Mahogny/Stål Datorbord (FINISHED!!!!! med vettiga bilder)

Permalänk
Desk Master

Vill tacka alla för de snälla kommentarerna! Det är trevligt att ni tagit tid att kolla igenom loggen trotts and den har pågått så länge

Hur som final assembly har börjats här är lite smått som hunnit hända sista dagarna

Målade om yttersidan av innerpanalerna så det inte skall synas trä på fel ställen

Behövde göra nåt för ethernet kabeln och träet. Blev en ganska enkel men funktionell lösning med gängtappar, m8ans bultar och en 5mm tjock stålplatta (flatjärn). Kablarna lär nog inte komma av i första taget. Skall ju såklart puderlackera denna

Blev Mainframe m7 pumpar. Tyckte dom passade bygget bättre, ni kommer ser monteringen inom några dagar

Gångjärnen installerade

Gillar hur det reflekterar

Testning av glaslim. Kör en 2 komponents genomskinlig epoxyfundering här

Skyddar träet och gångjärnen på det rekommendera sättet med pizzakartong och hushållspapper

Och en bredare bild med gångjärnen installerade. Imorgon åker moderkortet in

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Wow.. Helt sjukt stiligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Desk Master

Dagens pyssel då. Vart en hel del lödande av kablar osv men inte speciellt intressant att se på. Däremot gångjärnen är här montera på glaset och ser ju ganska kul ut. Måst erkänna att detta moment som helhet var det absolut svåraste på bygget. 3 pers för att montera fanskapet och en hel del timmar på en massa. Men nu är de där.

Fullt utslag. Man ryms ganska okej att komma åt endå.

Börjat installera delar. pumpar, reservoir, psu och samtliga radiator ligger där dom skall och torrdragningen av rören har påbörjats

Dålig bild men här ser ni hur man komma från bakradiatorerna ut

Och pumparna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte direkt min stil men det går ju inte att undgå att imponeras av elegansen och perfektionen. Har säkert tagits upp redan, men har du någon uppskattning om vad det hela kommer gå på, både i tid och pengar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Desk Master

Har inte så mycket kvar nu men måste vattenskära och måla lite rörförstärkare men det tar sig. Blir en rejäl upgrade här så småningom

Liten bild på pysslet

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Fick äntligen alla kablar färdiga. Blir att testköra tisdag/onsdag.

Har fortfarande en rad connectors kvar!

Första gången jag sleevat så ber färdigt om ursäkt om någon ser konstigt ut. Det tog en stund att göra men kommer defenitivt att göra custom sleeve på allt i hemmet nu

Vattenrören är faktiskt alla dragna men ni får bara en bild nu för det skall demonteras alltihopa en sista gång

Tyckte utsidan av bordet behövde sleevas också. Blir lite iMac över det hela, en kabel och plug and play:D

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Såja nu börjar saker komma in i bordet för att stanna där!

Polera upp allt trä med vax och sedan sattes kablarna in. förmonterade kabelklämmorna

Sen sattes alla kablar i lite slarvigt

Dålig bild men om nån undrar hur matningen på 230 volt går till så är där en vanlig dosa som går till skärmen, odac och psu

Ganska jobbigt detta. Att peta dit alla kablar:D definitivt ett 2 personers arbete men vi fick dit dem iaf!

Här skall det ennu städas upp lite med mera vattenskärda kabelklämmor men villa få igång bygget

Och så tillbaka till arbetet

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Wooo snart så...

Permalänk
Proffsmobbare

Galet, galet, galet! Gillar verkligen hur kablarna går ordnat från nätdelen fram till moderkortet, men sedan får löpa fritt och naturligt, mycket vackert resultat.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att uttrycka nog beundran, men tankarna leder till forna tiders instrumentmakare. Det är en jäkla resa du bjudit oss på under dessa år och jag önskar jag hade bråkdelen av ditt kunnande och din målmedvetenhet.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Härligt att det börjar bli klart, ser bara bättre och bättre ut!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Desk Master

Liten miniupdate här. Datorn skall snurra nästa vecka men tills dess

Fick klart mina rörförstärkare. Blev svenskt stål 1365 10mm tjockt där det vattenskärdes 12 fästen. Här är bild på det största. De är på flit svarta och så neutrala som möjligt för att vara lite i gömman men de stärker verkligen upp bygget. Försökte ruska till rören riktigt jävla hårt men de rörde sig inte nämnvärt.

ODAC/usb plattan är också klarmonterad. Svetsade ihop 6mm flatjärn och 4 mm plåt (frontpanelen som ligger infasat i träet) Detta har sedan polerats och krommats. Tillhörande mitt custom hörlursställ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett mästerverk, kommer bli så jäkla läckert när det är klart, enda minuset är SLI-kopplingen, ser inte så grannt ut med fitting på fitting sådär och en osynlig bit rör emellan.

Permalänk
Desk Master

@Pirazy: Tyvärr skall grafikkorten vara där på det moderkortet:S Alltså i lane 1 och 3

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Khezan, jag förstår, men varför inte ett SLI-block? Eller gillar du inte stilen på dem?

Permalänk
Medlem

jag tyckte att dubbelkopplingen var fin! inga konstigheter blir bra symmetri från sittposition.

mycket bra byggt i övrigt! all cred

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Desk Master

@Pirazy: Tror jag har en alternativ lösning på detta. Byter plats på ändorna och drar ett snyggt rör runt istället. Lär nog se lite vassare ut

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Hej det är dags att komma ur garderoben:D jag är inte svensk så har undvikit mitt modersmål i mina videon men tyckte ni var värda en alldeles egen svenskspråkig video där jag visar lite detaljer före bygget avslutas

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det har varit, och är, en fröjd för ögonen att se ett vackert hantverk ta form.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk

I trådens början står det att det ska vara ett kylskåp med i bygget. Har läst igenom hela tråden, men hittar inget mer om kylskåpet. Kommer det senare eller har du skippat denna del.

I övrigt, jag är mållös över ditt bygge och energi. Du är inne på fjärde året. Själv så skulle jag ha gett upp efter ett år. 10 tummar av 5 möjliga. Ditt bygge blir svårslaget.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Be inte om ursäkt för din finska brytning, den är hur vacker att höra som helst

Jag vet inte vad jag ska säga om bygget mer än att det är ett fantastiskt hantverk och slår nog allt annat jag sett! Att det börjar färdigställas nu efter fyra år alltså, din passion och tålmodighet är föredömlig. Var så stolt som du bara kan för det här, det ÄR ett mästerverk.

Permalänk
Desk Master
Skrivet av Freezer64Pro:

I trådens början står det att det ska vara ett kylskåp med i bygget. Har läst igenom hela tråden, men hittar inget mer om kylskåpet. Kommer det senare eller har du skippat denna del.

I övrigt, jag är mållös över ditt bygge och energi. Du är inne på fjärde året. Själv så skulle jag ha gett upp efter ett år. 10 tummar av 5 möjliga. Ditt bygge blir svårslaget.

//Freezer

Blev rädd för vissa aspekterav kylskåpet så det satts på hyllan. Mvh

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du alltså bearbetat allt trä helt själv? Det är då riktigt hantverk! Otroligt vackert

Ytterst få material som kan mäta sig med sådant fint trä!

Också stor cred för att ha arbetat på projektet i 4 år. Slår taket i 16 månader på mitt egna projekt vilket är en stor irritation att aldrig bli klar. Men 4 år!! Det är nog bara du som fixar

Ställer du ut på Dreamhack i sommar?

Mumintrolldialekt är bästa dialekten

Permalänk
Desk Master
Skrivet av eucalyptus:

Har du alltså bearbetat allt trä helt själv? Det är då riktigt hantverk! Otroligt vackert

Ytterst få material som kan mäta sig med sådant fint trä!

Också stor cred för att ha arbetat på projektet i 4 år. Slår taket i 16 månader på mitt egna projekt vilket är en stor irritation att aldrig bli klar. Men 4 år!! Det är nog bara du som fixar

Ställer du ut på Dreamhack i sommar?

Mumintrolldialekt är bästa dialekten

Jo har nog bearbetat allt själv, slipat till form och sedan limmat. Jag skulle vilja till dreamhack, jag anmälde mig men har inte hört nåt :S Så verkar som jag missar det då

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Fylla loopen va ju lagom kul.

Reservoiren läkte direkt men använde topplockspackningslim på det så det släpper nog aldrig.

Sen vart en 45 graders fitting sönder

Och sen som final hade skruvarna på gpu blocken blivit lösa hur det är möjligt är för mig ett totalt mysterium men det är tätt nu..

Det gick dryga 7 liter vatten

Återgår till bygget

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Härligt Khezan. Jag hade eldat upp möbeln för länge sedan, men du är både tålmodig, en duktig hantverkare och målmedveten. Och be aldrig om ursäkt för din dialekt, den är vacker.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att reservoaren läckte, jag hade faktiskt förväntat mig att singularity computers skulle ha läcktestat den innan de skickade den till dig. Och som många andra redan sagt, be aldrig om ursäkt för din dialekt eller var du kommer ifrån, med risk att låta som ett creep så är det något "mysigt" över en sån dialekt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmobbare

Det är aldrig lätt med vatten, skönt att du fått det under kontroll! Slutskedet nu, passa på att njuta av det sista och inte stressa.

Permalänk
Desk Master

Kan meddela att datorn bootade

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Följer du F1 ?

Jag me!! Riktigt stor Formel 1 nörd här