Cloning mjukvara för källdisk med två partioner till en mindre SSD

Permalänk
Medlem

Cloning mjukvara för källdisk med två partioner till en mindre SSD

Har en serverdisk på 1TB med C: och H: partion. Datamängden på C: är under 100MB och H: några få MB.
Vill nu installera en SSD disk typ Samsung 850 250 MB och önskar tips/råd om en fri eller billig mjukvara för cloning som klarar mina behov.

/Lennart

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Har en serverdisk på 1TB med C: och H: partion. Datamängden på C: är under 100MB och H: några få MB.
Vill nu installera en SSD disk typ Samsung 850 250 MB och önskar tips/råd om en fri eller billig mjukvara för cloning som klarar mina behov.

/Lennart

dd is your friend

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

GLaDER, tack för svar men är nog för avancerat för mig:) Har hittat detta, om det nu fungerar?
https://www.easeus.com/partition-master/clone-larger-hdd-to-s...
/Lennart

Permalänk
Medlem

Macrium reflect klarar att skala ned partitionstorlekar när man klonar från större till mindre. Busenkelt och hittills fungerat felfritt för egen del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack, ska kolla på Macrium:)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

macrium free är enkelt att använda.

bara plugga in nya disken o sen köra clone från windows, så löser det sig.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med Samsungs verktyg några gånger (det som mrsound nämner), funkat fint. Är lite mer nybörjarvänligt än många andra alternativ.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Har kikat på Samsung också, men är osäker om den klarar att clona flera partioner från source disken och sedan krympa dom till önskad fördelning på nya SSD disken.

/Lennart

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera detta verktyg: Active@ Boot Disk
http://lsoft.net/bootdisk.aspx

Erbjuder ett Windows-liknande upplägg i WinPE-miljö, mängder av fiffiga programvaror medföljer och kloningsverktyget kan automatiskt resiza till mindre eller större partitioner så länge det finns utrymme.

Det är simpelt och har räddat mig från mängder av krångel och felsökningstimmar då Windows är något jag helst undviker i mitt dagliga liv.
Med det sagt är det ofta kompisar eller släktingar som behöver hjälpen och ju mindre tid jag behöver lägga på sådant ser jag som guld värt, nu hinns skiten med över ett par koppar kaffe.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@LJN: Jag har testat tvärt om iaf, klona över flera partitioner till större disk och valt nya storlekar.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda Clonezilla. Om man har en för stor partition så kan jag behöva köra gparted först, krympa ner partitionerna så att inte Clonezilla får spunk när den försöker skapa en alldeles för stor. Nu var det ett tag sedan jag gjorde som du, men jag har för mig att det ska gå att skippa steget med gparted, kan ha fel där dock. I vilket fall som helst, skapa bootbar usb med båda och fixa först partitionen och gör sedan en image med Clonezilla. Du kan faktiskt köra direkt till en annan disk som sitter i samma maskin.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Har kikat på Samsung också, men är osäker om den klarar att clona flera partioner från source disken och sedan krympa dom till önskad fördelning på nya SSD disken.

/Lennart

Har för mig att det var just det jag gjorde. Varför inte prova? Det är gratis..

Permalänk
Medlem

Absolut, ska prova i helgen:)

/Lennart

Permalänk
Medlem

Clonezilla + gparted för att krympa partitioner vid behov. Clonezilla kan automatiskt utöka en partition men väldigt osäker på om kfympa partioner går, där kommer gparted in i bilden. Clonezilla är enkelt, piltangenter och en enter knapp är allt som behövs för att clona disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd

Samsungs egna migration mjukvara fixar biffen utan problem och är enkelt och gratis och har fixat det med den ett flertalgånger på diskar med olika storlek

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag har kört CloneZilla, Samsung Migration, men även MiniTool Partition Wizard Free. Just det senare funkade fint häromveckan när jag skulle klona en jobblaptops hårddisk med BOOT/C/D-partitioner till en hälften så stor SSD.

Man får trycka bort lite alternativ om att installera andra program eventuellt, kommer inte ihåg, men sen är det bara att köra på.
Free-versionen har nästan alla funktioner som Pro har, så det duger fint.
Ska jag bara ändra om partitioner, så kör jag nästan alltid MiniTools program, då det fixar partitioner som Windows inbyggda inte alltid hittar.

https://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Cloning av systemdisk utfört och använde Samsung migration och det fungerade perfekt med partitions anpassning mm.

/Lennart

Permalänk
Medlem

Macruim reflect som redan nämnts. Clonade en bitlocker krypterade hdd till ssd. Någont som inte lyckades med Samsung migration i mitt fall

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3