Postnords avgifter för paket från kinesiska Wish försvinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är det inte klarna som slutit avtal med wish då? Alltså varken tullverket eller postnord ;).

Som jag förstått det så är det väl klarna som sköter momshanteringen i förväg så att momsbetalningen är gjord när paketet väl anländer till postnord och att postnord då direkt kan skicka vidare paketet utan extra hantering.

Klarna har inget med saken att göra. Du kan helt bortse från att det står inkl moms.

Vill man skicka något förbetalt så måste man i regel använda en speditör som erbjuder tjänsten. Ett sätt att göra det är att skicka med PostNord från Kina eller Hongkong. Om detta är vad Wish ska byta till eller inte har inte framgått, men det har framgått att Wish ska betala PostNord, PostNord gör sen importdeklarationen och kan inte släppa paketen innan de fått tullklareringsmeddelande från Tullverket. Detta handlar inte om någon särbehandling utan det är något speditörer normalt erbjuder, fördelen med att skicka enligt DDP är att de inte behöver vänta på betalningen, men här ville de förmodligen också se till så exportdeklarationen överförs elektroniskt. Tullverket för inga diskussioner med Wish.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Klarna har inget med saken att göra. Du kan helt bortse från att det står inkl moms.

Vill man skicka något förbetalt så måste man i regel använda en speditör som erbjuder tjänsten. Ett sätt att göra det är att skicka med PostNord från Kina eller Hongkong. Om detta är vad Wish ska byta till eller inte har inte framgått, men det har framgått att Wish ska betala PostNord, PostNord gör sen importdeklarationen och kan inte släppa paketen innan de fått tullklareringsmeddelande från Tullverket. Detta handlar inte om någon särbehandling utan det är något speditörer normalt erbjuder, fördelen med att skicka enligt DDP är att de inte behöver vänta på betalningen, men här ville de förmodligen också se till så exportdeklarationen överförs elektroniskt. Tullverket för inga diskussioner med Wish.

Nä att tullverket inte pratar med wish är jag med på ;).

Trodde däremot att det var klarna som fick in informationen om köpesumman vilket är momsgrundande och fakturerade kunden även för momsen samt skickade vidare slantarna till postnord så att postnord inte behövde sköta faktureringen mot kund.
På något sätt är väl klarna inblandat oavsett då det är klarna som sköter betalningen åt wish för svenska kunder (om inte kunden ska betala en runda till i postens betalsystem på wish men så lär det ju inte vara upplagt).

Kanske beskriver vi samma sak egentligen men på olika sätt bara ;).

Kunden betalar iaf en gång direkt via klarna och i denna summa ingår pris för varan och även momsen så att det är hanterat innan paketet kommer till Sverige.
Huruvida det sedan är wish eller klarna som samlar in och skickar vidare momsdelen vet jag inte men det är då enligt dig wish som gör detta och det låter väl rimligt. Min tanke var väl att det skulle vara ett svenskt företag som skötte momsinsamlingen (alltså klarna snarare än wish) när nu valet fanns men det där var bara en gissning från min sida ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kina har rabatterade terminalavgifter, men det gäller ju China Post och CPEL. (Dessutom försvinner rabatter på skrymmande brev om ett par år.) Inte om en speditör skickar ett paket där avsändaren står för moms eller liknande, där får istället PostNord eller vem som tar emot grejerna högre ersättning för terminalavgiften och får när det skickas DDP dessutom en ersättning för att göra importdeklarationen. PostNord finns på plats i Kina och Hongkong och erbjuder redan sina tjänster där, de förlorar knappast på att säljarna börja använda sig av dem heller. Att få China Post att börja erbjuda förbetald moms som en tjänst till deras kunder är däremot svårt. Det är t.ex. inget USPS i staterna erbjuder, medan deras privata konkurrenter som UPS och DHL erbjuder detta.

Mao är det då alltså inte orimligt att förvänta sig att "Gratis frakt" från Wish kanske är ett minne blott?
För så som jag tolkar det du skriver så kommer alltså avsändande part från Wish (verkar ju vara en samlingsplattform för mängder av olika handlare?) få en högre fraktavgift?

Eller tja, dom kan ju välja att höja priset rakt över också. Hur som intressant, ska bli roligt att se vad detta slutar i.
Själv var jag ju rätt positiv till 75:- avgiften då det fick den meningslösa krims-krams handeln att uppghöra.
Visst, vissa gör nog bra köp. Men jag har sett mängder och återigen mängder av beställningar där varan kommit fram och varit såpass fel / dålig kvalité att personen som köpte den bara slängde skiten direkt. Tragiskt.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Wish kommer betala från sina egna konton, hur kunden debiteras för Wish kostnader är en annan fråga.

@BasseBaba: Vem de kommer använda för frakt har inte framgått, mycket på Wish skickas för den delen redan med annat än China Post/EMS. Hur som helst kommer nog säljarna antingen tvingas köpa frakt från/via Wish eller sätta en särskild etikett på paketen, om de inte fixar ett "fullfillment center" som paketerar om grejerna då.

Permalänk
Medlem

Är det bara WIsh paket som avgiften försvinner på eller gäller det även andra icke-eu paket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

Är det bara WIsh paket som avgiften försvinner på eller gäller det även andra icke-eu paket?

Alla som väljer att ingå i avtal om samma lösning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av geson:

Är det bara WIsh paket som avgiften försvinner på eller gäller det även andra icke-eu paket?

Det kan väl bli fler framöver. Grejen här handlar väl om att det inte är en bra lösning för postnord heller att de behöver lagerhålla paket, skicka ut fakturor och vänta på inbetalningar. Det ger försenade leveranser och extra betalsteg som verkligen inte är bra för kunden och lagerhållningen och administrationen är inte heller eftersträvansvärt för fraktbolag (även om avgiften nu säkerligen drar in en del slantar för postnord).
Kan handlare bistå med informationen och ta betalt för momsdelen direkt vid köp så slipper postnord göra detta. Det ger mycket snabbare paketleveranser och mindre meck för kunden och mindre administrativt arbete och minskad lagerhållning för postnord.
Men för att det här ska fungera behöver handlarna upprätta ett samarbete med postnord på något sätt så att postnord får in momspengarna och att postnord även snabbt kan identifiera paketen utanför EU som ändå direkt ska kunna skickas ut till kund.

Det krävs alltså samarbeten och avtal per plattform för att det ska träda i kraft. Det var breakit som rapporterade om det här med wish och i artikeln nämndes även att samarbeten med fler aktörer var på gång. Så gissningsvis kommer iaf fler aktörer på ingång med liknande upplägg.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Fyndiq har redan fått information om lösningen, den tekniska delen som behövs integreras hos handlaren/plattformen då. Så lär införas på Fyndiq "Superbilligt" relativt snart. Alla kommer inte ansluta sig till denna lösning, men det finns andra sätt att skicka DDP/förbetalt och om några år kommer de som vill kunna momsregistrera sig i EU och själv deklarera momsen utan att blanda in speditörerna.

Fyndiq behövde för den delen aldrig fuska genom att det skickas via andra EU-länder, de hade kunna skicka alla paket till Fyndiq/partner till Fyndiq i Sverige som skött importen och sen redovisat importmomsen i sin momsdeklaration varje månad.

"Superbilligt" märker nu om paketen (säljarna via deras speditör teknisk sett) i Nederländerna, hade de velat betala momsen hade det kunnat gå direkt till Sverige hela tiden. Är inte svårare än att de först på ett lager i Sverige klistrar på den slutliga mottagarens namn, Fyndiq är ju ändå momsregistrerade i Sverige.

Permalänk
Medlem

”Postnords avgifter för paket från kinesiska Wish försvinner”

Wish är inte kinesiskt, det är amerikanskt med huvukontor i San Francisco, bara varorna som skickas från Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

@swehunter2000: Jag tror dom har en hel avdelning för småelektronik som heter GEEK.
Brukar ju för det mesta vara samma butiker på både wish och Ali.
Bara att wish är ju helt omöjligt att sortera och filtrera som man vill

Omfattas Geek nu av samma regler som Wish?
DVS att moms tas ut vid köpet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

”Postnords avgifter för paket från kinesiska Wish försvinner”

Wish är inte kinesiskt, det är amerikanskt med huvukontor i San Francisco, bara varorna som skickas från Kina.

Korrekt. Wish må vara Amerikanskt men det är nästan uteslutande Kinesiska aktörer som finns på plattformen. Wish är precis som t.ex. Ebay... en marknadsapp.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlxDee:

Omfattas Geek nu av samma regler som Wish?
DVS att moms tas ut vid köpet?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen anning. tror det är samma företag alltihopa

Permalänk
Medlem

Har fortsatt beställt grejer via Aliexpress efter att avgiften kom till. Dock på de senaste paketen som jag beställt via den lite dyrare fraktavgiften "Ali standard shipment" så har jag fått kollinummer som slutar på EE. Dessa har jag inte behövt betala PostNords avgifter på då paketet har mellan landat i vad jag tror är Estland. Någon mer som har fått samma sak på sina paket från Aliexpress?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Xtreeem:

Om nu bara https://tokyotreat.com/ kunde få fram något liknande =(

Fick precis ett sms om att jag ska betala 120kr i tullavgift för mitt.. Hade helt missat det här, ska man betala även för paket från Japan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phpTANKER:

Fick precis ett sms om att jag ska betala 120kr i tullavgift för mitt.. Hade helt missat det här, ska man betala även för paket från Japan?

Gäller alla länder utanför EU:s tullunion.