kan reglera ljusstyrkan på belysningen och kör bildlägen som inte är åt skogen fel i färgerna.

Jag såg en del recensioner på video där menyerna visades och de hade ju en hel del att bjuda på. Jag såg att det finns inställningar för film och andra saker vilket många verkar nöjda med.

Kan ta det lugnt med en ny tv då jag är mer än nöjd som det är och har en inställning på den där jag med hjälp av ATI CCC får en minst sagt otrolig bild. Fler borde blanda inställningarna på tv:n med inställningar på en laptop för att få en bättre bild. En väldigt underskattad eller obefintlig debatt i dagsläget som jag testade mig fram till.

Permalänk
Medlem

Detta är lite intressant ämne..

Min laptop, Lenovo X220 med IPS skärm, har de senaste åren blivit mer benägen att få "inbränning". Sitter man med webläsaren så syns det rätt tydligt när den minimeras vad som varit på skärmen, det är främst de statiska elementen som fastnar då. Upplever också att skärmen är känsligare närmast kanterna och minst känslig i mitten, kanske för att mitten automatiskt är den som får störst variation ?
Vill minnas att jag laborerade med att sätta upp statiska rutmönster i helskärm och att man även där såg att panelen var mer benägen att fastna närmare över och underkant än just i mitten.
Upplever att det är blåa pixlarna som är absolut största boven i dramat.
Detta känns som mer som någon benägenhet hos just IPS-paneler än ren inbränning.
Kanske håller en skärm som alltid visar en varierande bild bättre ?

Det finns skärmsläckare som "roterar" pixlarna hej-vilt och de mattar av "inbränningen".
Dock tycks min hemgjorda "skärmsläckare" med ett antal fullstora gråa bilder i olika gråskala, som körs i bildspel, göra jobbet lika fort. Det tar inte så många cykler innan skärmen är helt "ren".

Däremot på vår gamla TV, en Toshiba modell äldre LCD-TV, så stod TV:n ofta på med datorns skrivbord i bild, när vi haft den några år såg man svaga spår av ikoner och liknande från windows-toolbar, detta såg ut som genuint slitage av panelen och gick inte bort med pixelmassage. Inte hela världen då det står en 50" UHD panel där nu istället
Jag är inte överdrivet rädd om nya TVn heller, det känns som att när en LCD-panel har stora problem med detta är den ändå dags att byta ut.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbanLCD:

Fler borde blanda inställningarna på tv:n med inställningar på en laptop för att få en bättre bild. En väldigt underskattad eller obefintlig debatt i dagsläget som jag testade mig fram till.

Obefintlig debatt för att det finns ingen anledning att göra det då man kan få en korrekt bild utan att blanda in en dator i sammanhanget.

Bättre bild är inte lika med annorlunda bild.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Detta är lite intressant ämne..

Min laptop, Lenovo X220 med IPS skärm, har de senaste åren blivit mer benägen att få "inbränning". Sitter man med webläsaren så syns det rätt tydligt när den minimeras vad som varit på skärmen, det är främst de statiska elementen som fastnar då. Upplever också att skärmen är känsligare närmast kanterna och minst känslig i mitten, kanske för att mitten automatiskt är den som får störst variation ?
Vill minnas att jag laborerade med att sätta upp statiska rutmönster i helskärm och att man även där såg att panelen var mer benägen att fastna närmare över och underkant än just i mitten.
Upplever att det är blåa pixlarna som är absolut största boven i dramat.
Detta känns som mer som någon benägenhet hos just IPS-paneler än ren inbränning.
Kanske håller en skärm som alltid visar en varierande bild bättre ?

Det finns skärmsläckare som "roterar" pixlarna hej-vilt och de mattar av "inbränningen".
Dock tycks min hemgjorda "skärmsläckare" med ett antal fullstora gråa bilder i olika gråskala, som körs i bildspel, göra jobbet lika fort. Det tar inte så många cykler innan skärmen är helt "ren".

Däremot på vår gamla TV, en Toshiba modell äldre LCD-TV, så stod TV:n ofta på med datorns skrivbord i bild, när vi haft den några år såg man svaga spår av ikoner och liknande från windows-toolbar, detta såg ut som genuint slitage av panelen och gick inte bort med pixelmassage. Inte hela världen då det står en 50" UHD panel där nu istället
Jag är inte överdrivet rädd om nya TVn heller, det känns som att när en LCD-panel har stora problem med detta är den ändå dags att byta ut.

Just därför jag inser att man inte bör köpa en ny tv ännu för alla bara klagar på inbränning och andra problem som att allt hänger sig och folk får dra ut sladden för att starta om tv:n.

Det är något fel när det blir inbränning på en LCD och man kan undra vad tillverkarna stoppat i sina apparater egentligen. Allting suger och det är fel på allt så någon tv blir det inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeqvist:

Obefintlig debatt för att det finns ingen anledning att göra det då man kan få en korrekt bild utan att blanda in en dator i sammanhanget.

Bättre bild är inte lika med annorlunda bild.

Håller du på Liverpool eller?

LOL

Faktum är att kombon en tv och en laptop ger den bästa bilden men man får testa sig fram och avsaknaden av den debatten och kunskapen är rätt talande. Man ska vara nyfiken och pröva sig fram och inte vara sur och tro att man vet bäst.

Attitydproblem verkar komma på köpet för en del.

Källan är allt som proffsen vet och bestämmer betydligt mer än en panels förmåga gör. Många vet inte om hur bra bild de kan få om de kör allt via en dator. Tappar hakan ännu av en gammal plasma i kombo med en laptop. Finns ingen mening att köpa den skit som säljs.

Permalänk
Medlem

@BobbanLCD:

Men nu snackar vi om en redigt gammal LCD-TV, det är ändå enorm skillnad mot apparaterna idag och då kör jag ändå en budgetmodell som kostade 5000 för en 50" UHD HDR. Den fungerar fint.
Smartfunktionerna kanske är lite slöa men jag köpte inte apparaten för att använda dem, men Netflix rullar bra även med 4k material.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

@BobbanLCD:

Men nu snackar vi om en redigt gammal LCD-TV, det är ändå enorm skillnad mot apparaterna idag och då kör jag ändå en budgetmodell som kostade 5000 för en 50" UHD HDR. Den fungerar fint.
Smartfunktionerna kanske är lite slöa men jag köpte inte apparaten för att använda dem, men Netflix rullar bra även med 4k material.

Du glömde den viktiga infon tidigare alltså. Dock kvarstår faktum att nya LCD ger inbränningar.