Permalänk
Medlem

CSGO fryser men inte datorn.

Hej.
Jag har ett jätteproblem som aldrig tycks bli bra trots att jag provat nästan allt.
Har en relativt ny dator från Feb iår.
win 10
i7-8700k 3,70GHz
geforce 1050 Ti
16gb minne.

Problemet är, när jag spelar csgo, så 5 av 10 matcher så fryser spelet. Inget soundloop eller så, datorn fungerar, jag kan tabba ur och få igång aktivitetshanteraren osv. Men jag måste reboota datorn.
Ibland då så måste jag installera om något på steam innan jag kan komma tillbaka in på servern igen, idag så fick jag installera om hela spelet på 6,9gb.
Tempen och allt på CPU och GPU ser helt normala ut, inget surrande när det väl händer eller något sånt.

Jag har provat nästan allt. Installerat om spelet från min SSD jag hade det på först till en annan hdd.
Stängt av DVR.
Följt en massa förslag på steamcom, youtube, men inget fungerar.

Finns det någon som varit med om liknande problem?
Är det något fel på datorn? eller är det steam?
Alla förslag tas tacksamt emot.

Mvh / Dennis

Permalänk
Medlem

@Blomsson: Hur länge har du haft problemet?
Har du installerat windows version 1803? (April Update) Den kom med diverse buggar.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

@Blomsson: Hur länge har du haft problemet?
Har du installerat windows version 1803? (April Update) Den kom med diverse buggar.

Jag har haft detta problem från första start när jag plockat ihop datorn
Enligt min systeminformation har jag version 10.0.17134, gjorde en uppdatering för någon dag sedan och söker jag i windows update så står det att jag har senaste uppdateringarna.
Gjorde en uppdatering den 19/5 och det står funktionsuppdatering för Win 10, version 1803, så antar att det är uppdaterat till det?

Permalänk
Medlem

Är det bara csgo eller andra spel/program också?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Är det bara csgo eller andra spel/program också?

Jag spelar beamng också via steam, men har aldrig varit med om att det fryser. Dock spelar jag det inte lika frekvent och i lika långa perioder som csgo, så det är svårt att säga då jag inte spelat något annat spel som jag spelar csgo tyvärr.
Men när det fryser i csgo, så kan det ibland gå bara någon minut in i en match och ibland kan jag spela en hel match utan att det händer något..

Permalänk
Medlem

@Blomsson: Om det har varit hela tiden så är det iaf inte windows uppdateringen. Några andra spel du kan testa mer än dessa två?
Använder du några speciella program, typ CAM, asus suite?

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomsson:

Jag spelar beamng också via steam, men har aldrig varit med om att det fryser. Dock spelar jag det inte lika frekvent och i lika långa perioder som csgo, så det är svårt att säga då jag inte spelat något annat spel som jag spelar csgo tyvärr.
Men när det fryser i csgo, så kan det ibland gå bara någon minut in i en match och ibland kan jag spela en hel match utan att det händer något..

Har du provat att köra en integritetskontroll på filerna?

Permalänk
Medlem

Installera om Steam för att komma in på servern igen - Är det spelet som hänger sig eller uppkopplingen?

Hänger sig hela spelet först, sen kan du inte ansluta till servern när du startar csgo igen?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

@Blomsson: Om det har varit hela tiden så är det iaf inte windows uppdateringen. Några andra spel du kan testa mer än dessa två?
Använder du några speciella program, typ CAM, asus suite?

hmm, nej jag har inga andra spel egentligen att prova. det är ju så svårt att veta också, ibland kan det gå 2-3 timmar innan det fryser, ibland 2-3 minuter.
Nej, jag använder inga speciella program.

Skrivet av dlq84:

Har du provat att köra en integritetskontroll på filerna?

Japp, jag har många gånger rensat cachen och sen verifierat filer igen (integritetskontroll), men det hjälper inte.

Skrivet av frong:

Installera om Steam för att komma in på servern igen - Är det spelet som hänger sig eller uppkopplingen?

Hänger sig hela spelet först, sen kan du inte ansluta till servern när du startar csgo igen?

Det är spelet som hänger sig, det kan vara i början av en runda mitt i spawn, så det behöver inte vara in action när det pangas mycket osv.
Hela spelet hänger sig, det spelar ingen roll om jag avslutar spelet i aktivitetshanteraren eller bara "väntar" ut att det ska släppa. Jag måste reboota datorn varje gång det händer för att kunna komma in på servern igen.
Ibland händer det att jag som sagt måste installera filer på steam för att kunna starta spelet igen, 2/10 gånger så när jag ska återansluta till servern igen väl inne i csgo så står den och tuggar och jag kan ej ansluta igen till servern, även fast jag har connection. Det är helt sjukt.

Permalänk
Medlem

@Blomsson:
Brandvägg som blockerar trafiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

@Blomsson:
Brandvägg som blockerar trafiken?

Kan det vara möjligt? Då borde det väl hända varje gång jag startar spelet, eller?
defender Brandväggen i Win tillåter iaf csgo och steam att kommunicera

Permalänk
Medlem

Real Time Protection i Windows får jag stänga av för att vissa spel skall funka som de skall.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Real Time Protection i Windows får jag stänga av för att vissa spel skall funka som de skall.

okej, kan prova med det.
Jag har även Avast, men har provat inaktivera det och det frysen ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomsson:

Kan det vara möjligt? Då borde det väl hända varje gång jag startar spelet, eller?
defender Brandväggen i Win tillåter iaf csgo och steam att kommunicera

Borde inte vara Windows Brandvägg, har du inget annat så är det nog lugnt.
Du kör utan startkommandon på csi steam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Borde inte vara Windows Brandvägg, har du inget annat så är det nog lugnt.
Du kör utan startkommandon på csi steam?

Jag har för mig att jag kört med startkommandon, men även utan. (tror jag) nu när jag går in och tittar så finns det inget ifyllt där, men det är väl bara för att jag håller att installera om cs nu förmodar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomsson:

Hej.
Jag har ett jätteproblem som aldrig tycks bli bra trots att jag provat nästan allt.
Har en relativt ny dator från Feb iår.
win 10
i7-8700k 3,70GHz
geforce 1050 Ti
16gb minne.

Problemet är, när jag spelar csgo, så 5 av 10 matcher så fryser spelet. Inget soundloop eller så, datorn fungerar, jag kan tabba ur och få igång aktivitetshanteraren osv. Men jag måste reboota datorn.
Ibland då så måste jag installera om något på steam innan jag kan komma tillbaka in på servern igen, idag så fick jag installera om hela spelet på 6,9gb.
Tempen och allt på CPU och GPU ser helt normala ut, inget surrande när det väl händer eller något sånt.

Jag har provat nästan allt. Installerat om spelet från min SSD jag hade det på först till en annan hdd.
Stängt av DVR.
Följt en massa förslag på steamcom, youtube, men inget fungerar.

Finns det någon som varit med om liknande problem?
Är det något fel på datorn? eller är det steam?
Alla förslag tas tacksamt emot.

Mvh / Dennis

Men vad står det i event viewern?
krashorsak, troligen står ju bara nåt kryptiskt som "csgo has stopped working"
Men annars har jag läst folk med razer synapse yada yada.
Solution var att fimpa synapse, vilket suger imo.
Läste även nåt om problem med sleep mode aktiverat, så testa stäng av sleep mode under power options.
likaså "Turn off hard disk after"

själv har jag steelseries app till musen och inga problem, samma med windows defender + firewall aldrig nåt strul.
Så inget av dom lär vara boven i dramat.

En sista sak släng mappen "730" med csgo-filer som ligger: OBS!!! nummret 123456 nedan varierar för alla users.
C:\Program Files (x86)\Steam\userdata\123456\730\local\cfg
Då vid nästa uppstart av csgo kommer den skapas om så ifall du har nåt korrupt,skadat i config.cfg så löser den det.

Men testa Team fortress 2 som är gratis, se om det funkar för skojs skull.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

Men vad står det i event viewern?
krashorsak, troligen står ju bara nåt kryptiskt som "csgo has stopped working"
Men annars har jag läst folk med razer synapse yada yada.
Solution var att fimpa synapse, vilket suger imo.
Läste även nåt om problem med sleep mode aktiverat, så testa stäng av sleep mode under power options.
likaså "Turn off hard disk after"
https://i.imgur.com/nLq98tC.png
själv har jag steelseries app till musen och inga problem, samma med windows defender + firewall aldrig nåt strul.
Så inget av dom lär vara boven i dramat.

En sista sak släng mappen "730" med csgo-filer som ligger: OBS!!! nummret 123456 nedan varierar för alla users.
C:\Program Files (x86)\Steam\userdata\123456\730\local\cfg
Då vid nästa uppstart av csgo kommer den skapas om så ifall du har nåt korrupt,skadat i config.cfg så löser den det.

Men testa Team fortress 2 som är gratis, se om det funkar för skojs skull.

Jag ser inget i loggboken som tyder på att steam, csgo eller något som har med det att göra skulle slutat svara, eller stängdes av plötsligt. Varken kritiska fel, eller bara fel.
Synapse har jag inte, jag har steelseries som du.
Jag har laddat hem h1z1, får prova det lite.
Tänkte installera om win imorgon så jag har det provat också.

Permalänk
Medlem

Har du haft problemet sen du fick burken?

Hade ett liknande problem för typ 5-6 år sedan med min dåvarande dator.

Datorn och skärmen frös emellanåt när jag spelade spel (annars aldrig). Var alltid tvungen att reboota på powerknappen då skärmen alltid blev kolsvart också, trots att datorn fortfarande "levde".

Löste sig genom att jag gjorde en systemåterställning. Tror det hade med något tredjeparts-program att göra.

Prova hämta drivers till chipset osv från ditt moderkorts hemsida.

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambat:

Har du haft problemet sen du fick burken?

Hade ett liknande problem för typ 5-6 år sedan med min dåvarande dator.

Datorn och skärmen frös emellanåt när jag spelade spel (annars aldrig). Var alltid tvungen att reboota på powerknappen då skärmen alltid blev kolsvart också, trots att datorn fortfarande "levde".

Löste sig genom att jag gjorde en systemåterställning. Tror det hade med något tredjeparts-program att göra.

Prova hämta drivers till chipset osv från ditt moderkorts hemsida.

Ja, jag har ju haft det. Idag har den bara fryst en enda gång på ca 4h speltid.. men problemet kvarstår ju oavsett vad jag än gör med burken...
Har som sagt kollat i loggboken men hittar inget där som tyder på något knas...
Har satt undantag i brandväggar osv osv osv osv.. finns inget kvar å göra nu förutom att installera om win vilket jag ska prova imorgon.
Alla andra drivrutiner har jag alltid haft de senaste så det kan inte ha varit något problem heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomsson:

Ja, jag har ju haft det. Idag har den bara fryst en enda gång på ca 4h speltid.. men problemet kvarstår ju oavsett vad jag än gör med burken...
Har som sagt kollat i loggboken men hittar inget där som tyder på något knas...
Har satt undantag i brandväggar osv osv osv osv.. finns inget kvar å göra nu förutom att installera om win vilket jag ska prova imorgon.
Alla andra drivrutiner har jag alltid haft de senaste så det kan inte ha varit något problem heller.

Förstår frustrationen.

Byggde du burken själv? Alla delar inhandlade från samma återförsäljare? Skulle ju kunna vara något produktfel på hårdvaran.

Fungerar datorn felfritt bortsett från då den fryser?

Dra en OS och återkoppla när det är gjort. Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.

Permalänk
Inaktiv

@Blomsson

Detta hjälpte mig.

Start Menyn > Inställningar > System > Fokusstöd > Stäng av allting som är enable på den sidan

När någor är på där så blir det problem med spel som körs i helskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambat:

Förstår frustrationen.

Byggde du burken själv? Alla delar inhandlade från samma återförsäljare? Skulle ju kunna vara något produktfel på hårdvaran.

Fungerar datorn felfritt bortsett från då den fryser?

Dra en OS och återkoppla när det är gjort. Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Japp byggde den själv, allt är inhandlat från samma ställe och noga utvalda produkter så det borde inte vara något fel på hårdvaran. Den funkar ju felfritt helt annars förutom när jag spelar csgo.
Drar en OS idag samt att jag följer alla tips jag fått här i tråden och det jag fick från decimal nedanför, så hoppas jag på det bästa

Skrivet av anon200632:

@Blomsson

Detta hjälpte mig.

Start Menyn > Inställningar > System > Fokusstöd > Stäng av allting som är enable på den sidan

När någor är på där så blir det problem med spel som körs i helskärm.

Will try. Tack för tipset!