Värt att byta HDD till SSD på en gammal dator?

Permalänk
Medlem

Värt att byta HDD till SSD på en gammal dator?

Hej, jag har en dator som börjar bli relativt gammal och det märks att min prestanda in-game blir segare och segare. Det märks också när man tabbar in och ut från spel kan det tar upp till någon minut ibland. När jag lirar Fortnite laggar det oftast, fast med låga inställningar. Känns som jag borde ha bättre prestanda med SPECS'n jag har :/

Tänkte höra med er om det kan vara värt att investera en SSD, då jag inte vill investera i en ny dator.

Tänkte på följande isf: Samsung 860 EVO 250GB

SPECS:
Asus MAXIMUS V GENE
CPU: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB DirectCUII
COOLING: Phanteks PH-TC14PE
RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Tack på förhand

Visa signatur

CASE: NZXT H510 | PSU: Corsair HX 750W 80+ | MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB Dual OC | COOLING: NZXT Kraken X63 280mm | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB/ 3200MHz/ DDR4/ CL16 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Samsung 860 EVO 500GB SSD | Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB

Permalänk
Medlem

Ja absolut dock skulle jag lägga lite mer på 860 500 GB. Det lönar sig. Skiljer vä några hundralappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbad:

Hej, jag har en dator som börjar bli relativt gammal och det märks att min prestanda in-game blir segare och segare. Det märks också när man tabbar in och ut från spel kan det tar upp till någon minut ibland. När jag lirar Fortnite laggar det oftast, fast med låga inställningar. Känns som jag borde ha bättre prestanda med SPECS'n jag har :/

Tänkte höra med er om det kan vara värt att investera en SSD, då jag inte vill investera i en ny dator.

Tänkte på följande isf: Samsung 860 EVO 250GB

SPECS:
Asus MAXIMUS V GENE
CPU: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB DirectCUII
COOLING: Phanteks PH-TC14PE
RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Tack på förhand

Helt klart att stoppa i en ssd.
Iaf en som du kör os på. Kolla om din gamla hårddisk är kry fortfarande med crystaldiskinfo.
Sedan kör du en avdammning också, en burk tryckluft för 69kr och rengör grafikkort och cpu kylare.
Sedan är du redo för fortnite igen

Permalänk
Medlem

Ssd är absolut värt och installera om Windows!
Du kan ju innan bytet köra t.ex msi afterburner och kolla vad som laggar. Din gpu är inte ny direkt heller och cou kan du alltid överklocka.
Kör du ram hungriga applikationer t.ex en browser stäng den när du spelar.

Mvh

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

@dalbad: Viktigt att förtydliga, du kommer inte få bättre prestanda i spel som kunna köra på högre inställningar och fler fps.
Det du vinner med en SSD är snabbare laddtider i allt från OS till spel (kartor laddar snabbare) men alltså ingen prestandaökning i spel.

Permalänk
Medlem

Hela datorn som helhet blir märkbart snabbare, ja, det kan även märkas i spel när de laddar texturer och annat. Speciellt om du har marginellt med RAM och datorn måste swappa mellan program...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Är det mer eller minder plug and play, tänkte om kablar etc medföljer? Eller är det något speciellt man ska tänka på vid installation? Kablar flyttar jag bara över från min gamla disk?
Hur funkar det när jag ska ominstallera windows? Måste båda hårddiskarna vara inkopplade och sedan installerar jag allt på SSD'n? Eller om ni har någon bra guide ni kan tipsa om så hade det uppskattas

Visa signatur

CASE: NZXT H510 | PSU: Corsair HX 750W 80+ | MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB Dual OC | COOLING: NZXT Kraken X63 280mm | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB/ 3200MHz/ DDR4/ CL16 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Samsung 860 EVO 500GB SSD | Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbad:

Tack för alla svar!
Är det mer eller minder plug and play, tänkte om kablar etc medföljer? Eller är det något speciellt man ska tänka på vid installation? Kablar flyttar jag bara över från min gamla disk?
Hur funkar det när jag ska ominstallera windows? Måste båda hårddiskarna vara inkopplade och sedan installerar jag allt på SSD'n? Eller om ni har någon bra guide ni kan tipsa om så hade det uppskattas

Generellt sett nej, OEM-förpackning är bara HDDn/SSDn, så en SATA-kabel till behövs, extra ström bör du ha från nätagget.
Sen är det enklare om du pluggar ur den gamla hårddisken medans du installerar Windows på den nya, trust me on this.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Inaktiv

Absolut, det kommer nästan att kännas som att få en ny dator!
Dubbla mängden RAM skadar inte heller.
Syrrans ena grabb har en dator med en gammal AMD-processor (FX-8250 om jag inte minns fel), 180 GB SSD (tre år gammal), 16 GB RAM och ett GTX 1060 6 GB. Den verkar inte lagga det minsta när han spelar spel i 1080-upplösning.

Du kan ofta klona din gamla hårddisk med hjälp av ett lämpligt program, men det är alltid bäst att installera om Windows.

Permalänk
Medlem

Ja stor skillnad. Även datorer i de lägre prisklassrna blir mycket snabbare med en ssd.
Bytte från HDD till SSD i HTPCn, gammal amd 965 cpu och den flyter på riktigt bra.
Min systers gamla laptop som hon köpte ny för 3000kr. Den va ju hur slö som helst innan ssdn väckte liv i den.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Grymt tack! Kan jag fortsätta använda min gamla hårddisk som extra lagring på datorn också?

Visa signatur

CASE: NZXT H510 | PSU: Corsair HX 750W 80+ | MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB Dual OC | COOLING: NZXT Kraken X63 280mm | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB/ 3200MHz/ DDR4/ CL16 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Samsung 860 EVO 500GB SSD | Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB

Permalänk
Avstängd

För spel i sig gör inte SSD ett skit alls utan dom handlar om laddningstider för spelen och en mekanisk ska inte ha enorma laddningstider vid alt+tab med en mekanisk inte ens om det handlar om en slö laptop disk

I övrigt kommer datorn starta snabbare kännas lite mer rapp där man kör upp mappar med mycket filer helst med mycket bilder tex och man kommer uppleva lite bättre respons här och där men många saker kan kännas ganska lika så länga win pumpat in lite saker i ram tex några min efter boot med mekanisk

Annars är ssd bara att plugga in och installera windows annars har dom flesta tillverkare bra migrations program där jag tycker samsung har det som är enklast där man klonar existerande data från disk till nya ssd´n och allt kommer se ut som innan med alla program filer o.s.v och man får en exakt kopia på nya disken av gamla disken

och i övrigt är det värt att köpa ssd men sitter man på stram budget och prioriterar prestanda är det inte alltid värt det för det ökar som sagt inte spel prestanda och man bör gå minst 256 om man vill ha lite spel på dom för 128 tar snabbt slut då

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dalbad:

Grymt tack! Kan jag fortsätta använda min gamla hårddisk som extra lagring på datorn också?

Självklart. Det brukar finnas gott om hårddiskplatser om du inte har ett extremt kompakt chassi.
Du behöver förstås en extra S-ATA-kabel för att ansluta hårddisken men de är inte dyra. De flesta nätdelar har flera strömkablar för S-ATA-enheter och det finns antagligen en ledig kontakt, men i värsta fall behöver du även en sådan kabel.
En "vanlig" hårddisk funkar fint för att lagra mediefiler som musik, filmer och foton och för att spara säkerhetskopior av viktiga saker.

En annan lösning är att köpa ett externt hårddiskkabinett (https://www.inet.se/kategori/521/harddiskkabinett?filters=%7B...) och använda den som en extern hårddisk.

Permalänk
Medlem

SSD bör du skaffa det piggar upp de flesta datorerna.

Skrivet av dalbad:

Grymt tack! Kan jag fortsätta använda min gamla hårddisk som extra lagring på datorn också?

Vad jag kunde se efter en snabb bildsökning har du 6 ST sata portar på ditt moderkort vilket betyder upp till 6st Sata hårddiskar/SSDer. Så du kommer kunna köra ett gäng diskar utöver din hårddisk och framtida SSD.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av dalbad:

Hej, jag har en dator som börjar bli relativt gammal och det märks att min prestanda in-game blir segare och segare. Det märks också när man tabbar in och ut från spel kan det tar upp till någon minut ibland. När jag lirar Fortnite laggar det oftast, fast med låga inställningar. Känns som jag borde ha bättre prestanda med SPECS'n jag har :/

Tänkte höra med er om det kan vara värt att investera en SSD, då jag inte vill investera i en ny dator.

Tänkte på följande isf: Samsung 860 EVO 250GB

SPECS:
Asus MAXIMUS V GENE
CPU: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB DirectCUII
COOLING: Phanteks PH-TC14PE
RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Tack på förhand

Som flera redan svarat är det absolut värt att skaffa en SSD till den datorn. CPUn är fortfarande helt OK och du har godkänt med mängd RAM också. För att få mer prestanda i spel är nästa steg att spara ihop till ett nytt grafikkort. Ett RX 580 eller GTX 1060 skulle göra underverk för din spel-prestanda.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, det uppskattas SSD'n är beställd + en SATA-kabel. Sen får vi se om det blir att uppgradera till ett nytt grafikkort

Visa signatur

CASE: NZXT H510 | PSU: Corsair HX 750W 80+ | MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB Dual OC | COOLING: NZXT Kraken X63 280mm | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB/ 3200MHz/ DDR4/ CL16 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Samsung 860 EVO 500GB SSD | Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB

Permalänk
Skrivet av dalbad:

Tack för alla svar, det uppskattas SSD'n är beställd + en SATA-kabel. Sen får vi se om det blir att uppgradera till ett nytt grafikkort

Eftersom du redan är inne på att skaffa en Samsung SSD, så kan du ladda ner deras överförings program (Migrerings
Program
) som hjälper dig att ladda över nuvarande systemdisk till nya SSD'n (Engelsk Hjälp).

Om du sedan ändå vill börja från början med ny ren Windows installation så skall detta göras med enbart EN disk/ssd inkopplad. Detta för att Windows inte skall skapa en multiboot-meny för de två systemdiskarna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbad:

Tack för alla svar, det uppskattas SSD'n är beställd + en SATA-kabel. Sen får vi se om det blir att uppgradera till ett nytt grafikkort

Om du ändå är inne på att eventuellt skaffa nytt grafikkort. Ta och uppdatera BIOS på ditt moderkort redan nu. Vissa äldre moderkort har visat sig ha problem med moderna grafikkort och behöver en uppdatering av bios för att fungera så lika bra det är gjort. (Tar ca 5 - 10 minuter att göra)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Berätta gärna vilken skillnad du upplevde när allt är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@dalbad: Viktigt att förtydliga, du kommer inte få bättre prestanda i spel som kunna köra på högre inställningar och fler fps.
Det du vinner med en SSD är snabbare laddtider i allt från OS till spel (kartor laddar snabbare) men alltså ingen prestandaökning i spel.

Förutom PUBG där många med mekaniska diskar blir disconnectade och inte kan ladda kartor osv, hackar i spelet när den ska ladda objekt osv, testade det själv för att jag tänkte "jag sparar utrymme på SSD, den kan ju inte kräva så mycket av HDD:n"... Så fel jag hade.

Det är väl snarare dåligt optimerat spel det handlar om då den inte kan uttnyttja RAM på ett korrekt sätt men finns säkert andra exempel på spel där det faktiskt påverkar prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Förutom PUBG där många med mekaniska diskar blir disconnectade och inte kan ladda kartor osv, hackar i spelet när den ska ladda objekt osv, testade det själv för att jag tänkte "jag sparar utrymme på SSD, den kan ju inte kräva så mycket av HDD:n"... Så fel jag hade.

Det är väl snarare dåligt optimerat spel det handlar om då den inte kan uttnyttja RAM på ett korrekt sätt men finns säkert andra exempel på spel där det faktiskt påverkar prestandan.

Vadå "förutom"?
Du bekräftar ju det själv det jag sa, laddtiderna blir bättre men inte prestandan så som fler fps eller att man kan köra på högre inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Förutom PUBG där många med mekaniska diskar blir disconnectade och inte kan ladda kartor osv, hackar i spelet när den ska ladda objekt osv, testade det själv för att jag tänkte "jag sparar utrymme på SSD, den kan ju inte kräva så mycket av HDD:n"... Så fel jag hade.

Det är väl snarare dåligt optimerat spel det handlar om då den inte kan uttnyttja RAM på ett korrekt sätt men finns säkert andra exempel på spel där det faktiskt påverkar prestandan.

PUBG är rätt buggigt och lite konstigt här och där så jag skulle inte använda det som referens. Har en polare med en rätt flådig PCI-express-SSD men tidigare "bara" 8GB RAM som behöver mertiden av minuten innan spelarna börjar inflygningen med att ladda resurser, och varje gång det är nytt spel och den byter karta så händer samma sak.

Generellt sett så funkar det bättre i de flesta mjukvaror, det blir ju mest kritiskt om det är "snålt" med RAM och saker och ting behöver laddas frekvent. Kör i stort sett allting från HDD, bara 3-4 spel från SSD och när jag jämfört med installation på båda så funkar det helt OK på en modern HDD också. Men OS:et flyger fram fan så mycket fortare och allt annat man gör utanför gaming.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbad:

Tack för alla svar, det uppskattas SSD'n är beställd + en SATA-kabel. Sen får vi se om det blir att uppgradera till ett nytt grafikkort

Har samma processor som dig och det finns gott om potential se till att uppgradera ram också när du hittar 8gb som passar begagnat

Sitter och spelar nya spel på high/ultra i 1440p med min dator i 60 fps.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Har samma processor som dig och det finns gott om potential se till att uppgradera ram också när du hittar 8gb som passar begagnat

Sitter och spelar nya spel på high/ultra i 1440p med min dator i 60 fps.

Och du tror inte att skillnaden på gpu har någon del i det ?
980Ti mot TS 660Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Och du tror inte att skillnaden på gpu har någon del i det ?
980Ti mot TS 660Ti.

Jag bytte från GTX 680 SLI till 980 Ti och det blev mer vram till nya spel

SSD är nästan ett måste

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@dalbad: Viktigt att förtydliga, du kommer inte få bättre prestanda i spel som kunna köra på högre inställningar och fler fps.
Det du vinner med en SSD är snabbare laddtider i allt från OS till spel (kartor laddar snabbare) men alltså ingen prestandaökning i spel.

Det där stämmer ju inte helt hundra. En riktigt kass HDD på sina sista verser kan mycket väl påverka FPS negativt. Särskilt om spelet kräver mycket av HDD för att ladda stora världar.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

@anon36896: En avdamming med trycjkuft och en SSD gjorde susen för min del Fortnite flyter på mycket bättre och datorn generellt är jäkligt snabb jämfört med hur den va innan

Visa signatur

CASE: NZXT H510 | PSU: Corsair HX 750W 80+ | MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB Dual OC | COOLING: NZXT Kraken X63 280mm | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB/ 3200MHz/ DDR4/ CL16 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Samsung 860 EVO 500GB SSD | Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB

Permalänk
Medlem

Alltid värt att byta från mekanisk till ssd oavsett övriga specifikationer. Monsteruppgraderingar på cpu och gpu i all ära men det finns få saker som slår upplevelsen när man får testa en ssd för första gången. En skillnad som upplevs med våra sinnen och inte mestadels via benchmarks.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dalbad:

@da-li: En avdamming med trycjkuft och en SSD gjorde susen för min del Fortnite flyter på mycket bättre och datorn generellt är jäkligt snabb jämfört med hur den va innan

Jo, visst känns det nästan som att få en ny dator?
Lite mer RAM brukar göra skillnad om du har många program/fönster öppna och ett häftigare grafikkort brukar göra att vissa spel flyter på betydligt bättre. Om du är tillräckligt nöjd just nu är det bara att vänta in extraerbjudandena på övriga prylar och passa på då.