Advokatbyrå skickar ut kravbrev till svenska fildelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klyrre:

Ja e oskuld men har öppet wifi, Mechanic: Resurrection gäller de precis som personen nåra rader ner.

https://www.rottentomatoes.com/m/mechanic_resurrection/

Denna film?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Ny utpressningsfirma i farten? Fick idag ett brev från Ramberg Advokater KB då jag tydligen skall ha laddat ner ett avsnitt av Black Sails säsong 3 avsnitt 8. Lite märkligt då jag kollar serier på mitt HBO Nordic abonnemang... Någon mer som fått utpressnings brev från dessa nyligen ? (4500 är summan för detta avsnitt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av OMGitsNilsson:

Ny utpressningsfirma i farten? Fick idag ett brev från Ramberg Advokater KB då jag tydligen skall ha laddat ner ett avsnitt av Black Sails säsong 3 avsnitt 8. Lite märkligt då jag kollar serier på mitt HBO Nordic abonnemang... Någon mer som fått utpressnings brev från dessa nyligen ? (4500 är summan för detta avsnitt)

Låter som Black Sails inte går så bra som företaget hoppats på så man anlitar advokater istället...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Här har ni något att begrunda, ni som vägrar betala.. (Ironi)

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av OMGitsNilsson:

Ny utpressningsfirma i farten? Fick idag ett brev från Ramberg Advokater KB då jag tydligen skall ha laddat ner ett avsnitt av Black Sails säsong 3 avsnitt 8. Lite märkligt då jag kollar serier på mitt HBO Nordic abonnemang... Någon mer som fått utpressnings brev från dessa nyligen ? (4500 är summan för detta avsnitt)

fick också detta för några veckor sedan men på 8500 kr lika här var det blacksails som stog på menyn har även jag NBO abonnemang men tog ner ett antal avsnitt som jag la på telefonen då jag ville se på jobbet och vi inte har wifi där.
brevet åkte i soptunnan då dom enligt svenska konsumentverket inte får bedriva indrivning av pengar utan domstols beslut .

Permalänk
Medlem
Skrivet av OMGitsNilsson:

Ny utpressningsfirma i farten? Fick idag ett brev från Ramberg Advokater KB då jag tydligen skall ha laddat ner ett avsnitt av Black Sails säsong 3 avsnitt 8. Lite märkligt då jag kollar serier på mitt HBO Nordic abonnemang... Någon mer som fått utpressnings brev från dessa nyligen ? (4500 är summan för detta avsnitt)

Försöka framstå som serriös fin advokatfirma och driva verksamheten som komanditbolag slår ner statuskännslan ett par steg.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Hur går det här då med alla som fått "krav"brev och inte betalat ?

Permalänk
Medlem

Fick ett brev från NJORD law firm för nåra dagar sen angående en film jag aldrig sett Mechanic : resurrection.
Ni andra som fått dessa hotmail, hur har det gått för er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

Fick ett brev från NJORD law firm för nåra dagar sen angående en film jag aldrig sett Mechanic : resurrection.
Ni andra som fått dessa hotmail, hur har det gått för er?

https://www.imdb.com/title/tt3522806/

Verkar vara en ganska meh film. Har iof. Jason Statham i huvudrollen med det sagt så verkar den dock vara din genetiska statham-rulle där det är väldigt lite handling. De kanske kände att de behövde en extra inkomst?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Bra synpunkter från början i avsnittet och ca 18 minuter framåt:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1073477?programid=2778
Det bästa är att bestrida eftersom det knappast är sannolikt att motparten driver ärendet till domstol. Även om det skulle bli ett domstolsärende kommer reglerna om förenklat tvistemål att gälla om kravbeloppet inte överstiger ca 22500 kr. I förenklat tvistemål så är vinnande parts möjligheter till ersättning för sina kostnader begränsade.
Att man skulle anses ansvarig för allt som skett på den ip-adress man har via bredbandsleverantören är knappast troligt. Det finns varken i EU-rätten eller i den svenska lagstiftningen något som kräver att den som innehar ett trådlöst nätverk också ska skydda det med lösenord/kryptering och övervaka vad som händer där 24/7.
För övrigt anges i avsnittet av Plånboken att praxis för ersättning vid illegal nedladdning av en enskild film inte är tusentals kr utan snarare 100-200 kr. En enskild nedladdning via fildelning går självklart inte att jämföra med industriell uppladdning av filmer från upphovsrättsligt skyddad källa t ex en konsument-DVD.
Om flera kända eller okända personer haft tillgång till nätverket med eller utan abonnentens samtycke så måste kravet ställas till den eller de som gjort intrång genom fildelning. Det är inte abonnenten som är betalningsskyldig för det som skett om hen inte anser sig ha orsakat det intrång som kravet gäller. Och det finns naturligtvis ingen skyldighet för abonnenten att upplysa den som skickat kravbrevet om vem man anser är den som istället ska krävas på pengar för fildelningen.
Mot bakgrund av detta så verkar det vara den bästa metoden att helt enkelt bestrida kravet och hänvisa till att man själv inte anser sig skyldig till eventuell fildelning och inte heller har någon uppfattning om vad som föranlett kravet på ersättning för intrång i upphovsrätten.

Permalänk
Medlem

Jag fick ett mail av Comhem att mitt namn och adress har lämnats ut av i "Domstolsbeslut i mål PMÄ 111-18".

Ska bli intressant om jag får ett brev på posten också med krav på betalning...

Permalänk
Skrivet av earic12:

Jag fick ett mail av Comhem att mitt namn och adress har lämnats ut av i "Domstolsbeslut i mål PMÄ 111-18".

Ska bli intressant om jag får ett brev på posten också med krav på betalning...

Njord fick domstolsbeslut om kunduppgifterna redan 26 februari så Com hem har tagit lite tid på sig att skicka över uppgifterna.
Men vem har bråttom?
Ärendet är detta:
https://www.bahnhof.se/filestorage/userfiles/Spridningskollen...
Finns ytterligare sju ärenden mot Com hem med senare datum. De flesta gäller Njord.

Permalänk
Medlem

@Andylindy: Ja man är ju inte ensam i alla fall! Ska läsa på lite här och på andra ställen för att se vad som gäller, men av det jag hittat hittills så blir jag inte särskilt orolig.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara nämna att det tagits upp i Uppdrag Granskning

https://www.svt.se/special/kravbreven/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Danzle:

Tänkte bara nämna att det tagits upp i Uppdrag Granskning
https://www.svt.se/special/kravbreven/
Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tips.
Jag kollade igenom vad UG skriver och det är i huvudsak inget nytt för den som följt detta de senaste åren.
Fortfarande tycker jag det verkar som att dessa advokatbyråer mest är intresserade av att skrämmas så att fildelning minskar eller upphör. Fildelning lär knappast helt avstanna eftersom det ju finns sätt att ladda ned och fildela anonymt. Däremot förlorar förstås enskilda personer som då och då laddat ned med oskyddad ip-adress intresset när de får ett dylikt "hotbrev" och det är tydligen syftet med dessa "förlikningsförslag". Vid det här laget tycker jag faktiskt att budskapet bör ha gått fram. Det behövs verkligen inte tiotusentals nya brev utan det räcker med de brev som hittills gått ut.
Hur som helst, den springande punkten är fortfarande om ärenden kommer att drivas till inkasso och till domstolsprövning.
Spontant tror jag att advokatbyråerna är rädda för att få ett domstolsutslag emot sig där domstolen avslår yrkande med motiveringen att vem som fildelat/laddat ned inte kan styrkas. De som invänder mot "förlikningsförslagen" verkar i första hand hävda att de själva inte fildelat och att de inte vet vem som kan ha gjort det.
Allt bygger ju hittills på antagandet att man som enskild abonnent ansvarar för allt som händer på den ip-adress man har och det verkar vara ett önsketänkande från upphovsrättsinnehavarnas sida tills en domstol beslutar att man har detta ansvar.
Personligen tycker jag att detta sk övervakningsansvar av en internetanslutning är helt orimligt. Då skulle man ju inte ens i familjekretsen kunna lämna ut lösenord till nätverket och mycket mindre kunna erbjuda gäster och vänner på besök möjligheten att använda WiFi.

Permalänk
Medlem

Jag bara kom o tänka på en sak då jag fick idag att Telia lämnat ut mina uppgifter den 21 feb -18(domstolsbeslutet togs 31 jan 2017 lol) till njord law firm. hur ställer sig GDPR mot detta ?

Permalänk
Skrivet av Molrid:

Jag bara kom o tänka på en sak då jag fick idag att Telia lämnat ut mina uppgifter den 21 feb -18(domstolsbeslutet togs 31 jan 2017 lol) till njord law firm. hur ställer sig GDPR mot detta ?

skulle vara intresant att veta!
såg att det fanns en tråd om just deta några veckor sedan men kunde inte hitta den igen

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1521051-njord-law-gdpr

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

ni som inte betalat? hur har det gått?

Permalänk
Medlem

Har också en "kompis" som fick detta idag. 7k för en porrfilm som filmproducenten Strike 3 kräver.

Jag säger som jag sa till hen: betala absolut inte, utan vänta och se vad som händer. Enligt uppdrag granskning finns det idag inte ett enda fall som gått vidare till domstol i sverige. Det tyder ju på hur lite bevis dom har och ävrn hur lätt dom kan förlora. Då det blir extremt svårt att bevisa vem som faktiskt satt bakom vilken dator just den tidpunkten.

Mitt tips är att låta nätet stå öppet, använda vpn eller båda två. Det är väl det som är kritiskt i domstol av det jag har fattat och leder till att man vinner ifall det går så långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Låter som Black Sails inte går så bra som företaget hoppats på så man anlitar advokater istället...

den är ju nerlagd nu xd

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

den är ju nerlagd nu xd

Förvånar mig inte alls.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det här kanske har tagits upp tidigare men peka mig gärna på rätt inlägg i så fall. Om man nu rent hypotetiskt har fått ett brev från Njord där de säger att man har fildelat en viss film. Den datum och tid de anger och efterfrågar vem som hade detta IP vid denna tidpunkt är låt oss säga 5 maj 2018 kl 11:00 (05-05-2018 11:00) som de skulle ange det. Om denna tidpunkt inte sammanfaller med just den tidsperiod(05-05-2018 10:35 till 10:50) som man rent hypotetiskt har fildelat en viss film, vad gäller då? De efterfrågar ju vem som har ett visst IP som inte finns inom det tidsspann som rent hypotetiskt en film har blivit nedladdad och delad? Filmen fildelades ju inte just då, den datum och tidpunkt de anger, från det IP som de efterfrågar? I det här rent hypotetiska fallet så efterfrågar de vem som har ett visst IP vid en tidpunkt när det kan vara någon helt annan person som har det IP och absolut inte behöver vara samma person som hade det 10 minuter tidigare. Personen kan ju gå ed på och till 100% tala sanning och säga att man inte laddade ner och fildelade nämnda film vid den tidpunkt som de efterfrågar vem som hade detta IP.

Permalänk
Medlem

Ge en recension på Google

Om ni googlar Njord Law firm på Google så kan ni recensera företaget.
Brukar dyka upp på högra sidan i Google. Jag tycker legal blackmailing och ett oetiskt förfarande förtjänar ett dåligt betyg.

Permalänk
Medlem

Vad är det gällande rådet just nu? Har fått brev från Ramberg om att jag skulle ha laddat hem en film Maj 2016 vilket är rent skitsnack. Ska man bara låta brevet ligga eller ska man bestrida det?

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4.5 GHz * CPUkylare: Phanteks PH-TC14PE * Moderkort: MSI Z97-S02 * Ram: Adata 32GB cl9 (4x8) * Grafikkort: Sapphire pulse radeon 5600 xt * Nätaggregat: EVGA Supernova G2 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktoris:

Vad är det gällande rådet just nu? Har fått brev från Ramberg om att jag skulle ha laddat hem en film Maj 2016 vilket är rent skitsnack. Ska man bara låta brevet ligga eller ska man bestrida det?

strunta i det, är bara ett tomt hot o inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

strunta i det, är bara ett tomt hot o inget annat.

Ok, tack för svar. Som jag har förstått är det alltså fortfarande ingen som blivit indragen till domstol ens?

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4.5 GHz * CPUkylare: Phanteks PH-TC14PE * Moderkort: MSI Z97-S02 * Ram: Adata 32GB cl9 (4x8) * Grafikkort: Sapphire pulse radeon 5600 xt * Nätaggregat: EVGA Supernova G2 1300W

Permalänk
Medlem

Jobbar på posten. Det kom en massa brev från NJORD idag som borde nå ut till mottagare imorgon. Såg inte innehållet men det är inte svårt att gissa. En skulle till och med till en kommunverksamhet

Permalänk

Hej, Idag fick jag ett brev från Ramberg Advokaterna KB. som vill att jag betalar 7000:- för 3st filmer, The captive, The hateful Eight och The woman in black 2 - Angel of death. 2016-03-13. 2016-05-06 och 2016-07-01. Dom säger att dom vill ha betalt inom 20 dagar.

Permalänk
Skrivet av Bimboankan:

Hej, Idag fick jag ett brev från Ramberg Advokaterna KB. som vill att jag betalar 7000:- för 3st filmer, The captive, The hateful Eight och The woman in black 2 - Angel of death. 2016-03-13. 2016-05-06 och 2016-07-01. Dom säger att dom vill ha betalt inom 20 dagar.

Tråkigt att höra! Naturligtvis ska du bestrida. Får jag fråga vilken din ISP är?

Permalänk

Hej
Fick hem ett sådant brev idag angående en erotisk film på 7k.. står absolut inget om hur många dagar jag har på mig att betala eller något sånt, nedladdningen skedde för cirka 4 månader sedan så relativt nyligen, ska man bara ignorera? om det skulle komma ett ytterligare inkassokrav kan dem ens bevisa att det var jag?(Var självklart inte jag)