Permalänk

Dator + skärm ca 45k

Hej. Ska skaffa en ny dator + skärm relativt snart. Är lite villrådig, alternativ är tex att ta en sli 1080 ti nu (har en gammal 780 sli som funkar ok) men vad jag läst är kanske inte sli lika "bra" som för 5-6 år sedan. Vänta in nya XX80 korten är väl smartast nu, vad jag förstår så kanske de kommer sensommar och beräknad prestanda mot 1080 ti ca 15% (är väl i den häraden som de brukar ge prestandaökning).

Spelar mest overwatch men kommer såklart köra in lite annat, fortnite, pubg mm (så jag kan spela med barnen).

Men hur spenderar man pengarna bäst? köpa sli nu, (runt 35 papp), eller vänta och köpa nya xx80 för runt 30 (sli 1080 ti bör ju vara bra mycket snabbare). Sen då det val av skärm. Sonen har en 3440*1440 skärm som är bra att jobba/surfa på också (inte optimal för overwatch), funderar på en alienware 120 hz isådant fall, alternativ är en 165 hz 2k skärm eller möjligen en 4k skärm, läste om någon 120 hz 4k som kanske hamnar runt 15 papp och kommer runt senhöst?.

Har historiskt bara spelat på 60hz skärmar, och vet inte heller om 165 hz är värt så mycket över en 120 hz. Kör inte mycket csgo tex.

Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägget, men hur hade ni tänkt/lagt pengarna? singel gpu lär ju inte kunna köra en 4k mycket över 60 hz ändå? Avvägning mellan fps och upplösning handlar det väl kanske om, senaste köpet (780 sli) valde jag då en 2k 60hz mot 1k 120hz när jag hade det valet.

Edit. Det lutar mycket åt nya xx80 och en 3440*1440 120hz. Är det helt feltänk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av konfunderad:

Edit. Det lutar mycket åt nya xx80 och en 3440*1440 120hz. Är det helt feltänk?

Så skulle jag också tänka. I alla fall vänta tills vi vet hur prestandan och priset blir

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Skrivet av Decster:

Så skulle jag också tänka. I alla fall vänta tills vi vet hur prestandan och priset blir

nog knappast över 15% i prestanda i vilket fall som helst mot 1080ti..vilket egentligen sorterar bort 4k om man vill lira fps på höga inställningar och bra fps. Sli verkar ju inte vara så hett längre. Så kör nog på detta, och uppgradera kortet istället när xx80 ti mm kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konfunderad:

nog knappast över 15% i prestanda i vilket fall som helst mot 1080ti..vilket egentligen sorterar bort 4k om man vill lira fps på höga inställningar och bra fps. Sli verkar ju inte vara så hett längre. Så kör nog på detta, och uppgradera kortet istället när xx80 ti mm kommer.

Såvida man inte har jättebråttom, så bör man ju iallafall vänta tills man vet mer om de nya korten.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.