Bilen drar olja, åtgärd eller bara fylla?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2008

Bilen drar olja, åtgärd eller bara fylla?

Hej har en Toyota Avensis vvti 1.8 årsm-00.

Den drar olja, när jag körde tungt släp och långt (i princip hela e4an i Sverige). Så fick jag totalt sett pytsa i 3 liter (t o r 350 mil typ, varav 150 mil med överlastat släp). Har läst att dessa motorerna har ett konstruktionsfel som gör att de drar mer och mer olja med tiden. De som rapporterade detta inom 7 år fick motorn åtgärdad på goodwill men det är inte aktuellt i mitt fall. Problemet beror bland annat på för liten oljevolym och att oljekanalerna i kolvarna begar igen/deformeras av för hög temperatur.

Bilen är ju inte värd så mycket så jag tänkte köra tills den ger upp då den förövrigt är i bra funktionsskick, men skulle ni rekommendera någon åtgärd förutom att kolla oljan vid varje fulltank och fylla efter behov?

R5 1600@3,8ghz, Sapphire Fury Tri-X, 16GB, 750GB crucial SSD, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Dell u2515h
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2008

Kör med Biltemas 5w40 nu men kanske ska köra med tunnare ?

Skickades från m.sweclockers.com

R5 1600@3,8ghz, Sapphire Fury Tri-X, 16GB, 750GB crucial SSD, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Dell u2515h
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

En grundgrej brukar ju vara att kolla efter eventuellt tydligt läckage under bilen. Men jag antar att du har gjort det iom du antar konstruktionsfel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Albinfiskare:

Hej har en Toyota Avensis vvti 1.8 årsm-00.

Den drar olja, när jag körde tungt släp och långt (i princip hela e4an i Sverige). Så fick jag totalt sett pytsa i 3 liter (t o r 350 mil typ, varav 150 mil med överlastat släp). Har läst att dessa motorerna har ett konstruktionsfel som gör att de drar mer och mer olja med tiden. De som rapporterade detta inom 7 år fick motorn åtgärdad på goodwill men det är inte aktuellt i mitt fall. Problemet beror bland annat på för liten oljevolym och att oljekanalerna i kolvarna begar igen/deformeras av för hög temperatur.

Bilen är ju inte värd så mycket så jag tänkte köra tills den ger upp då den förövrigt är i bra funktionsskick, men skulle ni rekommendera någon åtgärd förutom att kolla oljan vid varje fulltank och fylla efter behov?

Räkna själv på det, vet inte vad den riktiga åtgärden skulle vara, men att lyfta ur motor och göra rent oljekanaler skulle nog aldrig gå under 10k på verkstad.

20l olja för 800kr tar dig alltså minst 2 000 mil.

http://www.swedol.se/formula-advanced-10w-40-20l.html?site=pr...

Burk 4790K@4.7GHz, R9 290 CF byggt i Phanteks Enthoo Primo med custom loop.
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Koreaskärm Qnix PLS 1440p 96 Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008

Känner du att du inte vill lägga pengar på bilen så är det bara att göra som du säger köra till det rasar. Köp oljan från tyskland värt det eftersom du förbrukar endel.
"Kör med Biltemas 5w40 nu men kanske ska köra med tunnare ?"
Kör du tunnare bör det väl gå åt mer olja eller är jag fel ute?

Skrivet av rabiesekorre:

Räkna själv på det, vet inte vad den riktiga åtgärden skulle vara, men att lyfta ur motor och göra rent oljekanaler skulle nog aldrig gå under 10k på verkstad.

20l olja för 800kr tar dig alltså minst 2 000 mil.

http://www.swedol.se/formula-advanced-10w-40-20l.html?site=pr...

https://www.ebay.com/itm/SAE-5W-40-Mannol-60-L-12x5-L-Liter-E... 60l för 1760kr från tyskland.
Då är det 12st 5l dunkar så man slipper söla med en 20l dunk. Om oljan är av sämre kvalitet spelar ju ingen större roll när det är en sån bil det gäller.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Att inte dra överlastade släp kan vara en enkel och bra regel även om bilen inte har problem med motorn...
Det låter också som om en oljekylare skulle kunna vara positivt men har ingen koll på om det går och i så fall vad det kostar att montera en, troligen nån tusenlapp i delar men gör man det inte själv lär det kosta en hel del i arbete.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

min focus 06a tar lite olja inget extremt och läcker inte kanske 1l på 300mil med rätt olja 5/30 tror jag det var men hinkade i 10/40 eller om det var 15/40 då drar den betydligt mindre när den är lite tjockare och är betydligt billigare ungefär halva priset + några kronor

Edit: jag tror med att det handlar om kolvringar som släpper igenom lite för det är lågfriktions motorer som är lite kass på det viset att vissa kan börja slurpa mer olja annars kan det vara ventiltätningar för det är vanligaste problemen men lite tjockare olja gör att inte lika mycket kommer igenom och sänker oljeförbrukningen och kör du 5-40 prova 15/40 eller så

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Förmodligen fastbrända kolvringar som gör att det drar olja - 3 liter på 300 mil är rätt mycket, det är i stort sett 1% oljeinblandning i soppan om det skulle vara för tvåtaktare...

WD-40 metoden för att lossa kolvringar - populär på Saab mfl. som också får kolvringarna att sitta fast i spåret istället för att spänna ut mot cylinderväggen.

Det utgår i princip att man tar ur tändstiften och häller i en rejäl skvätt WD-40 in i cylindern, som man i princip köper på dunk då det kommer att gå åt en del och så drar/ruskar man runt motor lite fram och tillbaka med 6-kantnyckel på muttern på motoraxeln eller vad man kommer åt - väntar en stund (kanske någon timme till och börja med) - tittar i tändstifthålen om WD-40 finns kvar, drar och ruskar runt motorn lite igen och fyller på mer WD-40 där det är tomt - och så håller man på varv efter varv tills wd-40 hålls kvar i cylindrarna även efter lång tid. En sådan övning kan ta en hel helg med ideliga tilltittande av motorn, rycka runt och skvätta i ny wd-40 - därför gör aldrig verkstäder sådant.

när cylindrarna verkar hålla wd-40 rimligt länge (typ knappt märkbar nivåsänkning över natten) - sug ut så mycket det går ur alla cylindrar, montera tillbaka tändstiften

tappa ur oljan (med en massa wd40 i sig) - häll i billig olja och ny (billig) filter då den bara skall bara skölja ur motorn med endast kortare körning. första starten kommer nog ge en ansenlig avgasmoln - kör motorn varm kanske under några mil utan att lasta motorn för mycket - byt till bättre olja och bättre filter.

Att byta oljefilter även första gången beror på att alla oljefilter by-passar oljan genom en ventil om filtret är för tät av skit och det kommer ut i motorns kanaler.

Att man byter en gång till beror på att wd-40 löser upp massor med gojs som simmar runt i den billiga oljan och också behöver fångas in utan att bypassas av en gammal igentäppt filter - och det filtret vill man heller inte ha kvar när man sedan kör på den 'riktiga' oljan

efter detta (och du kommer att se att det drar märkbart mindre med olja) - byt olja var 1500 mils intervall - en igenkoksad motor beror väldigt ofta på att man kör för länge på samma olja (och bara fyller på när det börja dra olja vilket gör att den dåliga andelen av oljan som koksar inte försvinner och processen accelererar) - tex VAG 3000 mila oljebytes-intervall är katastrofalt och det är inte så roligt att köpa en sådan beg-bil om det har varit tjänste/förmånsbil då omsorgen inte har varit onödigt hög av de föregående brukarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Kolla om det finns större oljefilter att köpa så får man i lite mer olja i systemet. Eller en oljekylare som föreslogs ovan, men inte alltid så lätt att få dit utan relativt mycket mekande.

Sen kan någon expert säkert rekommendera vilken viskositet man ska har på oljan, om det är för att den blir överhettad så bör man kanske ha en olja som klarar högre temperaturer och inte en "tunnare" olja?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016
Skrivet av rabiesekorre:

Räkna själv på det, vet inte vad den riktiga åtgärden skulle vara, men att lyfta ur motor och göra rent oljekanaler skulle nog aldrig gå under 10k på verkstad.

Strunta i tanken på att rengöra oljekanalerna - igentäppt oljekanal ger snarare risk för att någon lager skär - och det kommer du att märka. sedan kan det förvisso vara underdimensionerat som tex. för lite olja som sprutar och kyler kolven från undersidan och det resulterar varmare kolv och lättare koksning runt kolvringarna - men det är annan sak och kanske kan fixas en tid framöver med WD-40 metoden, och när det börja dra mycket olja igen - ytterligare en omgång med wd40-metoden, men då kanske du redan bytt bil...

Igentäppta kanaler i sig drar inte olja, största källan till läckage är kolvringar som inte spänner ut för att de sitter fastbrända i kolvrings-spåren och olja som stänker ut på cylinderväggarna dras upp till förbränningsutrymmet och skrapas inte ned igen av kolvringarna som tänkt.

Andra källan är otäta ventilskaftstätningar - men där brukar det bli ett blått moln just vid starten och sedan ser man inget.

problemet med relativt moderna bilar är att man inte ser om motorn drar olja då den lilla blåröken som det skulle ge i avgaserna - förbränns upp av katalysatorn. Dessutom gillar inte katalysatorn att bränna olja under lång tid då alla motoroljor har metallbaserade tillsatser (bl.a zink) och för mycket sådan över lång tid så passiviseras ytorna i katten sakta av zinkoxiderna mm. och avgasreningen tappar kapacitet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av Albinfiskare:

Kör med Biltemas 5w40 nu men kanske ska köra med tunnare ?

Skickades från m.sweclockers.com

Brukar inte alla tillverkare specificera vilken olja motorn ska ha? Jag vet att VAG gör det i alla fall.
Så om du inte redan gjort det bör du alltså kolla vilken olja just din motor ska ha och sedan köra på den. Personligen hade jag inte vågat ta något annat, men jag vet förstås inte så mycket om motorer heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av jOnÄTÄn:

Känner du att du inte vill lägga pengar på bilen så är det bara att göra som du säger köra till det rasar. Köp oljan från tyskland värt det eftersom du förbrukar endel.
"Kör med Biltemas 5w40 nu men kanske ska köra med tunnare ?"
Kör du tunnare bör det väl gå åt mer olja eller är jag fel ute? https://www.ebay.com/itm/SAE-5W-40-Mannol-60-L-12x5-L-Liter-E... 60l för 1760kr från tyskland.
Då är det 12st 5l dunkar så man slipper söla med en 20l dunk. Om oljan är av sämre kvalitet spelar ju ingen större roll när det är en sån bil det gäller.

Man ska aldrig byta viskositet i morderna motorer. Köp oljan på biltema ja visst. Men rätt olja!

Hemma: Acer Predator : i5 6300hq 16gig DDR4 GTX970M 3gb Jobb: Lenovo W541 : i7 6820HQ 8gb nVidia Quadro M1000M.
Kameror: Lumix G80, Canon PS G7x mk2, GoPro Hero 5 Black.
Samsung Galaxy S9 i handen. Fru och 2 barn i hjärtat.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Ronnie60:

Man ska aldrig byta viskositet i morderna motorer. Köp oljan på biltema ja visst. Men rätt olja!

Går man tunnare kommer det rinna igenom snabbare men har man en bil som drar 1L på 100mil så är det jävligt mycket som försvinner och vettigare att gå upp en nivå i viskositet när den inte tränger igenom lika lätt och moderna motorer med låg friktion som mål kan ibland vara rätt duktiga på att släppa igenom en hel del olja och är vanligt även på audi/passat och ford som jag kör

Man kan argumentera om det ger mer sludge eller att oljepump kan slugga igen med tjockare olja vilket jag skulle säga ger så minimal påverkan att det inte spelar någon roll och man kan argumentera smöjningen blir en smula sämre vilket i det här fallet hamnar på så minimal nivå att det inte spelar någon roll och sluge/smörjning är mer relaterat till hur ofta man byter olja + filter än viskositet

Fördelen är att man slipper förbränna så mycket olja som kommer skapa mycket sot och skapa lamda problem och lite tjockare olja tränger inte igenom ventiler t.e.x lika lätt och försvinner inte lika snabbt ur motorn och är vettigare än att köra på tunn olja men man behöver inte gå mental och hälla i dentax 80/90 som är som sirap men lite tjockare ska inte göra någon åverkan och är ganska vanlig lösning om bilar gått tex 25k mil och börjar slurpa lite olja

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

som sagt prova wd40-metoden innan en massa experimenterande med olika viskositeter på oljan,

vanligaste orsaken till hög oljeförbrukning är just fastbrända kolvringar. dagens motorer är ofta av lågfriktionsmodell vilket innebär färre kolvringar och mindre utspänningskraft än vad man hade förr. Är de dessutom inte inkörda på önskat sätt de första 500 milen när den är ny, så är läckaget ännu mer utmärkande.

En inkörning är inte en lugn och fin istoria - utan efter varmkörning så är det pellen i botten i korta perioder (tio-tal sekunder) med vila mellan och vid olika varvtal.

syftet med detta är att man skall ha full brännkammartryck i korta perioder som i sin tur pressar kolvringen från insidan och utåt mot cylindern av trycket av bränngaserna och med kraft helt enkelt slipas in mot cylindern av cylinderns honings-repor från dess borrning. Detta har man bara en väldigt kort tid på (typ 500 första milen) sig när bilen är ny eller cylindern om-honad efter en renovering - sedan blir ytorna för glatta för att någon vidare avverkning skall ske och det hela har 'satt' sig.

gör man inte detta så är det stor risk att kolven småpyser hela tiden med förbränningsgaser ned i motorn (en komponent för att skapa sludge), brunfärgar cylinderns utsida av de heta brängaserna och halvt nedbruten olja och i många fall finns sot och koks runt kolvringarna med tiden, innebär också att det drar upp olja nedifrån och som helt enkelt inte skrapas av till tillräckligt tunn film och oljeförbrukningen är högre...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Aug 2009

Gå in på valfri oljetillverkare, Castrol, valvoline osv så har dom oljeväljare åt dig för vad som är rapporterat från fabrik. Finns massa olika under-varianter på olika med samma "tjocklek"
http://valvoline-eu.lubricantadvisor.com/default.aspx?lang=Sw... kolla valvoline, dom har fortfarande sitt intresse i enbart olja för fordon till skillnad från Castrol o mobil1 som går åt andra håll

ASUS P9X79 | RX 580 | Corsair DDR3 XMS3 8x8Gb | Intel I7 3820 | 2x Samsung 840 Pro 256Gb + 1 Intel 520 256 + 1 Crucial M500 256Gb
DELL XPS 15 | I7 | 512GB | 16GB ram | 4K EYEFINITY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2008

Tack för alla grymma svar!

Skrivet av Skrotnisse92:

En grundgrej brukar ju vara att kolla efter eventuellt tydligt läckage under bilen. Men jag antar att du har gjort det iom du antar konstruktionsfel.

Kollat och den är torr.

Skrivet av mrqaffe:

Att inte dra överlastade släp kan vara en enkel och bra regel även om bilen inte har problem med motorn...
Det låter också som om en oljekylare skulle kunna vara positivt men har ingen koll på om det går och i så fall vad det kostar att montera en, troligen nån tusenlapp i delar men gör man det inte själv lär det kosta en hel del i arbete.

Hehe, jo det är väldigt sant. Oljekylare är nog lite overkill på denna bilen dock, men visst hade jag haft verkstad och lite mer tid hade man ju kunnat skruva dit en. Borde ju vara bra för motorn med tanke på de konstruktionsproblemen Toyota har medgett.

Skrivet av lord_vasagos:

min focus 06a tar lite olja inget extremt och läcker inte kanske 1l på 300mil med rätt olja 5/30 tror jag det var men hinkade i 10/40 eller om det var 15/40 då drar den betydligt mindre när den är lite tjockare och är betydligt billigare ungefär halva priset + några kronor

Edit: jag tror med att det handlar om kolvringar som släpper igenom lite för det är lågfriktions motorer som är lite kass på det viset att vissa kan börja slurpa mer olja annars kan det vara ventiltätningar för det är vanligaste problemen men lite tjockare olja gör att inte lika mycket kommer igenom och sänker oljeförbrukningen och kör du 5-40 prova 15/40 eller så

Fast tror inte det är meningen att denna motorn skall arbeta på det sättet, Oljan som de rekommenderar från fabrik är 10W40 tror jag, men på den tiden fanns inte 5w40.

Skrivet av xxargs:

Förmodligen fastbrända kolvringar som gör att det drar olja - 3 liter på 300 mil är rätt mycket, det är i stort sett 1% oljeinblandning i soppan om det skulle vara för tvåtaktare...

WD-40 metoden för att lossa kolvringar - populär på Saab mfl. som också får kolvringarna att sitta fast i spåret istället för att spänna ut mot cylinderväggen.

Det utgår i princip att man tar ur tändstiften och häller i en rejäl skvätt WD-40 in i cylindern, som man i princip köper på dunk då det kommer att gå åt en del och så drar/ruskar man runt motor lite fram och tillbaka med 6-kantnyckel på muttern på motoraxeln eller vad man kommer åt - väntar en stund (kanske någon timme till och börja med) - tittar i tändstifthålen om WD-40 finns kvar, drar och ruskar runt motorn lite igen och fyller på mer WD-40 där det är tomt - och så håller man på varv efter varv tills wd-40 hålls kvar i cylindrarna även efter lång tid. En sådan övning kan ta en hel helg med ideliga tilltittande av motorn, rycka runt och skvätta i ny wd-40 - därför gör aldrig verkstäder sådant.

när cylindrarna verkar hålla wd-40 rimligt länge (typ knappt märkbar nivåsänkning över natten) - sug ut så mycket det går ur alla cylindrar, montera tillbaka tändstiften

tappa ur oljan (med en massa wd40 i sig) - häll i billig olja och ny (billig) filter då den bara skall bara skölja ur motorn med endast kortare körning. första starten kommer nog ge en ansenlig avgasmoln - kör motorn varm kanske under några mil utan att lasta motorn för mycket - byt till bättre olja och bättre filter.

Att byta oljefilter även första gången beror på att alla oljefilter by-passar oljan genom en ventil om filtret är för tät av skit och det kommer ut i motorns kanaler.

Att man byter en gång till beror på att wd-40 löser upp massor med gojs som simmar runt i den billiga oljan och också behöver fångas in utan att bypassas av en gammal igentäppt filter - och det filtret vill man heller inte ha kvar när man sedan kör på den 'riktiga' oljan

efter detta (och du kommer att se att det drar märkbart mindre med olja) - byt olja var 1500 mils intervall - en igenkoksad motor beror väldigt ofta på att man kör för länge på samma olja (och bara fyller på när det börja dra olja vilket gör att den dåliga andelen av oljan som koksar inte försvinner och processen accelererar) - tex VAG 3000 mila oljebytes-intervall är katastrofalt och det är inte så roligt att köpa en sådan beg-bil om det har varit tjänste/förmånsbil då omsorgen inte har varit onödigt hög av de föregående brukarna.

Detta ska jag nog testa! Fick det rekommenderat av en vän som är bilmek också.

Skrivet av b1ghen:

Kolla om det finns större oljefilter att köpa så får man i lite mer olja i systemet. Eller en oljekylare som föreslogs ovan, men inte alltid så lätt att få dit utan relativt mycket mekande.

Sen kan någon expert säkert rekommendera vilken viskositet man ska har på oljan, om det är för att den blir överhettad så bör man kanske ha en olja som klarar högre temperaturer och inte en "tunnare" olja?

Bra tips!

Skrivet av Tdoll:

Brukar inte alla tillverkare specificera vilken olja motorn ska ha? Jag vet att VAG gör det i alla fall.
Så om du inte redan gjort det bör du alltså kolla vilken olja just din motor ska ha och sedan köra på den. Personligen hade jag inte vågat ta något annat, men jag vet förstås inte så mycket om motorer heller.

Jo fast det har kommit bättre syntetiska oljor sedan 2000... men jag förstår hur du menar. 5w40 är den rekommenderade oljan idag.

Skrivet av Ronnie60:

Man ska aldrig byta viskositet i morderna motorer. Köp oljan på biltema ja visst. Men rätt olja!

10w30 är väl original på de flesta liknande bilar runt år 2000. Men verkstäderna har väl bytt till 5w40 när sådana bilar servas.

Skrivet av lord_vasagos:

Går man tunnare kommer det rinna igenom snabbare men har man en bil som drar 1L på 100mil så är det jävligt mycket som försvinner och vettigare att gå upp en nivå i viskositet när den inte tränger igenom lika lätt och moderna motorer med låg friktion som mål kan ibland vara rätt duktiga på att släppa igenom en hel del olja och är vanligt även på audi/passat och ford som jag kör

Man kan argumentera om det ger mer sludge eller att oljepump kan slugga igen med tjockare olja vilket jag skulle säga ger så minimal påverkan att det inte spelar någon roll och man kan argumentera smöjningen blir en smula sämre vilket i det här fallet hamnar på så minimal nivå att det inte spelar någon roll och sluge/smörjning är mer relaterat till hur ofta man byter olja + filter än viskositet

Fördelen är att man slipper förbränna så mycket olja som kommer skapa mycket sot och skapa lamda problem och lite tjockare olja tränger inte igenom ventiler t.e.x lika lätt och försvinner inte lika snabbt ur motorn och är vettigare än att köra på tunn olja men man behöver inte gå mental och hälla i dentax 80/90 som är som sirap men lite tjockare ska inte göra någon åverkan och är ganska vanlig lösning om bilar gått tex 25k mil och börjar slurpa lite olja

Låter logiskt! Funkar inte wd-40 metoden så kör jag nog i en lite tjockare olja!

R5 1600@3,8ghz, Sapphire Fury Tri-X, 16GB, 750GB crucial SSD, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Dell u2515h
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osynliga Universitetet
Registrerad
Dec 2007

1L på 100mil? Tänk den som kunde köra så långt på så lite olja. Min bil drog 1L på 30 mil när det var som värst i vintras

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Albinfiskare:

Låter logiskt! Funkar inte wd-40 metoden så kör jag nog i en lite tjockare olja!

Citat:

3. The use of poor quality or overly thick oils (thicker than 5w30 inceased the likelyhood of the issues above occurring. Toyota noted that even dealers where using oils such as 10w40 and quickly pointed out that although the owners manual listed 10w40 it was for warmer climates and that 5w30 was the preferred grade and insisted that dealers use 5w30 when servicing and repairing 5zz engines.

Källa
Jag har inte köpt loss artikeln, så jag ser bara första sidan, men den verkar peka på att det är en dålig ide, både förebyggande, och i längden, att köra med en tjockare olja.
Som man skrivit tidigare. Oljekylare, och, eller, större oljefilter. Möjligen rent av extra oljefilter, om man hittar någonstans att montera en. Jag tror jag hade slagit i en av våra tunna lastbilsoljor, eftersom de påstås innehålla mer "rengöringsmedel", och eftersom de i alla fall står på fat i verkstan, men jag vet inte ens var man skulle köpa en motorolja som innehåller mer "rengöringsmedel" i handeln...

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.