Bärbar (jobb) som klarar av att ha massor öppet samtidigt utan att bli seg, vilka parametrar är viktigast?

Permalänk
Medlem

Bärbar (jobb) som klarar av att ha massor öppet samtidigt utan att bli seg, vilka parametrar är viktigast?

Hej
Blivit trött på min relativt nya HP, i5-6200U, 8Gb RAM. Gillar ha många program öppna samtidigt, massor flikar i webläsare, typ alla Office program samt andra jobbspecifika tex grafritare, inte så mycket intensiva processberäknande program. Nu när jag har 2 skärmar har det blivit om än viktigare att datorn klarar detta. Så vad tror ni skulle göra jobbet, i7 och 16Gb tillräckligt? Är ju begränsad till en viss del vad jag kan köpa, går via en central IT sektion på Universitetet.
Mac ett bra alternativ?
Tack för förslag!

Visa signatur

AMD X6 1100T~Corsair 8Gb DD3 1600MHz~ASUS M489GTD-Pro~Powercolor HD6870~Corsair H60-Corsair~VX550-SSD INTEL 320 120Gb~500Gb Seagate

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på hur mycket CPU alla program du har öppna förbrukar men framförallt så är det RAM som behövs.

Permalänk
Medlem

@mgst1:
Generellt sagt, är det så mycket RAM som möjligt du ska ha, eftersom alla öppna program lägger sig där.
Sen spelar CPU in också, ju större cache den har, desto fler processer kan den hantera samtigt, antal trådar (multithreading) den har spelar också in.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kollat lite vad som drar? hur mkt ram/cpu/disk som används när det segar.
Antar du har SSD? annars är det prio 1

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Skrivet av mgst1:

Hej
Blivit trött på min relativt nya HP, i5-6200U, 8Gb RAM. Gillar ha många program öppna samtidigt, massor flikar i webläsare, typ alla Office program samt andra jobbspecifika tex grafritare, inte så mycket intensiva processberäknande program. Nu när jag har 2 skärmar har det blivit om än viktigare att datorn klarar detta. Så vad tror ni skulle göra jobbet, i7 och 16Gb tillräckligt? Är ju begränsad till en viss del vad jag kan köpa, går via en central IT sektion på Universitetet.
Mac ett bra alternativ?
Tack för förslag!

Har du en ssd? Det måste du först o främst o ha i en laptop för att den ska rulla.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem

Du kommer inte långt på 8GB. Det räcker ("gott och väl") med ett eller två program beroende på hur resurskrävande de är, men massa flikar i webbläsaren ger nästan ett automatiskt stopp för något utöver det.

1) RAM. 16GB räcker väldigt långt, 4GB är surfdator, 8GB som instegsdator för "lättare" tunga arbeten, ex simpel videoredigering osv.
2) Trådar. Överväg åtminstone quadcore (4/4), gärna 8T.
3) SSD. Övervägde att sätta som #2, men när programmen väl är öppna är det trådarna som är viktigare. Leker du mycket i Excel och annat med stora mängder små data är SSD fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriddezor:

Har du en ssd? Det måste du först o främst o ha i en laptop för att den ska rulla.

Det är bara när det jobbas mot disk som det spelar någon roll om det är en HDD eller en SSD, att ha te.x 50+ flikar öppna i Chrome, jobbar mot RAM inte disk.

Det finns överdriven tilltro till SSD, eftersom beroende på hur man använder datorn så finns andra saker som spelar in mer.

Jag kan ta ett exempel, jag bytte CPU på en dator för många år sedan från en med 512K i cache, till en med 1M, och det var som natt å dag, på bl.a hur snabbt datorn öppnade program.

Men visst det går inte att komma ifrån att en SSD är snabbare än en HDD, men som sagt det finns andra saker som spelar in också.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Om du kör mjukvaror som finns på mac så rekommenderar jag dig att kolla på en sådan. Mjukvarorna och operativsystemet är väldigt väloptimerat, så även om du kör på 8 GB RAM så kommer du komma riktigt långt. Sen får du en fantastisk skärm också. Du kan även köra Windows i BootCamp om du skulle vilja det.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar!
Ja det är en SSD, men det är väl som ni säger, framförallt RAM. Har inte gjort en analys av vad som "drar", är bökigt att få hum om det i Win10 tycker jag. Men "många bäckar små" adderar upp såklart, även om det inte aktivt används. Tex nu har jag 20+ flikar uppe chrome, 2 excel docs, 3 word, en grafritare, adobe snip-tool och mail (outlook), och är trögt ;D
Det är så jag vill jobba så det blir att uppdatera!
Om jag har extended desktop, 2 skärmar antar jag att det drar en del extra också!?
mvh

Visa signatur

AMD X6 1100T~Corsair 8Gb DD3 1600MHz~ASUS M489GTD-Pro~Powercolor HD6870~Corsair H60-Corsair~VX550-SSD INTEL 320 120Gb~500Gb Seagate

Permalänk
Medlem

@sparkar_boll:
Ja Mac är något jag överväger, de flesta programvaror går ju här också idag, men har inte vanan av MacOS, men frugan har en IMac så det går nog lära sig

Visa signatur

AMD X6 1100T~Corsair 8Gb DD3 1600MHz~ASUS M489GTD-Pro~Powercolor HD6870~Corsair H60-Corsair~VX550-SSD INTEL 320 120Gb~500Gb Seagate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Du kommer inte långt på 8GB. Det räcker ("gott och väl") med ett eller två program beroende på hur resurskrävande de är, men massa flikar i webbläsaren ger nästan ett automatiskt stopp för något utöver det.

1) RAM. 16GB räcker väldigt långt, 4GB är surfdator, 8GB som instegsdator för "lättare" tunga arbeten, ex simpel videoredigering osv.
2) Trådar. Överväg åtminstone quadcore (4/4), gärna 8T.
3) SSD. Övervägde att sätta som #2, men när programmen väl är öppna är det trådarna som är viktigare. Leker du mycket i Excel och annat med stora mängder små data är SSD fantastiskt.

Är säkert lite individuellt, beroende på OS/Webbläsare osv, men jag har för närvarande 39 flikar öppna i 2 fönster och då rör det sig om 64-bit, used 4.6/8 gb. Inte startat om på ett par veckor heller.

Skrivet av Belzader:

Det är bara när det jobbas mot disk som det spelar någon roll om det är en HDD eller en SSD, att ha te.x 50+ flikar öppna i Chrome, jobbar mot RAM inte disk.

Det finns överdriven tilltro till SSD, eftersom beroende på hur man använder datorn så finns andra saker som spelar in mer.

Jag kan ta ett exempel, jag bytte CPU på en dator för många år sedan från en med 512K i cache, till en med 1M, och det var som natt å dag, på bl.a hur snabbt datorn öppnade program.

Men visst det går inte att komma ifrån att en SSD är snabbare än en HDD, men som sagt det finns andra saker som spelar in också.

Håller inte med alls om den uppfattningen. Har man nån sshd hybriddisk så kanske, men annars är ssd över mekanisk 2.5" i princip ett måste i mina ögon. Visst finns det undantagsfall, och det är givetvis viktigt med nog med ram för sina vardagliga behov utan att behöva swapa allt för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgst1:

Tack alla för svar!
Ja det är en SSD, men det är väl som ni säger, framförallt RAM. Har inte gjort en analys av vad som "drar", är bökigt att få hum om det i Win10 tycker jag. Men "många bäckar små" adderar upp såklart, även om det inte aktivt används. Tex nu har jag 20+ flikar uppe chrome, 2 excel docs, 3 word, en grafritare, adobe snip-tool och mail (outlook), och är trögt ;D
Det är så jag vill jobba så det blir att uppdatera!
Om jag har extended desktop, 2 skärmar antar jag att det drar en del extra också!?
mvh

Ctrl+Alt+Del -> task manager -> performance så ser du om RAM är fullt, eller om CPU går på högvarv

Permalänk
Medlem

@Vituraz:
tack, får ha den uppe och kolla när det segar
Om jag inte rör något så ligger cpu på 5-7%, RAM ca 60%

Visa signatur

AMD X6 1100T~Corsair 8Gb DD3 1600MHz~ASUS M489GTD-Pro~Powercolor HD6870~Corsair H60-Corsair~VX550-SSD INTEL 320 120Gb~500Gb Seagate

Permalänk
Inaktiv

De flesta klarar sig med en nyare i7a och 16GB ram, detta tack vare att de kör ej all dritt på sin egen dator. Nu är väl Universitet 20år efter utvecklingen så det kan väl vara svårt att få dem att hänga med.
Angående datorer så kostar företagsdatorer mycket mer än vanliga. Räkna med nästan runt 30 000 inkl docka: T.ex. populära P51 som med 16GB ram + 500GB ssd kostar 31 000kr exkl docka
https://www3.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/p-series/P51/p...
(många stoppar i eget ram + ssd för att få ner priset)

Permalänk
Medlem

@anon159643:
Ja, jag vet att de lägger på en hel del
Tur att man inte betalar själv, bara övertyga chefen

Visa signatur

AMD X6 1100T~Corsair 8Gb DD3 1600MHz~ASUS M489GTD-Pro~Powercolor HD6870~Corsair H60-Corsair~VX550-SSD INTEL 320 120Gb~500Gb Seagate